***ELOISAT ELOKUISET VK 45***
Pukkasin pinonalun, kun en sitä näillä väsymyksen hämärtämillä silmilläni onnistu löytämään jo alullepannuista keskusteluista...
Kommentit (43)
Vitanovalle iso voimahali!!!!
meillä taas on asiat niin hyvin kuin vain olla saattaa. ollaan miehen kanssa lähennytty tän toisen lapsen myötä ihan hirveästi,olo on kuin silloin alkuaikana kun rupesimme tätä yhteiseloa viettämään.tosin nyt meillä ole yhteisiä vuosiakaan kuin 5,5v ja esikkokin jo 4,5v. mutta oli meillä jo tosi tosi arkistakin muutaman vuoden.tultiin ja mentiin ilman toisen huomioonottamista.
mies on yksityisyrittäjä ja on välillä tosi paljon töissä,mutta sitten on taas niitä ihania viikkoja ja päiviä kun on enemmän kotona,ja voi yks kaks päättää että pitääkin vapaata. alkuunsa olikin tosi rankkaa kun kamala työrupeama sattui juuri vauvan syntymän ajakohdaksi,siinä meinasi kyllä tulla tuska ja epätoivo.olin kyllä niin väsynyt etten tiennyt kuusta enkä maasta mitään,vauvalla kamalat vatsavaivat ja esikko repi hermoja ettei paremmasta väliä.huh!
itse saisin mennä varmaan niin paljon vaan kun mieli tekisi,ja tietysti kaiken järjen puitteissa,muttei olo ole vielä sellainen.
jumpat aloitan kaiketi tällä viikolla,pakko sekin on joskus aloittaa.
sitten sitä varmuutta ja luottamusta taas saa kun on vähän erosta vauvasta,mutta miten se voi alkuunsa olla taas niin vaikeaa...
miehen kanssa oltiin lauantaina juhlimassa ja kyllä oli sitten mukavaa,mutta oli taas niin mukavaa olla taas vaan lasten kanssa,eikä ole kiire minnekään.meillä lapset nukkuivat mummulassa ja itsekin olimme siellä yötä kun " aamusta" palasimme.
meillä vauva nukkunut nyt yöunta kellonympäri kahdella syötöllä, en voi tajuta moista!!! klo 23.30 nukkumaan,syö 05 ja 8.30,ja nyt siis herännyt vasta 11.30 maissa, ennenkuulumatonta!!!
päivät sitten vispataan miten sattuu.
jahas,mukavaa viikkoa kaikille!
Meillä on taas esikko flunssassa. Vaikuttaa sitlä, ettei kovin kovaksi tästä ylly, mutta huominen kerho ja muskari on peruttava. Molemmat lapset ovat nyt sitten aloittaneet flunssaputken, kun ovat pari flunssaa saaneet putkeen. Viime syksynä taisi kyllä olla sama juttu esikoisen kanssa. Juurihan oltiinkin koko porukka viikon terveinä.
Meillä vauva nukkuu aika pätkissä ilman liikettä. Vaunut tai liina auttaa pidempiin uniin, kun saa hötkytettyä uneen uudestaan, jos aikoo herätä. Tänään otti suuresti päähän, kun aamusta oli niin pikku-unet, että en ehtinyt tehdä mitään, jäi leikit esikoisenkin kanssa kesken. Liinassa sitten vaipui uudestaan uneen ja sain imuroitua edes toisen kerroksen. Pappa on tulossa huomenna kylään ja olen vieraskorea. Vaikka noi isovanhemmat tietävät, että en ole mikään järjestyksen ihminen, niin hiekat ja pölyt on saatava pois lattioilta ennen " vieraita" ja tavaratkin paikoilleen, jos ehtii.
Parisuhdejutut ovat kyllä kai pikkulapsivaiheessa kovimmilla. Kaverini kiteytti asian: jos haluaa ruokapöydässä keskustella miehensä kanssa, se on tehtävä tekstiviestein. Meillä on nyt taas tilanne hieman parempi kuin pari viikkoa sitten. Paljon kovemmalla oltaisiin, jos vauva olisi vaativampi.
Nyt pitää kai taas etsiä liina.
Västis ja poju 3kk
Vitanovalla se valvominen jatkuu... Oikein paljon jaksuja sinne!!!
Miehet ne ei kauheasti aina ajattele.. Tai meillä on tää sama, että jos jostain asiasta sanon, niin sitten sulkeudutaan omaan pikku kuoreen ja nökötetään siellä sanomatta mitään! Yritä siinä sitten keskustella!
Ollaan kyllä kavereiden kanssa huomattu kuinka putkiaivoisia nämä rakkaat siippamme ovat. Kaikki on rautalangasta väännettävä näiden vauvojen kanssa, ennen kuin ymmärtävät tulla esim auttamaan! Oma-alotteisuus nollassa..
Meillä on siis rytmi vähän sekaisin! Yöunille voidaan kellahtaa jo kuudelta ja vastaavasti aamulla (aamuyöllä) noustas ylös!! Ei kiva!! Liekö vesirokko sekoittanut pakan???
Katselin juuri kuvia pahimmasta rokko ajasta ja kyllä taas tuli oikein paha olo!!! Siis oikeesti meidän niin söpökkä pikku tyttö oli NIIN kamalan näkönen, että sitä ei kukaan usko ennen kuin kuvista näkee!!! Sellasia pikkurillin pään kokosia vesikelloja koko likka täys! Sillä oli esim silmissä sillai niitä ettei meinannu silmiä saada auki ja kun ne kuivuivat ruviksi niin sitten luomet ei enää kunnolla auennetkaan...YÖK... Onneksi nyt jo melkein kaikki ruvetkin lähteneet! Ja eipähän tule mokoma tauti enää meille!!!
Meillä esikoinen nukkui aina vaunuissa päikkärit. Ei ikinä sisällä! Vaati vähän luovuutta, kun oli 30 pakkasta.. Ajeltiin sitten paljon autolla päikäri aikaan..
