Tunnusta: Oletko RASISTI?
asteikolla 1-10 ja miksi.. perustele, montako ulkomaalaista tunnet niemeltä, kun senkin vielä kerrot..
Kommentit (26)
Tunnen vajaa kymmenen ulkomaalaista ja olen naimisissa yhden heistä kanssa.
Mun mielestä joihinkin kulttuureihin/uskontoihin/yhteiskuntiin sisältyy ihmisoikeuksia loukkaavia piirteitä, päällimmäisenä tietysti naisiin kohdistuva epätasa-arvo ja väkivalta, kunniamurhat, molempien sukupuolten ympärileikkaus muutamia mainitakseni. Koen vaikeaksi arvostaa tällaista. Minkään kulttuurin yksittäisiä edustajia en kuitenkaan lähtökohtaisesti leimaa esim. ihmisoikeusrikkojiksi tai naisten oikeuksien polkijoiksi.
Sen sijaan en usko, että minkään rodun, jos sellaista termiä nyt voi edes käyttää, ominaispiirteisiin kuuluu esimerkiksi tyhmyys tai väkivaltaisuus.
Tuttavapiiriin kuuluu ulkomaalaisia, olen viettänyt vuoden ulkomailla.
Ennen kuin muutin muslimimaahan kymmenisen vuotta sitten, olisin sanonut arvosanaksi 1. Kummasti ulkomailla eläminen muutti hyvin monet meistä rasisteiksi... Todettakoon, että kyse on maasta. Mitä rankempi maa, sitä isompi rasisti.
Ja tunnen tuhansia ulkomaalaisia. Koska tuon muslimimaan jälkeen olen asunut eräässä eurooppalaisessa metropolissakin, jossa lasten koululuokalla oli 14 eri kansallisuutta.
Mutta aina tulee muistaa ettei vallitseviin olosuhteisiin varsinkaan näissä köyhissä ja ei-demokraattisissa maissa tavalliset kansalaiset voi vaikuttaa mitenkään, heidän tulee elää ja heidät pakotetaan elämään maan lakien ja säädösten mukaan. Köyhyys synnytää riistoa ja pahoinvoinitia, joka näkyy sitten esim. naisten alistamisena.
Usein naiset itse eivät koe olevansa alistettuja, näin on esim. monessa islamilaisessa maassa, muistan lukeneeni tutkimuksen tästä asiasta.
ja joustamattomuudesta, siitä ettet päässyt sisälle ao. yhteiskuntaan?
Suomessa on paljon ulkomaalaisia jotka haukkuvat kuinka kurja maa tämä on jne. ja yhteistä heille on se että he eivät osaa kieltä, heidän avioliittonsa usein epäonnistuvat varhaisessa vaiheessa, kielitaidon puutteen vuoksi ei löydy kunnon töitä.. he jäävät heitteille, syrjäytyvät.
Olen myös asunut islamilaisessa maassa ja en ole muslimi tms. mutta minulla on etupäässä vain hyvää sanottavaa ao. maan ihmisistä. Minä opettelin kielen heti ja se "pelasti" minut.
Tervetulleita on kaikki ne ulkomaalaiset rotuun tai ihonväriin katsomatta jotka tulevat tänne töihin ja sopeutuvat suomalaiseen yhteiskuntaan osana meitä. Mutta jos tullaan ns. "pakolaisina" elämään sossun rahoilla ja rettelöimään steissille niin yksikin rike ja menolippu kotiin!!
Miksikö: yksinhuoltajanakaan en saanut sossusta kerran pyytämääni tukea ennenkuin asumistuki myönnettiin. Sain tuon asumistuen osuuden LAINAKSI! Niin nöyryyttävää ja loukkaavaa kun samalla sossun elätit haki rahaa uusiin huonekaluihin ja lasten Reimatecceihin ilman takaisinmaksuvelvoitetta.
Kyllä, se oli omaa joustamattomuutta ja sopeutumattomuutta yhteiskuntaan. Ja ennenkaikkea sopeutumattomuutta siihen jatkuvaan kusettamiseen, korruptioon, lääppimiseen,... saisin tuosta kaikesta 200 sivuisen romaanin aikaiseksi. Toki jos olisi asunut siellä enemmän kuin pari vuotta, olisin päässyt omasta shokistani yli ja nauraen näyttänyt keskaria takaisin.. ehkä.
En opetellut kieltä, koska englanti oli virallinen kieli siinä muslimimaassa. Köyhätkin osasivat yleensä englantia edes vähän - sen takia tiedän, mitä he huusivat minulle, kun yksinäisenä naisena kävelin kadulla...
En halua mainita maata, koska siinä maassa ei ole kuin kourallinen suomalaisia. Mutta sen kerron, että yläluokka on maasta paennut, koska he itsekin vihaavat oman maansa mädännäisyyttä.
En vain mahda mitään, kun näen saman rodun edustajia täällä päin maailmaa, nousee minulle karvat pystyyn.
ja joustamattomuudesta, siitä ettet päässyt sisälle ao. yhteiskuntaan?
