Endottaret: Elämä raskauden jälkeen?
Hei kaikki endometrioosista kärsivät. Itselläni on agressiivinen endometrioosi, mistä huolimatta tulin raskaaksi, ja pieni poika on nyt kahden viikon ikäinen :) Nyt kuitenkin on alkanut mietityttämään raskauden jälkeinen elämä. Olen jo tuntenut (tai ainakin kuvitellut tuntevani) tuttuja ulostuskipuja ja miettinyt pitäisikö minun jossain vaiheessa hakeutua gynelle kartoittamaan tilannetta.
Miten teillä muilla on hoidettu endoa raskauden jälkeen? Itse en haluaisi aloittaa e-pillereitä, ne eivät oikein sovi minulle. Entäpä uudelleenraskautuminen? Onko uuden raskauden alkaminen onnistunut ilman hoitoja/ongelmia?
t. Liljis
Kommentit (2)
Itse en uskalla olla syömättä e-pillereitä raskauksien välissä, kun tiedän, että pitää endoa kurissa. Pelkona on, että jos en syö, niin sitten sen väliajan endo tekee tuhojaan ja sitten en enää tulekaan raskaaksi. Minulla siis yksi lapsi, sitten vuosi e-pillereitä, sitten toinen lapsi ja sitten taas e-pillereitä, joita syön niin kauan, kunnes mahdollinen kolmas yritys.
Mulla pysyi taysin "kuolleena" siihen asti kun tulin TOISEN kerran raskaaksi, eka oli silloin 1v 3kk ja kakkonen on ihan luomuvauva (nyt 3kk). Kavin kerran gynella ja ultralla kartoitettiin tilannetta kun ykkonen oli about 10kk, endo oli viela ihan hiljaa.
kay ihmeessa laakarissa, niin tiedat missa mennaan..... joskushan raskaus voi parantaa koko endon, ja se ei enaa tule takaisin, toivokaamme tata :-)