Mies haluaa kuulemma "omaa aikaa",voi vittujen kevät!!!!!
Meillä on pieni vauva ja mies on aina töissä ja nyt sitten haluaa lisää omaa aikaa.Se ei suinkaan riitä että on käynyt viimeiset 2 viikkoa baarissa perjantaisin,ollut yötä tallinnassa kaverinsa kanssa ja loppukuusta lähdössä kahden päivän reissulle harrastusporukan kanssa,ja nyt esimerkiksi on heti aamusta lähdössä sinne harrastukseensa.
Mun omaa aikaa on sitten vissiin se kun saan käydä joskus paskalla rauhassa jos vauva sattuu nukkumaan silloin.
Kommentit (110)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 14:09"]
En ole lukenut koko ketjua läpi, mutta nyt omien lasteni ollessa kouluikäisiä katsoisin parhaaksi strategiaksi seuraavanlaisen toiminnan:
Jos keskustelu ei auta, minä varmaan varaisin hotellin jostain lähikaupungista ja odottaisin miehen kotiin paluuta perjantain työpäivän päätteeksi. Kun mies tulee ovesta sisään, sanon "Palaan sunnuntaina. Menen nyt ottamaan omaa aikaa".
En vastaisi puhelimeen, mutta lukisin tekstiviestit. Vaikka tuntuisi kuinka hirveälle, pitäisin pintani ja palaisin kotiin vasta sunnuntaina. Lapsille olisin kertonut jo aikaisemmin meneväni johonkin (vaikka ystävän luo). Siinä mies sitten voisi koko viikonlopun miettiä miten tässä näin käv ja tuntea sen miten paljon työtä perheen hoitaminen ja ruokkiminen vaatii. Teksin näin vain siinä tapauksessa, että mies olisi täysin luotettava lastenhoitaja. Jos olisi alkkis tm. vastuuton, en tekisi.
Luulisin, että sunnuntai-iltana saataisiin aikaa hyvinkin erilainen keskustelu. Varsinkin, jos mies oli suunnitellut jos jotakin harrastusta ja illanviettoa viikonlopulle.
Tsemppiä ap! Älä suostu lattiarätiksi.
[/quote]
Tuohon on helppo vastaus. Minä laittaisin lapset huoneeseen ja oven lukkoon. Pitäisi sitten bileet kotona. Samalla tietenkin heittäisin akan tavarat ulos kämpästä ja laittaisin avioeron menemään.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 09:12"]
Tuttu tunne. Mies oli vailla "omia päiviä" että pää pysyy kasassa. En voinut mitään muuta kuin nauraa, lapsi oli jotain 3-viikkoinen. Ei tullut todellakaan omia päiviä. Miehet ei oikeasti sanomatta tajua, kokevat että se on naisen työ hoitaa se vauva ja pelkkää mukavuutta. Miehen työpäivä on vauva-aikana 8 tuntia, naisen 24. Oikeasti se ilta-aika kuuluu jakaa, äidillä on täysi oikeus parin tunnin vapaaseen joka helvetin ilta, jos vaan imetyksen kannalta onnistuu.
Kehityskeskustelu vaan teillekin.
[/quote]
MIksi et mene töihin ja laita lasta hoitoon? Nykyaikana ei kenenkään pidä jäädä lasta hoitamaan kotiin.
[/quote]
Häh? Laittaisin alle 3-kuisen vauvan hoitoon? Oletpa sukkela kaveri.
[/quote]
Moni palkkaa hoitajan. Monessa perheessä kummatkin vanhemmat käy töissä.
[/quote]
Tiedätkö, sun pitäisi oikeasti palkata hoitaja sun isovanhemmillesi. Ai, mutta sehän olenkin minä!
Pitkittelin lastentekoa kolmekymppiseksi ihan rakkaudesta sinun lähimmäisiisi ja maksoin veroni, jotta voin pienen hetken nähdä elämää sen alkupäästä. Suotakoon se minulle että voin nauttia äitiyspäivärahani. Palaan varmasti töihin varsin aikaisin ja laitan lapseni kollegoideni hoidettavaksi.
[/quote]
Mun isovanhemmat ei tarvitse hoitajaa.
[/quote]
Eivätköhän vielä tule tarvitsemaan.
[/quote]
No he maksavat sen itse. Heillä on siihen rahaa.
