+++Toukotuhisijat vko 44+++
Kommentit (31)
Päätinpä aloittaa tälle viikolle uuden viikkopinon kun kukaan muu ei ollut sitä vielä kerennyt tekemään.
Viime viikon pinossa olikin paljon " uusia" kirjoittajia. Kiva juttu, pidetään tämä meidän pino aktiivisena.
(.) Täällä yritän kovasti tunnustella tuon masuasukin liikkeitä ja ehkä pari kertaa luulen tunteneeni jotain pientä pienen hetken. Dopplerilla olen kuunnellut joka päivä sydänääniä ja masuasukin liikehdintää. Tuntuu olevan jatkuva jumppa päällä. Hassua, etten vielä tunne niitä liikkeitä ollenkaan, vaikka ne dopplerilla selvästi kuulee. Muutama viikko vielä menee, että ne selvästi tuntee.
Pikkupapu rv 14 tasan
Hyvää viikonalkua kaikille. Ja uusille tervetuloa.
Viime viikolla olin väsynyt koko viikon ja ajattelin sen olevan vain raskauteen liittyvää,mutta kas kummaa lauantaina huomasin heti aamusta et nyt ei kaikki ole kunnossa kun yökkäyttää heti aamusta sängystä noustessa.
Eipäs siinä, sairastuin sitten jonkinlaiseen mahatautiin ja sain tuntea miltä se pahoinvoivan arki tuntuu. Pönttöä tuli halailtua ja sohvalla maattua koko päivä niin lauantaina kuin sunnuntainakin. Niskat ärtyivät nimittäin niin kipeiksi ettei minusta ollut kävelemään. Kuumeenkin tauti nosti ja täten olin petipotilaana kaksi päivää ja ruokaa ei mennyt alas yhtikäs yhtään mitään. Nesteet nousi samoin tein ulos ja kuhjotin tosi kipeenä viikonlopun. Olin anonut viiden päivän vapaan että pääsen äitini kanssa käymään shoppailureissulla Kuopiossa, mutta sunnitelmat sai unohtaa kun nämä vapaat on nyt menneet sairastaessa. Tänäänkin kaikki voimat meni kun puin aamulla lapset hoitoon ja vein ne sinne. Takaisin tullessa oli pakko rysähtää sänkyyn maate ja nukahdinkin siihen sitten.
Voimat ovat siis tipotiessään ja mikään ruoka ei maistu. Mitenhän tuo olisi jos kärsisin joka päivä pahoinvointia, en varmaan pystyis hoitamaan lapsia, kotia enkä mitään.
Noh voivottelut sikseen. Raskauteen ei muuta ihmeellistä kuulu kuin siirsivät laskettua aikaa viikon myöhemmäksi siinä ekassa ultrassa neuvolassa. Uusi LA on 12.5. Pitää käydä laittaa viestiä myös esittelylistaan niin voi taas päivittää tietoja.
Nyt lähden lasten hakuun vaikka peti kyllä kutsuisi armollisesti.
Kirjoitan lisää kun vointi kohenee ja jotain kirjotettavaa tulee.
Ronnika 12+0
Ronnika, miten kurja juttu tuo sairastuminen! Kyllä itku pääsisi, jos nyt iskisi vatsatauti. Reilun viikon olen nauttinut hyvästä olosta kuuden viikon ympärivuorokautisen pahoinvoinnin jälkeen. Oksentelu vie voimat aika totaalisesti.
Tänään töissä kysyi yksi etäisempi työkaveri, olenko raskaana. Niin se vatsa vaan pyöristyy. :)
Rv 13+2
Hei toukotuhisijat,
minun viikkoni alkoi todella huonosti.
Sunnuntaina alkoi pieni ruskea tuhruaminen, maanantaina sitten muuttui klimppiseksi ja veriseksi.
Sairaalaan lähdin iltapäivällä, koska mahakivut alkoivat olla kovat.
