Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pinna meinasi pamahtaa allergiasairaalassa!

Vierailija
30.10.2007 |

Uskomaton dorka siellä lääkärinä. Ymmärrän, että hänelle lääkärinä on tärkeätä puhua oikeilla termeillä, mutta vois vähän relata, koska varmasti tajusi mun pointtini! Case on tämä:

Lääkäri kysyi kuinka pitkää lastani imetettiin. Kerroin, että 10 kk kunnes itse lopetti. Tähän lääkäri sitten, että mitä sen jälkeen annoitte? Lehmänmaitoako? Sanoin, että annettiin korviketta. Lääkäri tähän, että siis lehmänmaitoa. Minä sanoin, että ai kun korviketta. Lääkäri jaksoi vääntää tätä minuutin verran kyrpääntynyt ilme naamallaan, kunnes korotti ääntään ja sanoi, että korvike on lehmänmaitoa, ihan samaa kuin mitä aikuisen juo.

Ikään kuin korvikkeessa ja lehmänmaidossa ei olisi eroa. Kimpaannuin täysin tämän lääkärin kettuilevaan ja ylimieliseen asenteeseen ja kysyin, että miksi korviketta sitten myydään, jos on kerran samaa tavaraa? Tähän sitten sanoi, että onhan niillä toki jotain eroa.

Esitti vielä jonkun kysymyksen koskien lehmänmaidon antamista, johon vastasin sitten, että juu, ollaan annettu sitä lastenhyllyltä ostettavaa lehmänmaitoa siinä Tuttelipurkissa. Sanoin tarkoituksella vähän ikävään sävyyn tämä, mutta en vain kyennyt enää käyttäytymään sivistyneesti tilanteessa.

Oli sen oloinen mies, että oli jäänyt vaimolta saamatta.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi vastikkeen merkilläkin voi olla väliä, koskapa esim. Nan saattaa joskus " peittää" maitoallergian oireita, koska se on hiukan enemmän käsiteltyä, kuin Tutteli.

Uskon edelleen, että lääkäri vain halusi varmistaa kyseessä olevan juurikin lehmänmaito-Tutteli, eikä jokin muu. Ap olisi hyvin voinut tosiaan vaan sanoa, että juu, lehmänmaitoa annetaan vastikkeen muodossa, ei vielä kevytmaitona tms.

Voi olla hankalaa ymmärtää näitä asioita, jos ei ole allergioiden kanssa ollut tekemisissä, sillä allergiamaailmassa pätee vähän eri säännöt, kuin normi-ruoka-maassa. :)

Älä silti Ap ota itseesi, vaan sano vaikka lääkärille, tai sitten vaihda lääkäriä. Suoraa palautetta yleensä kannattaa antaa, ilman ilkeilyjä tai piilovittuiluja, se tehoaa kaikista parhaiten.

Vierailija
22/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tiedät että se on lehmänmaitoa, niin miksi ihmeessä et vain sano, että annoit lehmänmaitoa? Sen sijaan että selität jotain ihme koukeroita??

Lapsi imi rintaa 10-kuiseksi ja siirtyi sitten lehmänmaitoon. Niin kuin muutama miljoona muukin pentu tässä maailmassa.

Piste ja finito. Ihan akateemisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin näen ja kuulen ihmisestä, että haistatteleeko se minulle vai ei.

T: AP

Vierailija
24/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olet yliherkkä. Mulla on kaksi allergialasta ja ymmärrän tosi hyvin, miksi lääkäri on niin tarkka.

Vierailija
25/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

taan asioista niiden oikeilla nimillä, niin miksi se on yhtäkkiä ongelma, että ap kertoi lapsensa saaneen tavallista kaupan Tuttelia, eli lehmänmaitoa?

Vierailija
26/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Case on tämä:

Lääkäri kysyi kuinka pitkää lastani imetettiin. Kerroin, että 10 kk kunnes itse lopetti. Tähän lääkäri sitten, että mitä sen jälkeen annoitte? Lehmänmaitoako? Sanoin, että annettiin korviketta. Lääkäri tähän, että siis lehmänmaitoa. Minä sanoin, että ai kun korviketta. Lääkäri jaksoi vääntää tätä minuutin verran kyrpääntynyt ilme naamallaan, kunnes korotti ääntään ja sanoi, että korvike on lehmänmaitoa, ihan samaa kuin mitä aikuisen juo.

Ikään kuin korvikkeessa ja lehmänmaidossa ei olisi eroa.

Viimeisimmissä viesteissä ap vääristeli itsensä olevan oikeassa, koska tajusi olleen väärässä... Lukekaahan aloitus uusiksi.

Lääkäri kysyy: annoitko lehmänmaitoa.

AP: ei vaan korviketta

Lääkäri joutui lopuksi keromaan että ap:n tarkoittama korvike ON lehmänmaitoa.

Vierailija
27/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri niinkuin joku puki sanoiksi, on AIVAN ERI ASIA annetaanko lapselle valion lehmänmaitoa vai tutteli lehmänmaitoa!!