Miehellä kestää aikaa kasvaa isäksi. Mutta tasapainon tulisi silti löytyä. Näin alussa lapsen kiinnittyminen, kiintymyssuhde vauvaan on tärkeää. Ehkä siihen syventyminen saa isän tuntemaan itsensä ulkopuoliseksi. Vanhemmiksi kasvetaan. Koeta levätä aina kun voit. Mieti, voitko saada tukea jostain muualta.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 09:34"]
Minä en siis kaipaa mitään omaa aikaa,tässä vaiheessa sitä ei vaan ole ja ymmärrän sen,enemmänkin kaipaisin sitä että mies on myös läsnä enkä ole aina kaksin vauvan kanssa.Olen myös sanonut suoraan olevani helvetin väsynyt ja että haluaisin että mies on kotona meidän kanssa vapaa-aikansa,mutta jos se ei tehoa,mitä muuta voin muka tehdä???
Mies saattaa kyllä tokaista että voit sinäkin mennä baariin tms,mutta EN HALUA käyttää aikaani sellaiseen vaan haluaisin että oltaisiin yhdessä koko perhe.Mies taas sitten olettaa että hän voi lietsuta miten tahtoo koska mä olen joka tapauksessa kotona kun en halua sinne baariin lähteä.ap
[/quote]
Niin tuttua omaa aikaa ei saa muuten kuin lähtemällä pois kotoa, mies suostuu vasta kauhea riidan jälkeen katsomaan lasta sillä välin kun teen ruokaa, jos sittenkään...
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 11:06"]
Miehenä en koe saavani tarpeeksi omaa aikaa. Mutta kaikkeen tottuu ja se on ihan omasta sipulista kiinni miten näistä asioista selviää. Ajan myötä kaikki toivon mukaan helpottuu.
"Viihteellä" (kalareissulla) olen viimeksi käynyt tammikuussa. Lapsi syntyi huhtikuun alussa. Työskentelen arkena 7-1530. Kesken työpäivän tulee itkuisia raivopuheluita siitä miten vaikeaa kotona on. Rankka synnytys johti siihen että ensimmäiset pari viikkoa minulla oli kotona 2 hoivattavaa.
1530-XXXX yritän viettää aikaa lapsen kanssa ja hoitaa kotia parhaani mukaan esim. perheen ruuanlaitto on täysin minun hartioilla. Kotona nousee hirveä äläkkä (syyllistämistä, itkua ja avautumista) jos käyn 1h viikossa treenaamassa joukkuepeliä (ei ihan luonnistu kotioloissa). Viikonloppuisin hoidamme lasta yhdessä siten että minulla on isompi osuus työstä. Äiti saa nukkua aamulla pitkään. Itse nukuin/olin vuoteessa 08 pitempään synnytystä edeltävänä viikonloppuna.
Lapsi on meillä lähes täysin korvikeruokinnassa vähäisen maidon tuotannon vuoksi. Äiti ei ennen raskauttakaan halunnut oikein missään käydä (viettää omaa aikaa). Silloin reenasin kuitenkin 3krt viikossa ja kävin satunnaisesti kavereiden kanssa ulkona.
Öisin hoidamme yhdessä siten että suoritan vaipan vaihdon ja äiti syöttää. Valittaa ei parane koska viulunkieli on jo valmiiksi kireä. Olen pakottanut ajatuksiin että hormoonidemonit siellä muijan päätä sekoittaa että kyllä tämä tästä kun painetaan vaan leukaa rintaan.
Ja jokainen meistä on yksilö eikä näitä kokemuksia voi verrata keskenään.
[/quote]
Vau! Olet hyvä ja vastuullinen isä... toivottavasti vaimosi ymmärtää sen, ja arvostaa sinua.
Minä en siis kaipaa mitään omaa aikaa,tässä vaiheessa sitä ei vaan ole ja ymmärrän sen,enemmänkin kaipaisin sitä että mies on myös läsnä enkä ole aina kaksin vauvan kanssa.Olen myös sanonut suoraan olevani helvetin väsynyt ja että haluaisin että mies on kotona meidän kanssa vapaa-aikansa,mutta jos se ei tehoa,mitä muuta voin muka tehdä???