Pyörryin sairaalaan päästyäni, mahani oli ihan tulessa ja tuntui että se räjähtää. Lääkäri totesi kohdun tyhjentyneen kokonaan, raskaus oli keskeytynyt jo aikaisemmin mutta tyhjennys tapahtui luonnollisesti vasta muutaman viikon myöhässä.
Tällä hetkellä kropassa olo ok, mutta henkisesti todella raskasta minulle ja miehelleni. Se mikä annettiin, se otettiin pois. Luonnolla on oma tapansa, siihen täytyy nyt tyytyä että niin se piti tapahtuakin.
Lääkäri totesi, ettei tarvitse käyttää ehkäisyä eikä odottaa seuraavia kuukautisia jos haluaa yrittää raskautua uudestaan.
Mennään hiljaa eteenpäin.
Teille kaikille paljon onnea tulevaan,
en varmaan uskalla täällä paljon käydä enää. tuo vauva kuume kun on niin herkällä.
terveisin Pupu-79
ajattelin, ettei meistä enää kukaan tippuisi.. Vaikka eihän ne riskit lopu ennen synnytystä, ja senkin jälkeen lapselle voi sattua mitä vaan. Olenpas mä positiivinen, saattaa johtua siitä, että on sika huono olo edelleen, oksennan päivittäin, vaikka viikkoja jo 14+4.
Mulla on nyt tosi inha kysymys siitä oksentelusta, anteeksi.. Eli mä oksennan tosi harvoin ihan kunnolla mahan tyhjäksi, vaan yleensä tulee sellaista vaandon tapaista, eli lähinnä nestettä. Onkohan se ihan normaalia, vai pitäiskö mun puhua siitä neuvolassa?
Helena
Mulla on parin seuraavan viikon aikana paljon juhlia tiedossa. On tosi kivaa kun voi pukeutua niin että maha näkyy. Tosi moni ei edes vielä tiedä raskaudestani, mutta sittenpähän näkevät. :) Ja pikkujoulukausihan on ihan ovella kans. Täytyy varmaan hankkia, joku kiva mekko. Nytkun olen ollut flunssan takia sairaslomalla niin tuntuu että voimat ovat taas palautuneet, ku olen saanut levätä. Mutta pelottaa että kun meen taas töihin niin se väsymys iskee. Jos saisin nukkua joka päivä kymmenen tunnin yöunet ja ottaa vielä parin tunnin päikkärit niin olen ihan pirteä loppupäivän. Se ei vaan oikein töissä onnistu. Koskahan se pirteä toinen kolmannes alkaa.
Pahoittelut pupu-79. voimia!
Maria7 ja maha-asukki
rv 13+5
[color=pink]heippa!
Pahoittelut Pupulle keskenmenosta.. Hali. varmasti hyvin vaikea tilanne
(.) perjantaina on np-ultra¿ja lääkärineuvola. Toivottavasti kaikki on kunnossa, mahaa ei vieläkään näy ollenkaan, ja jos en oksentaisi joka päivä, niin en edes uskoisi koko raskauteen.. josta tulikin mieleen, että
HELENA: mulla on usein samanlaista, eli en oksenna mahaa tyhjäksi, vaan oksetuttaa, ja sit oksennus onkin sellaista ¿vaahtomaista¿ juuri kuten kuvailit¿eli eiköhän tuokin ole ihan normaalia..
