*^~Syyssissit ma-ke~^*
Huomenta kaikille uuteen viikkoon!
Jospa uutta pinoa aloiteltaisiin ja vältettäisiin vaipumista talviuneen :).
Se ei tietenkään mitenkään ole mahdollista, siitä pitävät huolet pienet SyysSissit...
Joku liittänee viikonlopun jutut myöhemmin.
Kommentit (46)
Haikarapolska ehti näköjään ensin ;) Etsiskelin juuri, että onkohan kukaan ehtinyt aloittaa uutta pinoa. Itse olen ollut tosi laiska kirjoittaja. Jotenkin tuntuu, että päivät menee niin vauhdilla ja aikaa kirjoittamiseen ei tunnu löytyvän. Iltaisin vauva on hieman ollut levottomampi ja väliin olenkin lueskellut palstaa vauva olkapäällä.
Täällä arki sujuu hyvin, rytmi on vieläkin hieman haussa, tyttö nukkuu kuitenkin onneksi yöt. Puolen yön paikkeilla aloitellaan, syödään välissä kolmen tunnin välein ja jatketaan unia vaihdellen kahdeksaan tai jopa kymmeneen. Päivän rytmi on sitten aika sekalaista ja välillä tuntuu, että päivänukuttamisiin menee aika lailla aikaa.
Joku kyseli tuosta jälkitarkastuksesta ja mä sain ajan muistaakseni tokalla neuvolakerralla ja tarkastus on 6viikon päästä synnytyksestä, samalla kertaa hoidetaan sekä äidin jälkitarkastus kuin myös pienokaisen lääkäri.
Meillä tyttö syö hyvin ja painoakin oli tullut viime neuvolakerralla ihan hyvin, tällä viikolla taas mennään mittaamaan ja mielenkiintoista kuulla miten nyt on kasvettu. Meillä vielä kuitenkin mahtuu suurin osa 56cm vaatteista, joten olettaisin että tytön kasvu on hieman isoveljen kasvua maltillisempaan. Isoveli, kun ei vauvana juuri noita pienimpiä vaatteita ehtinyt käyttää.
Nyt meillä taidetaan tuolla ähistä siihen malliin, että taitaa olla nälkä.
Mukavaa alkuviikkoa kaikille syyssisseille,
Unikko ja tyttö 4viikkoa
Aamu on alkanut lupaavasti, Olivia heräsi klo 7 maissa rinnalle, tehtiin aamupesut ja vaipanvaihdot, jonka jälkeen neiti jäi keittiöön ja sitteriin seurustelemaan iskän ja siskojen kanssa. Käytin tilannetta hyväksi ja kävin piiiitkässä ja lämpimässä suihkussa, puin päälleni rauhassa ja jopa ehdin petata sängyn ennen kuin koululaiset ja mies riensivät omiin aamuaskareihin ja työmaalleensa. Tyttö olikin jo siinä reippaassa puolessa tunnissa ehtinyt väsähtää ja puin puoliksi pilkkivän neitokaisen ulkovaatteisiin ja heivasin vaunuihin nukkumaan. Siellä on nyt sitten reilu tunnin nukkunut ja itse olen ehtinyt syödä aamiaisen ja aloittaa imuroimisen. Päätin kuitenkin ottaa rennosti ja seuraavaksi siis löysin itseni täältä :). Koti on kuin hävityksen jäljiltä ja todellakin vaatisi mun panostusta, mutta ehkä tässä vielä ehtii.
Meille on sadellut pikkujoulu-kutsuja, mutta ainakin itsestä tuntuu, että en taida olla valmis jättämään tyttöä vielä hoitoon ja itsekään en koe vielä tarvetta pippaloida. Mites teillä muilla? Onko tarkoitus mennä jo kohta puolin juhlimaan ilman vauvaa? Mies on menossa firmansa pippaloihin eikä hällä tainut edes käydä mielessä jättää niitä väliin. Enkä häntä tietenkään näin pyytänyt tekemäänkään, mutta jotenkin taas huomasi, että taidetaan me naiset ja miehet ajatella ja kokea näitä asioita hieman eri tavalla. Ainakin meillä, itse naisena ja äitinä on jotenkin eri lailla kiinni ja sidoksissa pikkuiseen kuin mies, jolle on helpompaa lähteä esim. vaikka noita pikkujouluja viettämään. Eipä sillä etteikö hän kovasti vauvaa ja lapsia ylipäätänsä hoitaisi. On todella
hyvä isä ja mies, mutta noita valintoja on huomattavan helpompi tehdä kuin minun. Kommentoikaa, jos tästä aiheesta ajatuksia heräilee.