Vierailija
28/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmänmaidossa on lehmänmaidon proteiinit. Tavallisessa kaupan lehmänmaidosta tehtävässä Tuttelissa on ne samat proteiinit plus joitakin muita aineita. Allergiasairaalassa Tutteli vastaa siis kaupan lehmän maitoa.

Vierailija
29/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tämä nyt sen vähäpätöisempi ole..?

Musta on ihan hyvä, että tälläisistäkin asioista puhutaan. Minä kun olen joutunut jopa lapsen omalle mummolle kertomaan, että kasvirasvajäätelössäkin on maitoa... Eli ei asiat välttämättä ole niin yksinkertaisia, kuin miltä ne paperilla näyttää. :)

Ap:n tapauksesta muuten en osaa mitään sanoa, koskapa en ole paikalla ollut. Minä halusin kuitenkin tuoda omassa kirjoituksessani esiin sen, mitä lääkäri mahdollisesti on ajanut takaa. Allergiatapauksissa kun on oikeasti aika tarkkaa se, mitä puhutaan ja mitä tehdään, pelkkä sinnepäin-huitaisu ei oikein riitä.

Vierailija
30/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti nyt ymmärrätte jo eron kansankielessä ja allergiasairaalakielessä! Eli allergian kannalta on IHAN SAMA onko lapsi juonut tuttelia, vai valion sinistä, vai kenties nieleskellyt aurajuustopalleroita, VAIKKA se normaalilapsen kohdalla onkin täysin eri asia.

Ja voi herranenjee sitä mekkalaa, mikä syntyisi, jos lääkäri ei olisi tarkkana tästä asiasta... ;)

Vierailija
31/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senhän tiesimme jo siitä, että lapsi voi juoda Tuttelia.

Vierailija
32/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos allergiasairaalaan mennään eläinallergiaa testaamaan, niin en kyllä ymmärrä, miksi on yllättäen kovin tärkeää lääkärille tietää mitä maitoa lapseni joi 10 kk iässä. Ja vielä jäädä tätä asiaa jankkaamaan kun kerrotaan, että joi kaupan Tuttelia.

Mutta ehkä se oli tosiaan tärkeä tieto.

Vierailija
33/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtä antaumuksella jankkasit siellä kuin täällä...?

Vierailija
34/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ne ensin kartoittaa pois. Maidot, viljat, eläimet, siitepölyt. Perussetti.

Ja nyt kun luin tuon ekan versiosi, ilmeistä on, että todellakaan et tiennyt tätä ja raivosit lääkärille ihan turhasta...

Vierailija
35/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri tietysti ajatteli, että tietämyksesi ruoka-allergia-asioista on melko heikolla tolalla, ja halusi varmistua, että varmasti tarkoitat sitä mitä hän luulee sinun tarkoittavan.

Vierailija
36/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lääkäri kysyy että saiko lapsi lehmänmaitoa ja äiti vastaa että ei kun korviketta. Tämä tulkitaan Allergiasairaalassa totta kai tarkoittavaksi että lapsi sai jotain erityiskorviketta, joka ei perustu lehmänmaitoon.

Vierailija
37/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap käsitti lääkärin sanat näin..

Lääkäri: mitä maitoa annoitte? Valion sinistä? (lehmänmaitoa)?

AP: ei kun korviketta

Eli jokainen kyllä tietää että tuttelissa on lehmänmaitoa mutta ei sitä että tuttelia myös kutsutaan? lehmänmaidoksi..

Ja ensikertaa kun olet lääkärissä varmaan haluat kertoa tarkasti että mitä lapsi söi, vaikka se sitten periaatteessa olisinkin ihan sama onko valion maitoa tai tuttelia kun molemmissa on tuota lehmänmaitoa!!

Vierailija:

Vierailija:

Case on tämä:

Ikään kuin korvikkeessa ja lehmänmaidossa ei olisi eroa.

Viimeisimmissä viesteissä ap vääristeli itsensä olevan oikeassa, koska tajusi olleen väärässä... Lukekaahan aloitus uusiksi.

Lääkäri kysyy: annoitko lehmänmaitoa.

AP: ei vaan korviketta

Lääkäri joutui lopuksi keromaan että ap:n tarkoittama korvike ON lehmänmaitoa.

Vierailija
38/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun ulosantisi ja vähän luetunymmärryksesikin tökkii... Esim. vastauksesi nro 50:n kirjoitukseen on täysin hämärä!

Ja sä itse tosiaan sanoit, että lapsi EI juo lehmänmaitoa, vaan vastiketta. Kuinka moni sanoo, että " tuopa sitten pari purkkia lehmänmaitoa kaupasta" ?! :D Eli varmaan ymmärrät itsekin, että lääkäri tarkoitti lehmänmaidolla raaka-ainetta, ei kauppanimeä..?

Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta!

Vierailija
39/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lehmänmaidoksi.

Emme erikseen kiistä, että " ei lehmänmaitoa, vaan korviketta" ...

Vierailija
40/67 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergian kannalta olennainen asia tosiaan on se, mistä raaka-aineesta ruoka/juoma on tehty, ei se minkämerkkisessä purkissa se tuodaan kaupasta kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme