Mitä vaikutusta on lapseen, jos äiti ei voi olla äitiyslomalla kuin 2 viikkoa?
Ja tuon kahden viikon jälkeen lapsella on toinen, perheen ulkopuolinen hoitaja.
Kertokaapas niitä seurauksia, mitä voi olla, ihan aikuisikään asti. Haluan ensin vähä kommentteja ja selitän sitten mistä on kyse, en halua johdatella teidän vastauksia.
Kommentit (4)
Kakkosen kommentin luulisi olevan vähemmistössä täällä, kun täällä syyllistetään kaikkien alle 3-vuotiaiden hoitoon viemisestä...
Muistaiskos joku jotai tutkimuksia? Itselle ei tule valitettavasti mieleen.
ja vauva luo kiintymyssuhteen tähän henkilöön. Kun ko. henkilö lähtee pois, vauva ei käsitä mihin hän hävisi ja tuntee surua ja ahdistusta. Jossain vaiheessa hän vierastaa muita kuin tuota ensisijaista hoivaajaansa.
Omalla kohdallani voin sanoa, että oma suhteeni äitiini (ja isäänikin) on jäänyt heikoksi mahdollisesti juuri tästä syystä. Ensisijainen hoitajani oli minulle se henkinen äiti.
Minä olen siis tarinan vauva. Olen kärsinyt jonkinlaisesta ulkopuolisuuden tunteesta aina mitä perheeseen tulee. Ehkä tähän liittyy myös se, että tunnen nahoissani olevani vahinkolapsi.
Jostain syystä minä nyt, yli parikymppisenä itken jotain, enkä tiedä mitä.
Olen kuullut joskus lukioikäisenä, että olin vahinko ja että äiti oli mun kanssa 2 viikkoa kotona. Mutta tavallaan, olen " oirehtinut" koko lapsuuteni, vaikka en ole tuota tiennyt.
Sitä mietin, että kuinka pieni lapsi tuon kokee, koska enhän edes tajuaisi koko asiaa, jos siitä ei olisi minulle kerrottu.
Olen kyllä todella hukassa tän homman kanssa, ehkä etsin tästä jotain loogista selitystä jollekin.
ap
Muualla maailmassa tuo on ihan normaalia elämää.