Napsahti 2kk karenssi!
Kyllä on NIIIN väärin!
No, oma moka. :(
Yks maanantai piti mennä työkkäriin, oli oikeen aika. No, sitä edellisellä viikolla olin juossu siellä, kun edellinen! työnantaja ei meinannu lähettää mulle todistuksia, ne työkkäristäkin patisteli sitä ja sain 2 kertaa soittaakkin tälle ent. työnantajalle, kunnes lähetti paperit ja saatiin homma eteneen.
Huokasin helpotuksesta, kunnes tiistaina hain päiväpostin puoli 5 ja tuli ilmotus, että oli menny tieto ytk:hon, että katkee työnhaku! Voi jee! Sitten soitin keskiviikkona, kun työkkärihän oli menny jo kiinni ja sanoin, että unohdin, kun lapsi oli kipee.
No, meni sitten jonkun valiokunnan käsittelyyn ja tänään tuli päätös, että ei riittänyt syyksi!! Tai siis ei ne suoraan niin sanonu, mutta että 2:n kk karenssi! Millä me syödään! Voi itku.
Valitusaikaa on 30 päivää ja varmasti valitetaan!
Ihme juopot hyysätään, maksetaan vuokra, viinat, ruuat, pyyhitään perse, mutta kun perheellinen työssäkäynyt, päivärahansa ansainnut unohtaa kahdella päivällä, niin heti saa kärsiä!! Prkl!
Kommentit (3)
Yleensä jos unohtaa ilmoittautua työkkäriin sovittuun päivään mennessä niin niistä väliin jäävistä päivistä ei makseta mitään, mutta sen jälkeen työnhaku ja päivärahat jatkuvat jälleen normaalisti. Liitolle saattaa joutua vähän selittämään...
Karenssin saa yleensä siitä syystä, että on joutunut työttömäksi omasta syystä esim. irtisanoutunut, ei ole ottanut työtä vastaan, jne. Kannattaa mennä käymään työkkärissä ja kysyä sieltä mikä on se todellinen syy.
Tiedän tämän siitä, että olen itsekin unohtanut muutaman kerran ilmoittautua sovittuun päivään mennessä työkkäriin. Olen myös joutunut tekemään selvityksiä valiokuntaan määräaikaisten töiden loputtua, menetettyäni työpaikan koeajan puitteissa, irtisanouduttuani toisestä työpaikasta toisen työpaikan takia josta sitten kuitenkin irtisanottiin, jne. Se mitä siihen selvitykseen kirjoittaa ja mitä työtodistuksessa lukee sekä mitä työnantaja kertoo työvoimatoimistoon vaikuttaa siihen tuleeko karenssi vai ei.
Ja jos oikein haluat asiaan perehtyä vielä lisää niin lisää löytyy osoitteesta: http://www.mol.fi/mol/fi/06_tyoministerio/011_tyovoimapalvelut/04_tyovo…
Harmittaahan tuo.
" Ihme juopot hyysätään, maksetaan vuokra, viinat, ruuat, pyyhitään perse, mutta kun perheellinen työssäkäynyt, päivärahansa ansainnut unohtaa kahdella päivällä, niin heti saa kärsiä!! Prkl! "
Tähän on ihan pakko sen verran kommentoida, että työkkäri ei kyllä maksa vuokria... Ja kyllä niille juopoillekin annetaan karenssit ynnämuut, jos eivät saavu paikalle.
Vaikka työkkärin kohtelu tuntuukin epäoikeudenmukaiselta, sitä se ei itse asiassa ole. Kaikkia työnhakijoita kohdellaan erittäin tasavertaisesti, eikä " pärstäkertoimella" ole merkitystä. Tasapuolinen kohtelu siis niin hyvässä kuin pahassakin.
että nykyään työnhaku pätkähtää automaattisesti poikki ja tieto tästä menee maksajalle heti, jos sovittu työnhaun uusintapäivä pääsee menemään ohi. Ja karenssin voi välttää vain kunnon selityksillä. Se on se työvoimapula. Voi vain kaihoten muistella lama-aikoja, jolloin työkkäriä ei kiinnostanut vuosiin mitä hakijalle kuului ja työttömyyskorvaus juoksi vaan. Jäi kiinnostamaan, että vastasitko toimikuntakyselyyn. Jos lapsi oli sairas, niin lääkärintodistuksella olisit pälkähästä päässyt, jälikäteen kirjoitettukin olisi varmaan riittänyt. Tosin, sun olisi pitänyt soittaa työkkäriin ja kertoa että haluat siirtää aikaa koska et pääse...
Juopot ei kyllä tänä päivänä enää työttömyysturvaa saa, ne on siirretty toimeentulotuen pariin, useimmilla sellainen ehto, että ei voi saada työmarkkinatukea ennen kuin on ollut 5 kk työssä tai opiskelemassa. Ja se ei onnistu muuten kuin selvin päin. Että paremmin sun asiat taitaa kuitenkin olla :)