Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulutustaso ei kerro koko totuutta

Vierailija
31.10.2008 |

Tunnen paljon hyvinkoulutettuja jotka ovat dokanneet itsensä tosi alas siellä hienossa omakotitalossaan, lapset on opetettu vissiin rahalla hiljaisiksi. Ongelmiin on puututtu onneksi!

Lehdistä ei näistä paljon kirjoiteta, enemmän kirjoitetaan tähän tyyliin " nuori äiti oli jättänyt lapsen yksin ja lähti baariin" olettekos lukeneet että "rikkaan perheen rouva joi itsensä hengiltä ja lapset löysivät äitinsä alasti poreammeesta sammuneena"

Tapauksia löytyy siis jokaisesta sosiaaliluokasta.

Voisi myös tutkia koulutettujen perheiden ongelmia!

Itse en ole hyvin koulutettu mutta vaki työ, olen myös ollut nuori äiti, ensimmäisen sain alaikäisenä, lapset olen hyvin hoitanut, en ole tupakoinut enkä juonut raskauksien aikana enkä liiemmin muutenkaan. Nyt monet minua yli 10 vuotta nuoremmat pimut ihmettelevät sukujuhlissa miten oot päässyt ees sinne töihin, ethän sä ole kuin peruskoulun ja minkäs, kävitsä jonkun kurssin vai...

Lapset pärjäävät koulussa ihan hyvin, minulla on varaa pukea heidät elleen ja timberlandiin jos haluan, käymme lomamatkoilla parin vuoden välein, lapset saavat harrastaa en tunne että ovat mistään jääneet paitsi vaikka olen heitä pitkään kotona hoitanut. Saman miehen kanssa edelleen ja naimisissa.

Miksi koulutus on aina "se juttu". Kukaan ei ole toistaan parempi tai huonompi juuri sen vuoksi. Se ei saisi olla ihmisarvon mittari!!!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koulutus on aina "se juttu". Kukaan ei ole toistaan parempi tai huonompi juuri sen vuoksi. Se ei saisi olla ihmisarvon mittari!!!

Ei saisikaan. Itse olen koulutettujen ja varakkaiden lasten huonosti hoidettu lapsi. Itselläni on vähemmän koulutusta (vain lukio), mutta silti perheemme voi kaikin puolin paremmin kuin lapsuudenperheeni. Lämpö ja läheisyys ovat tärkeämpiä kuin suorittaminen ja raha.

Toki varmasti tilastollisesti näkyy se, että kouluttamattomammat esimerkiksi tupakoivat enemmän kuin koulutetut ja syövät epäterveellisemmin. Näkyyhän se jako jo silloin, kun valitaan amis/lukio. Amislaiset juovat ja polttavat enemmän ihan tutkitustikin. Tuskin se ero häviää olemattomiin siihen mennessä, kun lapsia aletaan saada.

Vierailija
2/5 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiasiahan on, että keskimäärin vähän koulutetuilla ja heidän lapsillaan on enemmän ongelmia. Se mikä on syy ja mikä seuraus ei sitten olekaan niin yksinkertaista, etenkään yksittäistapauksissa.

Mediassa tosiaan ylikorostuu vähemmän koulutettujen ongelmat, mutta onhan näitä "hyvän perheen lapsi teki sitä ja tätä kauheaa"-juttujakin, koska se varmaan shokeeraa vähän enemmän. Oletusarvohan kuitenkin on, että ne on ne duunareitten kakarat jotka rähjää, ei lääkäreiden lapsukaiset...

Koulut on tosiaan usein ylikorostunut, etenkin työpaikkailmoituksissa. Kohtaa varmaan pitää siivoojankin olla tohtori... Ei mitään järkeä, kaikilla ei ole halua tai kykyä pitkään koulutkseen, eikä korkeaa koulutusta edes tarvita läheskään kaikkeen! Kyllähän se on jo monilla akateemisilla aloilla nähtävissä, että jo vuosien ajan on koulutettu liikaa väkeä eikä kaikille riitä töitä.

Pidä lippu korkealla, ei se koulutustaso tosiaan ole mikään universaali onnistumisen mitta!

-terv. akateemisen perheen akateemine lapsi ;)

Tapauksia löytyy siis jokaisesta sosiaaliluokasta.

Voisi myös tutkia koulutettujen perheiden ongelmia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jotka koulutustasosta riippumatta kasvatamme lapsiamme, olemme heille läsnä niin puhalletaan samaan hiileen. Itse en tarhan/ koulun vanhempainillassa arvuuttele koskaan onko tuo "janin" äiti se koulusiivooja ja "siirin" iskä nokialla iso pamppu.

En kysele lasten kavereilta mitä sinun vanhukset tekevät työkseen, se ei ole minun asiani.

Tämä asia on hyvä ottaa esille aika ajoin että ihmiset muistavat millä on oikeasti merkitystä.

Itse pyrin ilman lukiota aikuisena monta työtä tehneenä ammattikorkeaan ja sapetti kun monet suoraan lukiosta tulleet siinä vierellä lässyttivät että ei mua tää kiinnosta mut haen kun on johki päästävä.

Monet heistä olivat samaa mieltä etteivät luultavasti jatka jos ei inspiroikkaan tämä koulu. Itse en päässyt pääsykokeita pidemmälle, ehkä minun ei katsottu olevan tarpeeksi sivistynyt vaikka olin motivoitunut ja olisin käynyt kouluni valmistumiseen saakka ja saanut sen "paremman" koulutuksen.

Sillon kun on itse työhönsä tyytyväinen ja elämäänsä niin haileet muiden mielipiteistä, itse kyllä toivon että lapseni lukisivat minua enemmän että säästyvät niiltä monilta kommenteilta, tosin jos tyttäreni haluaa kampaajaksi niin kaikin puolin kannusta. Itse ajattelin tässä vanhoilla päivillä keksiä jotain vielä, janoan oppimista vieläkin.

Vierailija
4/5 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet täydellinen äiti!

Mukava myös, että olet ymmärtänyt, että koulutustaso ei kerro koko totuutta.

Huoh. Onko muita älynväläyksiä tullut viime aikoina?

Itse en ole hyvin koulutettu mutta vaki työ, olen myös ollut nuori äiti, ensimmäisen sain alaikäisenä, lapset olen hyvin hoitanut, en ole tupakoinut enkä juonut raskauksien aikana enkä liiemmin muutenkaan. Nyt monet minua yli 10 vuotta nuoremmat pimut ihmettelevät sukujuhlissa miten oot päässyt ees sinne töihin, ethän sä ole kuin peruskoulun ja minkäs, kävitsä jonkun kurssin vai...

Lapset pärjäävät koulussa ihan hyvin, minulla on varaa pukea heidät elleen ja timberlandiin jos haluan, käymme lomamatkoilla parin vuoden välein, lapset saavat harrastaa en tunne että ovat mistään jääneet paitsi vaikka olen heitä pitkään kotona hoitanut. Saman miehen kanssa edelleen ja naimisissa.

Vierailija
5/5 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka vain tapahtuu hyväosaisille ja sitten elämä on yhtä juhlaa? Ehkä on helppo luulla niin, jos itse ei ole käynyt läpi sitä ylioppilaskirjoitus-pääsykoe-tentistä-tenttiin-helvettiä läpi, ja jumittanut sen jälkeen vuosia pätkätöissä. Raivostuttaa, että sitten kun on jotain hankkinut (se omistusasunto ja auto esim.), niin tullaan valittamaan, että olen etuoikeutettu.