Suomessa on paljon ulkomaalaisia jotka haukkuvat kuinka kurja maa tämä on jne. ja yhteistä heille on se että he eivät osaa kieltä, heidän avioliittonsa usein epäonnistuvat varhaisessa vaiheessa, kielitaidon puutteen vuoksi ei löydy kunnon töitä.. he jäävät heitteille, syrjäytyvät.
Olen myös asunut islamilaisessa maassa ja en ole muslimi tms. mutta minulla on etupäässä vain hyvää sanottavaa ao. maan ihmisistä. Minä opettelin kielen heti ja se "pelasti" minut.
joku muu rotu. Eli en ole rasisti, kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita.
mallia. En usko sen toimivuuteen.
Ja tunnen kymmeniä maahanmuuttajia - teen nimittäin töitä heidän kanssaan ja hyväkseen. Ja monet heistä ovat läheisiä ystäviäni.
kun muutetaan ulkomaille. Ei se ole rasismia, että arvostellaan ja kyseenalaistetaan jotain kulttuuriin liittyviä tapoja. Se on rasismia, että niputetaan kaikki samaan kastiin ottamatta ihmisiä yksilöinä.
Ei minusta ole tullut ikinä rasistia, vaikka olen useaan eri otteeseen asunut ulkomailla. Olen vain oppinut ymmärtämään erilaisia tapoja, jotain tapoja en pysty tai haluakaan ymmärtää, mutta ei se minusta rasistia tee.
Rasismi on tietämättömyyttä, sanoisinko miltei tyhmyyttä.
Kyllä osa etelävaltioiden orjistakin oli tyytyväisiä tilanteeseensa, eikä silti tee orjuuttamisesta yhtään sen hyväksyttävämpää. Kyse on aina väärintekijän moraalista. Jos loukkaa toisen ihmisarvoa esimerkiksi pakottamalla seksiin avioliitossa, kieltämällä ehkäisyn tai säätämällä lakeja, jotka sallivat rangaistuksetta jättämisen kunniamurhassa, tai ympärileikkaamalla = silpomalla vastasyntyneen pojan tai 11-vuotiaan tytön sukupuolielimet (tiedän, vaikutukset ovat erilaiset) tai kannattamalla yhteisöä, joka sallii tämän, tekee väärin. Toki ymmärrän, että jollain äärimmäisessä köyhyydessä elävällä ei ole resursseja vastustaa moisiaasioita, ja hänelle voin antaa anteeksi.Monissa maissa naisten sorrolle löytyy kuitenkin perusteet lainsäädännöstä, eivätkä ne lainsäätäjät kyllä niitä kaikkein köyhimpiä ole.
Onko se maahanmuuttajan vika, jos sossu ei (mielestäsi) toimi kuten pitäisi?
Yksinhuoltajanakaan en saanut sossusta kerran pyytämääni tukea ennenkuin asumistuki myönnettiin. Sain tuon asumistuen osuuden LAINAKSI! Niin nöyryyttävää ja loukkaavaa kun samalla sossun elätit haki rahaa uusiin huonekaluihin ja lasten Reimatecceihin ilman takaisinmaksuvelvoitetta.
[/quote]
tai joku pohjois-Afrikan maa?
Vaadittiinko sinulta lahjuksia?
Minäkin olen lahjuksia maksanut, mutta minusta se oli oikeasti kätevä tapa saada asioihin vauhtia. Muuten asiat saattoivat junnata paikalla viikkokaupalla, virkamiehillä oli huonot palkat, joten usein hyvin mitätön summa sai asiat rullaamaan.
Minua ei koskaan ao. maassa lähennelty, vaikka olen blondi. Siinä maassa ei ole turistikulttuuria.
-en muista mikä numero olin.
Onko se maahanmuuttajan vika, jos sossu ei (mielestäsi) toimi kuten pitäisi?
Yksinhuoltajanakaan en saanut sossusta kerran pyytämääni tukea ennenkuin asumistuki myönnettiin. Sain tuon asumistuen osuuden LAINAKSI! Niin nöyryyttävää ja loukkaavaa kun samalla sossun elätit haki rahaa uusiin huonekaluihin ja lasten Reimatecceihin ilman takaisinmaksuvelvoitetta.
Sinä sentäs voit äänestä ja vaikuttaa siihen kuinka ja kuka asioista päättää, harva maahanmuuttaja voi äänestää.
Rasismi on ennakkoluuloisuutta. Minun tapauksessani olen ennakkoluuloinen: kun tapaan kyseisen maan edustajan, joka väittää omaavan sen ja sen akateemisen koulutuksen niin mietin, että paljonkohan hänkin siitä on maksanut?
Ehkä tämä on tyhmyyttä sitten. Mutta tietämättömyyttä se ei ole.
kun muutetaan ulkomaille. Ei se ole rasismia, että arvostellaan ja kyseenalaistetaan jotain kulttuuriin liittyviä tapoja. Se on rasismia, että niputetaan kaikki samaan kastiin ottamatta ihmisiä yksilöinä.
