Poika sai keskiviikkona uuden kohtauksen! :(
Kirjoittelin täällä kesällä ja kerroin meidän surullisesta 1-vuotissynttäripäivästä, jolloin poika sai pitkittyneen kuumekouristuskohtauksen ja vietiin helikopterilla yliopstolliseen sairaalaan. Juuri kun tuosta kokemuksesta alkaa itse toipumaan niin sitten taas.. en uskalla jättää poikaa hetkeksikään!
Helpottaakohan tää huoli ikinä
Kommentit (19)
ajaksi, joten tarkkaa kestoa kohtauksesta en osaa sanoa. Nyt oli tavallinen kohtaus, eli ei kestänyt noin kauan. Mulle moneen kertaa vakuutelitiin, että vain 1/3 kohtauksista uusii ja toivoin, että poikani kohdalla tuo olisi ollut ainut kohtaus, mutta toisin kävi.
Kesällä oikeasti luulin, että lapsi kuoli syliini kun lakkasi hengittämästä ja meni tajuttomaksi. Nyt iski vanhat muistot taas tuoreena mieleen kun tilanne oli ihan sama!
mun lapsella oli samankaltaisia kohtauksia ja nyt 6v sai epilepsia diagnoosin. Poissaoloepilepsia.
niin meilläkin kaikki tutkittiin... ja nyt vasta epilepsia tuli " ilmi" ...
On raskasta kun lapsi sairastaa. Tiedän kokemuksesta. Toivottavasti asia selviää.
Vierailija:
niin meilläkin kaikki tutkittiin... ja nyt vasta epilepsia tuli " ilmi" ...
Nyt kyllä oikeasti oli kunnolla kuumetta. Kuume nousi yht`äkkiä 39:ään. Vauvarokko oli nyt sitten vaivana. Kesällä kuumetta oli kouristaessa vain 38,5.
kuumekouristuksen pitäisi " laueta" viileässä. Ja luultavammin olette ensimmäisen kohatuksen jälkeen saanut ensiapulääkkeen kouristuksiin?
Meillä pojalla epilepsia, jonka " laukaisi" kuumekouristus. Elikkä ensimmäinen kouristuskohtaus oli kuumekouristus, joka meni ohi viileässsä(112:n ohje). Poika joutui sairaalaan, missä hän sai parin päivän päästä uuden, kuumeettoman, kohtauksen. En nyt halua pelotella mutta näinkin voi käydä.
Eli paljon on tutkimuksia tehty. Olen myös tietoinen, että näin pitkittynyt kohtaus voi myös aiheuttaa muita seurauksia kuten epilepsiaa, mutta vielä ainakaan ei ole mitään ilmennyt. Ja kuten tässä sanoinkin, tämä uusi kohtaus ei kestänyt niin kauas, laukesi viileässä ja lääkkeillä nopeasti.
-ap
Tuon kuumeettoman kohtauksen jälkeen pojalle tehtiin eeg, missä havaittiin poikkeavaa ja hänelle diagnosoitiin epilepsia. Luultavasti ja toivon mukaan lapsellasi on vain taipumusta kuumekouristuksiin. Tämä vain oli meidän kohtalo tapaus. Eikös kuumekouristukset häviä viim. 5 vuotiaana. Kaikkea jaksamista teille=)!
näin ainakin meitä on neuvottu, kun lapsi saa pienestäkin kuumeesta harhoja vaikka on jo kouluiässä.
Kuume nousee tosi nopeasti ja lapsi on virkeä kunnes yht`äkkiä kouristaa. Tätä juuri tarkoitin kun sanoin, että en uskalla jättää lasta hetkeksikään, koska kuume nosee niin salamannopeasti.
Kyllä minä lastani hoidan parhaani mukaan!
näin ainakin meitä on neuvottu, kun lapsi saa pienestäkin kuumeesta harhoja vaikka on jo kouluiässä.
[/quote]
Yöllä herätään siihen, kun hän kouristaa, kuume on siis noussut yön aikana. Tai päiväunien aikana. Kuume nousee hetkessä, ihan minuuteissa, ja se nousee neljäänkymppiin.
Mutta ei lasta voi varmuuden vuoksi lääkitä, ei kuumeettomalle ja terveen oloiselle lapselle voi antaa koko ajan kuumelääkettä siksi, että EHKÄ kuume pian nousee.
Meillä on ollut kuumekouristuksia useita, ja viimeisin kouristuskohtaus oli jotain paljon pahempaa, se kesti yli tunnin ja sen jälkeen lapsi oli tajuton useita tunteja, nyt tutkitaankin onko lapsella epilepsiaa.
Voimia teille. Teidän tapauksessa kyllä uskon, että aika auttaa - kuumekouristuksethan helpottaa kun ikää tulee lisää.
Omalla miehelläni on ollut pienenä paljon kuumekouristuksia ja eittämättä mullakin mieleen tulee, että miten tuon pojan käy, kun kuume nousee. Ihan selkeästi olen hänen kanssaan varovaisempi, kuin mitä esikoisen kanssa (jolla eri isä siis), jonka kanssa en ole kuumeelle juuri korvaa lotkauttanut.
Minkälaisia ohjeita olette muuten saaneet kuumeen alentamiseen? Itse mietin, että jos näillä säillä tulisi kuume, niin veisinkö viileään suihkuun vai parvekkeelle pojan. Tietysti kuumelääke pojalle, mutta ennen kuin se ehtii vaikuttaa, niin millä sen kuumeen laskisi, jos korkeaksi nousisi.
Näin saa lämmön laskemaan nopeasti ja kohtaus pitäisi laueta. Lääkkeet myös tietenkin jos aiempia kohtauksia takana.
Jos on paljon kuumetta, mutta ei kohtausta niin kevyt vaatetus ja tarvittava kuumelääkitys. paljon (viileää) nestettä ja lepoa mahdollisuuksien mukaan.
Kauanko kouristus kesti?