Mitenkäs ristiäiset sujuivat niitä viettäneillä ja millaisia nimiä tuli Syyssisseille? Pysyikö Apinaemon Oona Oonana?
Haikarapolska, joka nyt ottaa imurin taas kauniiseen käteensä :)
Vesli nukkuu parvekkeella joten tuli pieni hetki itelle et ehin koneelle. Meillä iltaitkut senku jatkuu. Ja päivälläkin niitä on... Eilen iltapäivällä lähettiin autoajelulle, jotta saatiin jätkänpätkä nukkumaan....
No jospa ne itkut tästä helpottus pian. Alkaa oleen jo aika rikki niiden takia. Mies ainakin. Ei taho jaksaa ja kestää niitä. Korvasuojaimet sillä on aina päässä kun rauhoittelee Vesliä....
Jälkitarkastuksesta ollu puhetta. Mulla on ens viikolla neuvola, jossa katotaan pissat sunn muut ja sit varmaan saan ajan lekurille. Vihdoin ja viimein. On nimittäin kovat halut jo petipuuhiin, mutta miehen kans päätettiin oottaa siihen saakka kunnes tarkastus on tehty. Ihan haavankin takia.
Pikkujouluistakin oli puhetta. Meillä mies on menossa, mutta multa taitaa jäädä kaikki juhlimiset väliin hetkeks aikaa. En vain raaski vielä lähteä ja ei tuo poika aina taho nukahtaakaan ilman tissiä... Mies kyllä on patistanu et lähtee vaan, mut mut... Miehillä se on niin paljon helpompaakuin meillä naisilla. Yhtä lonkeroakaan en oo uskaltanu ottaa, vaikka mieli ois kova. Kuinka kauan täytyy olla imettämättä jos yhen saunaolusen tai lonkeron ottaa?
Mutta nyt täytyy lopetella.
uma+Vesli kohta 6 vko
Tyttö nukahti ainakin hetkeksi joten eikun kone auki..
Eilinen oli kutakuinkin rasittava päivä.En tiedä mikä kumma valvotti Aadaa mutta ei juurikaan nukkunut koko päivänä päikkäreitä vain 10min pieniä tirsoja ja sitten kitisi kun oli väsynyt ja ilta jatki samaan malliin nukahti välillä syliin ja sitten säpsähti hereille " apua nukahdin" ja yöllä jatkui sama kahteen asti.aaargh.En tiedä mikä ihme vaivasi.Nyt on nukahdellut pitkin aamua ja seuraavaksi kun herää niin laitan seuraaville unille ulos siellä on taas niin nuhaystävällinen ilma.
Jälkitarkastuksesta on ollut keskustelua.Meillä se on nyt keskiviikkona eli synnytyksestä aikaa melkein 8 viikkoa.Siitä tulikin mieleen kun mies on ollut joka ikinen kerta neuvolassa mukana koko raskaden ja nyt pari kertaa sen jälkeen niin kysyi multa että mitenkäs teillä muillla on miehet nevolassa olleet mukana.Nyt olis ollut keskiviikkona erään ison asiakkaan tapaaminen mutta oli kuulemma heti sanonut että pienellä on neuvola joten haluu mennä sinne ja asiakas oli sanont että tottakai palaveri siirtyy kun on noin tärkeä syy.Pääsisinhän mä sinne itsekkin mutta mies haluu (ainakin vielä)olla aina mukana,mikä tietenkin tuntuu hyvälle:)
Pikkujouluista.Miehellä on ne parin viikon päästä ja osallistuu kyllä eipä ole tainut välähtää mielessäkään että ei osallistusi ja tottakai osallistuu munkin puolesta.Aika paljon miehellä on nyt kuukauden sisällä yö menoja mikä ei kyllä oo kivaa mutta eipä me toisiaamme täällä tietty vankilassakaan pidetä:)La on työjuttuja Keskon K-team päivillä Harwall areenalla eli siellä menee kokopäivä,ilta ja yö kun asiakkaita siellä juottaa,olispas kiva olla siellä mukana (siis toisaalta)kun siellä on kaikkia hyviä esiintyjiäkin.Ens viikolla mies menee saksaan työmatkalle mutta onneksi matka kestää vain 2 päivää ja yön,ja sitten tuleekin ne pikkujoulut...
Mun duunin pikkujoulut on ens kuun lopulla ja osallistun niihin.Mun osallistumis prosenttia en vielä tiedä että meenkö vain näyttäytymään vaiko juhlimaan mukaan.On kyllä toisaalta kiva päästä tuulettumaan ihan yksin.Ristiäisten jälkeen kävin kummitädin kanssa parilla oluella ja oli mukavaa höpötellä kahdestaan.