RONNIKALLE voimia vatsatautiin! Mä en kyllä kestäis ihan rehtiä vatsatautia tän pahoinvoinnin päälle¿
Joudun Milanon matkan seurauksena käymään muuten uusintaverikokeissa, kun italia toksoplasmoosiriskialuetta¿voi kurjaa¿eikä sitäkään tartuntaa voi mun tilassa ees erottaa, kun oireina on flunssa ja pahoinvointi ja just viime viikolla olin flunssassa¿toivon, ettei se ole toksoa¿
-sylinalle ja nökö rv 12[/color]
Tänään rv10+2 oli eka lääkärikäynti ja kaikki oli ok. Jopa vauvan syke kuului heti ja selvästi vaikka olin varautunut että ei vielä kuulu. 170 pikkuinen sydän jumputteli :)
Lääkäri laittoi lähetteen labraan verikokeisiin rv20->, halusi että seuranta hepatogestoosin varalta aloitetaan jo niin varhain vaikka neuvolassa puhuivat seurannasta rv26->. Lääkäri myös sanoi että tuon kontrollin jälkeen aloitan äitipolin seurannassa, pitää pyytää lähete neuvolasta sitten lähempänä. Hyvähän se on päästä kunnon seurantaan ettei hepatogestoosi pääse yllättämään mutta jotenkin itse ajattelisin että noinko varhainen seuranta jo... Viimeksikin huomasin heti kutinan ja maksa-arvot olivat vasta ihan pienesti koholla (nousivat kyllä siitä sitten tasaisesti). Ilmeisesti johtuu siitä että niin todennäköisesti hepatogestoosi tulee taas ja haluavat seurata sitä. Ja alkoihan se maksa-arvojen nousu viimeksi aika aikaisin (rv31) kun tavallisemmin tulee vasta rv35->. Hyvä jos seurantaan pääsee :)
Onko täällä muita odottajia joilla ko. " riesa" on ollut?
Lääkäri mainitsi että kohtu on suuremmanpuoleinen näille viikoille mutta ei kuitenkaan lähettänyt toiseen ultraan. Vastasi kuulemma viikkoja 11-12. Neuvolaseurannan vaan merkkasi :)
Seuraava neuvola olisi kuulemma jo kuukauden päästä (n. rv15), olin kyllä luullut että vasta lähempänä rv20. Pakko ei kuulemma ole mennä ja ajattelinkin että jos liikkeet alkavat tuntua sitä ennen ja kaikki on muutenkin hyvin niin jos en menisi. Hyvä toki tietää että pääsee jos jotain tarvetta on :)
Olo on ihan hyvä, hetkittäin jopa entiseen malliin energinen. Josko olo alkaisi korjaantumaan vaikkei ole mikään hirvittävän huono ollutkaan :) Väsymys on yhä jäljellä ja aamuisin pitää muistaa heti syödä kun sängystä nousee ettei tule huono olo mutta sellainen vetämätön olo on enää harvemmin.
Niin ja ollaan nyt kerrottu muutamille läheisille vauvasta. Hyvä on ollut vastaanotto (lukuunottamatta mun siskoa joka ilmeisesti järkyttyi :/ ) :) Ilmeisesti nyt onkin korkea aika kertoa jos itse halutaan asia ottaa puheeksi, useampi on sanonut jo arvanneensa kun olen " kasvanut hieman keskivartalosta" :D Asia on siis julkinen nyt :)
Lapsille ei olla vielä kerrottu, kerrotaan varmaan sitten kun maha ihan kunnolla on kasvanut ja asia on vähän konkreettisempi. Ovat kuitenkin sen verran pieniä että voi olla vähän vaikea käsittää muutenkin. Esikoinen 4v saattaa asian ymmärtää ennen vauvan syntymääkin mutta uskoisin että pienemmät 3v ja 1v hoksaavat homman kokonaan vasta kun vauvan näkevät tai ehkä 3v sitten kun näkee ja tuntee vaivan liikkuvan mahassa.
Shelley rv10+
Todella ikävä oli lukea, että yksi meni vielä kesken:( Paljon paljon voimia sinne suuntaan!!!