Ostin silloin vaunuihin sellaisen karvapussin. Maksoi mielestäni lähemmäs 50 euroo, mutta maksoi itsensä kuitenkin takaisin! Siinä on ne reiätkin, että saa tarvittaessa turvaistuimeen/ kaukaloon, jossa sitä pidinkin joskus. Hyvin näppärä ja meillä esikoinen nukkui siinä tosi kovillakin pakkasilla. Laitoin vaan vilttiä kuomunkin päälle, jottei hengitysilma olis niin raaka!
Tilasin just Saanalla vaunut/rattaat. Esikoisella olleet ilmakumivaunut on niin huonossa kunnossa (ostin käytettynä) ettei niillä tee enää mitään ja vaunut joissa nyt nukkuu on vanhat kovapyöräiset. Muuten vallan mainiot, muttei mahdu niihin karvapussissa talvella! Ja rattaat tarvitaan sitten kuitenkin. Eikä meillä täällä maalla pääse kovapyäräisillä kovinkaan hyvin (hiekka tiet ja talvella auraus mitä sattuu). Nää ostamani rattaat saa kuitenkin ihan makuulle ja on kunnon kuomu ja valjaat yms. Periaattessaa samanlaiset kun esikollakin oli ja tykkäsin niistä paljon!
On jänskää kun nää on ekat ihan uudet vaunut mitkä meille tulee..Kivaa :)! (näitä elämän pikku iloja..)
Ja onhan niille jatkossakin käyttöä jos näitä pienokaisia saatais vaikka lisääkin...;) On vaan ollut nyt tämä " tekeminen" vähän kortilla, kun tuo pikku neiti syö yöt!! Ei ilmeisesti halua enempää sisaruksia..:)
Eikä raskaus kaiketi olis edes mahdollinen kun ei noita menkkojakaan ole näkynyt???!!! Vai???
No nyt tiskailemaan pulloja, jotta saadaan Saanalle iltavellit tarjottua!
Kauankos pulloja ja tutteja suositeltiinkaan keitettäväksi? Puoli vuottako?
Hauskaa viikonalkua kaikille!!!
T:Mona ja Saana 14 vko
eli tammikuussa syntynyt esikoinen nukkui vain sisällä (ulkona vain, jos vaunut liikkuivat) ja nyt elokuinen nukkuisi mielellään vain ulkona! Minuakin siis kiinnostaa tuo kysymyksesi. En oikeastaan ole edes tajunnut asiaa aiemmin ajatella... Esikoinen ainakin pysyi pakkasellakin tosi hyvin lämpimänä vaunuissa siinä " makuupussissa" ja muuten hyvin puettuna.
Kyllä rakkaat miehet voivat olla joskus rasittavia, näämmä. Pakko taas todeta, että omani taitaa olla siinäkin suhteessa poikkeus, että reagoi oma-aloitteisesti vauvaan ja hoitaa tosi hienosti sekä perheensä että työnsä ja tekee vielä kotitöitäkin. En voi valittaa siis, enkä valitakaan. Viikonloppuna mieheni heräsi vauvan kanssa, ja minä sain kuroa univelkaani kiinni. Kiitollinen saan siis olla.
Jestas, uutta vauvaako jo jollekulle pukkaa?? Anteeksi, en muista nimimerkkiä. Täällä ei sitä " vaaraa" voisi olla edes teoriassa...
Tsemppiä väsyneille! Meillä herätään edelleen klo 4-5, mutta tänään sentään vauva nukahti takaisin ihan rauhassa ja sain tunnin lisää unta :)
Hannele
Vitanovalle ja kaikille muillekin väsyneille äideille tsemppiä!
Itse en ole kovin väsynyt tänään, huomenna saatan ollakin taas. Mutta pääsääntöisesti saan nukuttua useimpina öinä ainakin pari kahden tai kolmen tunnin pätkää putkeen. Ne tekevät ihmeitä ja meillä ei kenenkään aamu/päivä ala noin hurjan aikaisin. Silti kaipaisin sitä, että meillä kävisi siivooja, lastenhoitaja ja kokki ja joskus hierojakin. Tänään tuli kivahdettua esikoiselle, että minä en ole leikkikaveri vaan äiti ja äideillä riittää kotitöitä. Mielummin olisin leikkinyt rauhassa tytön kanssa muumeiila, mutta vauva vain ei taintunut kunnon uneen ja vaikea on taipua liinan kanssa lattialle istumaan ja leikkimään.
Onko kukaan vielä saanut 3kk rokotetta? Ja onko tullut sivuoireia? Meillä on se edessä torstaina.
Västis
Voi olla raskaana, vaikka menkoja ei olisi näkynyt. Sillä ensinhän irtoaa munasolu ja sitten vasta alkaa vuoto, jos munasolu ei ole hedelmöittynyt. Ja imetys ei ole mikään ehkäisykeino. Siksi meillä ehkäistäänkin huolellisesti.. ;) Yksi vauva talossa saa myös välillä muutkin taantumaan. Esikoisesta alkoivat menkat nuistaakseni 4kk päästä synnytyksestä, saa nähdä miten tällä kertaa.
Palstaterrori Västis
Ei olla " tekemässä" toista, muttei estetä tuloakaan...
Eikö se kuitenkin usein ole aika epätodennäköistä, että tulee raskaaksi imetys aikan?! Sillä ei siis ole mitään väliä. Noin vaan mielenkiinnosta mietin!
Esikoisesta alkoi menkat tasan kuukausi synnytyksestä... Mutta silloin en näin paljoa imettänyt. Liekö sillä sitten merkitystä?!
Västikselle; esikoinen sai kolmen kuukauden rokotuksesta kovan kahden päivän kuumeen! Neuvolassa sanoivat ettei mitään pitäis tulla, mutta meille tuli molemmista (onkos se toinen sitten puoli vuotiaana vai miten nyt meni?!)!
