Aikaisesta sokerirasituksesta
Muistaako joku miten aikaisin sokerirasitus tehdään kun edellisessä raskaudessa on ollut raskausajan diabetes? Muistelen, että se tehtäisiin aiemmin kuin normaali sokerirasitus tai siis kahteen kertaan, mutta mitkä ne viikot oli? Mietin vaan, että olisiko jo pitänyt mainita sokeriasioista kun varasin neuvola-aikaa ja meni melkein viikolle 10.
Kommentit (5)
Ehdit rasitukseen vielä hyvin tuon neuvolakäynnin jälkeen, ei se ole niin viikon päälle. Minä kävin rv 12 ja koska käry kävi, ei sitä enää uusita. Jos taas aikaisessa vaiheessa tehdyssä sokerirasituksessa olisi sallitut arvot, tehtäisiin rasitus uudelleen joskus myöhemmin.
ja arvot oli ok. Sitten uudestaan kävin rv 32 ja siellä oli sitten paastoarvo koholla, niinkuin edellisessäkin raskaudessa, jossa minulla oli raskausajan diabetes ja insuliinihoito rv 35 eteenpäin. Minulle jäi käsitys että siinä 10-16 raskausviikkojen välissä se tavallisesti tehdään. Että kerkeät hyvin vielä käydä =) Mukavaa odotusta!
Mehiz kera lasten 05/05 ja 05/07
Onko ihan normaalia, kun mua nyt viimeisen raskauskuukauden aikana janottaa niin hirveästi? Mitkä ne diabeteksen oireet on? Kuinka aikaisessa vaiheessa raskautta diabetestä ilmenee?
Normaalisti sokerirasitus tehdään rv 26-28 tietämissä, mutta jos aiemmassa raskaudessa todettu raskausdiabetes, niin rv 12 on suositeltavaa tehdä sokerirasituskoe.
Diabeteksen oireet on pääpiirteissään: jano, pissahätä, huippaus. Näitä on käsittääkseni vaikea erottaa tavallisista raskausoireista, koska verenpaineen muutokset, elimistön nesteytystarve yms. muuttuvat raskausaikana. Joten eipä sitä diabeteksen mahdollisuutta saa oikein muuten selville kuin sokerirasituksella. Ja neuvolassa seurataan sokeria pissasta..
Testi tehtiin mulle viikon 20 tienoilla, eli ei vielä mitään kiirettä. Yhden kerran se vain tehdään. Tai ainakin mulle tehtiin vain kerran. Tosin mitään ei kyllä löytynyt.