ooO HELMET Ooo viikkoon 45
pikainen aloitus, ettei ihan unohduta.
Töissä taas viikon sairasloman jälkeen, blaah.
täysikuu 25+2
Kommentit (32)
Tänään oli neuvola ja eilisen sokerirasitustestin tuloksena sain kuulla, että ensimmäinen arvo oli ollut ok, mutta toinen arvo oli juuri sama kuin raskausdiabeteksen raja-arvo, joten tuomio tuli. Nyt vaan pitää seurata mitä suuhunsa laittaa ja pitää toivoa että se riittää.
Sf-mitta oli 29, verenpaine normaali, painoa oli tullut aikalailla joku 1,5 kiloa parissa viikossa (hui) ja pissa oli puhdas.
Mutta, nyt mä kyllä painun pehkuihin, tulin vain pikaisesti päivittelemässä tilannetta.
Suan ja Nuppu 26+1
Suan: harmi, sinulle kävi samoin kuin mulle.. =/ mulla se toinen arvo oli 0,1 mmol sallitun yläpuolella (eli 10,1mmol/l).
Mantelipulla: en tiedä voiko vika olla näytteenotossa, kun se mittari ei anna samaa tulosta. Mutta aika suuri heitto on, jos tekee neljä perättäistä mittausta ja pienimmän-suurimman arvon ero on 1,0mmol/l! En tiedä, jos se veri kerkeää jotenkin " kontaminoitumaan" tossa sormenpäässä.. =] Itse kun on kuitenkin kemian alaa takana, niin tottunut siihen että tulosten pitäs olla luotettavia ja toistettavissa.. Kysyn asiaa ensviikolla neuvolantädiltä, että saako hän tolla mittarilla toistettavia tuloksia, ja onko mikään tulos luotettava..
Tänään sain postissa ajan äippäpolille. En tiedä mitä eka aika pitää sisällään (kaks perättäistä aikaa), toiseen aikaan oli kirjoitettu että se on diabeteshoitajan aika. Onkohan se eka joku ultra tai kokoarvio tai mitä?! Aika on parin viikon päästä, joten en tiedä kuinka mahdollinen irtisanoutumisuhka/irtisanoutuminen siihen vaikuttaa.
Joo, nyt nukkumaan. Öitä.
jonttu rv 27+3 (tänään perjantaina)
Meillä on tänään surupäivä.Meidän collie uros nukutettiin pois.Se sairastui,luultavasti verisuonikatkesi sen päästä.Kulki päävinossa ja ei meinannut pysyä pystössä.Oli se 9 vuotias jo kuiteskin.
Aina niin ikävä luopua nuista eläimistäkin.
Millon muuten ootte ajatelleet pestä vauvan vaatteet?
anna_liisa 27+2
Osanottoni rakkaan perheenjäsenen poismenosta!
Itse olen myös todella eläinrakas, tällä hetkellä meillä on kissa (8v), ja olen jo valmiiksi surrut, jos siitä joskus joutuisin luopumaan. =( Pelottaa varsinkin ajatus, jos vauva olisikin allerginen.. Lapsuudenkodissani oli koira, joka eli 16vuotiaaksi. Jouduttiin lopettamaan vanhuuden oireiden vuoksi. =( Nyt siellä on toinen koira, vasta 5-vuotias " pentu" . Ainakin ihan pentumainen se yhä on.
Mä olen " ajatellut" vauvan vaatteiden pesua, mutta en oo saanut viel mitään aikaiseksi.. =] Enkä ole vielä hommannut sopivia pesuaineitakaan (tai huuhteluainetta lähinnä). Ehkä tässä marras-joulukuun aikana.. =]
jonttu rv 27+3
jonttu82:kiitos!Meijän pikku koira Bella on hiukan ihmeissään että missä se Rico oikeen on!Kyllä se ajan kans unohtaa.
Mua tekisi mieli jo alkaa pesemään vauvan vaatteita.Näkisi et mitä tarvii hankkia lisää ku oon paljon laittanut pois poikien vaatteita ja viisi vuotta sitten ollut vauva viimeksi.
aattelin lähteä niitä nyt katteleen.
anna_liisa 27+2
Mä kaivoin viime viikolla esille äitiyspakkauslaatikon johon olen jemmannu esikoisen pienet vauvan vaatteet ja keräsin sieltä pesuun kaikkein pienimmät. Osan olen niistä jo pessy ja viikannu kaappiin valmiiksi ja osa odottaa vielä vuoroaan pyykkikorissa.
(.) täl viikolla on esiintyny kivuttomia suppareita monta kertaa päivässä. Vatsa kiristyy kivikovaksi ja olo on vähän inhottava, mut menee onneks muutamassa sekunnissa ohi. Näitä oli esikoista odottaessakin, mut muistaakseni vasta myöhäsemmillä viikoilla.