Toivotaan ettei nyt tulis!
Meillähän eka rokotus saadaan vasta lähempänä neljää kuukautta vesirokon takia!
Huomenna mennään neuvolaan neuvolantädin opinnäytteeksi tai jotain... Sinne tulee Helsingistä joku imetysneuvoja, kun käyvät sellasta kurssia ja tarvitsevat sinne " potilaan" jolla imetys on ollut vaikeaa. Neuvolantäti soitti ja pyysi meitä. Lupasin mennä, jospa siitä olisi meillekin hyötyä?!
Nyt kylvyttämään muksuja!!!
T:Mona ja VALVOVA(!!!) Saana :)))
Tosiaan kyllä sitä raskaana voi olla ilman menkkojakin...mun pienin veli on siitä oiva esimerkki :) eli kahen viimesen välillä on 13kk...Meillä kans ehkäistään todella perusteellisesti...piti ihan miestä viikonloppuna muistuttaa että miten tässä voi käydä ettei tuu yllätyksiä...nauroi vaan ja sanoi " eikö imetys vieläkään ehkäse" heh heh... ;) noh eipä tuo mua haittais..paitsi on meillä yks ehkäsyväline nimittäin Jooel..kovasti tuo yrittää ainaki mutta ressukka ei sitä vielä tajua että vanhemmat jaksaa valvoa pitempään... :))...eli ei meilläkään tosissaan olla vauvaa tekemässä mutta eipä tuota estelläkkään
Parisuhteesta: me ollaan oltu nyt reippaat 14v yhessä ja siihenhän mahtuu kaikenlaista...hassua kyllä sitä tuntee vielä ittensä yhtä rakastuneeksi ku sillonki...tai itse asiassa rakastan miestäni enemmän ku koskaan ennen...
vaikkaki hän ei meillä kotona kamalasti mua auttelekkaan tmv...en vaan raaski häntä hirveesti painostaakkaan ku tekee töitä melkeinpä ympärivuorokauden..no, nyt on ollu kyllä suureksi avuksi noitten lasten kyydityksissä aamusin jos vaan on vielä kotosalla...helpottaa hirveesti mun aamuja tän vauvan kans..meillä taitaa olla aika vanhanaikanen tapa..ukko tuo rahan taloon ja vaimo vie :))) no en mää kuitenkaan ole mikään tuhlari :) ja hoitaa kodin ja lapset
Yhdyn västiksen toiveeseen...tänne kans sais joskus tulla kokkia, siivoojaa hierojaa tms...noh jos ei kuiteskaan...toiveet noista vaihtelee minuutettain..
me saadaan rokote 13. päivä..
oli jotaki muutaki mitä piti kommentoida mutta empäs taaskaan muista että mitä...tätä se teettää
Pikaisia paranemisia västiksen porukalle ja muillekkin tautien kanssa taisteleville..pysykäähän pöpöt poissa!
no eiköhän tää riitä tältä päivältä, hyvät yöt!
Nani taas ja hermostuva pikkumies...
Meille ei odotella enempiä vauvoja ja tällä viikolla menenkin kierukan asennukseen. Onneksi sillä noiden kumivehkeiden kanssa pelleily on kyllä syvältä. Touhuilua ollaan harrasteltu jo pitkälti yli kuukauden ja tahtikin on melkein samanlainen kuin aikaisemmin (huom, melkein ;) Mutta meillä lapset nukahtavat molemmat suht aikaisin, 20-21, joten kahdenkeskistäkin aikaa jää ihan riittämiin.
Öisin kyllä heräillään meilläkin n.klo.1-2 ja sitten 4-5 ja seiskalta ylös. Joskun tuohon väliin mahtuu vielä kähinäheräilyjä mutta kauhean väsynyt en ole kyllä silti ollut. Välillä kyllä mutta jotenkin tuntuu jopa pirteämmältä kuin silloin kun kävi töissä. Päivisin ei ole mitään rytmiä, vauva nukkuu kun nukuttaa ja välillä nukuttaa paljon ja välillä vähän vähemmän...
Mies kuuluu meilläkin noihin putkiaivomiehiin ;) Auttaa kyllä kun pyydetään mutta kovin oma-aloitteisesti ei kyllä tee yhtään mitään kotihommia tai vauvan hoitojuttuja. Mutta tekee kyllä sitten raskasta työtäkin ja joutuu heräämään kovin aikaisin aamulla. Lisäksi täällä kotona tehdään vielä jonkun verran remppahommia että onhan sitä hommaa siinäkin. Enkä minäkään tee kyllä mitään noita " miesten" hommia ;) (paitsi pesen oman autoni...)
Esikoinen on ollut taas viime päivät melko mahdoton. On ollut vähän hirviö-äiti olo kun tuntuu että jatkuvasti saa olla kieltämässä ja meuhkaamassa joka asiasta. Mutta vauvaa kohtaan on ollut kyllä kiltti mistä olen iloinen, pelkäsin kuitenkin jotain pahempaa mustasukkaisusdraamaa.
Mutta nyt kahveenkeittohommiin kun saadaan kohta vieraita.
Jav@ ja hellanteltut ;)
Olen aktiivinen elokuisten seuraaja, mutta taustaillut suurimman osan aikaa. Meille syntyi elokuun lopulla toinen poika eli talossamme riittää vilskettä (pojilla ikäeroa vähän yli 2 v).
Arki sujuu mukavasti. Vauva syö hyvin ja on tosi seurallinen. Yöt menee max kahdella syötöllä joten itsekin saan nukkua ihan hyvin.
