Elokuisten vko 44!!
Hyvää huomenta!!!
Meillä on vesirokot kellistetty ja elämä alkaa voittaa!
Lukuun ottamatta tätä kakan määrää.... Jestas kuinka sitä voi pienestä tytöstä tulla PALJON!
En tiedä olisko lääkkeillä vaikutusta asiaan?! Odotetaan nyt kun niiden vaikutus lakkaa, josko sitten helpottas!
Saana on ruvennut todella liikkumaan! Hirveä jyke koko ajan! Ei meinaa sitterissään enää pysyä! Leikkimatollakin viihdytään tosi pitkiä aikoja itekseen.
Omat kädetkin rupee pikku hiljaa löytyyn.
Kiva seurailla kuinka äkkiä toinen kehittyy! Äskön vielä oli huutava rääpäle sylissä ja nyt jo rupeaa vaikuttamaan ihan kivalta pikku vauvalta!
Ihan piku vauva aika ei oikein ole minua varten! Kaikki tuntuu NIIN hankalalta. Ei sillä etteikö ne " hankaluudet" jatkuis, mutta ne on jotenkin erilaisia!
Muistelin tässä vaan kun appiukko sanoi noin kuukausi sitten, kun Saana huusi toista tuntia täysiä, että kyllä se kohta helpottaa kuukausikin tekee jo ihmeitä! Ajattelin sillon, että puhu pukille, tää tapaus ei varmaan rauhotu ikinä, mutta niin se vaan on muuttunut! Nyt me jo uskalletaan rauhallisin mielin kyläilläkin illalla. Se on hienoa!
Meillä ei oikein ole kunnon rytmiä. Varmaan osansa verottaa nämä sairaudet! Päivän aikana nukutaan yhdet 3-4 tunnin päikkärit ja kahdet lyhyemmät, noin tunnin pätkät.
Yöt on ihan hirveitä... Syödään, noin yhdeltä, sit kakataan, sitten nukuttelen puolisen tuntia, menee kaksi tuntia ja syödään TAAS(!), kakataan nukutellaan, ähistellään, kuuden aikaan ylös....
Kaippa tää joskus helpottaa!!
Me ollaan lähdössä nyt mökille huilaan! Miehellä neljä päivää vapaata. Ihanaa lähtee vähän pois kotoo, kun nyt on viikko tolkulla sairastettu kotona!
Nyt mies hopottaa...
Hauskaa viikon alkua kaikille!!!
T:Mona ja Saana huomenna 3kk
Kommentit (38)
jälleen yksi päivä takanapäin.meillä tuo vauva menee tosin aina 23-00 välillä nukkumaan,eli vielä se tuossa keikkuu.itseasiassa heräsi 20 maissa päiväuniltaan.meillä oli esikonkin kanssa myöhäinen rytmi,sopii meille kaikille.ollaan miehen kanssa yökukkujia,ja poikakin saa nukkua yleensä niin pitkään kun haluaa,ja voi valvoa myös 21.30 asti ja sitten laitetaan nukkumaan.
meillä jatkuu pätkäpäikkärit.tai nyt on ollut pari päivää niin että on ottanut kahdet puolentunnin tirsat ja sitten nukkunut n.18-20,ja sitten on taas hullua herättää toinen noilta pidemmiltä uniltaan,mutta pakko se on että saan tämän vuorokauden puolella kellistettyä sänkyyn.
tuntuu että päivän taistelee unta vastaan kun tulee nuo kahdet minipäikyt ja sitten on tavallaan pakko nukkua illalla,kun on kertakaikkisen väsynyt.
meillä menee yö rauahaisasti,mutta kun rytmi on myöhäinen meillä tuo aamuyön ähinät on klo 8-10 jolloin tuntuu että on hereillä ja ei ole hereillä,ja sihtaan saanko nukutettua uudelleen vaiko enkö.
90% ollaan herätty tuolloin 10maissa.
mennään viikonloppuna miehen vanhemmille mummulaan.
lähteään miehen kanssa kaksin lauantaina hippaamaan =) jännittää mutta kovasti myös odotan. eli ollaan tuo aika 22-04 jotakuinkuin poissa. mummu on innoissaan kuten aina.
mulla on jälkitarkastus huomenna,ärsyttää oikein mennä sinne ronkittavaksi.inhoon tuollaista,no en varmaan oo ainut.
meillä poika on tukevasti nököttäyt massullaan jo kaksiviikkoisesta asti.neukun tätikin sanoi kovin jänteväksi tapaukseksi.no niin on esikkokin kamala vauhtivilpertti. kohta varmaan kääntyy jo massulta selälleen,esikko teki sen 2,5kk ja 4kk oli jo kovaa ryömimisyritystä ja pian se jo ryömikin.
kuolan määrä ja nyrkin syönti on täällä myös in!
jahas.nyt suihkuun,taidan suihkauttaa tuon vauvankin samalla.enemmän meillä ollaan suihkussa kuin kylvyssä.itseasiassa kerran vain kylpenyt.