Nyt lähen treffeille nukkumatin kanssa :)
t:sininenkirsikka ja kuopus rv28 tasan!!!!!!
Nallekarkki liikkuu ja voi hyvin...siinä kai ne tärkeimmät. Päivisin kun olen töissä, liikkeitä ei pahemmin tunne, yksittäisiä muksauksia silloin tällöin, mutta iltaisin ja öisin jumpataan sitten senkin edestä. Vähän väsyttää jo, kun käyn 3 kertaa yössä vessassa ja joka reissun jälkeen alkaa noin 30 min jumppatunti.
Tiistaina on aika neuvolalääkärille ja epäilen, että sairauslomalle joudun kun kerron, että yli 200 metrin kävely tuotta supistuksia ja ikäviä viiltoja alavatsalle. Töissä ollessa supistuksia on jopa 15/päivä ja iltaisin maha on niin turvonnut, kireä ja pinkeä (ylämaha), että joudun jättämään päivän toisen aterian väliin ja menemään nälkäisenä nukkumaan. Loppuun asti en kuitenkaan haluaisi olla sairauslomalla vielä. Ajattelin neuvotella esim. 2 viikon kokeilujaksosta ja sitten palata sorvin ääreen kokeilemaan, onnistuuko. Uskon, että kun toi maha muuttaa muotoaan, kivutkin helpottuu.
Äitiyspakkaus tuli torstaina. Nopeaa toimintaa, tasan 3 vk meni papereiden lähettämisestä. Olen vaatteet ja muut tavarat kertaalleen hypistellyt läpi, mutta edelleen paketti on tossa olohuoneen nurkassa odottamassa parempaa sijoituspaikkaa. Tänään täytyis vissiin jaksaa sykkiä senkin suhteen.
Pesuaineista täällä on puhuttu. Mä pesin kaikki vauvan vaatteet Pirkan sensitive pesuaineella ja käytin ihan tavallista comfortin huuhteluainetta. Uutena ostettuja lakanoita ja vaatteita, jotka on pakkauksissa en ole ajatellut pestä. En tee niin omillekaan tavaroilleni. Joku voi tietty kauhistella, mutta mä en usko, että mitään pysyviä traumoja sillä pienelle aiheutan. Muutenkin vältän liikaa hygieniaa...päiväkodissa töissä ollessani pesen normaalisti kädet samaan aikaan lasten kanssa, mutten pahemmin käytä käsidesifiointiaineita yms. Pöpöt tarttuu, jos on tarttuakseen. Tällä hetkellä olen ollut noin kerran vuoteen sairaana, jos sitäkään.
Tänään menen miehen kanssa vaateostoksille. Voi olla, että Itäkeskusin on ihan täynnä väkeä, kun ulkona sataa edelleen vettä kaatamalla. Perheet kun tuppaa tulemaan sinne ihan vaan aikaa viettämään silloin kun on tällainen ilma (tiedän itse kyseisessä paikassa monta vuotta töissä olleena). Huomenna, isänpäivänä, meidän piti mennä mun vanhempien luokse syömään, mutta mun veljen entinen tyttöystävä, jonka kanssa en tule toimeen (pitkä juttu), oli kutsunut itse itsensä sinne (oli kuulemma ostanut lahjankin meidän isälle ja yrittää vissiin lämmitellä jotain mun veljen suhteen). Mä päätin, etten halua viettää isänpäivää esittämällä kohteliasta ihmiselle, jolle mulla ei ole mitään sanottavaa, joten jätetään isänpäivälounas väliin. Äiti tietty otti asiasta nokkiinsa, mutta sanoin sille, et se vaan joutuu valitsemaan tällaisina päivinä, keitä kutsutaan. Sukulaisten tasavuosijuhlat on sitten erikseen. Tää koko asia (naisen osallistuminen) tuli mulle eilen ihan yllätyksenä ja illalla kyllä harmitti ihan älyttömästi. Mut kai tää tästä. Käydään armaan ihan normaalisti vaarin ja isovaarin haudoilla ja vietetään laatuaikaa kotona. Miehen isä kun viettää viikonlopun kakkoskodissaan Raumalla, joten sitäkään ei päästä juhlimaan.
Sellaista tänne. Nyt aamupalan laittoon.
Nonna ja Nallekarkki rv 25+3
Kovasti on meillä hiljaista... Noh.
Kiitos kaikille myötätunnosta ja osanotoista. Myös sisko pyysi välittämään kiitokset.
Arki alkoi kun päästiin omaan kotiin... Välillä sitä jo ajattelee omaaki vointia ja on aidosti onnellinen omasta vatsastaan (ymmärtänette, etten pariin viikkoon ole paljoa oman asukin vointeja seuraillut...).