Luin, että joku kyseli ulkona nukkumisesta. Meillä molemmat viihtyneet ja nukkuneet ulkona parhaiten. Loistava apu ulkona nukkumiseen on Joutsenen untuvamakuupussi. Arvokas ostettaessa, mutta peittoaa kaikki lämpöpussit mennen tullen. Olen testannut, että jopa -5 asteessa vauvalle tarttee pukea vain sisävaatteiden päälle fleece-puku tms. ja vauva on herätessään tosi lämpöinen. Kovillakin pakkasilla pussi toimii loistavasti! Suosittelen...
Jaksamisia vaativien vauvojen äideille...
Hipsu
... ja muksut pedeissä, joten jos hetkisen jatkan virttäni, joka tylysti katkesi eilen!
Kiitoksia sympatioistanne. Paasasin eilen ystävättärien kanssa ja äsken kaatosateessa leikkipuistossa toisen ystävän kanssa ja on olo parempi, vaikka itse tämä aamupäivä sisälsi taas painajaisen ainekset: Lapset herättivät toisensa jo viideltä, eivät suostuneet enää nukahtamaan, vaikka olivat väsyneitä, ja Samuli oli taas pontevasti imenyt koko yön tunnin välein. TIESIN, mitä aamu tuo tullessaan - ja juuri sitä se toikin. Hyvä kun hengissä selvittiin leikkarille kaupungin toiselle laidalle, oikeasti!
Niin. Mitäpä tässä enää itse asiassa paasaamaan. FAkta vain on, että mieheni antaa kaikkensa kaikelle muulle paitsi mulle. Opintoihinsa ei osaa suhtautua kohtuullisin mielin vaan vääntää niska limassa, mieli kuohuten tehtäviään. Nyt sitten esimerkiksi integraalilaskennan tentistä sai ainoana koko kurssilla vitosen, vaikka on myös ainoa, jolla on näin pienet lapset, kokopäivätyö ja opinnot. Iloitsi kuin pikkutenava vitosestaan, mikä joo onkin hieno saavutus, mutta mä satun tietämään, mistä kaikesta se on poissa meidän suhteessa. EI niinkään lapsilta, ei kotihommista, sillä molempiin miekko osallistuu kiitettävästi (siis kahden isomman lapsen hoitoon, Samuli on ollut mun hoidettavana, kun on pakko jakautua tässä hommassa) vaan ihan ehdasti ja reilusti meidän kahdenkeskisestä suhteesta. Häneltä ei esimerkiksi liikene voimia seksiin kaiken tämän ohessa, kun miettii vain integraalejaan!!! JA samalla vitsailee perusinsinööreistä toteuttaen kuitenkin itse juuri samaa kaavaa. Kun sanoin hänelle tietyistä viikonloppuisin järjestettävisät tanssikursseista, etten milloinkaan pääse sinne, vaikka liikuntaa kaipaisinkin, kun hän on luennoilla, pauhasi hän, ettei opiskelu ole hänellekään ilo vaan suunntaon rasite! Joopa joo. Eikä tajun häivähdystä, mistä kaikesta meikä vapaaehtoisesti on luopunut tukeakseen hänen opiskeluaan ja muuta toimintaa... Aargh, en edes saa hyvin jäsenneltyä tekstiä tästä kaikesta aikaiseksi, kunhan annan näppäimistön laulaa, mutta tästä jutusta tuntuu hävinneen toisen avoin arvostus ja rakkaus, hellyys. Itse hän ei osaa tosiaan asiasta keskustella, on enempi ota tai jätä-linjalla, kun tuntee itsensä " kaikkensa antaneena" nurkkaan ahdistetuksi ja loukkaantuu, kun väitän moisia.
Tänään velipuoli tulee vaimokkeensa ja vauvansa kanssa kyläilemään. Hauska, kun viime sunnuntain ristiäisissä he totesivat, miten kiva on, kun vauva huolii pumpattua maitoa pullosta, jolloin isä voi huolehtia kuukautta Samulia nuoremmasta esikoisestaan ja äitsykkäö pääsee rakkaan harrastuksensa pariin, jossa jo ylimääräiset kilotkin ovat karisseet! Meikä siinä kuunteli miekon kera, mies vallan vaivaantuneena tajutessaan, miten itsestäänselvää moinen muille on. JAtkamme kyllä tänään kaffipöydässä samasta aiheesta!!! Onhan tilanne toki hiukan toinen, kun on kolme aivan pientä, ja oikeasti hiukan hektisempi elämä jne., enkä mä lasten luota mihinkään janoa, kunhan nyt kerran viikossa voisin kuntoilla tovin yksikseni ja joskus saattaisin nukkua yhtäjaksoisemmin. Lähinnä uhrimielilampaana kaipaisin suorempaa tukea ja hellyyttä mieheltä, jolloin itsekin jaksaisin sen sijaan, että jo rankkaa elämänjaksoa raskauttavat hänen negatiiviset pläjäytyksensä sun muut. Eilen ystävättäreni kyllä totesivat omien miestensä toteuttavan tismalleen samaa kaavaa. En kyllä tiedä, onko tämä jokin pohojalaasten yleiskäytös. Toisaalta varsin samanlaiselta vaikutti elo aikoinani elellessäni Saapasmaassakin entisen siippani kera, niin " lämminhenkinen" ja " avoin" ja mitä muita klisheitä niitä nyt onkaan italiaano kuin olikin! Rauha hänen sielulleen, missä liekin.
Ja nyt muihin aiheisiin: Eka satsi rotarokotetta saatiin muutama vk sitten, 13.11 meilläkin 3-kk-nla ja kakkossatsi.
Kuolaaminen on alkanut, jutustellaan ihanasti ja pari kertaa on nyt kierähdetty sitkoyrittelyn jälkeen toisellekin puolelle mahalleen. 62-senttiset bodyt olen joutunut pistämään syrjään, kun kinnaavat. Ja tuuhea tumma tukka on alkanut läikittäin lähteä, nyyh!
Palailen kuulostelemaan päiväunilaisia. Kiitos, kun jaksatte valitusvirttäni edes osilta lukea! Voimia teillekin!
