Tyydyttävä turvaistuin vai hyvä turvavyöistuin alle 3 vee lapselle??
Meidän pitäisi pikapuoliin siirtää kuopus turvakaukalosta selkä menosuuntaan istuimeen ja ostaa esikoiselle uusi istuin. Haluaisin nyt ostaa sellaisen istuimen, joka olisi sitten istuimena niin kauan kuin tarvitaan. Katsoin autoliiton sivuilta näitä testejä ja yksikään istuin, jossa painoraja riittää (25 tai 36 kg) ei ollut saanut hyviä arvosanoja. Sen sijaan turvavyöistuimista useampikin oli saanut hyvän arvosanan.
Tiedän, että pelkästään näitä testejä ei tule tuijottaa, mutta jäin vain miettimään, että onko vajaa 3 vee kuitenkin parempi laittaa tyydyttävään turvaistuimeen (josta saa myöhemmin turvavyöistuimen) vai hyvään turvavyöistuimeen heti suoraan. Itsestäni tuntuu siltä, että en vielä haluaisi laittaa noin pientä turvavyöistuimeen.
Ehkä vähän omituista pohdintaa ;-) mutta voisiko joku valaista minua tässä asisassa... kiiiiitos.
Kommentit (2)
1. turvavyön lapsi osaa itse avata ajon aikana esim. uhmakohtauksen yhteydessä
2. turvavyö ei anna mahdollisuutta nukkua matkalla. Se alkaa joustamaan ja lapsi roikkuu mitä oudoimmissa asennoissa. Ei siis ole turvallista...
Meillä on Britaxin First Class. Ihan älyttömän hyvä istuin. Valmistajan mukaan käy 4-vuoteen asti. Voi mennä pidempäänkin. Tämä voi olla selkä menosuuntaan tai kasvot menosuuntaan. Asennetaan helposti turvavyöllä ja helppo siirtää autosta toiseen. Lisäksi tässä on 5 eri kaltevuusasentoa mukaanlukien siis sellainen hyvä lepoasento. Reunat ovat korkeat ja pää ei pääse roikahtelemaan, vaikka lapsi nukahtaisi istuma-asentoonkin.
Vertailukohtana meillä on Britaxin two way elite...tämä on hyvä perusistuin, mutta surkea, jos lapsi sattuu nukahtamaan.
Minä en liikaa tuijottaisi noita testien tuloksia, vaan ostaisin sen, joka sopii meidän autoon ja vaikuttaa hyvältä. Testituloksia kun on yhtä paljon kuin testien tekijöitäkin.
Ostaisin hyvän turvaistuimen, noin pieni ei voi minustakaan vielä matkustaa turvavyöistuimessa. Ainakaan en sellaiseen laittaisi omaa 2,5-vuotiastani (93 cm ja 15,5 kg) vaikka esim. kilojen vuoksi siihen voisi jo laittaa.
Meillä on toisessa autossa Britaxin Two Way Elite vielä selkä menosuuntaan ja toisessa Britaxin Evolva 1-2-3, tosi hyvä istuin eikä kamalan kalliskaan.