neitiniiskunen ja pikkumies (Taas äänessä)
Huomenta vaan kaikille! Meillä on esikko menossa taas tänään perhepäivähoitajalle joten ollaan näin ajoissa hereillä. Muuten nukutaan melkein 8-.830 asti. Meidän vauvalla ei ole kyllä vielä mitään rytmiä, no ehkä aamuheräämiseen on mutta ei muuten. Illalla nukahdetaan kymmenen aikaan jos on hyvä ilta ja jos sattuu olemaan se toinen ääripää, niin sitten tyttö rauhoittuu vasta klo 24. Hän kun ei osaa nukahtaa muuten kuin tissille. Nukahtaa myös rattaisiin ja autoon. Eli periaatteessa liikkeeseen ja rinnalle. Tätä olenkin pohtinut että tuleeko tästä ongelmia ja olenko nyt mokannut pahasti. Mitä mieltä olette? Oppiihan ne vauvat " uusille" tavoille ja en minä näin pientä missään nimessä ala " unikouluttamaan" . Päiväunista vielä sen verran että niissä ei siis ole mitään rytmiä, nukkuu yhdet sellaiset pidemmät, n. 2 h tai yli ja sitten on parit lyhyemmät unet päivän aikana. Päivällä syö edelleen aika tiheästi ja yöllä 2-3 kertaa. Tosin nyt on pari viime yötä äheltänyt enemmän ja ollaan syöty useammin. Oon huomannut että kaikkiin ähellyksiin ei edes ota tissiä suuhun, eli on vaan tuollainen äänekäs nukkuja! Minä kun olen alusta asti tarjonnut rintaa ensimmäiseksi kaikkeen. Tyttö on löytänyt nyrkkinsä ja niitä syödään ahkerasti ja kovalla imulla. Mahtava ääni kuuluu? Sormia tunkee kans suuhun ja sitten yökitään ja itketään kun raavitaan ikeniä. Hymyt on ihania ja jutustelu. Kylpy joka ilta ja siellä nauttii olostaan. Lattialla ja sitterissä viihtyy jo pidempiä aikoja koska nyt osaa mielestäni jo tarkkailla kunnolla maailmaa! Autoistuimessa ei viihdytä vieläkään hereillä, eli autoreissut pitää suunnitella uniaikaan.
Esikko jutusteli mielestäni enemmän, tai sitten en vaan muista sitä. Neljä vuotta on pitkä aika... Meitä on muuten aika monta täällä elokuisissa joilla on juuri 4 v esikko kotona! Jaahas, nyt on mentävä aamupuuhiin.
Ei ihan ylitetty 6kg...jäi 50g vaille :) pituutta oli kertyny 58,6cm...kaikki taidot piti " elvistellä" tätille joka oli sitä mieltä sitte että " supervauva" meillä :) ei kuulemma tarttis vielä osata noita juttuja mitä jo tekee...toinen rota-annos saatiin tänään, aika lailla puolet taisi suupielestä valua ulos..kaippa siinä annoksessa oli vähän " ylimääräistä" ...vajaan kahen viikon päästä uudelleen ku ikää oli nyt reilut 2,5kk ku 3kk saa sen ekan piikin..
Kuinka paljo teillä jutellaan? Terkan mielestä tämän kommunikaatiokyvyt vastaa 4-7kk ikäistä vauvaa, mene ja tiedä sitte?
Hienoa Emma0403!
Kuinka herkkiä teidän lapset on? Siis Jooel on ihan äärettömän herkkä säpsähtelemään...vähänki yllättävä liike tai ääni niin moron-refleksi tulee ja muutenki säikkyy kauheen herkästi...terkan mukaan vielä ihan normaalia..
Vauvauinnista: Ootteko aatelleet mennä elokuistenne kanssa vauvauintiin? Ehdottelin miehelle ku muutenki noita uittaa että kiinnostaisko sitä lähteä tänki kans uimaan...ei kyllä heti innostunu ku pelkää ihan hirveesti että sattuu jotaki
Ite pelkään kans että miten ihmeessä mää saan tän joskus nukkumaan muutenku tissille?? Yks ilta (kahen tunnin tissittelyn jälkeen) nostin hänet omaan sänkyyn ja tassuttelin häntä samalla ku yritin " tunkea" tuttia suuhun (joka ihme kyllä pysy varmaan sen 10min itekseen suussa)...ja pah eihän sinne nukahtanu :) no katotaan nyt sitte miten akan käy..enpä jaksa ressata vielä...
Mutta nyt kauppaan...tuhlaamaan sen 120-150e mikä tän porukan ruokiin menee viikossa...(kuvitelkaa miten paljo se on kärryssä kerralla siis) huh!
Viikonjatkoja!
Nani76 ja Jooel 83päivää
Ensinnäkin: juu vauvauintiin ollaan jo ilmoittauduttu! Esikoisenkin kanssa olimme ja se oli suorastaan liikuttavan ihanaa touhua. Nyt yritämme päästä siis sisarusuintiin. Anteeksi, mutta mitä pelättävää vauvauinnissa on? Ei meillä tullut mieleenkään pelätä, että jotain sattuisi. Vauvahan on koko ajan yhden ja yleensä kahden aikuisen kontrollissa, eikä siellä mitään akrobatiaa harrasteta :)
Voi vide, kun saisikin joskus nukkua 7.30 asti tai niin kauan, kuin te muut tunnutte lapsosten kanssa nukkuvan! Olemme mieheni kanssa aivan kuitteja, kun viime yönäkin meidän aamuherätys oli jo klo 4! Ja esikoinen ummisti silmänsä vasta klo 22, joten eipä unta tullut liikaa taaskaan meille vanhemmille. Siinä " heräämisrytäkässä" tarvitaan usein meitä molempia, kun vauvan alkaessa itkeä (useimmiten jossain vaiheessa ruuan jälkeen) esikoinen usein herää ja huutaa hän(kin) äidin perään. Sitten, kun vauva nukahti reilun tunnin kuluttua, niin päätti esikoinen, että hän haluaa herätä klo 6... No, siihen oli syynsä: hän oksensi muutaman kerran aamulla. Onneksi tuntuu menevän helposti ohi. Nyt vaan rukoilen, ettei vauva ala oksentaa.