Käväsin viime perjantaina taas ultrassa. Kaikki hyvin, vesseli oli kasvanut pari senttiä. Nyt hän on sitten jo jopa 6 senttiä pitkä :D Ja nyt liikkui todella paljon. Sitten sain tietää, että mun olisi pitänyt saada sikiötutkimusosaston kautta ultrat sun muut. Olisin päässyt aikaisemmin jo ja silleen. Tuli perjaatteessa turhaan maksettua yksityisellä käynti. Vähän harmittaa. Soitin kyllä naistenklinikalle ihan alussa ja kysyin asiaa, mutta sanoivat vaan että ei ja ei neuvolassakaan sanottu mitään. Höh, mutta nyt sitten varmaan pääsen tohon toiseen ultraan aikaisemmin.
Nyt vähän pelottaa, kun tänään töissä nostelin kauhealla kiireellä painavia laatikoita ja sit yhtäkkiä vihläs tosi pahasti mahasta. Sen jälkeen särki mahaa kun liikku ja nosteli ja nyt on alkanut silleen särkeen ja poltteleen. Kauhulla käyn vessassa välillä kattelemassa tuleeko verta :( Pelottaa aika paljon, pitää huomenna soittaa neuvolaan ja kysästä asiasta.
semmoista tällä kertaa.
Olen ollut niin huonovointinen, väsynyt ja selkäkipuinen, etten ole jaksanut kirjoitella moneen viikkoon. Olen kuitenkin käynyt lukemassa viestinne ja myötäelänyt mukana.
Olen todella pahoillani enkelivauvoja saaneiden puolesta. Voimia päiviinne! Toivotan minunkin puolestani kaikki uudet vartoojat mukaan.
Kävimme tänään koko sekalaisella seurakunnalla niskapoimu-ultrassa ja kaikki näytti olevan hyvin! Mulla tuli siitä käynnistä niin hyvä mieli, että jaksoin oikein koneelle vääntäytyä! Siellä se pieni köllötteli ja imi peukkua. Oli melkein viikon edellä aikaansa eli eiköhän sieltä Sulo tule! Tai sitten Tonnikeiju Prinsessa...
Mahani on niin hervoton, että kaikki kyllä huomaavat heti mistä on kyse. Saapa nähdä miltä näytän toukokuussa... Kylällä mummot jo kauhistelevat, että miten sen voi synnyttää jos maha on jo nyt tuon kokoinen. Onneksi se pieni on vasta kuusisenttinen, eli jotain muutakin täytettä keskivartalon kohdalla lienee! Mulla on joka raskaudessa maha työntynyt suoraan alamahan kohdalta ulos. Eli semmoinen kiinteä rintojen alta alkava loiva kumpu on kaukainen haave.
Odotan kunnollisia liikkeitä, että ei tarvitsisi niin paljon pelätä. Pieniä nykäisyjä olen jo tuntenut ja nekin on jo askel eteenpäin. Varmastikaan kauaa ei tarvitse enää odottaa.
Paljon voimia teille kaikille raskaana oloon. Nyt taas muistan miksi tätä aikaa sanotaan RASKAUSajaksi. Minä en todellakaan kuulu niihin jotka voivat ihanan hehkeästi raskausaikana ja tukka kiiltää ja iho voi hyvin. Mutta äiti ja vauva ovat hengissä, se on pääasia!
Onnellinen ja kiitollinen,
Noora ja Sulo 12+0 eli neljäs kuukausi menossa, JEE!
Pahoitteluni keskenmenosta Pupulle (toivottavasti meni nimimerkki oikein). Elämä ei aina ole oikeudenmukaista :(
Oloni on tällä hetkellä ihme ja kumma ihan OK. Pitäisiköhän siitäkin olla huolissaan, kun yleensä oksennan viikkotolkulla ja nyt selvisin kahdella pahalla oksupäivällä ja lievällä öklötyksellä...
