Apua, minne mennä kaupunkilomalle (lyhyt vkoloppu)?
Taitaa olla hieman väärä osoite, mutta toivottavasti saan täältä apua...
Mieheni ja minä olemme viimeksi olleet yhdessä lomalla, ilman lapsia vuonna 2001, ja nyt olisi tarkoitus joulun jälkeen lähteä parin päivän lomalle. Lähtö on Tukholmasta, ja lapsukaiset ovat aikaa anopilla.
Minulla on hieman oma lehmä ojassa, eli haluaisin mennä kaupunkiin, jossa olisi hyvät joulun jälkeiset alennusmyynnit=o)
Jotenkin minulle on jumahtanut päälle Kööpenhamina tai Pariisi, mies taas haluaisi Osloon tai Dubliniin. Yhteinen vaihtoehto olisi Lontoo.
Mutta Oslo ja Lontoo taitavat olla aika hintavia? Kummassakaan en tosin ole käynyt.
Olisi hyvä kuulla muiden kokemuksia kaupunkilomista, tai sitten ihan vain hyvistä ostospaikoista. Ostoksilla en nyt tarkoita mitään Cuccia tai vastaavia merkkejä:D
KAIKESTA tiedosta hyvin kiitollinen,
Tähtisilmä
Kommentit (23)
Kööpenhamina on hyvä alennusmyyntipaikka, mutta muutoin aika pohjoismaalainen. Nähtävyydet ym. fiilis ei ihan pärjää esim. Pariisille tai Dublinille. Pariisi on suosikkikohteita. Hyvää ruokaa ja paljon nähtävää. Lontookin on kiva. Olemme käyneet siellä pari kertaa muutaman päivän reissulla ja koskaan ei aika riitä. Dublinissa on myös oma tunnelmansa. Kyllä sielläkin ostoksia onnistuu tekemään ja kaikki on mukavasti kävelymatkan päässä toisin kuin taas Lontoossa. Oslossa emme ole käyneet. Kaikki kaupunkikohteet on aika kalliita, mutta ehkä Kööpenhamina noista on kuitenkin se kohtuuhintaisin. Ja Pariisissa olemme yöpyneet ja syöneet edullisemmin kuin Lontoossa ja Dublinissa, mutta saattaa tietysti on tuuristakin kiinni. Kyllä Pariisissakin kalliita paikkoja on ;)
Eli noista itse menisin Pariisiin. Tai tietysti kaikkiin ;) Oslokin on meillä vielä listalla. Pienemmässä kohteessa on se etu, ettei parin päivän reissusta tule liian rankka ja jää vain pettymys, kun ei ehtinyt kaikkea, mitä haluaisi.
johon lyhyet lennot & lentokenttä lähellä kaupunkia. Köpiksessä molemmat toteutuu ja muutenkin on kivan kokoinen pieni-iso kaupunki. Luulisin, että sielläkin alet alkaa joulun välipäivinä, aivan varma en ole.
Lontoo on aika kallis kun punnan kurssi on korkealla. Olimme mieheni kanssa syksyllä Yorkshiressä ja sielläkin kaikki oli aika kallista.
Minun suosikkeja on ollut aina Saksan kaupungit, Berliini, Munchen, Hampuri jne. ja Saksassa on ollut hyvät alennusmyynnit heti joulun jälkeen.
Itse ostin Hulluilta Päiviltä lennot Roomaan tammikuulle - tosi halpa matka tiedossa kun Roomassa on alennusmyynnit :)
Alennusmyyntikommentista päätellen olette lähdössä tammikuussa. Ehkä silloin kannattaa suunnata mieluummin pariisiin tai muuten etelään kuin englanti-dublin suuntaan. Lontoo ainakin oli tammikuussa aika kolkko ;)
ja vastaus oli Milano. Ja siellä kävisimme Duomon vieressä Galleria Vittorio Emannuelle (tms. )nimi - mutta kuulemma pitäsi ottaa vaimolta lompakko tässä kohtaa pois. En tiedä tarkoittiko tuo sitä että hän maksaisi ostokseni tuolla :)
Eli tässä vielä yksi vinkki
Ehdoton suosikkini! Kivoja kauppoja, ihania ravintoloita, edulliset hinnat ja paljon kivaa nähtävää...
Barcelona ei juolahtanut mieleeni, mutta toi olisi myös yksi varteenotettava vaihtoehto.