Mutta mitään biletys intoa ei todellakaan ole tullut!
Vauvaa tulee ikävä jo kun mies käy sen kanssa parintunnin kävelyllä.
nyt heräs palaan kohtA puolin......
Huh, nyt on meidän perheen viimeiset ristiäiset juhlittu, huh! (En oikeasti tule niitä kaipaamaan, vaikka ihan kivat juhlat olikin. On siinä sen verran väkräämistä.)
Oona pysyi Oonana. Miehelle vitsailin eilen päivällä, että ruvetaanko miettimään uutta nimeä. Oli pienet juhlat, mutta on niissä silti kaikenlaista. En ole niin kovin uskonnollinen ja olinkin ihan helpottunut kun pappi lähti nopsaan kotiin. Neiti muuten huusi melkein koko toimituksen, kun oli ihan väskä. Meni rytmit huonosti. Oli meille eka kokemus " huutoristiäisistä" . Muut lapset ovat joko olleet iisisti tai nukkuneet.
Tänään alkaa taas ihana arki, huh. Siis välillä kiva näinkin. Pääsee pesemään pyykit rauhassa yms. Mulla ja vauvalla muuten jälkitarkastus/lekuri tällä viikolla ja vauvalle tulee ikää just 7 vkoa.
Uma, voin kuvitella että vauvan itkua on vaikea kestää. Meidän suht vähän itkevä vauvakin välillä kiristää hermoja. Että tsemppiä sulle ja miehelles.
Nyt tuo 2-vuotias läpsii ja vaatii apua palapelin kanssa. Jaksuja kaikille!!!
apinaemo ja oona 6 vkoa ja risat
Saas nähdä jatkuuko unet,siirsin ulos ja laitoin jo itsellenikin ulkoiluvetimet päälle jos tarttee lähtee työntelee.onneksi vaavin saa nukahtamaan yleensä jo sillä että laittaa ulkovaatteet päälle ja sitten vain nostaa vaunuihin.Nyt siellä on kyllä ihana happirikas ilma joten taidan lähtee lenkille kohta kuitenkin.
Umalle piti sanoa että jos ottaa kaljan tai viinilasin niin imettää voi vaikka heti.Se on niin pienen pieni se alkoholi määrä mikä imeytyy äidinmaitoon enkä tiedä imeytyykö ylipäätänsä mitään yhdestä kaljasta.Voihan raskausaikanakin ottaa vaikka saunaoluen tai lasin viiniä ja silloin kuitenkin se menee kuitenkin istukan kautta lapseen.Minä otan välillä ruuan kanssa lasin viiniä.2 kertaa olen sauna oluen ottanut mutta yleensä juon saunan jälkeen cocista tai alkoholitonta olutta.
Haikarapolska oli laittanut tosi söpön kuvan Oliviasta.Ihana tuo kastemekko:)Onko joku joka kulkee suvussa?
Piiun Häämekon haluisin nähdä,oisko Piiu mahdollista?Eipä ole piiusta juurikaan mitään kuulunut ja missä on Colis???,levinia?? Pippurimamma on varmaan siirtynyt kokonaan kaksplussall..?
Mitenkäs muuten se meidän tapaaminen????Nähtäiskö vaikka marraskuun ekalla viikolla?
Nyt taidan mennä sinne ulkoilemaan.See u:)
rakkausvauva 7viikkoa ja 4 päivää.
Kyllä minä täällä olen, on vaan ollut niin kovasti kaikkea touhua.. Viime viikolla siivoilin vaatekaappeja ja vaatehuonetta, meni sitten 30 pussia uffille vaatetta. Siinä samassa vaihtui tyttöjen huoneiden järjestys.. Tämän aamun olen ollut piha hommissa. Kyllä tuossa isossa pihassa tekemistä riittääkin.. Sitten oli vielä lapsilla tuo syysloma viime viikolla ja tuli käytyä siellä sun täällä.. Mutta jos nyt yritän skarpata kirjoittelussa..
Haikarapolska kyseli juhlimisesta.. Miko oli viime perjantaina hoidossa mun äitillä kun kävin tyttöjen kesken sea lifessä.. Mulla tuli tavaton ikävä sitä, vaikka oltiin reissussa vain viisi tuntia.. Ensi lauantaina meillä olisi miehen firman juhlat ja poika olisi tarkoitus laittaa yökylään.. Mä en vain tiedä pystynkö???
rakkausvauvako kyseli miun juhlamekosta.. Olisikohan sulla sähköposti osoitetta johon kuvan voisin laittaa, kun komeilen siinä kera naamani, enkä halua sitä siis tänne laittaa.. =)
Miko saa pelkkää korviketta ja olemme jo maistelleet maissivelliä.. Mennään siis samalla kaavalla kuin aikaisempienkin lasten kanssa.. Poika nyt reilu 2 kk. Allergioita ei ole tullut kenellekkään lapsista.. Tästä tietysti on montaa mielipidettä, mutta me mennään näin..