Vitanova ja Samuli
Kuinkahan monta kertaa tänään tulee tänne kirjoitettua.
Esikoisen yskä on valvotuttanut pariin otteeseen viime yönä. Tuli taas todistettua, että mies on öisin pihalla kuin lumiukko. Tyttö yski kauan puolenyön jälkeen. Valvottiin vuorotellen tytön kanssa. Sitten tyttö nukahti niin, että jäin vielä vähäksi aikaa sängyn viereen. (ja sitten heräsi vauva syömään) ja seuraavan kerran kun yskä alkoi, menin tytön huoneeseen. Mies tuli hetken päästä perässä kiukkuisena, että eihän tästä tule mitään, kun tyttö yskii koko yön. Siinä vaiheessa oli pakko huomauttaa, että me kaikki ollaan nukuttua tässä välissä noin 3 tuntia, joten se ei oikein ole koko yö. Mies oli vähän hämillään: " En minä tiennyt siitä mitään" . " No, et kai, kun nukuit." Tuo on se syy, että vilkaisen aina herätessäni ja nukkumaan käydessä kelloa sen verran, että tiedän, onko edellisestä herätyksestä minuutteja vai tunteja vai jotain siitä väliltä.
Nyt taas kutsutaan..
Västis
Västikselle tsempit tautien kans! Meillä ei ole ollut vielä kellään flunssaa ja toivon todella ettei tule!!! Vesirokko riitti tälle syksylle, kiitos!
Minäkin katson aina kelloa, kun herään. Johtuen juuri siitä, että välillä tuntuu ettei ole nukkunut yhtään vaikka olisi mennyt tunteja ja toisin päin! Pysyy totuudessa kun vilkaisee kellon!
Meillä yö meni yhtä huonosti, kun ennenkin... Josko se kohta rupeis helpottaan?!
Vitanovalle edelleen sympatioita sylin täydeltä!!!!
Et saisi jotakuta teile katsomaan lapsia, että saisit hieman nukuttua??? Tai vanhempia lapsia johonkin yöksi, jos se vähän auttaisi kun olis vaan Samuli hoidettavana?
Kuinka vanhoja (pieniä) edelliset lapsenne olivatkaan? Ihan mielenkiinnosta kyselen...Ei tarvitse vastata jos tuntuu utelulta..
Olimme tänään imetysopettajan pakeilla. Ihana nainen! Sanoi koko ajan, että teen itse ratkaisuni, mikä tuntui hyvältä! Ei mitään painostusta! Vähän vaan tultiin sellaiseen päätelmään, että se on nyt päätettävä alanko ruokkia pullolla vai koitanko vielä opetella Saanan kanssa oikean imetystekniikan, joka ei kuulemma ole ihan surkea muttei priimakaan!
Taidan vielä yrittää imetystä, kun en ole ihan loppu ja poikki! Se merkkaa siis sitä, että velli on nyt hetkeksi jätettävä (noh eipä siitä hyötyäkään ollut...). " Opettaja" meinasi, että kun imetys sujuu Saana pärjää pelkällä maidollakin yöt! Siis jos vaan saa kunnolla illalla syötyä...
Kokeilen nyt hetken ja katson tilannetta sitten uudestaan!!!
Esikoinen lähti kummisedän kanssa sirkukseen! Kummisetää (lapseton nuorimies) jännitti enemmän kun likkaa, mutta ihanaa silti että vie johonkin!!
No nyt Saana kutsuu...
T:Mona ja Saanuska
pikaiset voimahalit! Ymmärrän niin täysin tuon harmin mieheen; omani opiskelee kaikki viikot ja monet viikonloputkin toisessa kaupungissa. kotiviikonloppuna haluaa sitten enimmäkseen nukkua! Arrrgh. Mutta koitan ajatella, että aikansa kutakin. Ollaan oltu naimisissa 11vuotta ja kaikkea mahtuu niihin vuosiin.
Urho on aloittanut valvomisen ja väsymyshuudon:( Huuto alkaa joka iltya aikaisemmin, kun pieni ei malttaisi millään nukahtaa. Ainut takuuvarma nukutus on liinaan ja ulos, siinä sitten esikoinen juoksee mukana vaikkei millään huvittaisi:/ Toivon totisesti, että tämä on nopeasti ohimenevä vaihe.
terkuin gekko ja poikaset
oon ollut ihan rättikuittipoikka koko päivän.olin jo eilenkin,mutta nukuin viime yönä megahuonosti vaikka vauva on nukkunut hyvin,minulla riittää piinaa tämän oman nukkumiseni kanssa.ihan toivotonta.mutta yritän tsempata että aikansa kutakin.
niin kuin moneen muuhunkin sataan asiaan sanon että aikansa kutakin,ja niinhän se taitaa olla.
mulla on ihan turha hakea unta ennen 00,tai meneehän vauvakin nukkumaan aika tasan tarkkaan 23.30.mutta yleensä kello on 01 kun olen itse sängyssä+siihen että uni tulee+siihen että nukun n.05 asti ja tehdään miehen kanssa vuoronvaihto.ja kun olen vauvan lähellä nukkumiseni on ihan minuutteja. böööh.
ollut aika koomainen päivä,ja tuo ilma oikein kruunaa sen...
meillä pikku-ukkeli osaa kyllä valvoa,joku myös kirjoitti tuossa aiemmin.
yöunilta kun herää 10-12 välillä valvoo ihan pieniä tirsoja lukuunottamatta tuonne 16.30 asti.
tänään nukkui liikkuvissa vaunuissa 30min päivällä,ja oli ihan tattista klo15 mutta sai jonkun " bling" elämyksen,ja tötteröi taas mukamas pirteänä ja naureskeli silmät punaisena =) kyllä muakin siinä vaiheessa nauratti.
jos olen liinalla liikenteessä nukkuu ehkä 45min,sisällä sängyssä on myös tuo sama.luulen että herkän unen vaihe,muttei vaan nukahda uusiksi mihinkään noihin paikkoihin.