En nyt muista kuka mietti sitä vaahtoa, jota oksenteli. Koko vatsalaukun sisältöön henk. koht. useaan kertaan tutustuneena, en usko sen vaahdon olevan muuta kuin tyhjän vatsan vellomaa nestettä. Olen oikeasti oksentanut jopa niitä vatsahappoja ulos raskaana ollessani, joten koko vatsahappojen kirjo todella kitreänmakuisesta keltaisesta limasta ruskeaan nesteeseen on minulle hyvin tuttua :p (sori kuvailu)
Niin, ihme keskivartalo on kehittynyt minullekin. Ihan kuin olisin muuttumassa jalkapalloksi. Ylävatsa turvottaa, alavatsa turvottaa ja olo on kuin olisin jatkuvassa ähkyssä, niin varmaan olenkin, kun olen syönyt pahaan oloon säännöllisin väliajoin. Vyötäröä ei ole enää olemassakaan :O, eikä viikkoja ole kuin kohta 10...! Ei huvita peiliin paljon tuijotella.
Vatsaa painavia housuja en voi kuvitellakaan käyttäväni. Jotkut pikkuhousutkin ahdistavat niin, ettei ole rajaa.
Emme ole kertoneet tästä raskaudesta vielä kenellekään, vaikka uteluja on tullut (tiesivät, että neljäs saa tulla heti kun on tullakseen). Anoppi viimeksi sunnuntaina yritti kysellä, muttemme kertoneet mitään. Jos sitten viimeistään Jouluna kajautamme asian ulos...ehkä.
Nyt pitää lopetella ja lähteä kuopuksen kanssa ulos, kun kerrankin ulkona on kirkasta :)
Kanelisokeri 9+6
Ensinnäkin pahoittelut Pupulle, olipa surullinen uutinen.. Jaksamisia.
Ja tervetuloa minunkin puolestani kaikille uusille, lista onkin jo upean pitkä.
Mulla on vointi ollut jo viikon ajan selkeästi parempi, huonovointisuus on lähes ohitse - jos unohdan syödä niin öklötys iskee, muuten elämä hymyää. Öisin nukun yhä kuin tukki sen 9-10h, mutta päiväunia en enää kaipaa niin kipeästi.
Tuli tuolla olevasta vitamiinikyssäristä mieleen, että mitä vitamiineja ja lisäravinteita teistä kukin käyttää tämän odotuksen aikana? Onko neuvolan ohjeilla vai ihan itse valitut?
Mä syön sellaisia Ladyvita Plus -raskausajan vitamiineja 3kpl päivässä (täysi annos) ja saa niistä 50% suositellusta D-vitamiiniannoksesta eli 5 mikrogrammaa. Lisäksi syön Minisun kalaöljyä 2 kapselia, joista tulee toinen 50% Dtä. Ja sitten syön vielä sellaista maitohappobakteerivalmistetta, jossa on B-vitamiinia mukana. Eli päivässä tulee otettua 7 tabua vitamiineja, onkohan ylimitoitettua :) Neuvolasta en ole saanut mitään ohjeita näihin vaan ihan itsenäisesti, ja farmaseutin kanssa keskustellen, ne valitsin.
Kärsiikö kukaan ns. väsyneistä tai levottomista jaloista? Onko se joku raskausoire? Liittyneekö verenkiertoon.
Mulla on viime viikkoina tehnyt tosi tiukkaa istua pitkään pöydän ääressä paikoillani, jalat väsyy samantein ja tekee mieli vaihtaa asentoa ja vääntää jalkoja eri suuntiin. Esim teatterissa istuminen 2-3h (mikä on rakas harrastukseni muuten) on vaikeaa kun jalat väsyy. Työpöydän ääressä vääntyilen ja kääntyilen kuin mikäkin. Koko ajan tekisi mieli nostaa jalkoja ylös. Turvotusta ei kuitenkaan silmin havaittuna ole. Rasittavaa!
Mielialavaihteluista on moni maininnut, ne on tuttuja mullekin. Kaikki kummallinen itkettää tai suututtaa. Läheiset on kovilla...