Miko nukkuu neljättä tuntia vaunuissa ulkona.. Yöt nukkuu jo todella hyvin.. On saanut isän suvun unenlahjat..
Paljon olisi vielä kirjoittamista... Ajatukset vain karkasi..
Palailen illalla, nyt päivä kahvin keittoon..
Piiu ja Miko
yksikätisenä...poika torkkuilee sylissä?
joo, soitin neuvolaan, kun huomasin aamulla puklurätissä vähäisen vertaa. nännit kuitenkin ehjät itsellä ja vauvan suu myös. terkkari sanoi että jos ennemmän ei tulee, niin oli varmasti limakalvojen ärsytys. poika kyllä söi tiheästi yöllä ja kiemurteli ja äänehteli ja yökkäsi, että toivotan parasta.
olen antanut parin päivän aikana lisäksi nan-ia, mutta eipä ole ollut minkälaista vaikutusta vielä. silti syö usein ja heräilee 2h välein yöllä ja päivällä 10-15 min torkut kuten rakkausvauvalla...ulkona onnistuu ehkä aamulla se 1-2h.
tyhmä minä, menin lukemaan maitoallergiasta, kaikki oireet viittavat mutta järki sanoo että ei voi olla! jotenkin etsi syytä tälle kitinalle ja pätkäunille...
umalle tsemppia, samassa venessä ollaan, toivotaan että aikaa parantaa...
mentävä, kewa ja poika 6vko
Tyttö nukahti ja minunkin pitäisi mennä kyllä nukkumaan mutta täällähän notkun. Sain äsken hiukset värjättyä ja kulmiinkin väriä- kelpaa lähteä huomenna ihmisten ilmoille työkavereita katsomaan pimun kanssa.
Meillä mies ei ole käynyt pahemmin neuvolassa, esikoisen kanssa taisi käydä pari kertaa isyysloman aikana- nyt ei käynyt niitäkään kun oli sitten esikoisen kanssa kotona. Valmennuksessakin kävin aikanaan yksin, miehen kun ei pitänyt tulla synnytykseen mutta kuinkas kävikään ja tällä kerralla sitten ihan halusi mukaan.
Jälkitarkastus on meillä vasta 29.11 eli tyttö on silloin tasan 2 kk. Esikoisen jälkeen taisimme odotella petipuuhia tarkastukseen asti, nyt kyllä otimme jo varaslähdön ;) Viimeksi olin niin tikkejä täynnä ja mustelmainen ettei olisi aiemmin tullut mieleenkään. Nythän tikkejä ei tullut kuin kaksi ja nekin ovat jo huis pois menneet.
Ensimmäiset vauvan vaatteet ovat käyneet jo pieniksi ja laitoinkin niitä jo kiertoon. Esikoisen kanssa pisimpään kestivät koot 68 ja 86- saas nähdä käykö nyt samalla tavalla, siihen ainakin olen varautunut. Jotkut pienet söpöset kuteet pitää jättää tytölle muistoksi, ei sitä taas itsekään usko vuoden parin päästä miten pieniä nämä sissit ovat olleetkaan.
Torstaina on ensimmäinen pakollinen koulu-ilta ja sitä vähän jännään. Meillähän neiti ei huoli tuttia ja pullosta syöminenkin on vähän niin ja näin (kun ei ole tarvinnut antaa niin en ole hölmö antanut pulloa). Työpaikan pikkujouluista ei ole tietoa, enkä usko meneväni vaikka kutsu tuleekin. Mies menee tietenkin, tasan ei käy onnenlahjat! Yhdyn mielipiteeseen että äidit ovat vähän toista maata, ainakin nyt kun vauvat ovat vielä kovin pieniä. Esikoisen kanssa tein itsestäni melkein marttyyrin enkä liikahtanut ikinä mihinkään, nyt otan rennommin (kiitos noiden pakollisten koulumenojen on pakko lähteä pois kotoa). Muutama tuntikin omaa aikaa tekee kyllä terää eikä ne ipanat mihinkään siinä ajassa kuole vaikka huutaisivatkin. Näkeepä isi vähän elämän realiteettejä..
Nyt sinne peiton alle vaikka muutamana viime yönä tyttö onkin aika hyvin jo nukahtanut takaisin. Tänä aamuna kakan kiemurtelu alkoi vasta aamuviideltä ja melkein samantien puklasi päälleni oikein urakalla. Kiva herätys- jippii!
