Minkä ikäisinä lapsenne ovat oppineet laulamaan oikein?
Meidän 4-vuotias veisaa vielä aika lailla nuotin vierestä. Tarkoittaako tämä, että hartaista toiveistani huolimatta tyttö on perinyt äitinsä laulutaidon ts. taidottomuuden? Olisin niin kovasti toivonut, että olisi saanut isänsä laulutaidon, kun itse olen aina kärsinyt siitä, etten osaa laulaa, mutta taitaa olla turha toivo.
Kommentit (12)
Meillä on poika nyt 2v1kk osannut laulaa heti kun puhetta on alkanut tulla, tunnistettavia lauluja, ja jo pikkuvauvasta aina " lauloi" itsensä uneen.
Nuotilleen menee ja jos itse lauloin, niin poika löysi aina vauvana jo sävelkorkeudet ja alkoi hymistä jollottaa samalta korkeudelta samalla ns. toista ääntä. Ja tahtia on osannut paukuttaa aina ilman opettamistakin.
Isompi lapsemme ei ole niin musikaalinen, mutta on opettamalla oppinut n. 3-vuotiaana tahdin paukutuksen, ja päiväkodin aloituksen myötä myös on innostunut vihdoin laulamisesta. Vieläkin menee vähän metsään sävelet, mutta laulut jo tunnistaa melko helposti (paitsi sellaiset joita en itse ole kuullut aiemmin, mutta sitten kysyn pienemmältä osaako hänkin laulaa laulun, ja yleensä osaa, ja siitä sitten tiedän myös miten sävel menee..), ja laulujen sanat ainakin muistaa ja jos ei muista niin keksii itse lisää ja innostus on valtaisa.
Ainakin siis ne, joilla sitä sävelkorvaa on tuntunut enempi olevan (esim.nyt musiikkiluokalle mennyt 9-vuotias). Mutta-mutta... Tiesitkös, että joidenkin tutkimusten mukaan KAIKILLA ;-) on sävelkorva(a) ja kun sitä vain harjaannuttaa, taito pysyy ja kehittyy?! Että muskariin vaan, sekä äiti että tyttö! ;o)
Kai se " sävelkorvaisempi" isä laulaa lapselleen ja lapsensa kanssa PALJON?! Se on vielä parempaa kuin mikään muskari!
2-vuotiaana jo molemmat lauloivat ok.
Kyllä myöhemminkin voi harjaantua, mutta älä painosta lasta tai anna ymmärtää ettei " osaa" .
ei tarkoita välttämättä sitä, ettei hänellä olisi sävelkorvaa. Oma poikani, kohta jo viisi, on kaikkien muskariopettajien mukaan erittäin musikaalisesti lahjakas. Silti laulaessaan poika ei aina pysy ihan nuotissa. Eräs musiikinopettaja sanoi minulle, että noin pienet eivät välttämättä osaa tuottaa vielä oikeaa säveltä laulaessaan, vaikka heillä sävelkorvaa olisikin. Meillä ainakin on tapahtunut huimaa kehitystä laulutaidon suhteen viimeisen vuoden aikana. Eli nykyisin pysyy jo paremmin nuotissa kuin mitä vielä vuosi sitten.
muskarista tuttua laulua niin, että isäkin joka on kuullut laulun vain muutaman kerran kotona laulettuna, tunnisti laulun.
Siis ainakin siinä mielessä, että hänellä on jo vauvana selkeästi ollut omia suosikkikappaleita, joita on pysähtynyt kuuntelemaan. Tykkää kyllä kovasti kuunnella musiikkia ja tanssia, mutta ei ehkä niinkään ole innostunut siitä laulamisesta. Tosin nyt kun asiaa mietin, niin eipä tuo mieskään paljon laulele, vaikka osaa kyllä laulaa.
Aikanaan käytiin kyllä muskarissa, mutta ei siitä mitään tullut, kun tuo tyttö on niin eläväinen eli ei jaksa olla paikoillaan. Ainakin nuo pienten muskarit olivat pitkälti sellaisia, joissa istuttiin sylissä köröttelemässä ja se ei oikein ollut tytön juttu. Kokeiltiin parin eri järjestäjänkin muskareita, mutta ei se vaihtamalla parantunut. Vaihdettiin muskari sitten temppujumppaan ja siitä on tykännyt kovasti samoin kuin päiväkodin tanssitunneista.
Pepper:
Eräs musiikinopettaja sanoi minulle, että noin pienet eivät välttämättä osaa tuottaa vielä oikeaa säveltä laulaessaan, vaikka heillä sävelkorvaa olisikin. Meillä ainakin on tapahtunut huimaa kehitystä laulutaidon suhteen viimeisen vuoden aikana. Eli nykyisin pysyy jo paremmin nuotissa kuin mitä vielä vuosi sitten.
Tytön puheestakin nimittäin puuttuu edelleen joitain äänteitä.
joka on aina ollut kova laulamaan. Vielä puolisen vuotta sitten tunnistin laulut pelkästään sanoista. Nuotti tytölle on tullut viime kesän aikana ja nyt osaa laulaa jo ihan kivasti. En tiedä liittyykö mitenkään asiaan, mutta tyttö on oppinut myöhään puhumaan ja edelleen häneltä puuttuu useita kirjaimia. Tuli vain mieleen tuosta sun edellisestä viestistä.
Silloin ei vielä laulanut sanoja, eikä muutenkaan puhunut juuri lainkaan. Nyt taas lauluihin on tullut mukaan sanoja eikä tällä hetkellä laula yhtä puhtaasti - vaikuttaa keskittyvän niihin sanoihin ja että ne menevät oikein. Olettaisin, että laulaa taas puhtaasti kunhan saa sanat järjestykseen :) Isänsä on todella musikaalinen ja taapero on myös erittäin kiinnostunut musiikista. Laulamme paljon joka päivä, mikä varmaankin myös edesauttaa sävelkorvan kehittymistä.
Mutta luulisin, että vanhempi lapsi voi vielä ihan hyvin oppia laulamaan puhtaasti. Esim. muskarissa tai kuorossa sävelkorva sitten harjaantuu.
epämusikaalisuutta. Esikoinen on kuitenkin ollut minun, äidin, tiiviissä " musiikkikoulutuksessa" pienestä pitäen ja rakastaa laulamista. Toisinaan hänen laulunsa on ollut epäpuhdasta pienestä pitäen, toisinaan aivan mainiota. Nykyisin hän tekee itse hienoja lauluja eli on hyvin luova. Edelleen epäilen mielessäni aina, meneekö laulu varmasti noin, kun hän laulaa uutta, koulussa oppimaansa laulua. Tarkkuus ei siis ole parhaimmasta päästä. Olemme pitäneet häntä hyvin lahjakkaana musiikillisesti, ja niin hän onkin. Opetteli itse soittamaan pianosta pikkusävelmiä lasten pianokirjan kanssa. Ilman musakylpyjä ei ehkä olisi :)
Kuopus taas hämmästytti meitä laulamalla nuotilleen jo yksivuotiaana. Samalla siinä, kun oppi puhumaan, alkoi laulaa kasapäin lauluja alusta loppuun tarkasti. Huh. Nyt on vähän päälle kaksivuotias ja matkii vaikka minkä tahansa laitteenkin äänen tarkalleen. On myös erittäin taitava puhuja.
Samapa tuo oikeastaan, kunhan nauttivat musiikista ja elämästä! Esikoisen kanssa pelkäsin juuri tuota epämusikaalisuutta, mutta varmasti ja näköjään :) laulamista ja musiikin tuottamista voi myös oppia.