paljonko maksaa suurinpiirtein talon rakentaminen??
Kommentit (21)
meillä maksoi 2v sitten 145m2 kastelli autotallilla 180te, ja tässä oli KAIKKI, itse tehtiin ainoastaan keittiö, lattiat ja piha. vuokratontti.
etelä suomi
tontti vaihtelevia määriä. Luvat ym paperit ja liittymät noi 20 000. Piha ainakin 20 000 e.
Talopaketti, joka sisältää kaiken kertaa 3.
tontin kulut päälle.
t 2 rakentanut
eli paljon maksaa 1 litran maitopurkki?
Itse olen ostanut halvimmillaan 0,2e kun taas nämä laktoosittomat/profil maidot maksaa jo 1,7 e
Eli miten voi talolle antaa hinnan kun ei sitä ole maitopurkillekkaan?
sama kun kysyisit esim. paljon maksaa leipä.
Sen alle et saa, näin voisi sanoa.
Mutta asia sitten erikseen on että mihi rakentaa ja mitä voi tehdä itse
esimerkiksi Etelä-pohjanmaalle maaseudulle ja osaa vielä itse rakentaa niin ei kyllä tarvita 200 000 euroa. Tontteineen meidän 180 neliön taloon meni 140 000. Mut rakennettiin kyllä kokonaan itse.
Halpistalon voi rakentaa ja halvoilla materiaaleilla.
tontti 5000 ja työt tontilla n. 35 000, kotimaisia sisustusmateriaaleja kaikki. Eikä tarvinnut avioliittoa " uhrata" rakentamisen takia.
Ja pk-seudulla tontin hinta on jopa kymmen kertainen/satakertainen.
niin itse olen hyvinkin tarkka esim sisustuksen suhteen enkä halua pilata kallista taloa huonolla sisustuksella, vaikka se tuli halvemmaksikin. Ja silti jäätiin kauas tuosta 200 000 eurosta. Toki meillä päin nuo tontit eivät maksa mahdottomia.
oikein pitäisi nyt ryhtyä todistamaan ettei meillä ole halpistalo vaan aivan kunnon materiaalit:) No, en nyt moiseen ryhdy. Kullakin on tietty omat vaatimuksensa, itselleni se on se, että sisustuksen tulee miellyttää omaa silmää ja kodin tulee olla kodikas ja materiaalien kestäviä ja kauniita.
että repikää siitä! Kun tontti on 100 000-150 000e halvempi kuin pk-seudulla niin päätettiin muuttaa " maalle" . Tuolla summalla ajetaan loppuikämme työmatkat vaikka taksilla :) Varsikin kun on tuo moottoritie niin työmatkoihin menee sama aika täältä kun silloin kun asuttiin pk-seudulla. Käytössä 1 auto ja sillä kuljetaan.
Ensin kehutaan että eihän se rakentaminen ole kallista, mekin tehtiin 200 m2 talo eikä menny kun vähän päälle 120 000 e, kaikki on parempaa keskitasoa ellei suorastaan huippua.
Kuitenkaan kukaan ei koskaan kerro mitä se " laadukkaat materiaalit" on ja miten tuohon summaan on päästy.
Ja myös se unohtuu yleensä mainita että kummin kaverilla on kaivinkone ja siskon poikaystävä teki putket. Mies oli vuoden virkavapaalla ja rakensi itse yöt ja päivät.
Tällaiset jutut ruokkii sitä, että rakentamaan ryhtyvät ovat ihan pilvilinnoissa kustannusten suhteen. Ja kun ihan alkuvaiheessa kuitenkin tehdään juurikin sisustusmateriaaliratkaisuja (keittiö jne.) ja uskotaan että joku 120 000 e budjetti pitää, niin tilataan sitten vaan parasta meille. Ja kun tuleekin yllätyksenä että rakennuttaminen onkin aivan sikamaisen kallista. Nykyisin ei ole ollenkaan erikoista että budjetti pettää yli 50 000 eurolla" !
Kaksi taloa rakennuttaneena (toinen aivan uusi) väitän että keskiverrolle kokopäivätyössä käyvälle perheelle (ei opettajat joilla pitkät kesälomat) tänä päivänä sellaisen 150 m2 talon rakentaminen alle 200.000 e on hyvin hankalaa.
Älvsbyt ja muut valmistalot on tietenkin toinen juttu.
meillä on tontti saatuna perintönä, kaivinkoneet ja maansiirtovehkeet omasta takaa, tuttuja raksamiehiä ja putkimies, joka on palveluksen velkaa.
hinnasta ja materiaaleista niin sanonpa nyt vielä sen, että itse ainakin mainitsin, että osasimme rakentaa talon alusta asti itse, joten totta kai tämä vaikutti talon hintaan huomattavasti. Lisäksi tonttimme ei maksanut juuri mitään ja kyllä, kaivinkonekin saatiin lähes ilmaiseksi sukulaiselta. Näillä perustein siis saimme ison talon alle 150 000 euron hintaan. Sisustus ei oo luksusta mutta kestävää ja kaunista ja kunnon materiaaleista.
noin 200 000¿ on aika keskiarvio siihen lisää tontti ja liittymät.