Mukavaa viikkoa kaikille!
t: Typykkä ja pikkusisko tasan 1 kk
täällä taas pitkästä aikaa. Jotenkin ei energia taho riittää tänne koneelle. Meillä 2 vko menny nyt 1,5 - 2h unilla ja taas syödään ja sit taas sama.....ja toi neiti 3v kun ei nuku päivällä ni voimat on välillä aikas loppu....odotan vaan et n. kk päästä saa alkaa kokeilemaan perunaa yms, jos ne auttas pidentämään unta.....
lauantaina ristiäiset ja kaikki ihan vaiheessa kun olohuone remppa saatiin valmiiksi eilen.....taas oikeen loistava ajoitus yollaselle urakalle..
jahas, vaubuista kuuluu itkua, ei siis nukahtanukkaan vielä, joten hyssyttelemään, moro!!!
Jee, meillä ei tehty kakkaa yöllä! Peppi on siis järjestään pari viikkoa kakkannut aina yöllä syömisen jälkeen ja ennen kun olen saanut hänet uudestaan unille on aikaa yleensä vierähtänyt reipas tunti. Viime yönä sitten nukahti kymmenen jälkeen, heräs syömään 4.30 ja minä olin sängyssä takasin klo 4.45 tosin tyttö kainalossa mutta nukkuvana. siinä sitten nukuttiin pari tuntia vielä kunnes miehen kello herätti. Vietiin sitten mies töihin ja pojat kerhoilemaan ja pimu nukkui lähes puoli yhteentoista kunnes sitten väänsi vaipan täydeltä tavaraa.
Pikkujouluista oli puhetta. Veikkaan jotenkin että mulle ei edes töistä ilmoiteta ko. pippaloiden ajankohtaa. Ei sillä, en kyllä menisikään. Mies varmaan käy työpaikkansa pikkujouluissa mutta käyvät yleensä vain jossain syömässä ja katsomassa ehkä jonkun kabareen. Biletysintoa ei ole mulle iskenyt, eikä taida tullakkaan. Muutaman lonkeron olen ottanut kotosalla saunan jälkeen ja imettänyt silti ihan normaalisti.
Piiulta piti kysellä että paljonkos teillä Miko syö korviketta kerralla? Peppi syö siis osittain tissiä ja osittain pulloa. Yleensä siten että ensin imetän ja anna pullosta lisää, menee 60-100ml kerralla kuitenkin joten ei paljoa tissistä saa. Tissillä kuitenkin on kymmenisen kertaa vuorokaudessa ja ehkä kahdella tai kolmella kerralla noista pelkkä tissi riittää. Maissivelliäkin ostin purkin kaappiin odottamaan. Vanhemmat lapset saivat sitä n. 2kk ikäisestä mutta saattaapi olla että tämän neidin kanssa ei vellilinjalle lähdetäkään kun nyt maidollakin nukkuu kuutisen tuntia yöllä. Katselin tuossa esikoisen vauvakirjaa ja 3kk iässä on menny jo soseita ihan kiitettävästi.
Jotain muutakin pitik kommentoida mutta en nyt muista että mitä.
Tässä pari kuvaa vielä, ensimmäisessä Peppi 6vk ja toisessa isoveli Ukko samanikäisenä.
http://www.aijaa.com/v.php?i=1161795.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=1161788.jpg
minttupipsa
Apinaemon Oonalle onnea nimestä! Maitohamsterilla myös oli ristiäiset.
Umalle ja Kewalle jaksuja mahavaivaisten kanssa! Kyllä olis varmasti itselläkin pinna niin tiukassa.
Minttupipsalla oli kuvia ja Haikarapolskalla myös. Ihana ristiäis kuva :)
Menoista ja Menemisestä – Totetan saman kuin te muutkin, että miesten on niiin paljon yksinkertaisempaa ottaa sitä omaa-aikaa. Pikkujoulu –kutsuja ei ole vielä tullut. Mutta viime viikonlopun mies olikin omissa riennoissa, perjantai iltana kavereiden kanssa ja lauantai-sunnuntain oli kotipaikkakunnallaan moikkaamassa vanhempiaan ja kavereitaan. Ite oon just ja just käynyt tyyliin kaupassa, kirjastossa ja kyydittänyt esikoista eskariin ym. miehen ollessa vauvan kanssa. Ja meillä ei sitä syömistäkään tarvitsit murehtia kun tyttö huolii myös pakastettua maitoa pullosta. Äiti ei vaan osaa mennä minnekkään. Kovasti oon vannonut vieväni esikoista uimahalliin tässä syksyn aikana ja lapsellehan lupaus on pidettävä! Biletys intoa musta ei todellakaan vielä löydy – normaalistikin niin vähän käyn..