meillä menee päivät kaavalla= hyvät yöunet n.10-12t puolipäivää taistelee unta vastaan ottaen yhet tai kahdet tirsat ja kerrassaan kellahtaa kumoon klo 16.30-17 ja nukkuu ainakin 20 asti.mä olen kyllä herättänyt viim.20.15 että on tämän päivän puolella yöunillla.
kun on toi 3-4t päiväunipätkä herää kerran/pari itkemään,saan nukutettua uudelleen.
mites teillä pienokaiset nukkuu? säännöllisesti vai epäsäännöllisesti?
heräävätkö välillä itkemään,vai nukkuvatko " kiltisti" niin pitkään kuin unta riittää?
on se aika vaikeaa tulkittavaa mikä sitä on vaunuissa hätänä.olen kuitenkin tulkinnut väsyksi,koska koko päivän valvonut, ekaan rääkäisyyn on tullut tarjottua maitoa,toiseen ei enää,ja sitten onkin nukkunut kauemmin.
hirvittää kun alakerran ukko polttaa tupakkaa parvekkeella,meidän pikkuinen joutuu siellä käryssä nukkumaan =( on parvelasit mutta läpi tulee.kesällä jo olohuoneeseemma asti,hyi olkoot!!!
jahas...esikko on suihkun alla muovieläimiensä kanssa...jotain koitan kehitellä sadepäivän iloja,mies lähti kuntosalille...
minä laitoin vauvan nukkumaan ja poljin crossarilla tunnin =) ja vähän punttitreeniä päälle.joskos menis esikoisen seuraksi ettei ihan itekseen leiki,vaikka tyytyväisenä ne eläimet tuntuvat juttelevan.
yleensä se meneekin niin että yhtä aikaa sitä huomiota hakee kun vauvakin,ja kun vauva nukkuu ei seurani kelpaa...
imetyksestä/pullottelusta...meillä pieni mies on suuttunut tissille noin viikon ajan,vaikka miten päin menisin,ja nukkuvana tarjoan tai pirteänä,ei kiinnosta,ottaa,sylkee,huutaa...kiukkuaa...osittaiselle siis menty,mutta huonolta näyttää..
toivottavasti olen huomenna vähän pirteämpi ja ehkä aurinkokin paistaisi!
neitiniiskunen ja pikkumies 2,5kk
Tulin tosi pitkästä aikaa kurkkailemaan vieläkö täällä pyörii eloisten pinkka ja kah, täällähän tää on!
Pikaisesti luettuna, kaikilla on arki rullaillu suhteellisen hyvin ainakin suurimmalla osalla?
ja kaikki taitaa tissitellä...? Noo meillä se " lysti" loppui 1,5kk iässä. Ei tullu mitään, tytön suu niin pieni ja tissi suuri, päälle stressi rempasta ja soppa valmis. Niinpä tissit livautettiin jemmaan ja pullot kehiin. =)
Meillä yöt meni n3-4h välein ylös syömään, ja päivät ilman kunnon päikkäreitä, maks tunnin unet yhtäjaksoisesti.
Sitten sain mieheltä kiristettyä lupaksen alkaa hoitamaan tytön yösyötöt, että mä saan josku ladattua akkuni ennen kuin oon ihan sekaisin. Koska jos päivällä likka nukkuu tunnin niin siinä ajassa kerkeää nippa nappa hoitaa kotihommia/syödä. Nukkumaan en kerenny lainkaan koska juuri kun ois saanu ittensä rauhoittumaan nukahtamaan niin likka heräs.
Miten kävi? Kuun vaihteessa siis piti tän järjestelyn alkaa toimimaan.. Eikö neiti ole alkanu vetämään pitkää unta palloon!
Nukkuu 21.00- 05.00 05.20-07.30/8.30...
Ja mä olen katkera, mies ei tiedä yöllisistä pönttö seis juoksemisista mitään jotka piti hoitaa sekuntti aikataululla, ettei likka kerenny herätä liikaa.
Jos ruuan tulo kestää nanosekunninkin liian kauan neiti alkaa karjumaan täysillä ja sen takia herää sitten kokonaan eikä meinaa millään nukahtaa uudelleen. Muutamat yöt meni valvoessa 02-05.00 silloin muinoin.
Nyt homma on helpottunu ehkä myös siks, kun meillä vedellään velliä jo reippaasti, kohta tarttis varmaan alkaa varovasti perunaa tarjoilemaan. Meinaa tuo vellin tehokin jo välillä hyytyä nimittäin...
Muuten tuo likka on ollu äärettömän helppo tapaus, aivan liian helppo kaikkien muiden mielestä, sisarus ois tervetullut, mutta leikkaushaavan takia on pakko odotella vielä tovi jos toinenkin.
(takana ennestään yks km, ja likka syntyi sektiolla niin kohdun kesto kapasiteetti pelottaa jos vahingossa nyt jo raskautuisin...)
Rokotus annettiin viime viikolla ja meillä oltiin ainakin p****leen kipeää 3pv. meinas jo oma usko loppua totaalisesti kun likka suostui nukkumaan ainoastaan sylissä päivisin, ja nekin 15min unta 15min huutoa,15min unta jne....
Oli aika rankat 3päivää!
kauhulla odotan sitä 5kk piikkiä, mitähän siitä seuraakaan sit enää..
meillä ei nukuta päikkäreitä oikein mitenkäänpäin. Päivärytmi, mitä se on? Ai noo vakio on kaksi tuntia yö unien jälkeen, niin ekat päikkärit alkaa sit, kesto heittelee 1h jopa harvoin 2 tuntiin. ja loppu päivä menee miten meneekään.
Ei nuku pihalla, ei sisällä, ei mitenkäänpäin.