Ei minusta ole tullut ikinä rasistia, vaikka olen useaan eri otteeseen asunut ulkomailla. Olen vain oppinut ymmärtämään erilaisia tapoja, jotain tapoja en pysty tai haluakaan ymmärtää, mutta ei se minusta rasistia tee.
Rasismi on tietämättömyyttä, sanoisinko miltei tyhmyyttä.
Kyseessä on Aasian maa. Ei ollut turistikulttuuria. Siksihän minä sain joka paikassa jokaisen ihmisen (lue: miehen, koska naisia ei näkynyt missään) jakamattoman huomion. Jokaista askeltani seurattiin.
Ei se ollut "lähentelyä". Siinä maassa ei saanut katsoa vierasta naista silmiin, mutta minua he ottivat oikeuden tulevan puristelemaan. Yöks, kun vieläkin ällötää näin 10 vuoden jälkeen...
Juu, ei tullut puhelinta, vaikka kuinka odotettiin. Me emme suostuneet lahjuksien maksamiseen - me uhkailimme. Koska siinä maassa ylemmät virkamiehet tulevat ylemmistä perheistä. He ovat virassa perhetaustansa ja rahansa vuoksi.
tai joku pohjois-Afrikan maa?
Vaadittiinko sinulta lahjuksia?
Minua ei koskaan ao. maassa lähennelty, vaikka olen blondi. Siinä maassa ei ole turistikulttuuria.
i]
Kyllä minuakin on ulkomailla ja Suomessakin kadulla lähennelty, mutta en kanna kaunaa kelleen.. sitä sattuu. Ihmiset ovat ihmisiä, en jaksaisi alkaa vihaamaan ihmisiä sen vuoksi. Usein ehdoteltiin seksiä suoraan (Italiassa asuessani) mutta en minä ala viihaan koko kansaa sen vuoksi, sehän olisi moukkamaista.
Ajattelitko koskaan ettei uhailu kuuluu sen maan tapoihin ja kulttuuriin?
- se siis joka oli asunut myös muslimimaassa.
Kyllä sen jo silloin tajusin, että kyseisessä maassa on ihmisiä ja "ihmisiä". Tapasin ihan fiksujakin paikallisia. Mielenkiinnosta tutuistui pariin paikalliseen yläluokan, järjettömän rikkaaseen naiseenkin. Hänelle valitin sitä katsomista ja hän sanoi, että myös häntä katsotaan kadulla. Joskus hän on kysynyt miehiltä, mitä katsotte. Miehet olivat vastanneet, että jos et halua, että sinua katsotaan, niin mene kotiisi.
Tämä ei todentotta uponnut minuun... eli en sopeutunut paikalliseen elämänmenoon.
Olin lähinnä muiden ekspaattien kanssa. Asuin yhdessä yhden etelä-amerikkalaisen ja yhden eurooppalaisen kanssa. Ja suomalaisia tuli tietty tavattu säännöllisesti.
Kaikki on kuitenkin suhteellista. Brittiystäväni, joka oli tullut maahan keskeltä hutujen ja tutujen kansanmurhaa totesi, ettei se ole hullumpi maa asua... Hänen rasisminsa oli syvällä Afrikassa...
i]Kyllä minuakin on ulkomailla ja Suomessakin kadulla lähennelty, mutta en kanna kaunaa kelleen.. sitä sattuu. Ihmiset ovat ihmisiä, en jaksaisi alkaa vihaamaan ihmisiä sen vuoksi. Usein ehdoteltiin seksiä suoraan (Italiassa asuessani) mutta en minä ala viihaan koko kansaa sen vuoksi, sehän olisi moukkamaista.
Ajattelitko koskaan ettei uhailu kuuluu sen maan tapoihin ja kulttuuriin?
- se siis joka oli asunut myös muslimimaassa.
[/quote]
Koin ja koen edelleenkin että työssäkäyvää yksinhuoltajaa arvostetaan tässä maassa vähemmän kuin niitä jotka makaa kotona tai maleksii steissillä. Olkoon rotu mikä tahansa - koskee myös ap suomalaisia. Systeemissä on todellakin vikaa ja onhan se väärin että sitä kautta koen moiset asukit häiritsevinä. Mutta pointtini oli ennenkaikkea se että niitä ulkomaalaisia maleksijoita hyysätään sen sijaan että pantaisiin töihin ja pakotettaisiin sopeutumaan yhteiskuntaan.
Olen itse asunut ulkomailla eikä tullut mieleenikään käyttäytyä huonosti tai poikkeavasti ko maassa. Ymmärsin omilla pikku aivoillani että sopeutumalla ympäröivään porukkaan kaikki pääsee helpommalla ja minut hyväksytään nopeasti yhteisön jäseneksi. Samoin minulla on paljon vierasmaalaisia työkavereita ja ystäviä joten rasismini on hyvin valikoivaa.
naapuripubin pizzanpaistajan.
En ole rasisti, eli siis 1. Olen naimisissa ulkomaalaisen kanssa ja asuntut ulkomailla, eri maissa, yhteensä 11v.