Neuvolassa mies ei ole käynyt – Johtunee ihan siitä että neuvolat pyrin järjestämään esikoisen eskarin aikana, aamupäivällä. Ja mies istuu silloin koulun penkillä. Raskaus aikana oli tasan siellä ensimmäisessä neuvolassa. (Ultrat sentään on ollut katsomassa)
Meillä ollut erittäin rasittava päivä – Samallainen kuin Rakkausvauvalla eilen. Eli Hillalla kitinää ja pieniä unen torkahduksia koko päivän. Aamupäivällä sentään nukkui pari tuntia ulkona. Sitten kun heräs ei saanut kakkaa puserrettua, akun vihdoin sai, helpotti olo muutenkin. Mutta jatkui sitten taas pian kitinät. Nyt nukkunut jopa puoli tuntia sitterissä, itseasiassa taisi heräillä.. (Mies on sen seurassa olohuoneessa.) Ristiäis asiat piti hoitaa tänään kuntoon, vaatehuonetta piti kunnostaa ja ruokakin jäänyt tekemättä, pitsaa haettiin ;)
Että tälläistä tänään :D Jännään kaveria jolla aletaan käynnistelemään synnytystä, Ebba, joka minun synnytys infoa kävi teille jakamassa.. Kohta taidetaan kuulla sieltä vauva uutisia :D
Nyt tissiä kutsutaan paikalle – Välillä kyllä mietin miten paljon helpompaa se pullon antaminen sittenkin olisi.. Imettämisessä on kuitenkin niiin kiinni. No mutta nautin kyllä tästäkin, ei sillä :)
Dumle ja Hilla tasan 1kk
IIk, mitä mun piti Dumlelle kommentoida. On sitten laho pää...
Tässä loppuviikko!
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11581645&p=3&tmo…
Minä en varmaan puoleen vuoteen iltajuhli ilman vauvaa. En vaan osaa, ja mikäs tuossa. Täytynee yrittää muuten välillä venyttää kuminauhaa ja mennä päiväsaikaan. Mutta olen tooooosi huono siitä. Nyt neiti vielä huolii pullosta. Eli pikkujouluja iisisti lapsiperheiden tyyliin, firman juhlat unohdan.
Pää on todella nyt tyhjä, oli muka asiaakin. Olen tänään ollut kypsä, muutama huono yö takana, viime yönä valvoin, vaikka vauva nukkui. Ne ristiäiset on niin rankkaa kamaa. =) Ja tänään olen käytännössä vaan nukutellut vaavia. Onneton herää aina puolen tunnin nukkumisen jälkeen. Nyt nukkuu liinassa. (OLIKO NIITÄ KOKEMUKSIA LIINATAKISTA?)
Meinasin muuten laittaa ip viestiä miehelle, joka toivotteli, että koeta jaksaa (vauvan nukutuksesta puhe), että joo, jätän tänne bussipysäkin taakse, kun neiti vaan huusi...) No, huono vitsi!
Kertokaas suurperheelliset hyviä teknisiä vinkkejä arjen helpottamiseksi. Tyyliin: minä huomasin että elämä helpottui kun ostettiin isompi pyykkikone (ennen jo 4-kiloinen, nyt 7-kiloinen). Miten se Piiun kotirobotti? hihii. Espoossa saa muuten ammattikorkeasta opiskelijoita kotiharjoitteluun lastenhoitoon. kavereilla ollut sellaisia ja osa ollut ihantyytyväisiä, osa pettyneitä. onko kokemuksia?
Onpa levotonta juttua... palaillaan...
apinaemo ja oona =)
Eli piti kysymäni että uskallatko uimahalliin ihan veteen (esikoisen kanssa)? Minä pelkään, että siellä viileässä saa rintatulehduksen. Onko muilla kokemuksia?
apinaemo taas
Apinaemo - Niin voi kai siinä uimahallissa olla riskinsäkin - mutta käyhän ne muut vauvauinnissakin.. En ihan suuna päänä sinne ole vielä säntäämässä. Jälkitarkastuskin tekemättä ja aavistuksen jälkivuotoakin (kai) vielä.