Mies saattaa kyllä tokaista että voit sinäkin mennä baariin tms,mutta EN HALUA käyttää aikaani sellaiseen vaan haluaisin että oltaisiin yhdessä koko perhe.Mies taas sitten olettaa että hän voi lietsuta miten tahtoo koska mä olen joka tapauksessa kotona kun en halua sinne baariin lähteä.ap
[/quote]Pyyda miesta muuttamaan pois vahaksi aikaa, koska sulle on jatetty paavastuu vauvasta ja miehesta, sen kotona asumisesta on sulle vain lisarasitusta. Johan alkaa kovapaisinkin mies tajuta, mita isyyteen kuuluu. Jos et nyt pista sita jarjestykseen saat olla tossun alla koko loppuelaman.
Antasit sen miehes mennä rauhassa.
Naisten tehtävä muutenkin huolehtia vauvoista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valitat että haluat omaa aikaa jos et kuitenkaan halua? Miehellä on oikeus olla rauhassa ja se tarkoittaa että myös ilman naista
Haha...kiva trolli. "miehellä on oikeus olla rauhassa". Jos on lapsen hankkinut, siitä on yhtäläinen velvollisuus huolehtia. Jos ei kiinnosta hengata perheen kanssa, on puhtaasti itsekäs, erityisesti pikkuvauva aikana. Ja onhan se hiton loukkaavaa... minulle sanoma olisi: te ette ole niin tärkeitä. Vihaksi pistää. Kyllä siis kohtuullisesti saa olla omia menoja. Illanvietto kerran kuussa, tunti pari omaa harrastelua viikossa kodin ulkopuolella molemmille... kuitenkin se on NIIN lyhyt aika kun se on pieni.
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika
Eiköhän tuo liene jo jättänyt.
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on naisen asia hoitaa lapsi jos niitä itse kärtätte ja kinuatte. Mies luulee, että hoidatte sitten sen lapsen myös. Toiset tulevat jopa "vahingossa" raskaaksi. Ei ihme, että mies haluaa tehdä omia kivoja juttuja. Se vauva on naisille se kiva juttu. Ehkä olen sovinistinen mies, mutta näin se menee.
No ei. Sovinistisen miehen kanssa se menee näin: sovinistinen mies kärttää ja kinuaa lasta, koska vaimo ja lapsi pitää olla, se on kuin olisi kasvattanut isommat pallit millä kehua muille miehille. Lupaa olla hyvä ja osallistuva isä, jaadajaada. Vaimo saa sitten hoitaa sen lapsen, koska öyhöyh ja naisen homma. Viis siitä, että sovinistinen mies tuottaa vaimolleen jatkuvia pettymyksiä.
Nainen sitten hoitaa lapsen, kunnes kyllästyy (mä kestin 4 v), jättää sovinistisen miehen ja kasvattaa lapsen normaalijärkisen miehen kanssa, jotkut yksin. Näin se meni meillä nykyisten lisääntymisikäisten äideillä. Jälkipolvi ei taida olla näin kärsivällistä.
Miksi näitä asioita ei sovita ennen lapsen hankkimista?
- Kirjallinen lapsen kasvatussuunnitelma jossa suunniteltu etukäteen kaikki kasvatuksen osa-alueet yksityiskohtaisesti
- vähintään 4x vuodessa suunnitelman tarkistus
- neuvolan edustajien kanssa keskustelu suunnitelmasta
Suuri osa ongelmista on seurausta puutteellisesta suunnittelusta. Halutaan heti ntt vauva ja mietitään ongelmat sitten jälkikäteen. Arvaa kuka maksaa hinnan tästä? Lapsi eli oikea ihminen.
Voisiko lapsi ansaita parempaa?
Vierailija kirjoitti:
Tää ei nyt sua auta, mutta ehkä toisia: keskustelkaa nämä asiat kristallinkirkkaiksi ENNEN sen lapsen hankkimista. Antakaa äitinä myös sille isälle tilaa, tuttipullo kehiin ja lasta ruokkimaan. Rintamaitoa voi lypsää pulloonkin.
Liian usein näkee, kun äiti blokkaa isän pois vauvan arjesta kun imetys on niin tärkeää. Tai lapsi hankitaan sen kummemmin miettimättä arkea vauvan syntymän jälkeen. Tässä on hyvä esimerkki siitä miten käy. Otan osaa.