Vinkkejä, please: Millä konstilla saisi meidän kaksikuisen öitä vähän pidennettyä? Tiedän, ettei välttämättä millään. Toiset vaan heräävät noin aikaisin. Meidän poika syö edelleen kaksi kertaa yöllä ja on tätä nykyä kokonaan pulloruokinnassa. Esikoisen kohdalla ei tällaisia herätyksiä, eikä tällaista maanista väsymystäkään, ollut, plus että hän nukkui paljon pidempiä pätkiä kuin poikamme. Tiedän, yksilöitähän vauvatkin ovat. Poikamme nukahtaa sisällä päivän mittaan vain hetkeksi, ulkona nukkuu nytkin (tiukan valvonnan alla, koska vaunujen päällä kävi orava yhtenä päivänä!).
Jaahas, nyt herra herää, joten jään vinkkejä odottelemaan, jos joku jaksaa vaivautua :)
Hannele9
Vaunujen rengas on kai puhki.. Jäi ulkoilut lyhyemmäksi kuin oli tarkoitus. Jos nyt ostaisin vaunu-ratas-yhdistelmän, ostaisin täsykumipyörät. Noihin pumpattaviin on mennyt hermot sata ja yksi kertaa. Ilman autoa ei huvita lähteä liinaillen hakemaan uutta rengasta leikki-ikäisen kanssa bussilla, joten mies sai käskyn hakea uuden renkaan kotimatkalla. Nyt tosiaan ei sitten mennä tänään kovin kauas kotipihasta. Ulkona tosin on sellainen tuuli, että tänään laitoin ulkoilua varten molemmille lapsille toppavaatteet, kuten itsellekin. Tyttö odottaa kovasti jo huomiseksi luvattua lumisadetta. ;)
Hannele: En osaa neuvoa, miten saa vauvan unia pidemmäksi. Esikoinen tuppasi valvomaan välillä milloin sattuu. Tehtiin silloin vain kaikki toimet mahdollisimman eleettömästi, vasta joskus kuuden jälkeen alkoi aamu, eli alettiin seurustella vauvan kanssa. Mielestäni mieheni piti liikaa valoja vaipanvaihdon aikana (hänellä on huono hämäränäkö) ja jutteli vauvalle liikaa, joten jossain vaiheessa minä sitten otin hommakseni vaipanvaihdot ja mies sitten sai välillä valvoa vauvan kanssa sohvalla, jos tajusi olla puhumatta vauvalle.. Mutta meillä ei tosiaan ollut noin säännöllistä aamuyöstä heräämistä. Ja ei ollut toista lasta silloin, jonka vuoksi olisi pitänyt yrittää pitää vauvaa hiljaa. Uskon, että väsyttää, sillä itselle ainakin tuottaa hankaluuksia herätä neljältä aamuyöstä.
Olen ollut kyllä kiitollinen siitä, että meillä lapset nukahtavat usein viimeistään kympiltä (esikoinen jo aiemmin) ja heräävät vasta 7-8 aikaan, vaikka tosin yöllä sitten molemmat saattavat vaatia palvelua. Esikko potkii peitot pois ja sitten tulee kylmä ja vauva taas syö tai joskus hiukan valvoo, kun on röyhtäys tulossa tms. Viime yönä sain nukuttua pitkästi aikaa hyvin, kun tajusin itse käydä nukkumaan heti kun lapsetkin (nukahdin vauvaa nukuttuaessa).
Täytyy vähän setviä tätä kotona olevaa kaaosta, kun on muuten rauhallinen hetki. Ei kyllä yhtään huvittaisi, koska tulos on pian sama tekee täällä jotain tai ei.
Västis ja poju, 3pv vajaa 3kk
meillä olen itse " tehnyt" vauvalle myöhäisen rytmin ihan alusta asti. esikoinen " toimi" aikoinaan samalla periaatteella,kun me ollaan miehen kanssa illan virkkuja ja aamun torkkuja,ja kun tosiaan kellään ei ole aamulla kiire minnekään.mies on yksityisyrittäjä,määrää itse kellonaikansa,ja pojalla ei ole kiire parina pv päiväkotiin,vaan menevät kun menevät,ja parina päivänä hän on kotona.
poika 4,5v ei vaadi yöpalvelua,paitsi toinen meistä vanhemmista nukkuu hänen kanssaan,minä alkuyön ja aamuyöstä vaihto,ja mies nukkuu esikon kanssa ja minä vauvan kanssa.
jos olisimme kaikki samassa pedissä,esikkohan herättäisi meidät kaikki n.8.30 maissa,joka olisi klo 23-00 nukkumaan menevälle vauvalle liian aikainen herätys. vauva syö 05 ja 08.30 maissa,ja onkin välillä aika virkeän oloinen tokan syötön jälkeen,eli pullolla en saisi häntä tainnutettua,en uskoisi,vaan kun lykkään sitten vielä tissin suuhun niin naps hän nukahtaa kainalooni.