Takki -asiaasi sanoisin että itse yrittäisin oman takin päälle laittaa liinan tai jos on oikein mega joku takki, niin sitten sinne alle. Mulla vauva mahtuu liinassa ihan tuulitakin alle, vielä kun on sen verran pieni. Varsinaisesta liinailutakista ei ole kokemusta, enkä sellaista hankkisi, hinnan takia ;)
Vm - Edellisessä pinossa kyseli flunssan ja muiden tautien karttamisesta. Maalaisjärkeä yritän ainakin itse käyttää - Niin etten tieten tahtoen pöpöjä vauvan lähelle halua, esim. kyläilijät saavat ihan rauhassa parannella itsensä terveiksi ennen tänne tuloa, käsiä pestään entistäkin hanakammin jne. Mutta asioillakin on käytävä, kauppassa kyllä käydään, koska yleensä hoidan ruokaostokset miehen ollessa koulussa. Ja kun on tuo yksi lapsi ennestään, se kyllä kantaa eskarista pöpöt mukanaan, sille ai mahda mitään. Ihan vastasyntyneenä sitten en heti ollut viemässä ihmis-paljouteen. Vieläkin mielelläni välttelen niitä.
Aiheeseen liittyen. Mitä tiedätte influenssa rokotuksesta, onko se näille pienille ilmainen? Tyhmiä saatan kysellä, mutten mistään ole kuullut, neuvolassa ei olla puhuttu mitään... Mikäköhän sen rokotteen systeemi on.
Nyt salkkarit :)
Minttupipsa, poika syö 120-200 ml kerrallaan.. Harvemmin, pitkien unien jälkeen tuon suuremman määrän..
Voih! Mun pitäisi aamulla lähteä kylpylään koulutukseen/rentoutumaan ja mulla on NIIN paha olla kun jätän poitsun.. Mies otti vapaa päivän tätä varten ja mulla meinas jo pupu mennä pöksyyn tämän menon kanssa.. Olen ehkä pöhkö, mutta nautin niin kybällä tästä kotiäiti elämästä..
Palailen taas.. Kertomaan tuliko itku, kun oli päivän ilman poikaa.. =)
Nyt mentävä iltapalalle ja unten maille..
Ihania kuiva oli Minttupipsa pojistaan laittanut, kovasti muistuttavat toisiaan. Samaa sarjaa siis...
Dumle, käsittääkseni alle 6kk lapselle ei anneta influenssarokotetta. Elikäs syySissien kohdalla vasta ensi syksynä mahdollisuus ottaa.
Rakkausvauva, kyselit kastepuvun alkuperää. Se on alunperin tehty mieheni äidille, joka tänä syksynä täyttää 70-vuotta eli on jo aikas vanha ja arvokas. Useita lapsia monessa polvessa on jo saanut nimensä siinä mm. mieheni ja nyt kaikki meidän lapsemme. Koristeet ovat tätä päivää. Vielä kommentteja kysymykseesi miehen osallistumisesta neuvolakäynneille, raskausaikana osallistui ainoastaan ultriin, mutta tytön synnyttyä on nyt ollut jokaisella käynnillä mukana. Jatkossa tuskin pystyy kaikkiin osallistumaan esim. huomenna ei ole mukana, kun Olivia saa Rota-rokotteen.
En ole kokeillut liinailua ulkona, joten noista Apinaemon kysymistä takeista ei ole mitään tietoa. Aika vähän tuota liinaa loppujen lopuksi on tullut käytettyä. Mulla on ihan hirvittävän kuuma siinä, joten mieluumin kannan rintareppua, vcaikkakin tyttö varmasti enemmän tykkää liinassa oleilla.
Umalle ja Kewalle edelleen kovasti jaksuja! Mun on tosi vaikea edes kuvitella teidän tilannetta, kun omat vauvat olleet suht helppoja, mutta tiedän, että olisin varmaankin ihan rikki ja sekaisin samassa tilanteessa. Toivottavasti kohta jo vatsavaivat helpottavat ja pääsette nauttimaan pienokaisista toden teolla.
Tapaamisesta, miksei sitä ensi viikkoa todellakin voisi alkaa jo järkkäämään, taitaa se Jumbo sittenkin olla paras vaihtoehto...?
Nyt nukkumaan! Öitä!
Taas meillä sairastetaan. Eilen sai keskimmäinen vatsataudin. Oksensi aamupäivän ja iltapäivällä tuli ripulia. Eipä näkynyt ketään tyhjentämässä oksennusastioita! Miehellä oli eilen liput Rushin keikalle ja sinne hän myös meni. Hyvin me pärjättiin ei siinä mitä, mutta sitä päivää odottelen, jolloin minä lähtisin viihtymään pois kotoa kun lapsi on sairaana. Kyllä miehet vaan on niiiin erilaisia.
