Mikä olisi mielestäsi sopiva peruspalkka sairaanhoitajalle?
Ja lisäkysymys; kuinka ratkaisisit sairaanhoidon työvoimapulan?
:) Niin laita vielä lisäksi oma mammattisi ja peruspalkka, kiitos!
Kommentit (29)
Vanhat käppänät työkyvyttömyyseläkkeelle, ilmapiiri valisemmaksi sairaalassa ja sitten nuoret sinne puhdistettuun työpaikkaan.
t 10 v muualla töissä ollut hoitsu
voisi olla ihan ok.
Työttömyyspulaan en näkisi muuta keinoa kuin palkan noston tai sitten enemmän lomapäiviä...
Terv. tradenomi, jolla kk palkka 2280 eur. Sairaanhoitajana pitäisi mielestäni päästä vähintään samaan.
terveisin lähihoitaja, joka ei kadehdi sh. n palkkaa vaan toivoisi heidän onnistuvan työtaistelussaan. Itse en siitä hyödy, mutta edes joskus joku naisvaltainen ala pääsisi pinnalle.
Itse en lähtisi edes 3000 ¿ niihin hommiin (vuorotyöt, vastuu ym.).
Olen koulutukseltani terveydenhoitaja, mutta työskentelen sihteerinä 2500¿/ kk.
Työolot ovat jo niin julmat siellä ettei sinne kukaan halua. Lisää vakituisia työsuhteita ja enemmän hoitajia osastoille niin työilmapiirikin paranis kun ei kaikki olis niin väsyneitä ja stressaantuneita.
Jos hoitotyön olettais olevan kutsumusammatti niin kukaan kutsumuksena sitä tekevä ei halua hoitaa potilaita niin kiireellä ja huonosti ko nyt joutuvat hoitamaan.
Töitä pitäisi järkeistää niin, että sairaanhoitajat tekisivät vain sen työn, joka oikeasti vaatii sh:n koulutusta.
Työvuorot kulkemaan kiinteän listan mukaan, niin että elämää voi suunnitella pitempään kuin kolme viikkoa kerrallaan.
Pakkohakusysteemi pois, jolloin koulutukseen hakeutuisi vain oikeasti sinne halunneita.
Sitoumus muutaman vuoden työssäolosta jokaisella koulunläpäisseelle (joo, olisi tarpeen muissakin ammateissa).
Siinä muutama äkkiä mieleen tullut ajatus, joilla työvoimapulaa voisi hillitä.
Vaikka meitä haukutaan ääliöhoitajiksi ja toivotaan palkkaa pienemmäksi niin potilas tästä kaikesta kärsii, ei hoitaja. Hoitaja vaihtaa ammattia tai maata ja sillä selvä. Nyt on työntekijän markkinat. Jos palkka ei nouse nyt, kohta hoitajia on niin vähän, että nämä vähät kiristävät todella ison palkan, että suostuvat töihin.
Haukkukaa vain lisää, hoidettavien nilkkaan se kolahtaa lopulta. Myös meidän hoitajien, jotka sairastamme. Siksi pelottaakin, koska kohta jos palkat ei nouse, ei ole hoitajia.
2100¿/kk
päälle työn vaativuuden mukaan lisiä + palkkaa kokemusken ja osaamsien mukaan
esim. tehohoidossa palkka voisi olla korkeampi kuin esim. yleispsykiatrian osastolla.
geriatrisille osastoille voitaisiin houkutella työntekijöitä korkeammalla palkalla
nykyinen tasapäistävä palkkaus on typerää...enemmän työntekijöistä kilpailua palkoilla
Se on minusta korkea lähtöpalkka ja sen hoitsut ansaitsisivat. Peruspalkka sitten 2000-2600¿ (sis ikälisät ja vuorolisät).
Olen taloushallinnon tehtävässä itse ja maisteri koulutukseltani. Palkkani on tällä hetkellä vaivaiset 2000¿. Lähtöpalkka ekassa oman alan työssä ollut 1500¿. En ollut vastuussa ihmishengistä, mutta kyllä yrityksen kirjanpidosta ja ihmisten palkoista. Sairaanhoitajatkaan eivät suoraan ole vastuussa ihmishengistä, siihen tehtävään on lääkärit.
