Ruotsinkieliset, pitäisikö kaikkien osata puhua ruotsia?
Kommentit (57)
niin kuin joku sanoi, mitä harvemmat osaavat ruotsia kunnolla, sitä suuremmat mahdollisuudet työmarkkinoilla on ruotsin kieltä taitavilla. Eli vähemmän kilpailua hyvistä työpaikoista. Ja niin kauan kuin Suomi on virallsesti kaksikielinen maa, ruotsin kielen taito on valttia työmarkkinoilla, halusipa sitä tahi ei.
Olin varma että tämä kommentti tulee, kun ehdin lähettää viestini poistamatta/täsmentämättä viimeistä virkettä.
Maassa maan tavalla, totta, eli myös suomenruotsalaisten tavalla,
sillä he ovat ihan yhtä suomalaisia kuin suomenkielisetkin.
Suomenruotsia puhuvat ovat kyllä suomalaisia. Mutta miksi heiltä ei vaadita suomen kielen taitoa - toisin kuin suomenkielisiltä vaaditaan ruotsin kielen taito?
Vaikka olemme olleet virallisesti kaksikielinen maa, suomi on pääasiallinen kielemme. Vähemmistö joutuu taistelemaan oikeuksistaan säilyttää vähemmistökielensä kotimaassaan.
Mitä hyötyä siitä on kuitenkaan enää tänä päivänä, niin suurta hyötyä että oikein oppimisvelvollisuuskin on yhä voimassa? Ihmettelen vanhempia, jotka eivät opeta lapsilleen suomea vaikka kasvattavat nämä Suomessa, sillä sehän rajoittaa lapsen mahdollisuuksia... Muutamaan työpaikkaan voi päästä helpommin, mutta on se kuitenkin enemmän rajoittava tekijä minun nähdäkseni. Ehkä se ei suomenruotsia puhuvaa haittaa? Muuta kuin suomenruotsia puhuvia kuitenkin haittaa, jos he joutuvat opiskelemaan kieltä jota eivät koe tarvitsevansa (aivan kuin jotkut suomenruotsia puhuvat eivät koe tarvitsevansa suomea), ja sitten joku vähemmän pätevä kaksikielinen vie työpaikan.
Molemmilla voi kyllä olla se toinen kieli yhtä heikoilla... Mutta en pidä siitä asetelmasta, että vähemmistökieltä puhuvat VAATIVAT, että he saisivat kaikki palvelut omalla kielellään. Keskenään voivat puhua mitä vaan.
Vaikka minä puhun sujuvasti peräti kolmea kieltä (suomi, englanti + muu Euroopan kieli), olen päättänyt että lapselleni opetan vain suomen ja englannin kielen. Suomessa kun asutaan kuitenkin. Vähemmistöjä varten on englanti, jota jokaisen sivistyneen tulisi osata sen verran että pystyy tarpeen tullessa kommunikoimaan.
...että kannattaisi oppia se ruotsi vain sen yhden kauppakumppani-maan takia?
No, perseennuolijat palkkaa ruotsin kielen taitoisia
ihan ISOIHIN tehtäviin esim. siitä syystä, että konsernin pääpaikka sattuu sijaitsemaan Ruotsissa ja konsernikieli on ruotsi.
On niitä parempiakin paikkoja, ei tarvitse hakea sellaiseen jossa ollaan tekemisissä nimenomaan ruotsalaisten kanssa. Eikö ihan Suomen sisälläkin ole sellaisia paikkoja, joissa kaksikielisyys on etu vain siksi että pomon tuttavapiirissä on kaksikielisiä? On sitten saunassa mukavampi...
ois jo aika päivittää tilannetta.
Suomenruotsia puhuvat ovat kyllä suomalaisia. Mutta miksi heiltä ei vaadita suomen kielen taitoa - toisin kuin suomenkielisiltä vaaditaan ruotsin kielen taito?
osata ruotsia. Minä nyt vaan satuin syntymään perheeseen, jossa puhutaan sekä suomea että ruotsia ja opin molemmat kielet.