10 minä nousen,esikko katsoo tuon tunnin verran hiljakseen videota olkkarissa ja vauva herää kun herää nyt vasta 11.30!!! kahtena aamuna,yleensä on havahtunut aika pian kun minä nousen.
voipa sitä eloa jos oltaisiinkin vauvan kanssa kaksin =) sitä vaan pötkötettäis.tai ois vaan yksi lapsi,eipä niitä kotihommiakaan olis niin paljoa.
täällä ainakin tuntuu kaatopaikka olevan valloillaan kokoajan,vaikka tuntuu että joks välissä teen jotain pientä.
joku pohti sitä tissille nukuttamista...
mun mielestä kaikki keinot on vielä sallittuja.itekin sitä oon miettinyt että mihinkä tämän taas totutan,mutta oma uni kullan kallis ja jos noin käy helpoiten niin sitten käy.
meillä mennään pullolla ja tissillä,on tissi se viimeiseksi tainnutin tuolloin aamusyönnillä.yöllä nukahtaa pullon tyhjennettyään.
ja kun päikkäreillä herää kiukkuisena,olen saanut välillä unta jatkettua kun lykännyt pullon vaunuihin.sisällä en oo koittanut vielä nukuttaa,kun yks päivä siitä ei tullut mitään,tosin meillä on päiväunet menty vielä lyhyissä pätkissä suurimmaksi osaksi,ja miten sattuu.
esikko unikoulutettiin koska heräs yöllä 6kk iässä sata kertaa vehtaamaan,enkä jaksanut muuta tehdä kuin juuri tunkea tuota tissiä suuhun että nukuttiin. sillon kynnys oli korkea opettaa vauva hyville unitavoille,mutta niinkauan kun maito on pääosana ruokaa, mennään niin että maidolla nukutaan,uskoisin näin.ja kun vähän voi aavistella ettei sitä ruokaa yöllä/päivällä taas tarvita,niin sitten alan itse päättämään että nyt nukutaan,ja muita palveluja ei ole.
katselin esikosta pitämääni vauvapäiväkirjaa että juuri n.6kk iässä alkoi olla jotain selkeetä,ehkä nyt vähän aiemmin kun jotenkin tietää miten nämä vauvat toimivat =) eli silloin oli kahdet parin tunnin päikyt ja yhdet minipäikyt vielä illalla.
me mentiin eilen vaunuissa hereillä,ja ilman huutoa,laitoin vauvan puoli-istuvaan asentoon ja siellä se kuikuili kun tatti n.45min. hän ei juuri halua nukkua liikkuvissa vaunuissa kun tirsoja ja sitten tulee kiukku.
oletteko muuten lukeneet sen tracy hogg:n opi kuuntelemaan vauvaasi kirjan?mitä mieltä olette?
itse varasin sen kirjastosta.ovat kaikki painokset kustantajalta loppu,olisin muuten sen ostanut.
vauvauinnista en oikein tiedä...voi olla että jääpi,esikon kanssa käytiin.nyt ei varmaan ole aikaa.
itse aloitan jumpan ensi viikolla,ajattelin 2-3krt viikossa käydä. kahtena aamuna mies saa olla vahtina ja yhtenä aamuna äitini.aamut helpointa aikaa vielä kun tietää suurinpiirtein koska ollaan hereillä,eli juuri tuota klo10 ennen vauva ei ole kertaakaan herännyt.ja jumpassa olisin 10-11.30 välisen ajan.
vaikka oonhan mä liikkunu ihan sikana nyt jo =) mutta lisää kiitos!
alkaa jo näyttää samalta kun ennen raskautta,ja onhan tuohon ensi kesään mukavasti aikaa saada itsensä vieläkin parempaan kuosiin =) (oon vaan niin tarkka itsestäni =) mut kaippa sen on hyvä vaan)
hyvää viikonloppua kaikille!
neitiniiskunen ja pikkumies 2kk1vk
ilmeisemmin uniaikaan?
meillä menee aina sähläykseksi kaikki jos ollaan menossa jonnekin.poika havahtuu enemmin tai myöhemmin mihin sitten mennäänkin,ja jos hänet joutuu siirtämään autoistuimesta vaunuihin.tai jos on autoistuimessa ja menemme kauppaan,herää hän aika pian kaupassa.sitten ollaankin taas väsyneitä ja kärttyisiä,ja ilman maitoa ei uni tule jne...
odotan aikaa kun on enempi hereillä ja voi tehdä reissuja selkeästi hereilläolon aikaan.eikä unet mene sen takia pipariksi.
Nyt kyllä väsyttää...
Meillä on nyt sitte kaks toipilasta kotona...keskimmäinen kaatui eilen pyörällä ja satutti päänsä pyörän sarveen...kypärä oli päässä mutta eipä siitä mitään hyötyä ois ees ollu ku otsaan kolahti onneksi silmän yläpuolelle! Jos pipoa ei ois ollu päässä en tiedä kuinka pahaa jälkeä ois saattanu tulla ;( nyt siinä on sellanen " sormen mentävä" aukko jossa on 5 tikkiä...lääkäri oli ihan työntäny sormensa sinne ja kokeillu että ei ole mitään rikki...ja miksikö väsyttää...noh poikaahan piti aivotärähdyksen (mahd) vuoksi herätellä parin tunnin välein yöllä (kello oli mulla soimassa jos vaikka ei pikkumies herääkkään tiiviiseen tahtiin..joo-o)...