Tukholmassa olen tottunut aleisiin, jotka alkavat (jopa) 25 joulukuuta.
Tarkoitus on siis lähteä ennen uutta vuotta, siksi kai tuo Kööpenhamina olisi parhain.
Vietetäänkö Espanjassa milloin joulua, kun jotenkin on jäänyt mieleen, että heillä vietetään sitä päivää, paria myöhemmin? Olenko aivan väärässä?
Saksassa kävin pikaisesti viime heinäkuussa. Kohteina oli Bremen ja Hampuri. Tykkäsin kovasti Bremenistä, ja siellä olikin ihana outlet-keskus, löysin jopa itsellenikin vaatteita:D
Mies vaan ei ole Saksasta kiinnostunut.
Kiva oli saada mielipiteitä, nyt tarvitsee vain päättää se kohde...
T:Tähtisilmä
ps. Onko kokemuksia Hollannista/Belgiasta?
Pariisi on kiva paikka - keväällä ja kesällä. Talvi on ankean harmaata ja sateista, etenkin jouluaikaan siellä on varmasti sateista. Samoin kyllä Brysselissä ja Saksassakin :(
Jotenkin itse en haluaisi muutaman päivän lomaa viettää hytisten ja ankeessa harmaudessa (siellä kun ilmankosteus tunkee hyytävänä vaatteiden lapi vaikka ei kunnolla sadakaan- samoin hotelleihin...)
Entäs Wien? On vähän kauempana, mutta taatusti tunnelmallinen tuohon aikaan.
Muutaman kerran olen ollut Amsterdamissa, viimeksi kesäkuussa. Ihan kiva kaupunki, mutta ei mitenkään oma suosikkini:)
Illalla varsinkin " coffee shopeista" leijuvat hajut & hörhöt eivät olleet minun mieleen, eikä myöskään punaisten lyhtyjen alueen " näyteikkunat" elävine malleineen.
Mutta shoppailun kannalta ihan ok paikka, joulukuussa voi kyllä olla aika tuulista ja kurjaa säätä tuolla.
Vuosia Amsterdamissa asuneena suosittelen kyllä kaupunkia :) Punaisten lyhtyjen alueella ei ole mikään pakko käydä. Siellä pyörii lähinnä kännisiä englantilaisia äijälaumoja, eli siinäkään mielessä ei mikään olennainen osa paikallista kulttuuria.
Sen sijaan Amsterdam on ihanan tunnelmallinen iltaisin, kun kanavien varret valaistaan tunnelmallisilla vanhanaikaisilla lyhtypylväillä ja siltojen kaarissakin on valot. Kanavia pitkin voi kulkea vaikka pikku risteilyaluksilla, joilla tarjotaan iltaisin kynttiläillallisia :) Tai jos haluaa kävellä käsi kädessä kanavan viertä, niin sekin tietysti on söpöä.
Hyvää ruokaa on tarjolla mielettömästi. Muun muassa indonesialainen ruoka on todella maukasta ja vähän erilaista kuin Suomesta saatava aasialainen, usein makeantulista. Sitä saa Amsterdamista monesta ravintolasta, sillä kaupungissa asuu paljon entisistä Hollannin siirtomaista muuttaneita. Perinteinen hyvä ateria on " rijsttafel" eli riisipöytä, joka sisältää riisiä ja useita pieniä annoksia liha- ja/tai kasvishöystöjä. Pari hyvää indonesialaista on ainakin muistaakseni Utrechtsestraat-kadulla. Siellä on muuten myös kivoja kauppoja ja kuppiloita.
Nähtävyyksistä voi käydä esimerkiksi tutustumassa Anne Frankin taloon eli paikkaan, jossa Anne Frank piileskeli. Talo sijaitsee yhden tärkeimmistä kanavista, Prinsengrachtin varrella. Alueella on kiva käyskennellä muutenkin, ja käydä vaikka jossain pienessä kahvilassa juomassa paikallista maitokahvia, koffie verkeerdiä. Lisäksi Amsterdamissa on kolme isoa, hyvää taidemuseota: Rijksmuseum, jossa klassista kuvataidetta, mm. Alankomaiden " kultaiselta kaudelta" 1500-1600-luvuilta, Stedelijk Museum modernille taiteelle ja Van Gogh -museo, nimensä mukana Vincent van Goghin taiteelle :)
Shoppailua kannattaa harrastaa etenkin Kalverstraat-kadulla, joka on aivan ihana ostoskatu, jos tykkää vaatteista, kengistä, kosmetiikasta, sisustustarvikkeista ja mistä nyt yleensä kukaan nainen ei tykkää ;) Waterlooplein-aukiolla taas pidetään pysyvää kirpparia, jossa on myynnissä käytettyjä vaatteita, mutta myös uutta vaatetta, kenkää ja ties mitä krääsää. Tosi kiva paikka, ja ympärillä mukavia kuppiloita, oopperatalo ja Amstel-joki. Ja Rembrandtplein-aukio on lähellä myös. Keskellä tätä aukiota seisoo hauska de Waag, 1400-luvulla rakennettu pönäkkä rakennus, jota aikanaan on käytetty mm. kaupunginporttina ja kiltaintalona, ja jossa nykyään on hyvä kahvila-ravintola.