Onhan siitä kyllä ollut selvää etua tässä elämässä, varsinkin työelämässä. Mutta jokainen saa mielestäni itse päättää, turha se on pakolla mitään kenellekään tuputtaa. Helpoiten oppii kaikenlaisia asioita - kieliäkin - jos ne saa opetella ihan vapaaehtoisesti.
niin mihin ruotsin kieltä enää tarvitaan???
Minä olisin käyttänyt mieluummin sen ajan enkun opetteluun... Englantia tarvitsen usein, ruotsia en ollenkaan.
kaikki aikuiset ymmärtäisivät edes jotenkin ja pystyisivät näillä kielillä suomen lisäksi komunikoimaan edes tyydyttävästi.
kielitaitovaatimuksena on ruotsi ja englanti, vähintäänkin. Ja esim. valtion virkoihin on turha hakea, jos ei ruotsia osaa.
niin mihin ruotsin kieltä enää tarvitaan???
Minä olisin käyttänyt mieluummin sen ajan enkun opetteluun... Englantia tarvitsen usein, ruotsia en ollenkaan.
Ei mun ole tarvinnut opetella ruotsia, sen oppi kotona ihan itsestään. Englantia olen kyllä opiskellut koulussa, kuten myös saksaa, ranskaa ja italiaa.
Pohjoismaissa, eli toimistot on eri puolilla Ruotsia, Kööpenhaminassa, Oslossa, Helsingissä. Meillä konsernikieli on ENGLANTI, koska sitä ymmärtävät kaikki. Kokouksissa puhutaan englantia, jos on yksikin, joka tuntee ettei osaa tarpeeksi ruotsia. Meillä ei ruotsin osaaminen ollut edes mikään iso kriteeri töihin päästessä, englanti oli tärkeämpi.
Että näin tärkeänä ruotsi nähdään ruotsalaisessa yrityksessä:-) Mutta ehkä ruotsalaiset ymmärtävätkin paremmin tämän kielikysymyksen päälle, heillä kun ei ole mitään menneisyyden taakkaa ja monikulttuurisuus on arkipäivää siellä.
Tiesitkö edes sitä että ruotsalaiset yritykset käyttävät työkielenään englantia.... kiinalaistenkin kanssa katsos tietenkin puhuvat ruotsia...
ihan ISOIHIN tehtäviin esim. siitä syystä, että konsernin pääpaikka sattuu sijaitsemaan Ruotsissa ja konsernikieli on ruotsi.
Ne ovat vain keino ylläpitää tätä myyttiä mukamas toimivasta kaksikielisyydestä Suomessa. Ihanko oikeasti kuvittelet että se virkamiesruotsin koe takaa ruotsin kielen taidon?
Minä en ymmärrä miksi se on niin vaikeaa nähdä tämä tilanne että Suomen kaksikielisyys on täysin keinotekoista ja ennenkaikkea sitä ei ole!
Ei Suomi ole kaksikielinen maa, koska ruotsinkielisiä on täällä niin vähän. Ruotsin kielen asema Suomessa perustuu vain ja ainoastaan historiaan. He ovat täällä valtiaita ja ovat riistäneet ja raiskanneet suomenkielisiä satoja vuosia. Tuota sortoa ei ole aihetta enää jatkaa 2000-luvulla.
kielitaitovaatimuksena on ruotsi ja englanti, vähintäänkin. Ja esim. valtion virkoihin on turha hakea, jos ei ruotsia osaa.
Mutta mä olenkin kotoisin kaksikielisestä kunnasta, jossa on pakko osata sitä ruotsia, muuten ei saa töitä tai palvelua..
Mutta mä olenkin kotoisin kaksikielisestä kunnasta, jossa on pakko osata sitä ruotsia, muuten ei saa töitä tai palvelua..