Jooel jotenki vaistoaa kaikki ei-normaalit jutut ku aina ku on jotaki tapahtunu tms. se nukkuu aika huonosti yönsä...viime yönä siis herättiin useastikki syömään..
Mutta nyt on siis kaikki jo parempaan päin! Onneksi! Päästiin ilmeisesti " vaan" säikähdyksellä...voih noita poikia ;)
Hannele9: meillä aikoinaan esikoinen meinas ihan säädyttömäksi ruveta noilla tosi aikasilla aamuillaan(ollaan koko porukka tooosiii aamu-unisia)...hommattiin pimennysverho, joka pimensi täysin makkarimme...nyt Jooel kyllä nukkuu aamusin ihan niin pitkään ku meki, jos ei vähä pidempäänki (paras oli kyllä viime su ku herättiin 11:15 talviaikaan...:) ) Illalla kyllä välillä tahtoo kukkua sitte pidenpään...eli yöunille mennään/nukahdetaan vaihtelevasti klo20-24..
Meillä tänään ku laitoin pikku-ukkelin päikkäreille tuli kaupungin äijät hääräämään tuohon vesureillaan...voi hevonkukku ku pitivät ääntä...onneksi Jooel tottu äkkiä ettei menny ihan plörinäksi...kerkesin kyllä jo vähän niin ku hermostua..
Västis: meillähän on kans ne ilmakumipyörät (niin ku varmaan muistatki) ja olen kyllä vähän pelänny että millon puhkeaa...pumppu kulkee aina mukana...ärsyttävää tuollanen ku menee kaikki suunnitelmat uusiksi...toivottavasti uusi kumi tulee äkkiä! :) Meillä oli ed vaunuissa sellaset kovat ja ohkaset valkoset pyörät..no en tiedä kummat ottaisin jos sais valita ku on noi kuitenki leveämmät ja kevyemät...maku asia tääki on...mutta tuohon malliin en pystyny valkkaamaan renkaita..ne kuulemma on hyvät ne missä on jotku ontelot siellä kumen sisällä?? tiedä häntä sitte..
Mutta lähdenpäs syömään ku saa rauhassa (näyttäs ainaki) syödä
Viikonloppua!
Nani76 ja toipilas hyökkäysketju
Onpa tullut pinoa! Meni eilis ilta ja tää aamu lukiessa, kun lukeminen keskeytyy sen tuhat kertaa millon mistäkin syystä!
Mökkeilyt on mökkeilty ja kylla oli kivaa! Esikoinen nauttii siellä olosta paljon ja siksikin se on niin kiva sinne mennä! Ja tulipahan kuntoiltua kun kantoi vettä ämpäri tolkulla ja puita monen monta sylillistä. Mietinkin siinä, että pitäiskö ruveta kotonakin kantaan vesi kaivosta?! Tulis hyöty liikuntaa oikein todella ;)!
Joku kysyi velleistä ja minä uskallan myöntää, että olen maissivellit alottanu! Parina iltana saanu satsit maitoon sekoitettuna. Jos saisin sillä öitä paremmiksi??!! Yletön kakkaaminen on muuten onneksi loppunut, joten johtui varmaan lääkkeistä.
Niin vellistä piti vielä sanoa, ettei ainakaan vielä ole nukkumis pituuksiin tai mihinkään muutenkaan vaikuttanut mitenkään!!
Jollekin (en muista nimim. Sori) oli lääkäri sanonut, että yösyöttöjä voisi lopettaa. Mitenhän se käytännössä tapahtuu??
Huudatetaan aamun asti vai? Olipa hassu neuvo.. Meille neuvolassa sanottiin, että olis HYVÄ jos ainakin neljään ikäkuukauteen asti söis yölläkin!
Meillä ei ollut 3kk neuvolaa ollenkaan vesirokon takia. Seuraava on reilua viikkoa ennen kun tulee 4kk täyteen ja sittenhän on 4kk lääkärineuvola! Esikoiselle tuli kova kuume aina rokotusten jälkeen vaikka oli jo tässä uudessa rokotus ohjelmassa. Saas nähdä kuinka nyt käy?!
Onneksi olkoon kovsti teille joilla vauvat nukkuu yöllä!!!
Meillä alkoi taas kolmelta ähinät ja puhinat ja jo varttia vaille viis istuttiin olohuoneessa katselemassa lamppua ja odottamassa että isi lähtee kuudeksi töihin! Ei siinä muuten mitään, mutta esikonenkin (kohta 3v.) heräs ääniin klo 5.20. Hän kun ei enää nuku oikein päikkäreitä, niin tulee vähän turhan pitkiä ja kiukkuisia päiviä! Sama pätee kyllä minuunkin, ettei sen puoleen :)!!
Oltiin jo seitsemältä viety matot pihalle ja Saana oli yhdeksältä vaunuissa toisilla päiväunilla!!
Nyt on lattiat pesty ja ruuat laitettu joten taidan pötkähtää hetkeksi sohvalle!
Piti kai jotain muutakin kommentoida, mutten muista mitä. Palailen taas myöhemmin!
