Te joilla leveät jalat! Mistä saatte kenkiä joissa leveä lesti?
Mulla inhottavan leveä jalka ja kaikki normaali kengät puristaa kovasti :( Ei kiinnosta lenkkareissa aina kulkea.
Kommentit (78)
Enpä tiedä saako halvalla vain huonot. Omat välikausikengät on cittarista, 20€ pari, ovat mukavat jalassa, eivät purista tai aiheuta rakkoja. Ovat tosin tekomokkaa, mutta se on ok. Kestävät pari vuotta, mutta toinen pari on jo ostettuna.
Kaupasta pyydät apua, ne tietää mitkä on leveitä lestejä
Lenkkarit ja tennarit on parhaat. Juhlakengistä yleensä matalat sandaalit. Tuskaa ahtaa leveää jalkaa kapeaan korkokenkään. Myyjien mielestä kyseessä on vain totuttelusta johtuva asia.
Yllä jo mainittujen aran ja janitan lisäksi esim clarks, rimaram ja sievi on hyviä ja hyvälaatuisia leveälestisiä kenkiä. Myös monet gaborin kengät ovat kohtuullisen leveälestisiä, mutta tällöin pitää olla jo vähän huolellinen, eikä clarkskaan AINA pelaa. Sievin kanssa ei voi mennä mönkään, mutta toisaalta niillä on vain matalia ja melko sporttisia vaihtoehtoja.
Kun on aika leveälestinen ja hankala jalka, mutta tykkään silti kengistä, saatatte olla kiinnostuneita siitä, että pääsen hyvin kävelemään myös esim billibiin ja unisan sekä joissain peter kaiserin kengissä, vaikka ne on monesti aika korkeita. Näitä saa ihan kenkäkaupasta, ja esim sokokselta mutta clarksilla ja sievillä on kyllä nettikaupatkin.
Eccot ja riekerit mulle ei oikein käy. Tai no jotkut mallit käy, mutta monet ei. Myös kuomat on aika kapeat, vaikka muuten onkin ihan hyvä vaimennettu kenkä, ei sievin veroinen kuitenkaan.
Mulla on myös nk rintava jalka, siksi kesäkengät on crocsit. Ja juu, on niillä avokasmallejakin. Muilloin käytössä ihan cittarista ostetut kävelykengät, jotka on pikkuisen suuremmat kuin normaalikoko. Crocsit on muuten lasten kokoa:)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 16:11"]
Lenkkarit ja tennarit on parhaat. Juhlakengistä yleensä matalat sandaalit. Tuskaa ahtaa leveää jalkaa kapeaan korkokenkään. Myyjien mielestä kyseessä on vain totuttelusta johtuva asia.
[/quote]
No ei tänne päinkään. Leveää jalkaa ihan ihan yhtä tuskaa ahtaa matalakorkoiseen tai korottomaan kapeaan kenkään kuin korkeakorkoiseenkaan kenkään. Kyse ei tosiaan ole korosta, vaan lestistä. Joko se mahtuu tai sit se puristaa päkiluita kasaan ja aiheuttaa tuskaa.
Toki korkokengässä tulee se lisä, että päkialle painuva paino levittää päkiäluita entisestään. Mut silti oikeille korollisilla kengillä voi tallustella pitkäänkin (kuten nyt noilla billibiillä) ja liian kapeilla taas tulee tuskaa vaikka ne ois pehmeät korottomat mokkasiinit.
Lisäksi neuvoisin, jos teillä on hankalat jalat, että katsokaa että kengän pohja on riittävän paksu ja kunnolla vaimennettu. Ts. ne pehmeät mokkasiinit tai ballerinat tai matalat sandaalit saattaa olla huonot kävellä myös sen takia, että pohja on ohut, eikä vaimenna askelta yhtään vaan päinvastoin antaa jalkapohjan vääntyä joka mukulakiven väliin. Myös ohutpohjaiset avokkaat on yleensä vaikeammat kävellä kuin pieni platformi.
Jos valkkaa korolliset kengät, koron malliin kannattaa myös kiinnittää huomiota. itselleni eivät pääsääntöisesti käy liian suorassa takana sojottavat korot, vaan koron täytyy kaartua kunnolla kannan alle, jotta se tukee enemmän ja paino ei valu sen päkiän päällä niin paljon. Liika on kuitenkin liikaa, se ei saa myöskään olla niitä jalkaholvin alle linttaan painuvia 90-luvun alun versioita.