Äsken sytytin isälle ja Antille kynttilät ikkunalle. En kerta kaikkiaan saata lähteä nyt hautausmaalle viemään muualle haudattujen paikalle kynttilää, joten ajatukset kulkenevat myös meidän keittiöstä heidän luokseen...
(.) Potkii ja möyryää. Töissä raportilla istuminen on koko vuorolle nähtävyys, ko Onni potkii niin että koko maha heiluu...
Ja painoa on tullu jo 7,5kg *huih*
Nonnakos se oli päättänyt olla pesemättä ä-pakkauksen kamppeita...? Muuten en olis minäkää niitä varmaan pessy, mut ainaki 2006-pakkaus kutistu aika reilustiki (osa) eka pesussa... Kannattaa siis ottaa ne jo aika reiluina sit käyttöön, ettei tuu ylläreitä!
Ja Anna-Liisa: pahoitteluni perheenjäsenen menetyksestä!
Jospa se elämä voittaa kuitenki täälläki.
Tulispa jo lumi maahan, ni olis ainaki mukavamman näköistä...
Huomenna näen muuten ekaa kertaa tähän raskauteen lääkärinki, ko on tää keskiraskauden neuvola...
Luuk@ 26+1
Tajusin joku päivä sitten, että täällä on tämä odotuspalstakin, joten mielenkiinnolla luin ensin teidän muiden kirjoituksia.
Minulla on la 1.2, joten voipi olla että synnytän tammikuun puolella taikka helmikuun puolivälissä. :)
Raskaus on mennyt muuten hyvin, mutta minullakin todettiin jokunen viikko sitten raskausdiabetes. Rasitusarvo oli koholla sokerirasituksessa. Helmikuisissa oli Jonttu ja joku toinen jotka kärsivät myös raskausdiabeteksestä. Miksi teidät lähetettiin Tays:iin polille? Minua ei neuvolasta ole lähetetty mihinkään, vaikka kotona ottamassa käyrässäni muutama arvo olikin yli sallittujen.
Miten hyvin olette onnistuneet pitämään dieetin? Itseäni vähän pelottaa kaikki, koska raskausaikana ei yksinkertaisesti maistu melkein mikään miltään. Monet ruoat suorastaan yököttävät.
Entä onko painoa tullut lisää dieetistä huolimatta?
Palailenpa myöhemmin palstalle! Hyviä marraskuisia odotushetkiä kaikille!
T. helmikuu2008 rv 28+2
Minulla sama laskettu aika kuin sinulla. Olen itse enimmäkseen lukenut näitä helmimasujen juttuja, mutta nyt aattelin kirjoittaa kun huomasin että sama laskettuaika kuin sinulla. Mukava lukea mitä muille samaan aikaan saaville kuuluu.
Isäinpäivän iltaa! tänään on tullut taas herkuteltua enemmän kuin tarpeeksi.. =] mutta ehkä se meille suodaan!
Helmikuu2008: mua ei itse asiassa oo passitettu Taysiin, koska en siellä päin asu, mutta nyt tuli oman seudun sairaalasta kutsu diabeteshoitajan puheille. Täällä on tapana, että jos raskausajan diabetes todetaan, tulee kutsu äippäpolille rv30 tienoilla just diabeteshoitajan kanssa keskustelemaan ja kertomaan ruokatottumuksista. Sen jälkeen itse vaan yhä mittaillaan verensokereita, ja soitellaan diabeteshoitajan kanssa sokeriarvoista ja tarpeen vaatiessa (jos siis tosi paha diabetes) aloitetaan insuliinihoito. Ja kokoarvio tehdään joskus rv 38 tietämissä..
Mutta nyt unten maille. =]
jonttu
Sain sitten tänään kaksi kirjettä Taysista. Ekassa 6.11 päivätyssä kirjeessä kerrottiin että olemme saaneet lähetteesi, mutta että Tehyn työtaistelutilanteen takia emme voi antaa aikaa. Toisessa eilen päivätyssä kirjeessä sitten oli poliaika ens viikon torstaille. siellä tapaan kätilön, gynen ja tarvittaessa sisätautilääkärin. Hui vähän jännittää! Just tänä aamuna aloitin uuden verensokereiden mittaussarjan.
JONTTU: Mä en ole mitannut samalla kertaa usempaa mittausta. Mutta pikamittareilla ei ole helppoa saada toistettavia tuloksia (ts. samaa tulosta toistamiseen, niissä on aina jonkin verran heittoja) Eli olen uskonut sitä ekaa mittausta. Tosin mulla ei aluksi ollutkaan ylimääräisiä liuskoja edes käytettävissä. Nyt olis reilummin noita liuskoja niin vois vaikka mitata usemman kerran samalla kertaa.
mantelipulla 27+6