Pikkulahjat joulukalenteriin??
Kuukauden päästä olisi jo ensimmäisen joulukalenteriluukun avaaminen edessä. Meillä on lapsilla itsetehdyt joulukalenterit, joihin olen ostanut pieniä yllätyksiä. Nyt tuntuu, että kaikki ideat on vuosien aikana jo käytetty. Kertokaapa ideoita, mitä ostaisin 5-vuotiaan pojan joulusukkiin, entä 1-vuotiaan tytön??
Kommentit (14)
Meillä nyt muksut 4 ja 3 ja kyllä alkaa olemaan ideat kortilla.
Mutta olen tänä vuonna aloittanut mietinnän ajoissa ja tässä tämän vuoden satoa:
* autot-elokuvan autoja
* autot-nimikyltti oveen
* vesivärejä
* schleich-eläimiä
* namia viikonlopuille
* äänisatu
* dinosauruksia
* vaatteita (autot-paitaa jne mitä olen löytänyt esim aleista)
* autot-kalsareita
* autot-pelikortit
* jotain alekorista löydettyjä lasten dvd-elokuvia
Meillä tuo autot on edelleen niin pop, nuorimmalla enemmän joten siksi noin paljon autot-sälää.
Itsellä muutamaa kuukautta vailla 5v. tyttö
Meidän pussit on aika pieniä ja minusta ylläreiden ei tarvitse olla kalliita leluja, mielikuvitus valloille!
- askarteluun juttuja, esim. sakset, liimaa, helmiä ja koruun, kaunis kynäTiimari on pullollaan kaikkea mukavaa. Meillä askarrellaan paljon.
- runo muotoon mukavia tehtäviä. esim. pipareiden leivontaa tai retki metsään, mukavaa yhdessä oloa.
Meillä pussukkakalenterin pussukat ovat niin pieniä, ettei niihin juuri mitään tavaraa mahdu, siksi Jaakko-tonttu jättää niihin kirjeitä lapsille.
Monissa luukuissa joku tehtävä: pestään yhdessä ikkuna (sisäpuolelta) ja ripustetaan yhdessä jouluvalot, sytytetään adventtikynttilä, laitetaan ovikranssi oveen, leivotaan (siitäkin tulee tarvittaessa monta kertaa: piparit, Lusse-pullat, joulunamit...) pidetään korttitalkoot, haetaan kuusi, koristellaan se - melko moneen päivään pystyy keksimään pientä puuhaa, ja hauskinta on, jos tehtävä täytyy jotenkin arvata tai päätellä ja vielä hauskempaa on, jos tehtävän suorittamiseen tarvittavia esineitä joutuu vihjeiden perusteella etsimään.
Jäljelle jääviin tyhjiöihin pientä joulusälää ja -roipetta, joista osa kierrättyy vuodesta toiseen: tonttuhahmoja tms. joilla voi leikkiä, ja joita lapset jo tietävät odottaa, joululevyt, enkelikello ym. ovat myös sellaisia, joita lapset tietävät tontulta odottaakin.
Joissain päivissä voi olla pientä naposteltavaa, hammasharjat tulevat joka vuosi joulun alla (kun kerran jouluna herkutellaan niin kovasti). Etukäteissuunnittelua homma hiukan vaatii: minä päivinä on aikaa ja halua esim. leipoa, mille päiville taas on saatava jotakin materiaa lapsia ilahduttamaan.
Itse laitan rusinoita, pähkinöitä, banaanilastuja ja muita kuivattuja hedelmiä.
ja saavat mm. tehtävälappuja ja rekvisiittaa (esim. leivontapäivänä piparimuotti, kuusenkoristeiden ja korttien askartelupäivinä askartelumateriaalia), uudet hammasharjat ja -tahnat, hammasmukit, legoja, hauskasti kuvioituja kalsareita, pieniä muovisia dinosauruksia yms. Eli kaikkea, mitä oikeastaan muutenkin hankittaisiin, mutta nyt ne saa hauskalla tavalla. Ainakin viime vuonna juuri pääkallokalsarit, PuuhaPete -sukat ja uusi Ihaa-hammasmuki olivat tuolloin 3,5-vuotiaan suosikkeja. =) Kyllähän tällä tavalla tosiaan kalenterille tulee hintaa, mutta kun meillä tosiaan lähes kaikki on sellaista, mitä muutenkin hankittaisiin eikä tarpeetonta krääsää, niin...
Teiltä jotka olette tehneet oman
joulukalenterin niin mistä saisin ideoita
joulukalenterin tekoon,tai jonkilaisen mallin
mistä aloittaa?
