Äitiysrahasta...
Tässä kolmatta kuumeillaan ja äsken kävin Kelassa kyselemässä, että mites toi äippäraha menee kun kuopus kerkiää täyttää sen kolme ennen kun kolmonen joskus toivottavasti syntyy. No kuopus täyttää 10.6. kolme ja laskettu aika pitää olla ennen sitä. Joten mulla ei enää toivoa saada automaattisesti sitä samaa rahaa kun viimeksi. Ja kiva kiva, tipun siis Kelan todella anteliaalle äitiysrahalle, joka on huimat 380 euroa !!!! Eipä paljon enää naurattanut, kun kelasta poistuin. Täytyy siis mennä töihin puoleksi vuodeksi, jotta saan nostettua ton rahan edes vähän suuremmaksi. Toisaalta eipä tuo 6 kuukautta kovin pitkä aika ole. Sen kyllä jaksaa, tosin joutuu laittaan nuo kaksi päivähoitoon siksi aikaa. Näin siinä käy kun liian kauan vitkuttelee, mies kun olisi jo kesällä halunnut lisää lapsia. Sillon olis vielä kerennyt tohon samaan äitiysrahaan.
Sitten aloin miettimään, että ottaako se työnantaja mua töihin edes aikaisemmin. Jos ei, ni riippuu sitten lasketusta ajasta, että joudunko meneen tyyliin pariksi viikoksi töihin kun kuopus sen kolme täyttää, eikä äippäloma vielä olis alkanut. Ja sitten kehtaanko olla kertomatta jos oon raskaana ja pummaan itseäni töihin aikaisemmin ku se 10.6? Niin, kertoisitteko tollasessa tilanteessa työnantajalle totuuden vai salaisitteko siihen asti kunnes alkaa näkymään? Ajattelin vaan että ottako töihin jos kerron ja jos en kerro, niin luultavasti ottaisivat aikaisemmin töihin. (Mulle palkattiin sijainen, mutta ei enää ole talossa ja luulen, että työntekijöistä taitaa olla pulaa) No nyt kuitenkin kovaa yritystä kolmosen saamiseksi jatketaan, oli raha mikä hyvänsä... Näin päätin =)
Kommentit (6)
Just miehen kanssa puhuttiin, ettei raha voi mennä lapsen edelle. Ja eihän sitä voi tietää, että tuleeko sitä edes kovin nopeasti raskaaksi. Ja aina sitä jotenkin pärjää, oli tulot mitkä hyvänsä, tosin taidan mennä vähäksi aikaa töihin, (jos ottavat) että saisin edes vähän ylös tota rahaa. Mulle kyllä työpaikka maksaa 3 kk:n palkan äitiyslomalta, joten ei sitä sitten niin kauaa jää pienelle rahalle.
Tosin nuorin täyttää jo parin kuukauden päästä kolme, eli töihin on mentävä... Mutta, kertokaa pitikös olla kuusi kuukautta töissä, että saa niiden tulojen perusteella paremman äippärahan?? Eli jos tammikuun alussa menen töihin, ja silloin ehkä raskautuisin tai (jos hyvin käy) olisin jo raskaana, niin just ehkä kerkiäisin olla kuusi kuukautta töissä. Missä vaiheessa sitä rahaa anotaan Kelalta, en muista yhtään mitään.. ! Mitä jos joutuukin olemaan paljon sairaslomalla, vaikuttaako se äitiysrahaan?? Kamalaa tällainen " laskelmointi" , mutta kun rahaa on vähän, niin olisi kyllä tärkeää, että äitiysraha olis edes vähän parempi kuin tuo minimi.