T:Mona ja Saana 3kk
eli vaikka meillä vauva nukkuu suht rauhaisasti 23-10/11,ja ähisee puhisee vain n.7-10välillä on oma nukkumiseni huonoa =(
nukun esikon huoneessa korvatulpat korvissa n.00.30-05 saatan kerran välissä herätä vessaan.kun vauva oli 0-1kk omat uneni oli n2tuntia koko yössä,joten paaaaaljon parempaan on menty.
mutta minä siis nukun tuon n.4-5t per yö.tuon 05-10välillä saatan torkahtaa välillä ihan pariksi minuutiksi.kuuntelen ja kuulostelen vauvaa,jos se herää ja jos ja jos ja jos....
mutta olen tyytyväinen,saan sentään yhtämittaista unta tuonkin ajan. varmasti monella meistä on univaikeuksia ja läpi yön todella pätkittäistä unta!
sympatiat kaikille valvoneille ja väsyneille äideille!
esikoisesta valvoin n.2t unilla 6kk,joten tiedän mitä sekin oli,kamalaa mutta siitä selvittiin.esikko oli huono nukkumaan,ja kun hän alkoi nukkua,minulle jäi valvominen päälle.
muistakaa silti että aikansa kutakin! aina se ei vain tunnu siltä!
minä olen monet itkut tirauttanut väsymyspäiten tällä viikolla =( ja sitten taas nauran itselleni.välillä on niin kamala ja ruma olokin =( vaikka kaikki asiat on hyvin,välillä ottaa niin pirusti aivoon kaikki,ja koko vauvaprojekti.kun taas seuraavassa lausessa ajattelen miten ainutlaatuista tämä taas on =) mutta taidetaan miehen kanssa kuitenkin olla niin mukavuudenhaluisia että meidän lapsiluku 2 on tässä. odotellaan neljänkympin + ikää,niin lapsetkin pärjäävät keskenään ja me voimme matkustella =)
ihanaa kyllä kirjoittaa tänne,ja olenkin ollut ahkeraan äänessä taas, älkää kyllästykö =) käy hyvin jostain terapiasta.
nyt väistyn takavasemmalle ja viikonlopun viettoon ja miehen kanssa juhlimaan huomenna =) hihhei,ihanaa!
eilen alotin minipillerit joten joskos " sekin" elo kohta saataisiin miehen kanssa käynnistettyä =)
Meillä oli eilen 3 kk neuvola. Poika on oikea jättilapsi! Käyrät eivät riittäneet, kun komeat 7820 g ja 66,1 cm sinne laitettiin =) (on kuulemma puolivuotiaan kokoinen). Mutta kyllä on syötykin.
Tuohon vellikeskusteluun kommentoinkin, että meillä myös aloitettiin maissivellin juominen muutama päivä sitten. Poika on ihan hurja syömään, kuten nuo lukemat kertovat, ja ilta menisi kokonaan tissillä, jos hän saisi päättää. Olen antanut n. desin illassa sen valtaisan maitomäärän lisäksi, mitä hän nyt sitten ikinä juokin. Korviketta menee muuten n. 2-3 desiä päivässä, eli taitaa sitä rintamaitoakin vielä aika paljon riittää.
Neuvolassa ottivat kiinteiden aloittamisen puheeksi jo ennen kuin itse ehdin. Sanoivat, että ihan hyvällä omallatunnolla voi aloittaa pikku hiljaa esim. perunan tai porkkanan maistelun. Näin iso jössikkä ei kauan pelkällä maidolla tyytyväisenä pysy - saisi syöttövälejä inhimillistettyä. Luulenpa, että ryhdynkin pian porkkanasosetta keittämään.
Joko monenkin vauvat kääntyvät? Meidän Michelin-ukko sätkii kyllä kovasti kaikilla raajoilla ja mahalla ollessaan ottaa jo kunnon ylämäkinojan. Ei kuitenkaan jaksa kovin kauan olla lattialla, kun raivo jo iskee päälle. No nyt se iskikin, tsau!
- Hertzi
ja vellitunnustuksista ;)
Tunnustan, että mekin kokeilimme velliä maitoon sekoitettuna kahtena iltana (1/4 velliä), tuloksena kovat huudot. Tällä hetkellä vauvan syöntitiheys ja -määrät ovat vähäisempiä kuin tuon kokeilun aikaan. Liekö se oli " tiheän imun kausi" , vaikkakin pulloruokinnalla? Vellisuosituksen sain minäkin ihan pätevältä taholta. Pidämme kokeilussa ainakin parin viikon tauon nyt.
En tajua näitä meidän herran rytmejä ollenkaan. Tänään nukahti jo aikaisin illalla ns. yöunille, joten herätys taitaa olla meillä sitten klo 2?? Saa nähdä! Tähän asti yöllä on ollut jonkin sortin rytmi, mutta päivät ovat menneet ihan miten sattuu. Onneksi ihania vauvantuoksuisia juttelu-ja hymyilyhetkiä on riittämiin päivällä! Ja tuo ihana nukkainen vauvan tukka - se se on hellyyttävä!
Sama täällä: lapsiluku on täynnä, eikä se tällä menolla tästä nousisikaan...
Anteeksi, kun nimimerkit unohtuvat, kun alkaa kirjoittaa. Neitiniiskusen muistan tuosta kuntoilustaan. Olen tosi kateellinen, kun olet noin hyvässä kunnossa! Olen ollut kova liikkumaan itsekin, mutta nyt on kaikki jäissä ja vararengas vyötäröllä edelleen. Kun nyt saisi edes nukkua kunnolla, niin ehkä sitten kuntoilunkin jaksaisi aloittaa.