Itse en ole askarteluihmisiä,mutta tykkään
kyllä tehdä kaikkea kunhan vaan on kunnon ohjeet:)O
Kiitoksia jo etukäteen!
Nuo muovieläimet varsinkin voisi toimia meidän 15-kuisella, hän on kovasti eläimistä kiinnostunut. Meilläkin sukat ovat niin pieniä, ettei niihin kovin isoja juttuja mahdu.
Tuo oli kiva idea, että laittaisi kirjeen tontulta. Meillä poika osaa jo lukea, joten sellainen voisi hyvin toimia.
Sitäkin mietin, jos hankkisin esim. jonkun isomman lego tms. jutun ja laittaisin aina muutaman palan kerrallaan.
On tässä pähkäilemistä :). Kiitos vinkeistä ja lisääkin saa antaa!!
Ostin hänelle lelukaupasta muumiaiheisen joulupallon, jonka saa avattua ja jossa ripustusnaru. Se toimii meillä nyt sitten joulukalenteripallona.
Eli sinne on suunnitelmissa laittaa namuja, ehkä jotain pieniä Schleichin eläimiä ja legoja (lelu korkeintaa 1-2 kertaa viikossa), piparimuotti (jos mahtuu), kivoja kuvia, pieniä joulukoristeita.
siellä on ollut yhtenä jouluna 24 palainen palapeli ja toisena jouluna muistipeli jaettuna 24 päivälle.
Meidän lapset saavat tänä jouluna partion kalenterit kun esikoinen niitä myy =).
nuttu
4-v pojalleni ostin kerran paketin liikennemerkkejä autoleikkejä varten. Paketti riitti hyvin joulu7kalenteriin. Viime vuonna täytin joulukalenterin magneettikirjaimilla ja viikonloppuisin muilla ylläreillä. Poika ihmetteli kuinka ne tontut muistaa aina lauantaisin antaa karkkipäivän kunniaksi karkkia :)
johon olen laittanut pikkuleikkieläimiä, tarroja, askarteluhelmiä, joskus namiakin, jotain pikkukoruja jne
Meillä kaksi tyttöä 2v ja 5v ja saavat avata joka toisen luukun, joten kaksi perkkäistä pakettia ovat suht samanlaiset
kids:
Teiltä jotka olette tehneet oman
joulukalenterin niin mistä saisin ideoita
joulukalenterin tekoon,tai jonkilaisen mallin
mistä aloittaa?
Itse en ole askarteluihmisiä,mutta tykkään
kyllä tehdä kaikkea kunhan vaan on kunnon ohjeet:)OKiitoksia jo etukäteen!
Silloin, kun mies poltti peltirasiassa olevia sikareita, suunnittelin kokoavani niistä jonkin haitarin, laatikoston tai pinon, mutta heitin sitten rasiat menemään. Kaikkea kun ei ole tilaa säilyttää. Joskus, kun kalenterin tutkija on isompi, ripustan varmaankin ihan oikeita sukkia nauhaan ja täytän ne, niitä sukkia kun kuluu kuitenkin.
Hauska idea olisi vaikkapa " joulunodottelupaita" , johon olisi ommeltu napilliset taskut ylläreille. Tai joulutaskuikkunaverhot, tai -kappa ainakin...
Kiitos vinkeistä, minäkin innostuin nyt sellaisesta kalenterista.
Haluaisin nyt vaan kysyä, mistä olette löytäneet liikennemerkkejä?
Meidän 4 v poika tykkää ihan hirveästi niistä, mutta en ole löytänyt mistään.
Se onkin haasteellista tuo i - vuotiaan kalenterin täyttäminen. Minulla oli tyttö 1v3kk viime juoluna. Muistan laittaneeni kalenteriin ainakin jotain pieniä kirjoja ja hammasharjan. Ostin pussillisen pieniä muovieläimiä ja jaoin niitä eri päiville. Samoin ostin little peoplen hahmoja. Tulee vaan kalenterille äkkiä hintaa aika paljon!
Nyt tytöt 4v ja 2v. Ajattelin ostaa tänävuonna legoboksit molemmille ja laittaa niitä. Isommalle pikkulegoja ja pienemmälle dubloja. Sitten tarrat ja kiiltokuvat jo kiinnostavat. Samoin pinnit ja ponnarit.
Ideoita otetaan vastaan täälläkin.
P.S voisiko 5v pojalle laittaa jotain rakennus sarjaa? Vaikka jotain niitä magneettijuttuja?
Minsku