Mielitekoja on myös alkanut tulla, ihan yhtäkkiä tulee sellaisia " nyt tekisi mieli" ajatuksia, kesken jonkun ihan muun jutun. Eilen teki ihan yhtäkkiä mieli vohveleita ja vaahterasiirappia, toissapäivänä hapankaalia ja puolukkaa. Hmm...
Oletteko menossa Halloween-naamiaisiin? Meillä olisi sellaiset lauantaina ja mulla on asun miettiminen ihan kesken. Lapsilla on tosi hauskat asut mutta itselle on vaikeampi keksiä. En haluaisi mennä noita-akkana enkä kummituksena kuitenkaan.
hyviä vointeja kaikille!
Niipa 14+1
Tosi mukavaa, että on taas välillä valoisaa, eilen oli täällä Helsingissä ainakin niin synkkää, ettei päivää yöstä erottanut. Olo on mullakin jo yleensä ihan kohtuullinen kunhan syö usein mutta ei liikaa ja jos väsyttää niin kyllä kuvottaakin. Vielä tästä nuhasta ja yskästä kun pääsis eroon.
Niipa, kyllä levottomat jalat on raskausoire ja muutkin kuvailemasi laskimovaivat. Toivottavasti ei tule suonikohjuja. Istuessahan lantion isot laskimot menevät ihan lyttyyn, niin ei ihme, että rupeaa jalkoja ahdistamaan. Magnesium auttaa ainakin suonenvetoon ja ilmeisesti siitä voisi olla apua levottomiin jalkoihinkin ja tietysti liikunnasta. Mä syön päivässä yhden raskausmultitabsin ja luotan siihen, että normaali monipuolinen ruokavalio riittää. Maitohappobakteerilisää olen miettinyt, varsinkin ehkä sinne loppuraskauteen, jotta vauvakin saisi itselleen mahdollisimman hyvän suolistobakteerikannan.
Pahoittelut pupulle, toivottavasti toivut pikaisesti.
Hauskaa, että Pikkupapu kuulee kotidobblerilla sydänäänet, mutta mulla ei niitä neuvolalääkäri eilen saanut kuuluviin kahdellakaan eri laitteella ei edes mun omaa sykettä kuulunut, hirveä hurina vaan. Onneksi näin vauvan ultrassa vasta perjantaina ja neuvolalääkärikin sitten laiteromuihin hermostuneena ultrasi pikaisesti.
Ankkis rv13+2
Tänään aamupäivällä huomasin ihan pienen ruskean tuhrun, voiko olla mahdollista että on merkki keskenmenosta? Ja vasta eilen kuulin neuvolalääkärissä vauvan sydänäänet ja kaiken piti olla hyvin. Vai voiko se johtua eilisestä sisätutkimuksesta joka tuntui kyllä todella inhottavalle (sattui :( )?
Mä olen jo aivan rikki vaikka eihän sitä voi vielä tietää, jotenkin vaan iski heti kaamea epätoivo ja ahdistus. Onhan kaikki vielä mahdollista näillä viikoilla ja pitäisihän siihen osata suhtautua niin. Tuntuu vaan niin pahalta :(
No, koitettava vaan jaksaa odottaa että tuleeko lisää merkkejä. Kai niitä luulisi tulevan lähipäivinä jos km on? Voi itku...
Shelley rv10+3
sulla on ollut tyhmä lääkäri jos ei ole varoittanut että pieni verinen vuoto tai tuhruttelu on normaalia " rajun" sisätutkimuksen jälkeen. Rajulla tarkoitan sitä mikä itsestä juuri on kivulias/ epämiellyttävä.