Nyt siis nukkumaan!
Hannele9
Nanin pojille paranemisia. On teillä nyt toipilaita kotona. Onneksi ei sattunut pojalle pahemmin. Huh.
neitiniiskunen: en itse pystyisi noilla unilla noin massiiviiseen liikuntaan. Käyttäisin kyllä kaiken oman ajan päiväuniin.. Minua liikunta piristää ainoastaan, jos en ole kovin väsynyt. Huomaan sen siitä, että liikunnan jälkeen olen pirteä pari tuntia ja sitten olisi pakko päästä päikkäreille, eikä se tässä menossa onnistu. Nytkin olisin päikkäreiden tarpeessa, kun oli vähän levottomampi yö, ja kello on vasta puol ysi.. Muutenkin olen kyllä sitä mieltä, että hiljaa hyvää tulee. Eli ensin vauvalle jokin ymmärrettävä rytmi ja kiinteet ym kuvioihin ja sitten vasta äidille omia kelloon sidottuja menoja. Toki meillä ei olla vieläkään kokeiltu pojalla pulloa. Tämä aika vain vilahtaa niin nopeasti, että en ehdi tosiaan vielä kaivata kodin ulkopuolisia harrastuksia ilman vauvaa.
Nyt tällä kertaa pitää taas lopettaa, kun käsky käy..
Västis
Olipa taas KAMALA yö!!!!!
Olen kolmesta asti ollut hereillä! Ensin kuuntelin ähinöitä, sitten itkemistä, se helpotti kun otin vieree. No sitä iloa kesti puoli tuntia. Sitten noustiin ylös...Puol viis!! Tiuskasin siinä sitten miehellekin jostain joutavan päiväsestä viideltä kun se oli lähdössä töihin! Mieskin vastas vaan, ettei se mun vika ole, että Saana valvottaa.. Ei olekaan, mutta jollekkin sitä väsymys kiukkua on purettava!
Nyt olen jo ihan hyvällä päällä ja harmittaa mokoma tiuskiminen, mutta se vaan tulee, ei sille voi mitään!!
Olen jo värjännyt hiuksetkin ja Saana nukkuu TOISIA torkkujaan tänä aamuna!!
En ymmärrä tota sen " rytmiä" ollenkaan! Miksei voi nukkua yhtä soittoa näitä yöunia?????
Meillä ei siis vellistä vieläkään mitään apua! Söi illalla tuttipullosta 100ml velliä+50ml maitoa ja siiten imeskeli vielä toisen tissin. Tämä klo 19.30-20.30. Sitten nukkuun ja 23.30 nousi syömään ja söi toisen rinnan! MIten sillon voi jo olla nälkä???? En jaksa uskoa tätä!!!
Sitten söi kolmen pintaan ja kuudelta!!
Päivisin voi olla jopa kuus tuntia syömättä, miksei yöllä???
Onko meillä rytmi jotenkin väärin päin??
Kaikki vinkit/ neuvot otan ERITTÄIN kiitollisena vastaan!!!
Rupee tosiaan oleen väsynyt olo!
Sen huomaa parhaiten, kun ajaa autoo. Silmät jotenkin harhailee. Aika pelottavaa välillä!
En pääse ikinä edes päiväunille, kun esikoinen aina ylhäällä! Ja Saana saattaa huudella vaunuissakin nukkuessaan tuttia vähän väliä! Nuku siinä sitten...
Terapiasta tämä minullakin käy, niin kuin neitiniiskunen kirjoittikin! Kunnioitettavaa muuten tuo liikkumisesi! Itse käyn silloin tällöin kävelemässä ja lisä ei näillä kiloilla olis ollenkaan pahitteeksi.
Hannele9; KOitatte sitten myöh velliä uudestaan. Meillä ei tosiaan ole ollut MITÄÄN vaikutusta!
Mietin myös soseiden aloitusta... Jos rytmittyis vähän tää elämä??
Nanin porukalle toipumista! Teillä ei vastoinkäymiset tunnu loppuvan!
Meillä sataa lunta.. Esikoinen on odottanut lunta jo kauan ja äskön kysyi voidaanko mennä pulkalla. Lupasin, että sitten kun maa on ihan valkonen. No nyt ajotiet on valkosena, niin eikös se jo hihku, että nyt mennään:)! Ei taida tuo milli lunta ihan vielä riittää?!
Nyt juomaan kahvia! Taas... Olen entisen yksi kuppi/päivä tahdista vaihtanut väsymyksen kaatamana 6-7 kuppia/päivä tahtiin...
Hauskaa viikonloppua!!!
T:Mona ja muksut
Ja väsyneet terveiset täältäkin. Luukas on ihan hirveässä räkätaudissa, huoh. Yöllä alkoi mennä nenä tukkoon ja 4 aikaan mies laittoi ilmankostuttimen päälle. Luukas ei kyllä nukkunu muuten ku tissi suussa koko ajan. Tulipahan tehtyä kunnon maitotilaus ;) Onneksi sain ensin nukuttua aamupäivällä Luukaksen kanssa pikkutirsat ja vielä päikkärit päälle,josko ens yön sitte jaksais valvoa. Vaikka poika on selkeästi kipeä ja itkuinen, mahtavia hymyjä silti jaksaa väläytellä.