Ja okei, jos Amsterdam ei kiinnosta, niin myös Pariisi on ihana kaupunki. Lontoosta en ole itse niin innostunut, on vähän liian iso ja jotenkin kolkko muutaman päivän pyrähdyksille. Barcelonaa kehutaan myös tosi paljon, mutta en ole käynyt. Sinne haluan itse seuraavalle kaupunkilomalle. Bryssel on ihan sympaattinen, mutta paljon kolkompi kuin Amsterdam :)
Minä liputan Dublinia. Samat kaupat kun Lontoossa,mutta halvemmat hinnat. Ja koska kaikki on pienemmässä mittakaavassa, ehtii tehdä muutakin shoppailun lisäksi (tosin kuin Lontoossa)
Dublin on ihanan symppis ja kaunis kaupunki, vaikka ilmat ei olis ihan parhaat, niin siellä on silti kivaa. Lisäksi jos mies kerran haluaa sinne, niin molemmilla hyvä mieli. Shoppailun lisäksi voitte käydä kierroksella Guinnessin tehtaalla ja ne baarit on todella viihtyisiä.
Meillä on itsellä suunnitelmissa lähteä sinne, kun vaan saataisi aikaiseksi...
Olin ystäväni kanssa viime keväänä ja tykkäsin tooooosi paljon. Kaupunkin on minusta kaunis, tunnelmallinen eikä niitä hörhöjä ja misuja ikkunassa näe kuin siellä punaisten lyhtyjen alueella. Esim. Joordanin alue on hieno.
Ruokapaikkoja oli tsiljoona ja varsinkin etnistä sopuhintaan. Siistejä ja tunnelmallisia pieniä ravintoloita. Löydettiin yksi mahtava tapaspaikka, yksi eritrealainen ja intialainen ravintola, joihin menisin heti kiljuen uudelleen. Ei tosin kierretty missään luksuspaikoissa, joten jos sellaista haet, en tiedä mistä Amsterdamista löytyy.
Ostoksiin on hienot mahdollisuudet ja laskustani päätellen vähän turhankin hienot. Noin vähän yli puolen tunnin ratikkamatkan päässä keskustasta on Amstelveenissä (muistaakseni) tooooosi iso ostoskeskus, jossa mm. Timben kauppa, Ecco, Prenatal, C&A, yksi iso tavaratalo, jossa myös merkkivaatetta. Ja paljon muuta. Ja sitten Hema. Paikallinen Anttila, jossa tosi halpaa, mutta käytännössä ihan laadukasta vaatetta (pesukertoja keväästä kertynyt 1-2 vkossa lastenvaatteille ja hyvin toimii.)
Huomaan, että innostun vieläkin tosissani! Keväällä kyselin täällä palstalla vinkkejä, joten jos päätätte Amsterdamiin lähteä niin kokeile haulla vanhaa ketjua. Sain tätä kautta hyviä vinkkejä.
Itse pidän Köpistä ja Tukholmaa ihan ok shoppailupaikkoina, mutta kovin suurta eroa Helsinkiin ei ole, lähinnä ero löytyy luksusputiikkien ja luksusmerkkien tarjonnan osalta (Vuitton, Gucci, Nathalie Schuterman, Hermes jne). Lisäksi jos kaupungista haluaa yhtään nauttia, niin en pidä tuota kylmintä vuodenaikaa parhaimpana. Köpis on ihana keväällä, itse olin viimeksi toukokuussa siellä shoppailemassa...
Amsterdam ei myökään mielestäni ole mikään erityisen hyvä shoppailupaikka, kuten joku mainitsi.