Neuvolassa marmatetaan noista unista,, tai siis niitten puutteesta sekä tytön painosta. Likka kasvaa pituutta, mut paino tulee perässä. Ja syö kuitenkin hyvin. Ilmeisesti ollaan poikkeus kun pullo vauva ei kerrankin oo " liian hyvin syötetty" .
Miehistä.... Joo alkuhuuma tuli ja meni, ja välillä tarttee oikein muistuttaa tuota siippaa, et jälkikasvunkin kanssa vois touhuta, eikä vaan roikkua netissä yms.
Mutta, eiköhän tää tästä... Ainakin nyt kun likka seurustelee koko ajan enemmän ja enemmän.
Mites teillä nuo taidot-ikä kohtaa?
Meillä soutaa ja huopaa. Perätila beibimme ei edelleenkään suostu olemaan mahallaan juuri lainkaan. Eli ei osaa nostaa sitä päätään ylös kuin heikonlaisesti, mutta nou hätä, kai?
Kääntyy selältä kyljelleen, muttei vahingossakaan mahalleen. Sylissä pidettäessä kannattaa päätään moitteettomasti, ei tartte tukea kuin aniharvoin ja muutenkin istuisi mielellään, sylissä aivan turha yrittääkään pitää makoilevassa asennossa... alkaa huuto ja kiukku melkein heti.
Hampaat, kuolaa, kuolaa ja enemmän kuolaa..... Yritin just pari päivää takaperin tsekata purukaluston olemassa oloa, mut en vielä ainakaan huomannut mitään. Mutta toisaalta likka kiukkuilee välillä ihan utopistisesti, et tiedä vaikka oiskin hammas punkemassa jostain kohta hollille.
Huh, eiköhän tää riitä tähän hätään?
Ai joo, paino tippus kyllä ilman imettämistäkin remontin keskellä, mut kas kun nyt remppa melkein valmis niin johan alko viisarit heilua väärään suuntaan... eli lähtöpaino saavutettiin jo, mutta nyt otetaan uutta nousua. =/
Terkuin Helga haahuista/eloisista kera typykän (26.7.2007)
Kiitos, että kerroitte sivuoireista rokotteesta. Täytyy siis varautua kuumeeseen, suppoja ostinkin jo.
Tää pää on niin älyttömän laho,että en nyt kunnolla muista, mitä tarkalleen kysyttiin, mutta meidän pojalla on kyllä aika tarkka rytmi yöllä ja aamusta nykyisin myös ähinöiden/itkujen suhteen (toki aina on poikkeuspäiviä). Eli nukkuu nyt yöt 3 syötöllä, mutta ähinöitä mahtuu väliin ja nukkumispaikka vaihtelee minun kainalosta tai mahan päältä omaan sänkyyn. Aamuisin poika herää 7-9 välillä, usein 7.30-8.30. Ja unille viimeistään menee 9.30-10.00 (on saattanut ottaa parin minsan pikatorkut kyllä välillä, jos on herännyt aikaisin. Nukkuu ulkona vaunuissa sitten noi unet useimmiten ja tarvitsee käydä heijaamassa uudestaan uneen noin 40-60 minsan päästä kerran tai useammin. ja sen jälkeen unta riittää ehkä 11.30-12.00. Eli esim. tytön kerhopäivinä ehditään kotiin kerhosta ja joskus jopa syödäkin ennen veljen heräämistä. Sen jälkeen meno onkin vaihteleva. Jos unet ovat olleet pitkät, poju jaksaa parin minsan torkuilla kukkua kello 14.30-15.00. Joskus silloin lähdetään ulos tunniksi tai kahdeksi ja poika usein nukkuu sen ajan. Sisällä nukkuessaan ei nuku noin kauan ellei ole liinassa. Iltaisin sitten meno menee miten menee, mutta minulla on nykyisin aika hyvä käsitys noista uniajoista sen mukaan miten edellinen päivä, edellinen yö ja edelliset tunnit ovat menneet. Aika harvoin uniaika yllättää minut, niin kuin tänään. Ihmettelin, että poika jaksoi olla vain reilun tunnin hereillä pidempien uniensa jälkeen.
Meillä poika jaksaa nyt olla mahallaan pidempiä aikoja, muutosta tuli tosi nopeasti. Purulelu pitää kai hankkia, kun tutti ei maistu ja nyrkkien kaluaminen näyttää niin intohimoiselta.
Nyt menen kyllä nukkumaan, silmät ristissä jo.
Västis
meillä se on sen puolen aamu vielä,että pikkuherra nukkuu yöuntaan =)
heureka mikä yö,kun itse nukuin 5t putkeen,ja siittä sitten vielä tunnin-pari epäsäännöllisesti.nukkunut näin hyvin sitten viime kevään =)
joskos se oma unikin pikkuhiljaa tasottuisi.
ja pikkumies teki myös historiaa, söi vasta 06 ja 10 ja nukkuu yhä.on tosin pari krt viime aikoina nukkunut kellonympäri parilla syötöllä,mutta noi syöttövälit on nyt ennätyspitkiä tänään.
taidetaan lähtee shoppailemaan.tosin sellasella aika pika-asenteella,kun tiedän ettei nuku päivällä,niin autounien turvin jaksaa varmaan sellaset 30min olla tyytyväisenä kaukalossaan,ja lopun aikaa sylkyssä =)
ihan kiva kyllä että jotain rytmittymistä alkaa olla havaittavissa,ettei tarvi aina arpoa,ja " Pettyä" kun ei se mennytkään taas näin,ja mitä se nyt taas itkee jne...jos ei huvita nukkua päivällä,niin sitten ei,asennoidun siihen että meillä posotetaan illalla se 3-4tuntia.ja sitten vihdosta saa hetkosen henkireiän ja aikaa enemmän esikolle ja miehellekin.
kovasti ootellaan miehen kanssa petipuuhia =) vitsit kun on jännää =) viikon kun noita minipillereitä napsii niin vaikuttavat,vielä olis pari päivää.
lisää lapsia ei kiitos haluta!Ollaan miehen kanssa aiheesta puhuttu,ja lupas laittaa " vehkeensä" umpisolmuun,jos joskus hairahdun lisälapsista puhumaan =) tiedän kyllä että mulla tulee se vaihe joskus vielä,ollaan niin kovin nuoriakin,alta kolmekymppisiä.mutta kyllä se oma huolettomampi elämä,ja aikaa itsellekin houkuttaa,ja se mukavuudenhalu, harrastukset ja matkustelu mitä en ole oikein ikinä saanut toteuttaa...
että kyllä se on nyt tässä nämä kaksi!
mukavaa päivää kaikille,paitsi tosi ankeeta,taas tulee vettä,ja tännepäin suomea kaiketi joka päivälle luvannut vettä =( yhyy...