Menkää oikeaan kunnon KENKÄKAUPPAAN minkä tahansa jalka- tai kenkäongelman takia. Myyjät tuntevat omat merkit ja mallistot, jalan anatomia on tuttua, ja useat myyjät ovat kiinnostuneita muodista, trendeistä ja pukeutumisesta edes jonkin verran. Osaavat auttaa.
Crocsit nyt on kauheinta mitä jalkaansa voi laittaa! Tiedän, mallisto on laaja perusläppänöiden lisäksi, mutta hirvityksiä ovat. Ja näitä muovihirvityksiä ei edes saa rikki!
Kenkä on iso osa pukeutumista, sama malli ei käy kaikille, ei käy H&M: n vaatteetkaan. Useilla laadukkailla merkeillä on eri lestin leveyksiä, mutta markettikenkien ostajalla ei ole tästä tiedosta hajuakaan.
Kenkäkaupassa myös osataan neuvoa ratkaisu mistä sopivat kengät voisi löytää jos perusmallit ei käy. Tai miten pienillä apuvälineillä kengästä voi saada sopivamman.
Joo, tämä kaikki maksaa, mutta itse en voisi kuvitellakaan tilaavani kenkiä nettikaupoista vertailematta.
Gaborilla on myös leveämpi lestisiä, myös Jana on leveälestinen
Sievin ja Eccon kengät käy mulle monet, ei kaikki nekään. Mulla on leveän jalkaterän lisäksi vaivaisen luut. Riekerin sandaalit ovat myös sopivia, mutta muut Riekerin kengät ei ole sopineet. Juhlakenkäni ovat jo mainitut Gaborin remmikengät. En löydä netistä vastaavia, joten en saa linkkiä.
Kyllä crocsit saa rikki. Itse olen kävellyt reiät pohjiin jo kaksiin crocseihin... En tiedä miten onnistuin siinä :)
Normaalia kulumista kun tulee reiät pohjiin.Tarkoitin että normikäytössä niitä ei saa hajalle vaikka haluaisi. Yleensä aikuisella on niin paljon kenkiä ettei ne ihan puhki kulu, ennemmin kyllästyy malliin.
Mutta ihan normikäyttöä se kesällä jokapäiväinen käyttö on. Enkä edes kävele paljon. Toisaalta, en ole kävellyt vain asfaltilla vaan myös soralla päällystettyä puistopolkua pitkin. Pari kisaa kerralla kerran pari viikossa, koko kesän. Pari vuotta sitten, siis.
El Naturalista. Mukavat jaloissa.
Siis hyvillä merkeillä on erilevyisiä lestejä, esimerkiksi Gaborilla, Riekerillä, Janalla. Pyydä vaikka G tai H-lestin kenkiä sovitettaviksi, niistä löytyy kaikenlaisia ballerinoista korkokenkiin, lesti vain on leveämpi. Ihan cittarista ei löydy, että vähän kyllä joutuu vaivaa näkemään.
Lesteissä on leveydet määritelty. Hyvässä kenkäkaupassa tai laadukkaalla kenkäosastolla osaavat auttaa. Kenkiin kannattaa panostaa ja halvalla saa vain huonot. Mulla menee aina vähintään satanen kenkäpariin, mutta pidänkin sitten 2 - 3 vuotta koko ajan. Jotkut kesätennarit saatan saada viidelläkympillä, mutta niissäkin siis leveä lesti, kestävät ja iskuvaimennettu pohja.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 18:13"]
Siis hyvillä merkeillä on erilevyisiä lestejä, esimerkiksi Gaborilla, Riekerillä, Janalla. Pyydä vaikka G tai H-lestin kenkiä sovitettaviksi, niistä löytyy kaikenlaisia ballerinoista korkokenkiin, lesti vain on leveämpi. Ihan cittarista ei löydy, että vähän kyllä joutuu vaivaa näkemään.
[/quote]
Tässä viestissä on tärkeä tieto eli kannattaa katsoa kengistä tuo kirjain, joka kertoo lestin leveyden! Itselleni tarvitsee olla tuo H, niin ei tarvitse viikkoja venytellä! Minulla leveyden lisäksi myös rintava jalka eli usein aika avoimetkin kengät puristaa tuosta päkiän kohdalta. Laadukkaimissa kenkämerkeissä löytyy eri leveyksisiä lestejä, mutta harvojen kauppojen valikoimiin niitä kuuluu, yleensä pitää olla oikea kenkäkauppa, tosin nuo Din skot ja vastaavat "muovikaupat" on aika epätoivoisia. Kenkiä löytyy K-kengistä, Aleksi 13:sta, Stokkalta ym. oikeista kaupoista.
Sievin kengät ovat leveimpiä mitä tiedän.
Mulle sopii myös Pomarfinn