Lontoohan on loistava, mutta sikamaisen kallis - siksi Dublin on mukava ja sopivan kokoinen, kummatkin viimeksi koettu nyt syksyllä ja siksi tuoreena mielessä. Dublinissa ehtii paljon viikonlopun aikana.
Barcelonasta pidän koska siinä yhdistyy merellinen kaupunki, loistava ruoka, kulttuuri ja shoppailu. Barcelonan liepeiltä löytyy myös outlet, jota tosin itse en pitänyt erityisen hyvänä, mutta tilanne on saattanut muuttua parin vuoden sisällä, jolloin viimeksi olen käynyt siellä. Ilmakin lienee paras mahdollinen, jos ajattelee näitä " lähi" kaupunkeja jonne voi lentää...
Milano on hyvä shoppailupaikka, mutta kaupunki ei niinkään viehätä. Pariisi on myös hyvä paikka, mutta myös suht kallis ja ehkä myös turhan uuvuttavan iso pikavisiitille.
nusmyyntien ajankohdasta säädetään ihan laissa, joten alet Milanossa ja Roomassa alkavat tasan loppiaisen jälkeen eikä päivääkään aikaisemmin. Tosin paikalliset kauppiaat kiertävät asiaa erillaisilla joulumyynneillä.
Nämä ovat niin makuasioita, itse olen jonkin verran matkustellut, mutta...en jostakin syystä ole ihastunut mm. Englantiin enkä Irlantiin, enkä järin Ranskaankaan.
Saksassa olen käynyt lapsena useastikin, ja jostakin syystä sinne voisin lähteä.
Itäeurooppa ei kiinnosta :/
Budapestissä ollaan oltu viimeksi ukon kanssa kaksin pitkää viikonloppua viettämässä.
Italiakaan ei ollut " mun juttuni" .
Sen sijaan Hollantiin olen tykästynyt, pari kertaa olen siellä käynyt ;)
Euroopan jotakin kaupunkikohdetta tosiaan mietitään, minne lähdettäis...
mulla intresseinä shoppailu ;) ukolla varmaankin tuo ruoka- ja muutama olunen -osio ;)
Kulttuuririennot eivät järin innosta meitä kumpaakaan-----mikähän vois olla oiva kohde meille? ;)
Hieno oli saada Begemot:n piiiitkä viesti, nyt vaan taisi käydä niin, että runsaudenpula iski:)
Jään siis miettimään asiaa, jonnekin mennään, saas nähdä mihin...
T:Tähtisilmä
Vähän nopsasti silmäilin, en tiedä, joko sait vastauksen, mutta Espanjassa joululahjat tuovat idän kolme viisasta miestä loppiaisena, niin että alet alkaa vasta loppiaisen jälkeen.
Listalle lisäisin vielä Wienin - tosi viehättävä kaupunki, hyvä julkinen liikenne, ystävällinen palvelu ja englannilla pärjää. Ja lentokenttä lähellä keskustaa ja sieltä näppärä junayhteys.
Joulun jälkeisistä aleista Wienissa minulla ei ole kokemusta, olin siellä kesällä. Silloin oli kivat alet.
Eilen ehdotin miehelleni erinäisiä paikkoja, joita olitte ehdottaneet. Wien on tällä hetkellä ykkösenä, mies ei ole siellä käynyt, ja Pariisiin/Lontooseen hän haluasi mennä sitten kun on hieman paremmat ilmat ja enemmän aikaa.
Huomasin tuossa nolostuksekseni kirjoittaneeni Cucci, tarkoitin tietenkin Gucci, ei mitään piraatteja;o)
Wienistä tulee mieleen kaikki ne ihanat vanhat talot ja hevoskiesit:D Historian havinaa siis.
Oliko siellä Wienin lähellä se Mc... (en muista nimeä) outlet? Onko vierailemisen arvoinen paikka?
Amsterdam sai paljon ääniä, ja sinne toivon myöskin pääseväni, tällä kertaa mieheni kanssa äänestimme sen nurin, ja samoin kävi Italialle.
Saksaan (Berliiniin) lähden ensi syksynä, joten Saksakin jäi tässä rannalle.