Onnea vaan neitiniiskuselle hyvistä yöunista...joista täällä sai vaan uneksia huoh!
En ihan saanu Jooelia nukkumaan ennen kymmentä ku iskä piti hakea juna-asemalta kotiin..sehän virkku ihan tyystin ja lopulta sain sen ennen klo1 nukkumaan ja koko yö meni tyystin plörinäksi...kahelta herättiinki syömään (niinku yleensä) mutta vain yhden tunnin unien jälkeen tällä kertaa...nukahdin sitten pönttö sekasin istualleen ja toinen tissillä ku taas siinä tissuteltiin untensekasin yli puolituntia (siihen mennessä ku vielä katoin kelloa)..neljän aikaan hätkähdin hereille ku Jooel vaati tissiä ku ilmeisesti oli taas nälkä (Jooel yleensä muutaman minuutin jälkeen lopsauttaa tissistä irti yösyötöllä) ja taas mentiinki sitte pitemmän kaavan mukaan...viideltä kaaduin kuolleena petiin tietäen että kaks tunti saisin VIELÄ nukkua ennen ku kello soi ja isommat kouluun...noh kylläpäs pikku-ukkelia sitte väsyttiki ku nukku niillä viiden maidoilla aina puoli kymmeneen asti (toisin ku eräät)...ja nyt ollaanki taas sitte päikkäreillä pösötetty jo reippaasti toista tuntia ja mun päikkärit sujuu iloisesti työn merkeissä argh :/
Muuten ei muutosta ilmassa ole..
Niistä hampaista...eikö tosiaan muilla ole vielä tullu?? kuola lentää puklujen välissä ja vaatteita vaihdetaan..kuolalappujaki ois mutta eipä äiti niitä muista koskaan laittaa päälle..(oma vika tiedän)
jaahas tuo rokote sitte..me saadaan se ens viikolla...supot jo löytyy...toivottavasti ei tartte käyttää
Pakko lopettaa jo nyt, karsee nälkä ja jos vaikka sais " rauhassa" syödä kahdella käjellä :)
Nani76 ja Jooel kohta 3kk
Pikku hiljaa alkaa tämä poppoo taas palata " normaaliin" arkeen...kiitokset kaikille myötätunnosta! tää on kyllä tosiaan parempi paikka ku joku terapeutin sohva ;) ja halvempi :))
Kyllä se täälläki meinaa väsyttää..Jooel nukahti eilen jo klo21 (luulin yöuniksi jo mutta ei nyt sentään) nukku tunnin ja heräs ku peipponen oli virkeä...noh lopulta sain hänet puolilta öin unten maille..jonka jälkeen pitihän sitää saada miehen kans sitä kahen keskeistä aikaa ku toinen lähti vaihteeksi taas työmatkalle...kerkesin lopulta nukkua varmaan 20min ku toinen heräs jo syömään..tissutteli reilut puoli tunti (ku yleensä syö 10min kerrallaan) ja kello oli taas kaks ku kaaduin takasi sänkyyn..4:20 herra halus syödä uudelleen ja siinä ne yöunet oliki ku kello soi klo5..piti saada mies matkaan...puoli tuntia torkahdin ennen ku esikko piti seiskalta herättää kouluun..ja eiköhän pikkumies sitte pösöttäny yheksään asti noilla puoli viiden maidoilla.. ja enhän mää enää voinu nukkua ku n uo toiset piti viedä kouluun...noh väsyttää kyllä lievästi sanottuna ja hirvittää ilta miten tän poppoon saa unille...
Voi Vitanova noita meidän miehiä... ;) niin paljo ku me niitä rakastetaanki...myötätunnon tsemppejä täältäpäin...(nimim. mies työmatkalla joka viikko puolet viikosta melkein jouluun asti ja mää en ole ollu heinäkuun alun jälkeen missään puolta päivää kauempaa=hesan messureissu...alkaa nää seinät jotenki läheneen toisiaan...
Meilläki taitaa olla ne 3h enarit kerrallaan unta yöllä..mun liikunta on noin kerran viikossa vaunulenkkiä esim västiksen kans :) ja huomasin ilokseni että painoni on lähtenyt taas nousuun..että se siitä taas että imettäminen keventää..PÖH!
Hampaista: meillä sitte pauhkes perjantaina hammas ja toista tehdään...onko muilla vielä tullu hampaita? vähä kyllä alkaa nää syömiset hirvittää...
Ulkona nukkumisesta..kyllä ne parhaat unet siellä ulkona tulee...keskimmäinen nukku -20 ast ulkona vielä...laitoin lampaan taljan vaunujen pohjalle...ei kyllä palellu poika..oli ihan hikinen..varmaan samalla lailla mennään tänki kans, tosin siirrytään jossain vaiheessa tuonne lasitetulle terassille niin ei sitte ainkaan sinne tuule..
Lähettelen unihiekkaa pikkusillemme :) ja oikein mukavaa viikkoan kaikille! jospa tää tästä ;) johan tässä taas tuliki tilitettyä..
Nani76 ja hyökkäysketju ilman valmentajaa (taas)