Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sidotaanko teidän päiväkodissa lapsia remmillä kiinni tuoliin ruoka-ajaksi?

Vierailija
04.11.2007 |

Oma 3 v poikani kertoi, että pienempi n 2 v poika olisi sidottu remmillä kiinni tuolin, että ei aina karkaisi syödessä. En oikein usko että satuileekaan. Kuulostaa kyllä melko oudolta touhulta. Tähän saakka olen pitänyt kyseisen ryhmän työntekijöitä ihan täyspäisinä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne laitetaan, jos ei pysy tuolilla. Oli ikä sitten mikä tahansa. Yleensä isommilla lapsilla niitä ei tarvitse kuin näyttää ja peppu pysyy penkissä.

Lto

Vierailija
2/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli silloin kaksi ja puolivuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmässä oli 2v lapsi joka minuutin välein singahti juoksuun. Hänelle laitettiin valjaat jotta kaikki saivat syödä rauhassa.

Vierailija
4/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien kanssa on tästä sovittu, että tarvittaessa käytämme lapsella jos muuten ei ruokailussa paikoillaan pysy.

Lapsi on 2,5v.

Vierailija
5/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidossa. Jos on niin vilkas lapsi, ettei malta istua niin laittakaa ihmeessä tuoliin kiinni!

Vierailija
6/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhusten puolella ja siellä melko usein joudutaan potilaita turvallisuussyistä laittamaan tuoliin turvavyöllä kiinni. Varsin usein omaisten kanssa tästä asiasta joutuu kätä vääntämään. Meidä mummoa ei saa sitoa, ja kas hetke päästä on lonkka murtneena, kun ei vain ehditä näin pienellä porukalla vahtia. Lapsia ei kuitenkaan tuon murtumariskin takia tarv sitoa.

Jos lakia tiukasti tulkitaan, niin tuommoinen sitominen on tahdosta riippumaton pakkotoimi ja siihen pitäisi meilläkin olla lääkärin määräys. Ainakin sängyssä käytettäviin turvavöihin se aina pyydetään.

Vierailija
7/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodista ei ole kokemusta mutta mun pojat on olleet niin vilkkaita että ne on pakko sitoa kotona kiinni koska muuten ne nousevat seisomaan, kiipeävät pöydälle ym. Mieluummin valjaissa kuin kallo halki. Yleensä rauhoittuvat kuitenkin heti kun huomaavat etteivät pääse nousemaan tuolista.

Vierailija
8/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona käytetään alle 2-v:llä ja jos lapsi olisi hoidossa, niin pyytäisin että niitä käytetään sielläkin.

Meillä poika itse huomauttaa, jos valjaat jää laittamatta :)

Vierailija
9/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi karkaa koko ajan pöydästä, hän selvästi tarvitsee yksilöllisempää huomiota, oli syy sitten mikä tahansa, eikä siis kuulu päiväkotiin lainkaan! Yleisestikin voisi sanoa, että jos ei pärjää pk:ssa, niin sinne ei lapsi kuulu. (Luulisi ihan maalaisjärjenkin sanovan näin...) Kyllä pitäisi tehdä jotain järjestelyjä, että lapselle olisi joku muu hoitoratkaisu tai mieluiten tietysti jäisi kotiin kypsymään/muuttumaan vai mikä olisi hyvä sana. Tuo on ihan kauhea ajatus tuo sitominen! Sillä saa aikaan vain kauheat laitostumistraumat.

Oikein puistattaa. Millainen lto ja lastenhoitaja oikein tekee tuollaista, ja millainen äiti ei tajua ottaa lastaan pois ko. paikasta?

Vierailija
10/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos lapsi on vain vilkas, esim. ollut päiväkodissa vasta vähän aikaa, eikä osaa viel keskittyä syömiseen?

Ethän muuten itse vaan ole koskaan sitonut lastasi valjailla esim. rattaisiin? Lapsessasi täytyy kyllä silloin olla jotain vikaa, jos ei osaa muuten istua nätisti rattaissa ja kuuluisi jonnekin ihan muualle kuin kotihoitoon...

Vierailija:

Jos lapsi karkaa koko ajan pöydästä, hän selvästi tarvitsee yksilöllisempää huomiota, oli syy sitten mikä tahansa, eikä siis kuulu päiväkotiin lainkaan! Yleisestikin voisi sanoa, että jos ei pärjää pk:ssa, niin sinne ei lapsi kuulu. (Luulisi ihan maalaisjärjenkin sanovan näin...) Kyllä pitäisi tehdä jotain järjestelyjä, että lapselle olisi joku muu hoitoratkaisu tai mieluiten tietysti jäisi kotiin kypsymään/muuttumaan vai mikä olisi hyvä sana. Tuo on ihan kauhea ajatus tuo sitominen! Sillä saa aikaan vain kauheat laitostumistraumat.

Oikein puistattaa. Millainen lto ja lastenhoitaja oikein tekee tuollaista, ja millainen äiti ei tajua ottaa lastaan pois ko. paikasta?

Vierailija
11/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen vanhemmat kieltävät ongelman niin ei päiväkodin henkilökunta voi asialle mitään. Lapsilla on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Vanhempia ei voi pakottaa ottamaan apua vastaan. Moni vanhempi kieltäytyy lapsen tutkimuksista vaikka useampi taho niitä ehdottaa.

Vierailija
12/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi hyvää päivää!

Vierailija
13/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

istutaan ja syödään. Vai annatko lapsen kotona lähteä ruokapöydästä ja palata usein takaisin? Ruoka pois jos ei istu ja syö. Eli kotoa tuo lähtee. Mitä sallit kotona niin sitä tekee myös hoidossa!