Esikoisesta mulle jouduttiin tekeen normii enemmän noita sisätutkimuksii ja sillon mulle kolme eri lääkärii varotteli tästä. mutta sen pitäis olla ohi iltaan tai huomiseen aamuun mennessä. Tänä illalla voi olla vielä huonoo oloo, mut seki pitäis olla aamuun mennessä ohi. Eli jos sulla ei tuu maha tosi kipeeks tai vuoto lisäänny niin koita ottaa mahdollisimman rennosti... tiiän, helpommin sanottu ku tehty!
ara rv 11+3
[color=teal]Kovasti pahoittelut [b]Pupulle[/b]!!! Tulee aina niin paha mieli noista uutisista... :' (
Tänään oli lääkärineuvola ja multa otettiin papa, kun viimeksi 2005 otettu. Muutoinkin kaikki oli ok ja mun kohtu on kuulemma voimakkaasti eteen päin kallistunut ja se hankaloitti kuulemma sydän äänten kuulumista. Oon ite luullut, että mun kohtu on taakse päin kallellaan, kun ekassa raskaudessa vatsakaan ei kovin aikaisin alkanut näkyä. Ja ne jumputukset kuului hienosti, kyllä se vaan oli mahtava fiilis! Mulla voi olla myös vähän vuotoa odotettavissa ihan tuon papankin takia. Eli varmaan [b]Shelley[/b] voit olla ihan rauhallisin mielin, vuoto todennäköisesti vaan limakalvoilta eikä kohdusta.
En oo nyt ottanut mitään [b]vitamiinia[/b], kun lopetin sen raskausmultitabsin sen raudan sopimattomuuden takia. Kaapissa on kyllä kalkkitableteita, joita ois syytä ainakin yksi päivässä ottaa ja lisäksi pitäs ne Minisunit käydä ostamassa. Niitä otan sitten sen pari kipaletta. Muuten varmaan aika turvallista nauttia apteekista ostettuja vitamiinivalmisteita, kunhan ei sitä a-vitamiinia ole niissä. Lapsihan saa kaiken tarvittavan, äiti kärsii sitten puutoksista, jos ei ruokavalio ole oikeanlainen.
Levottomista jaloista tulikin mieleen, että en saa itestäni edes niin paljon aikaiseksi, että alkaisin käyttää noita tukisukkia, joita edellisen raskauden ajan vetelin niin tunnollisesti joka aamu jalkaan... Jospa sitä sais pian itteensä niskasta kiinni, niin ei ainakaan kohjut pahenis.
Mun paino oli edelleen tippunut, joten kohta tässä ollaan missin mitoissa vaa' an mukaan! :D Mutta sitä keskivartalon turpoamista on täälläkin havaittavissa päivän myötä ja olo tuntuu kaikkea muuta kuin hoikalle!
Nyt poju heräsi päiväunilta, joten palaillaan!
t. cadavera & salamatkustaja 11+4[/color]
...noista vuotomahdollisuuksista mitään, liekö ajatteli että kai neljättä odottava tietää sen jo ennalta (?). Eipä vaan ole aiemmin näin käynyt, ei edes papan oton jälkeen mutta eipä ole kohdalle sattunutkaan noin " kovakouraista" lääkäriä (joka muuten oli tosi mukava ja asiallinen :) ). Toivottavasti se olisikin se syy. Omaa oloa kuulostelen oikein erityistarkasti ja vessassa ramppaan kyttäämässä vähän väliä. Lapset ihmettelee että mitä se äiti koko ajan vessassa ravaa ;) Koitan ajatella positiivisesti vaikka vaikeaa se onkin, enhän mä itse asialle mitään mahda ja syynsä on kaikelle. Näin sitä vaan huomaa olevansa ihan pallo hukassa vaikka voisi kuvitella olevansa jo " konkari" tässä touhussa. Vähänkin kun jotain menee erilailla kun aiemmin niin ihan pihalla ja hukassa olen ;)
Vitamiineista piti kommentoida jo aiemmin että mäkin olen ottanut sitä Ladyvita Plussaa, ominpäin apteekista sitä ostin vaikka neuvola kovasti markkinoi Multitabsia. Mutta mun paketissa kyllä lukee D-vitamiinin kohdalla että sitä olisi 3 tabletissa 7,5mg (tai mikä lie se yksikkö onkaan), eli 75% raskausajan tarpeesta. Mun sisko joka on farmaseutti kyllä sanoi tuon riittävän koska juon maitoa n.1l päivässä ja siitähän saa myös vähän D:tä. Voisihan sitä pienimmän Jekovit-pullosta yhden tipan ottaa joka päivä lisäksi mutta eipähän houkuta se maku :/ Paljonhan niitä vitamiineja ym saa ruuasta, tuskin kukaan odottaja nyt niin yksipuolisesti syö että ihan puutostiloja pääsisi syntymään.