En ymmärrä millä logiikalla hoitsujen 3v koulutuksella ansaitsisi saada lähemmäksi 3000¿ palkkaa???
Ratkaisisin ongelman palkkaamalla lisää hoitajia, jos ei suomalaisia hoitsuja löydy, niin lisäkoulutetaan virolaisia. Luulisi heille kelpaavan Suomen palkat.
Sairaanhoitajan peruspalkka pitäisi olla noin 2 000 euroa. Sen päälle tulisi vuoro- ja pyhätyölisät. LISÄKSI pitäisi olla enemmän työn vaativuuteen ja henkilökohtaiseen osaamiseen perustuvaa palkanlisää. Hoitoalalla kaikki sairaanhoitajan työt eivät aivan varmasti ole niitä vaativia hoitajantöitä! Palkkauksella pitäisi olla motivoiva vaikutus esim. työssä kehittymiseen. Kaikki eivät halua vastuuta ja oppia uutta. Heille riittää perustyöstä peruspalkka.
- Selkeämpi tehtäväjako sairaanhoitajien ja muun hoitohenkilökunnan että avustavan henkilökunnan välillä.
Ainakin synnytysosastoilla tilanne on se,että nuorempi kätilö joutuu jatkuvasti konsultoimaan kokeneempia kätilöitä,joten siinä mielessä alkupalkka voisi olla pienempi. Mutta kokemuksen omaava kätilö ansaitsisi enemmän palkkaa,koska joutuu omien potilaidensa lisäksi ottamaan vastuuta myös nuorempien kollegoidensa potilaista hoitoratkaisuja tehdessä. Eli vaikkapa 10 vuotta työkokemusta omaavalle kohtuullinen palkka olisi vaikkapa 2400-2500 e.
kätilö
Työ siis vaativaa ja joskus veitsi kurkulla meininkiä.Vastaamme siis isoista asioista. Iso palkka houkuttelisi valioyksilöt alalle ja huonot voisi karsia pois. Ei sh:n työtä voi verrata muihin hommiin.
Vierailija:
Se on minusta korkea lähtöpalkka ja sen hoitsut ansaitsisivat. Peruspalkka sitten 2000-2600¿ (sis ikälisät ja vuorolisät).Olen taloushallinnon tehtävässä itse ja maisteri koulutukseltani. Palkkani on tällä hetkellä vaivaiset 2000¿. Lähtöpalkka ekassa oman alan työssä ollut 1500¿. En ollut vastuussa ihmishengistä, mutta kyllä yrityksen kirjanpidosta ja ihmisten palkoista. Sairaanhoitajatkaan eivät suoraan ole vastuussa ihmishengistä, siihen tehtävään on lääkärit.
En ymmärrä millä logiikalla hoitsujen 3v koulutuksella ansaitsisi saada lähemmäksi 3000¿ palkkaa???
Ratkaisisin ongelman palkkaamalla lisää hoitajia, jos ei suomalaisia hoitsuja löydy, niin lisäkoulutetaan virolaisia. Luulisi heille kelpaavan Suomen palkat.
Sillä perusteella sh:n kuuluisi saada kool
Itse th ja peruspalkka, lisiä ei saa, viikonlopputyöt otettava vapaana rahaa ei saa. Niin ja alkupalkka maalla 1700e risat päälle. :o( Aika mitätön palkka väestövastuusta.
Vierailija:
Lähtöpalkka 1800¿.
Se on minusta korkea lähtöpalkka ja sen hoitsut ansaitsisivat. Peruspalkka sitten 2000-2600¿ (sis ikälisät ja vuorolisät).Olen taloushallinnon tehtävässä itse ja maisteri koulutukseltani. Palkkani on tällä hetkellä vaivaiset 2000¿. Lähtöpalkka ekassa oman alan työssä ollut 1500¿. En ollut vastuussa ihmishengistä, mutta kyllä yrityksen kirjanpidosta ja ihmisten palkoista. Sairaanhoitajatkaan eivät suoraan ole vastuussa ihmishengistä, siihen tehtävään on lääkärit.
t. terveydenhoitaja, peruspalkka 2007 eur/kk.