Vierailija
14/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ne ovat ihan samaa sarjaa. Jos lapsi haluaa pois rattaista, hän pääsee, ja jos olemme vaikka kaupassa missä ei voi juoksennella, niin lähdemme pois.

Tässä ei ole kysymys rangaistuksesta vaan valintojen tekemisestä lapsen tarpeiden mukaan eikä omien. Jos lapsi ei sovi pk:iin koska on " vain vilkas" , niin sitten hänen pitäisi antaa kasvaa ympäristössä joka ei lisää taipumusta vilkkauteen, eli esim kotona. Lapsi ei sitä paitsi poukkoile VAIN siksi että on vilkas, vaan siksi että joku mättää ja hän reagoi pomppimalla koska on vilkas. Ja KYLLÄ, minulla on kaksi HYVIN vilkasta tyttöä kotona, tiedän mistä puhun :) (Vanhempi, sosiaalinen tyttö on nyt pk:ssa seuran vuoksi, mutta koko ajan mietin, onko se nyt kuitenkaan oikea paikka hänelle. Jos häntä sidottaisiin siellä kiinni, en päästäisi häntä ikinä sinne takaisin!)

t. mikä numero mä nyt olinkaan,

Vierailija:

Entä jos lapsi on vain vilkas, esim. ollut päiväkodissa vasta vähän aikaa, eikä osaa viel keskittyä syömiseen?

Ethän muuten itse vaan ole koskaan sitonut lastasi valjailla esim. rattaisiin? Lapsessasi täytyy kyllä silloin olla jotain vikaa, jos ei osaa muuten istua nätisti rattaissa ja kuuluisi jonnekin ihan muualle kuin kotihoitoon...

Vierailija
15/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei muka lapsi saisi itse päättää milloin istuu rattaissa ja milloin ei?

Vai pitääkö istua silloin kun äidin pitää päästä kulkemaan reippaasti? miten se eroaa siitä, että päiväkodissa kaikkien pitäisi saada syötyä rauhassa ja tietyssä ajassa, jotta hommat voisi jatkua?

Vierailija
16/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

koska ne ovat ihan samaa sarjaa. Jos lapsi haluaa pois rattaista, hän pääsee, ja jos olemme vaikka kaupassa missä ei voi juoksennella, niin lähdemme pois.

Tässä ei ole kysymys rangaistuksesta vaan valintojen tekemisestä lapsen tarpeiden mukaan eikä omien. Jos lapsi ei sovi pk:iin koska on " vain vilkas" , niin sitten hänen pitäisi antaa kasvaa ympäristössä joka ei lisää taipumusta vilkkauteen, eli esim kotona. Lapsi ei sitä paitsi poukkoile VAIN siksi että on vilkas, vaan siksi että joku mättää ja hän reagoi pomppimalla koska on vilkas. Ja KYLLÄ, minulla on kaksi HYVIN vilkasta tyttöä kotona, tiedän mistä puhun :) (Vanhempi, sosiaalinen tyttö on nyt pk:ssa seuran vuoksi, mutta koko ajan mietin, onko se nyt kuitenkaan oikea paikka hänelle. Jos häntä sidottaisiin siellä kiinni, en päästäisi häntä ikinä sinne takaisin!)

Vierailija:

Vierailija
17/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti meidän lapsi on ihan menetetty jo ihan ennen syöttötuolin valjaitakin. Kaikki hirveys alkoi siitä, kun tulimme laitokselta kotiin ja kiinnitimme lapsen kaukaloon turvavöillä. KAmaluus jatkui pinnasängyllä, josta myöskään lapsi ei pääse pois, kun haluaa. LApsen kasvaessa jopa nostimme laitoja ylemmäs, ettei hän pääsisi pois vahingossakaan. Rattaissa on aina ollut valjaat päällä, jne.

Että siihen mennessä, kun lapsi alkoi istua syöttätuolissa, on peli jo ollut menetetty. Ei enää mitään toivoa meidän lapsella, joten samapa tuo enää... ;)

Ei ihan todella hyvät ihmiset: traumoja turvavaljaista!?! Jos pelätään traumoja, niin miksi se lapsi on viety hoitoon ylipäätään? Eikö sitä pitäisi pysyä visusti kotona ainakin ne ensimmäiset 3 vuotta traumoilta varjeltuna?

Vierailija
18/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin siellä on säännöt joita kaikki noudattavat. Jos se ei sovi niin jokainen voi hoitaa lapsensa niinkuin itse haluaa. Päivähoito ei ole pakollista!!

Vierailija
19/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en ymmärrä mitä pahaa siinäkään on että vanhus laitetaan turvallisuussyistä tuoliin kiinni. Tätä tehdään lähinnä vaikeasti dementoituneille, jotka eivät tiedä missä mennään. outoja omaisia jos eivät luota hoitohenkilökunnan arviointikykyyn.

Mitä sitten lapsen valjaisiin tulee niin ehdottomasti kannatan sitä että vaeltelevat ja vaarallisesti tuolilla kiikkuvat sidotaan tuoliin, mikäli muu keino ei auta. Tottakai pitää suoda kaikille ryhmän lapsille ruokarauha.

En pahastuisi jos lapseni laitettaisiin valjailla kiinni turvallisuussyistä.

Vierailija
20/23 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos olette ajamassa pidempää matkaa, kai teillä pysähdytään aina kun vilkas lapsesi haluaa pois turvavöistä, vaikka sitten keskellä moottoritietä?

Vierailija:

Vierailija: