Ahdistavat imetystukisivut, pitikin mennä lukemaan, grrr
4kk neuvolassa th. suositteli potun aloittamista ja nyt menin lukemaan imetystukisivuilta, että ei tosiaankaan vielä kannata aloittaa ja peloiteltiin kaikilla riskeillä. Mitä ja ketä tässäkin ntyt uskoo? Terveydenhoitaja suositteli soseita aloitettavaksi, koska kyseessä pitkä mutta hoikka poika ja yöheräily kahden tunnin välein.
Kommentit (30)
soseet aloittaa yksilöllisesti 4-6 kk iässä" . Lähde: STM:n imeväisikäsen lapsen ravitsemus. Todellakin Suomessa suositus on, että täysimetys 6 kk TAI imetyksen ohella kiinteitä yksilöllisesti 4 kk iästä alkaen. Samaa lukee HYKSin ravitsemusterapeutilta saamassani ohjeistuksessa.
tyttö oli 3 kk vanhana tosi pitkä ja hoikka, ja söi 1 h välein ympäri vuorokauden. Neuvolatäti sanoi että aloita kiinteiden antaminen, johan alkoi yöt sujumaan ja muutenkin elämä helpottui. Eikä mitään allergioita tms josta varoitetaan. Tyttö nyt 2 v 6 kk ja on edelleen tosi pitkä ikäsekseen (nyt n. 103cm). Eli kaikki lapset yksilöllisiä ja äiti itse tietää parhaiten mitä pitää tehdä. Eli ilman muuta atamaan kiinteitä:)
Kaikkea tietoa joutuu aina soveltamaan tilanteen mukaan. Imetystuki ei tunne sinua ja lastasi, siksi sulla itsellä on vastuu soveltaa imetystuen ohjeita teidän tilanteeseen sopivaksi.
Jos vaikka imetysotteet mietityttävät, niin imetystuki on ihan ok sivut. Mutta sinun tapauksessasi tekisin terkan ohjeiden mukaan.
Toivottavasti kukaan ei pidä ko. tahoa vauvan ruokinnan ylimpänä auktoriteettina.
Synteettisiä vitamiineja lisäaineista puhumattakaan...... Ei tulis mieleenkään syöttää omille vauvoille moista moskaa...
Enkä epäile hetkeäkään etteikö myöhemmällä iällä puhkeavat suolisto-ongelmat vois johtua nimenomaan aikaisesta altistuksesta vieraille/synteettisille aineille.....
Ja altistukseen kelpaa jo yksikin kerta ja Suomessahan se tunnetusti tapahtuu jo synnärillä kätilöiden suosiollisella avustuksella!!!!
Eikä kumpikaan heistä ole ongelmalapsi!
Tavallaan toivon, että sinunkin eteesi tulisi vielä joskus tilanne, jolloin vaihtoehtoja olisi kaksi: antaa korviketta, tai olla antamatta mitään ravintoa vauvalle. Silloin sinäkin ehkä miettisit kaksi kertaa, ennen kun alat päästämään moisia sammakoita suustasi.
Korvikeruokittu lapseni on muuten ollut täysin terve, kehittynyt hyvin (hän on pari päivää alle 4-vuotias ja osaa jo lukea, laskea helppoja yhteen- ja vähennyslaskuja, on motorisesti taitava, jne) ja muutenkin on tasan yhtä hyvä ja ei-ongelmallinen kuin kuka tahansa imetetty. Ehkäpä astetta laadukkaampikin kuin moni 6 kk pelkkää tissiä saanut ikätoverinsa.
Eikä ainakaan yhtään siskoaan huonompi, vaikka ei rintaa saanutkaan kuin elämänsä ensimmäisen 48 tunnin aikana.
mutta eipä ole mahdollista, vauva herää 2 h välein syömään ja minä en ole saanut kokonaista yötä nukkua viimeiseen 2 vuoteen, meillä on myös toinen alle 2 v lapsi.
minusta olisi ihana jos isä voisi pullosta antaa maitoa että minä saisin nukkua, olen jo ihmisraunio, syy miksi ei pullosta maitoa anneta tai kiinteitä aloiteta on maitoallergiassa... voi perkele sentään sanon minä, eikä olla vielä saaatu reseptiä apteekin maitoon
ja vuonna 1996 kun esikoiseni syntyi 3 kk neuvolassa annettiin ohjeeksi antaa velliä illalla että lapsi nukkuu. ihan on normaali ongelmaton lapsi kasvanut.
Joidenkin on varmaan vain tosi vaikea käsittää, että äidinmaitokin on tosi hyvää ravintoa lapsille....
Nää on näitä, joiden oma imetys on päättynyt syystä tai toisesta, niin muutkaan ei saisi imettää.. Ja mitä kauemmin imettää, sen kauhistuttavampaa se on!
että jos vauvalle ei rintamaito riitä, ja vauva syö kahden tunnin välein vuorokauden ympäri, niin asialle voi tehdä jotain. Mun vauvalle rintamaito on riittänyt, ei täysimetysaikanakaan koskaan syönyt useammin kuin 3-4 h välein, yösyönnin lopetti alle 3 kk iässä itsestään, ja kasvu oli koko ajan mahtavaa, eli mun ei edes tarvinnut harkita soseiden antamista ennen 6 kk ikää. Mutta jos vauvani olisi kuten ap:n vauva, varmaan antaisin jotain muutakin kuin rintaa, ja jatkaisin imetystä sitten soseiden ohella.
Vierailija:
Joidenkin on varmaan vain tosi vaikea käsittää, että äidinmaitokin on tosi hyvää ravintoa lapsille....Nää on näitä, joiden oma imetys on päättynyt syystä tai toisesta, niin muutkaan ei saisi imettää.. Ja mitä kauemmin imettää, sen kauhistuttavampaa se on!
Suomen suositus, siis neuvolantätien suositus, on täysimetetyille vauvoille pelkkää rintamaitoa 6 kk, korviketta saavat voivat aloittaa kiinteät jo 4 kk iässä.