Juu, hiukan googletin, ja Espanjassa tosiaankin tulee kolme tietäjää (?) loppiaisena, lahjoja tuomaan, joten alet voi unohtaa, toisaalta siellä olisi varmasti muuten paljon katseltavaa ja kierreltävää. Onko joku ollut Espanjassa (Barcelona, Alicante, Madrid) joulun jälkeen? Onko paikat olleet normaalisti auki?
ketjussa mainittuja, mutta Wienistä on ihan asumiskokemustakin vuoden verran ja sillä kokemuksella sitä voin suositella. Monet siitä pitävät, joskin olen myös kuullut " ihan tyhmä paikka" kommentteja, mutta enpä sitten tiedä mitä sieltä silloin on menty hakemaan. Keskusta alue eli " ringin" sisäpuoli on suht pieni, ihan kävellen hallittavissa ja täynnä ihania rakennuksia aina satojen vuosien takaa ihan moderneihin. Kannattaa ehdottomasti myös hypätä " ringiä" kiertävään ratikkaan, muistaakseni numero 1..., niin näkee yhdellä kertaa kaikki tärkeimmät rakennukset; raatihuone, parlamentti, ooppera...Ilta-aikaan ihanat kun valaistut!
Wienissä voi kuluttaa aikaa kulttuurin parissa, mutta jos aikaa on vähän eivätkä museot kiinnosta, niin aika kuluu ihan keskustassa kävelemällä, kahviloissa istumalla ja ostoksilla. Kahvilat ovat kalliimpia kuin Suomessa, mutta pöytiin palvelu on vakio ja kakut yms. taivaallisen kalorisen ihania :) Kuuluisia/vanhoja kahviloita löytyy keskustasta useita.
Ostoksille ihan ydinkeskustan sijasta kannattaa kävellä tai huristella metrolla ringin ulkopuolelle Mariahilferstrasselle, jonka varrelta löytyy paljon liikkeitä. Toki keskustassakin, varsinkin Kärtnerstrassella on kauppoja, mutta siellä enimmäkseen kalliita merkkejä, toki mukaan mahtuu Hennesiä, mutta Mariahilferi on tavalliselle tallaajalle parempi. Huonolla ilmalla ja muutenkin jos tykkää isoista ostoskeskuksista kannattaa suunnata Wienin ulkopuolella oleviin ostoskeskuksiin, niitä isoja on muutama, pääsee julkisilla hyvin. Esim. Shoppin City Süd on iso, googlaa niin löydät nettisivut :)
Lauantaina aamupäivällä on Flohmarkt, eli suuri kirpputori ja ihan lähellä suuri tori, Naschmarkt. Itse ainakin tykkäämme suurissa kaupungeissa käydä paikallismarkkinoilla/toreilla, syödä aikaista torilounasta ja näkee paikalliskulttuuria siinä sivussa. Keskustasta tuonne on ihan kävelymatka, mutta koska muutenkin kannattaa ostaa turistikortti julkisiin jos lentokentän juna-asemalla, niin tuonne pääsee metrollakin kätevästi. Metrolla Wienissä kuljetaan lyhyitäkin matkoja, varsinkin huonolla ilmalla. Kannattaa varautua toisaalta pakkasiin, toisaalta voi olla myös + 10 astetta, mutta Wienissä TUULEE aina, eli lämmin siellä ei ole. Tuuli tulee unkarin aroilta asti ja puhaltaa läpi keskustan kylmästi ;)
Kiva ketju, ihan matkakuume iskee!=) Meillä aikuisten viikonloppulomailuja rajoittaa lastenhoitajien puute, lasten kanssa kyllä matkustellaan, mutta silloin ei paljon shoppailla..
Lisäisin vielä, että samoin kuin Italiassa, myös Ranskassa laki säätelee alennusmyyntien aikoja tarkkaan. Tammikuussa ale saa alkaa n. 10.1. eli aika paljon myöhempään kuin meillä yleensä. Muistaisiko joku Pariisin kävijä tarkkaa aleaikaa? Vuoden toinen ajankohta on heinäkuussa, mutta sen päivämäärää en tiedä.
No,mulla on oma lehmä ojassa....olen lähdössä pääsiäisenä Barcelonaan ja sitä on kovasti kehuttu kaikinpuolin.Lontoo on järkyttävän kallis,eikä ainakaan mulle kolahtanut mitenkään.Kerran nähty ja se riittää.Pariisi on hyvä vaihtoehto jos ei ole käynyt aikaisemmin ja kivan romanttinen kerta lähdette kahdestaan :).Siellä on hyvät shoppailumahdollisuudet myös.Tsemppiä vaikeaan päätökseen :)