Eli ens yöksi sängynpäätyä ylös (tai tyynyillä nostan Luukaksen yläkroppaa, pysyy paremmin paikallaan), nenätipat nenään ja ilmankostutin päälle, siinä aseet ensi yöksi!
Hannele, tsemppiä aamuheräämisien kanssa, esikon kanssa aikoinaan hän olisi ollut aina klo6 syötön jälkeen valmis seurustelemaan, minä nostin tytön mun viereen nenä nenää vasten ja siihen aina sammahti, minä väsyneenä nukahdin aina saman tien. Toivon, että teilläkin helpottaa, sullakin esikon kanssa pitää vielä jaksaa!
Vellejä ei vielä ole täällä aloitettu, mutta niin vauhdilla tämä poika kasvaa, että saa nähä, joko neuvolassa suosittelevat aloitettavaksi. Huvittavaa, esikoisesta käskettiin aloittamaan 3kk neuvolassa kiinteät,kun tyttö oli niin pieni! No, Luukas olikin 2kk saman kokoinen kuin siskonsa 4kk.
Tsemppiä kaikille väsyneille äideille! Koettakaa levätä, aina kun mahdollista, tämäkin helpottaa aikanaan!
emma ja kohta 3kk Luukas
ja sen vuoksi annettiin sit ensimmäisen annos tuttelia pojulle illalla. Hyvin tuntui maistuvan eli nälkä pojalla ilmeisestikin oli. En olisi uskonut että syö tuttelia ilman yökkäilyä tai muuta vastaavaa. Isikin pääsi siis mukaan tähän syöttämisen iloon. EI vielä kylläkään lupaillut yöllä antaa ruokaa pojalle. Ja annankin mielummin rintaa öisin, tosin mielelläni vähän harvemmin kun kahden tunnin välein mitä syöminen on viime öinä ollut. Ja kun siihen sitten lisää tuon 2 ja puoli vuotiaan esikoisen heräämiset ja kiukut, niin kyllä äitiä väsytttää..........
Jaksamista siis minunkin puolestani kaikille äideillle!!
t. huhtikuunvauva
Täytyypä nostelka pinoa. vellikeskustelua täällä jo onkin:) Meillä mennään edelleen ja tulevaisuudessa pelkällä tisulla, Urho kasvaa huomaa vauhtia ja on nyt 2kk2 viikkoa iässä saman kokoinen kuin siskonsa oli 5kk iässä. Eli maito on tuhtia ja sitä piisaa. Meillä oli se 2 yötä tiheää imua, mutta sen jälkeen on ollut taas vain pikatankkauksia. Urho sai isosiskoltaan flunssan ja viime yö meni valvoessa. Itselläkin nenä on tukossa ja kurkkuun koskee:( kerhon varjopuolia, mutta esikoinen menee sinne niin innoissaan, että yritämme kestää. ah, nyt pitää mennä
Emma: hyvä, että rinta vielä kelpaa. Poika taisi vain olla hyvin nälkäinen tai väsynyt tai jotain.
Meillä taisi ollakin eilisestä illasta alkaen tiheän imun kautta. Illalla ja yöllä oli monen monta syöttöä ja aamun päiväunien aikaan (käveltiin juuri kaupasta kotiin) piti pysähtyä syöttämään. Onneksi esikoinen on ollut nyt hyvällä päällä ja onneksi siinä matkan varrella on penkki, jossa istuen syöttäminen onnistui. Meillä muuten tuo 4-v rauhoittui kummasti maanantain jälkeen. Ei hae enää rajoja koko ajan. Tänään pukemiset ovat sujuneet hyvin ja äitikin on kelvannut avuksi, joten ulkoskin ollaan päästy ripeästi. Yritän itsekin kovasti kehua ja antaa positiivista huomiota neidille, ettei tarvitse äidin huomiota sitten hakea negatiivisen kautta. Vauva on ollut tänään paljon hereillä ja äsken simahti sitten niin uupuneen näköisenä rinnalle, että näinköhän herää. Toivottavasti tankkaisi vielä kerran, että saisi yövarusteet pojalle päälle.
Meillä poika on mahallaan vain vähän aikaa tyytyväisenä, kunnes haluaa selälleen. Joskus loukkaantuu kovasti, kun häntä yritetään mahallaan pitää, unien jälkeen ja aamulla jaksaa eniten olla mahallaan. Päätä kannattelee koko ajan paremmin, mutta ei ole meidän mies jäntevimmästä päästä (ei ole kyllä mikään lötkökään) eikä hänellä ole kiire mihinkään. Kohtahan poika on 3kk vanha ja aika mennyt niin nopeasti, että ihan hyvin on aikaa nautiskella vielä tuollaisesta pienestä vauvasta. Tänään taas kylvyssä poika nautti ihan selvästi. Ihania hymyjä ja juttuja tuli ja pontevaa polskimista. Ja meidän poika kutiaa iltaisin kainaloista ja rinnasta ja kaulan läheltä. Hekotusta tulee, kun yrittän kainaloitaym. putsata/kuivata. Päivisin eikä aamuisin kutia.
Silmät alkavat olla ristissä, mutta nautiskelen hetken hiljaisuudesta, kun molemmat lapset simahtivat.
Västis ja lapset