Pikkujouluihin tuskin saamme kutsuja. Miehellä on joitakin sen tyyppisiä menoja ja hän menee jos menee. Minä tuskin käyn ennen joulua kampaajareissua kauempana yksin. Ei tee mieli ja sitä " sydämen ääntä" aion kuunnella. Kevätpuolella aloitan sitten jumpan.
Minttupipsan lapset ovat ilmiselvästi samoista tarpeista! Hauskaa.
Kantoliinatakki. Mulla on jokin " kuomu" . En ole vielä kokeillut, koska emme ole liinailleet ulkona. Raportoin jahka kokeilen...
Taudeista. Minulla on myös sellainen käsitys ettei influenssa rokotetta anneta meidän pienille. Ainut tauti joka minua tällä hetkellä pelottaa on RS-virus, jonka pitäisi taas tänä syksynä jyllätä. Kaksi vuotta sitten keskimmäinen sai sen seurauksena keuhkokuumeen ja lähes kaikki puistotutut olivat kovasti kipeitä. Huomenna juttelen neuvolassa voiko tuolta pöpöltä mitenkään suojautua. Siis muuten kuin muuttamalla erämaahan. Mahtaako tarttua uudestaan isoihin lapsiin?
Huomenna siis neuvolaan pojun kanssa. Kasvanut on sen näkee selvästi. Maitoa tulee hirmuisesti liikaa poju ei oikein pärjää suihkuavien rintojeni kanssa. Sitten hän haluaisi selvästi imeä rintaa ihan viihdytysmielessä, mutta kun sieltä tulee maitoa. Siihen hän sitten hermostuu kovasti. Ja tutti ei kelpaa. Tutin hän oikein yökkii pois suustaan. Onkos kenelläkään hyviä tutin opettelu vinkkejä?
Jaksua itkuisten vauvojen perheille. Pian tuo helpottaa, aivan varmasti.
Nyt menen legoilla leikkimään. Potilas kaipaa seuraa ja vauva nukkuu...
terv peikkoäet ja APJ 4 vko ja 1 pv
Enpä tiedä mikä kumma tuota meidän tyttöä nyt vaivaa kun on niin hirmuisen hankalaa tuo nukahtaminen.Eilen huusi miehen sylissä,vänisi ja kitisi kympistä kahteentoista ennenkuin nukahti sitten heräsi yhdeltä syömään ja seuraavaksi viideltä ja siinä välissä laittelin tuttia suuhun..huoh Muuten meidän Aadalla on sama rytmi kuin Dumlen Hilalla:)
Nyt on nukkunut noin tunnin pihalla,toivottavasti nukkuu vielä piiitkään sillä untahan nuo pienet tarttee paljon.
katselin Saran Ja Sonjan vauva kirjoja siellä olin laittanut että 2kk iässä Sonja on nukkunut yö unet 21.00-8.00 ja siinä välissä 2 syöttöä ja päiväunia on sitten vetänyt 11.00-16.30!!!
Saralla ei niin tarkkaa rytmiä koliikin vuoksi mutta 5h on nukkunut päikkäreitä yleisesti ottaen kuitenkin.
Meiläkin on huomenna piikitystä neidille niinkuin Oliviallakin.
Me ei anneta rotarokotteita tai influenssa piikkejä joten tietämätön olen niistä kun en ole sen enempiä niihin tutustunut.
Jälkitarkastus olisi sitten mulla huomenna edessä.Tuntuu niin oudolta kun sitä on ollut niin pitkään jo terve tuolta " synnyttymistä" että turhalta tuntuu jotenkin tarkastukset.Ainoa vaiva oli oli se estrogeenin puute kutina mikä meni sitten lääkkeillä ohi onneksi melkeinpä heti.Peti puuhatkin ovat jo ihan normaalilla mallilla olleet,mikä tuntuu oudolta kun ennen on aina jälkitarkastusta odotellut ja sen jälkeen ekalla kerralla sitten ihan neitsyt olo kun on hommiin alettu.No nytpä ei tullut tikkejä eikä mitään joten eri lähtökohdat:)
Piiulle annan mun e-mailin: cherise@luukku.com.Kiva jos viitsit pukukuvan laittaa.Musta on niin kiva katsella erinlaisia hääpukuja varsinkin kun se on itsellänikin vielä edessä:))
Nyt kuuluu itkuhälyttimestä kitinää,varnaan tutti pudonnu.tuun kohta back
nostin jonkun vieläkin vanhemman pinon.. jospa tämä nyt olisi vähän tuoreempi ;)
Eli Yksi suurperheellinen vauvautunut ilmoittautuu mukaan.
" wilhelmi" syntyi 14.11 rv 38+2 4120g ja 53 cm ja hän on perheemme viides ja viimeinen lapsukainen.
T.Neppis ja W 1vk