Kelan täti selitti mulle, että jos jään äitiyslomalle esim. 15.8. niin työtulot lasketaan 14.8. kuusi kuukautta taaksepäin. Silloin siis tulot olisivat ajalta 14.2-14.8. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Kävin just pyytämässä itseni töihin helmikuun alusta. Vihreää valoa näyttivät ja taitaa sitten meikäläinen ruveta 2,5 vuoden jälkeen taas työläiseksi. Ihanaa välillä mennä töihin!! En muuten kertonut mitään kolmannesta pomolle, mutta mitäpä olisin kertonut kun en vielä ole edes raskaana :)
Laitoin just netin kautta päiväkotihakemukset tolle kauhukaksikolle =) Eivät raukat vielä tiedä mikä niitä odottaa... No jos kohta raskaudun niin eipä tarvitse kauan hoidossa olla. Puol vuotta on niin pieni aika
Eli jos mä nyt raskautuisin niin la olis 28.7. siitä 30 pvää äitiysloman alkuun olis 24.6. Eli mun äit.raha laskettais 23.12-23.6. Apua, jos siis nyt tulen raskaaksi ja lähden töihin vasta helmikuussa, niin ei siihen kerkiä tulla kuin vähän vajaa viis kuukautta. =/ Pitäis siis lähtee jo tammikuussa... No joo, enpä kyllä usko ensimmäisestä kierrosta plussaavani, joten ei hätää sen suhteen. Ja jos plussaan, niin sitten se vaan on pienempi raha =)
Ja ymmärsin, että jos ei ehdi ihan puolta vuotta olla töissä, niin silti voidaan äitiyspäiväraha laskea niistä tuloista, mitä on ehtinyt olla töissä. Kauhean monimutkaista tämä on ja ei tunnu kivalta laskelmoida tälleen. Kun ei kuitenkaan tiedä, raskautuuko pian vai enää koskaan!? Mulla nyt joka tapauksessa töihinlähtö parin kuukauden päästä. Kerro Calluna kuulumisia, miten teillä on edennyt! :)
Et mites pitkään sitä muuten maksetaan sairasloma-ajan palkkaa? Eiks se tipu kelan sairaspäivarahalle joskus 60 pvän tienoilla. Olettaisin, huom siis mä vaan luulisin, ettei noita kelan rahoja sitten lasketa äitiysrahaan, kun sehän ei ole palkkatuloa vai onko?? Vitsi nää on vaikeita juttuja ja sit ku menee kelaan kysymään ni tuntuu välillä ettei nekään siellä tiedä =))
Löysin kyllä kelan sivulta tämmöisen laskenta kaavan, millä voi laskea oman äitiysrahan määrän. (En kyllä sitten tiedä miten hyvin pitää paikkansa todellisuuden kanssa, mutta on varmaan ainakin suuntaa antava) eli
0,7*vuosityötulo/300 = äitiysraha päivässä ja kelahan laskee muistakseni
myös lauantait mukaan.
Ja täs puolen vuoden tulossa kerrotaan se kuuden kk:n tulo kahdella ni saadaan toi vuosityötulo.
Meilläkin kolmas toiveissa ja kuopus täyttää kolme vuotta kesäkuussa. Enää en ehdi samoille äitiysrahoille... Kenties pistän toiminimen pystyyn ja haen sitten " yrittäjätulojen" perusteella (teen freelance-hommia kotoa käsin) vaikka enpä siltikään suurille päivärahoille pääse.
Mä en voi edes käydä töissä välissä, kun olemme muuttaneet ja työpaikka jäi vanhalle paikkakunnalle (palaamme sinne muutaman vuoden päästä todennäköisesti). Jos käy niin, että pitäisi palata muutamaksi viikoksi-pariksi kuukaudeksi töihin äitiysloman jälkeen, niin aion sanoa työnantajalle että tuun jos haluavat, mutta jos pitävät paikkani niin en tule. Olen aika varma, ettei ne halua mua sinne pariksi kuukaudeksi käväisemään.
Harmillisia nämä kiemurat, mutta kolmannelle on nyt kuitenkin hyvä aika enkä aio murehtia pientä päivärahaa - muutos kotihoidontukeen verrattuna ei kuitenkaan ole suuri.