neuvoja kaipaisin
eli sellaista rupesin kyselemään kun sain kesken menon vuosi sitten ja ollaan nyt miehen kanssa yritetty kesäkuusta asti saada vauvaa alulle, että voiko tuo kesken meno vaikuttaa jotenkin että raskaaksi tuleminen vaikeutuu tai kestää kauemmin?
alkaa tulla jo mieleen että minussa tai miehessä jotain vialla.. :(
Kommentit (5)
Minut sekä mieheni on tutkittu lapsettomuuden vuoksi, koska raskaudun vain kerran vuodessa. Sekin on lääkärin mukaan normaalia. Se mikä meistä tekee hormonipoliklinikan asiakkaita on se, että raskaus on nyt aina päätynyt muulla tavoin, kuin lapsen syntymään. Ensin keskeytynyt keskenmeno, siitä n.vuoden päästä kohdunulkoinenraskaus, ja nyt viimeisin oli tuulimunaraskaus.
Kohdunulkoista ei lasketa keskenmenoksi, joten tutkimuksia ei vieläkään aloiteta.
Eikä meistä ole todellakaan löydetty mitään, mä olen kunossa ja miehen tavara todettiin priimaksi.
Jos on ylipainoa itsellä tai miehellä, kannattaa aloittaa rauhallinen, säännöllinen liikunta, esim. puolen tunnin kävely iltasella maisemia katsellen ja keventää ja monipuolistaa ruokavaliota, unohtamatta perusvitamiineja ja foolihappoa (esim. naiselle multitabs raskaus ja miehelle normi multitabs)
Stressin välttäminen esim. rajoittamalla duunin viemistä kotiin ja nauttimalla lakisääteisistä tauoista ja lomista. Joku mukava harrastus, vaikka pari kertaa viikossa uinti auttaa jo kummasti.
Tupakoinnin lopettaminen niin miehellä kuin naisellakin parantaa hedelmällisyyttä todella paljon.
Toki jos vuoden sisällä ei toivottu raskaus ala, kannattaa ottaa yhteyttä terveyskeskuksen lääkäriin ja pyytää lähete jatkotutkimuksiin.
Tsemppiä ja auringonpaistetta teille:)
kiitos hirveästi neuvoista. kaavinta tehtiin joo, tulehduksia ei ollut ja muutenkin kaiken pitäisi olla noin " päällisin" puolin kunnossa. sitäkin ajattelin kun olen kuitenkin melko nuori niin onko lapsettomuus klinikoille mitään sellaista ikä rajaa milloin voivat jotain tehdä? ja voisiko esimerkiksi neuvolasta kysyä jotain lievempää hoitomuotoa ennen varsinaisia lapsettomuus hoitoja?
ylipainoa ei ole, ihan normaalipainon alarajoilla mennään, että siitä ei varmaan ole kyse. tupakoin kyllä mutta olen kuitenkin yhden lapsen tähän maailmaan saanut ja tupakoin tuolloinkin joten epäilen sitäkin mahdollisuutta vaikka voi kyllä olla mahdollinen.
Kyllähän alipainokin voi vaikuttaa raskaaksi tuloon. Kaavintakin voi joskus vaikeuttaa raskautumista, jos kovasti mietityttää niin käy lääkärissä. Itselleni kävi niin että esikonen tärppäsi ekasta kierrosta ja toista yritettiin yli vuosi ennen kuin tärppäsi eli joskus voi raskaaksi tulokin kestää, vaikka mitään ei olisi viallakaan.
en usko että km vaikeuttaa uudelleen raskaaksituloa. Tehtiinkö sulle kaavinta tms tai tuliko tulehduksia?
Tutti