Shelley rv10+3 (joka söi äsken 1/2l jätskiä haihduttaakseen huolia :P )
MOi!
Uusi viikko on taas lähtenyt käyntiin tai siis on jo puolessa.... tänään oli lääkärineuvola ja kaikki oli ok. Verenpaineet oli laskenu sitten viime raskauden ja painokin tippunut 3kg. Ainoa asia oli että kohtu oli niin taaksepäin kenollaan et ei meinannu saada sydänääniä kuulumaan. Mutta lopulta sitten onneksi saatiin, siellä se pieni sydän löi 150 kertaa /min.
Oma olo ennallaan, vieläkin yököttää ja väsyttää. Onneksi saa otettua nuo päikkärit useampana päivänä kun lapsukaiset nukkuvat samaan aikaan. Nyt onkin mulla oikein laatuaikaa kun tytöt lähti tanssitunnille isänsä kanssa. Pitäis itse raahautua salille. Sitkeästi olen käynyt urheilemassa vaikka huono olo onkin vaivannut. se on kyllä helpottanut vaivoihin kun on vaan jaksanut lähteä. Ajattelin jatkaa tuota urheilua jossain muodossa loppuun saakka niin sitten ehkä ois pienet mahdollisuudet päästä " omiin" mittoihinkin joskus raskauden jälkeen;)
Ikävää kun vieläkin on porukasta on tippunut yksi pois. Pahoitteluni asian johdosta!
Itsellä on nyt jotenkin onnellinen olo, on selvitty ekasta kolmannesta ja neljättä kuukautta mennään jo vauhdilla että taitaa se tosiaan vielä se vauva meille toukokuussa tulla. Én koskaan ole hirveesti nauttinu raskausajasta muttá vauva-ajasta kylläkin sitten!
Mutta nyt urheilemaan....
T. may 08
ihan aluksi pahoittelut Pupu ja voimia sinne.
Tervetuloa kaikki uudet! :-)
Eli siis en ole todella hetkeen kerenny käymään täällä ees lukemassa kun ollu pikku kiireitä kun menin naimisiin ja kun on ollu aikaa niin se on menny nukkumiseen, mut nyt alkaa pahat olot helpottaa ja väsyki pysyy kurissa. Viellä toki hajut pistää yökkää mut ylös ei tuu enää mitään. Ultra oli maanantaina ja onneksi kaikki on hyvin, mutta kyllä tässä saa olla sydän syrjällään vähä väliä kun kuulee ja näkee kaikenlaista. Niin ja mitä masun kokoon tulee niin taas sai käydä kaupoilla että olis jotain mitä pistää päälle kun olin niin fiksu että heitin melkein kaikki myyntiin kun esikoinen synty.
terv: Mamseli_82 rv 14
Terve tuloa uudet tuhisijan odottojat.
Itse hain viikonloppuna varastosta parit mammahousut, olivay vielä himen isoja pitää sinnitellä näillä parilla suuremmalla housulla. varmaan parin viikon sisällä voi vaihtaa jo noihinkin.
Etovaa oloa ei ole kuulunut viikkoon ja enään ei niin paljon väsytäkään. Jos vaikka jaksaisi, joku ilta olla hyvänä miehellekin. On jäänyt todella paitsioon väsyn voittaessa.
Nyt vain odotellaan, että massu tupsahtaa kunnolla esiin.
pikkukolmonen3 ja massu 13+4-