Voihan sitä asiasta keskustella ennen beben syntyä. Moni tuleva äiti ja isä näkee oman vanhemmuutensa positiivisena asiana ennen vauvan syntymistä. Mielikuvat siitä, kuinka sitten istuskellaan vauva sylissä sohvalla ja kaikki on vaaleanpunaista pumpulia. Ikävä kyllä monelle uudelle vanhemmalle (lähinnä isille) se vauva-arjen eläminen onkin niin kova koitos, että valitsevat sitten ennemmin tuon perhe-arjesta luistelun, kuten AP:n mies on tehnyt. Sitten ihmettevät ensin, kun perheen äiti on aina äkäinen. Ja viimekseksi järkyttyvät erosta, kun kaikki oli niin hyvin. Niin, hänellä oli hyvin.
Äiti ei pääse luistelemaan samalla tavalla. Mieheltä se onnistuu jo siinä, että ei vaan tule klo 16.15 kotiin, vaan jää tekemään ylitöitä. Kukaan muu ihmisryhmä ei tee niin paljon ylitöitä kuin pienen lasten isät. Voi tietenkin johtua myös tulojen vähenemisestä, mutta osittain taitaa myös liittyä siihen, että siellä töissä on helpompi ja mukavampi olla kuin kotona.Itse en omaa exääni saanut tulemaan töistä kun lapset olivat pieniä puoli viideltä niin kuin olisi kuulunut. Hän tuli vasta klo 19 tai 20 ja kun lapset oli saatu nukkumaan, hän meni takaisin töihinsä. Hän on tosin jatkanut ylitöiden tekemistä sinne asti kun lapsensa ovat jo yli parikymppisiä. Ja jatkaa varmaan hautaan asti.
Tarkoitin tällä kirjoituksellani sitä, että keskusteluissa, vaikka niitä käytäisiin ennen lapsen hankkimisen yrittämistä, on todella helppoa sanoa, että kyllä minä sitten vauvaa hoidan. Totuus on se, että varmaan suurin osa isukeista ei ymmärrä, että heidän itsensä kuuluisi muuttaa elämäänsä vauvan tulon jälkeen. Eli vähentää harrastamista, vähentää kavereidensa kanssa menoja jne. Jos äiti tekee samaa, niin vauva-arki muodostuu sellaiseksi, että kilpaillaan siitä, kumpi pääsee olemaan enemmän kotoa pois ja lasta heitellään jo eteisessä toisen syliin kun huudetaan ovelta heippa.
Eikä muuten sekään riitä, että isukki sitten on kotona. Siellä kotona pitäisi olla selkeä tehtävän jako. Esim. isi ottaa tehtäväkseen vaipanvaihdon kotona ollessaan. Tällöin äiti pystyy siivoamaan vaikka keittiön. Tai mitenkä sitten sovitaan. Usein isukki tulee vaan kotiin lepäämään työpäivän jälkeen. Ja on äkäinen, jos pyytää tekemään jotain lapsiin tai kotiin liittyvää. Eikä sen niin pitäisi mennä. Ihan oma-aloitteisesti pitäisi isän tarttua hommiin. Mutta kuinka moni isä näin tekee?
Juuri näin. Aloittakaa vaikka katsomalla kuukauai taakse päin ja laskemalla vapaa ajan tunnit viikkotasolla.
Veikkaan, että sinä tulet saamaan sitä vapaa aikaa ka mies saa olla lapsen kanssa tulevan kuukaudem, jotta saatte tasattua vapaa-ajan.
Nyt loppui miehen vapaamatkustus.
Jos ei ota vastiuta, niin teidän on parempi olla kaksin. Johan alkaa sitten olemaan sinullakin omaa aikaa, jos mies haluaa lapsen yhteishuoltajuuden
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Missä lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä asioita ei sovita ennen lapsen hankkimista?
- Kirjallinen lapsen kasvatussuunnitelma jossa suunniteltu etukäteen kaikki kasvatuksen osa-alueet yksityiskohtaisesti
- vähintään 4x vuodessa suunnitelman tarkistus
- neuvolan edustajien kanssa keskustelu suunnitelmasta
Suuri osa ongelmista on seurausta puutteellisesta suunnittelusta. Halutaan heti ntt vauva ja mietitään ongelmat sitten jälkikäteen. Arvaa kuka maksaa hinnan tästä? Lapsi eli oikea ihminen.
Voisiko lapsi ansaita parempaa?
Mistä vi-tusta sinunlaisia sikiää?!
eiköhän sillä ole toinen nainen kierroksessa. Kummallisen paljon miehelläsi tuntuu noita oman ajan tarpeen aikoja olevan.
Kohtuullisessa määrin ymmärrän oman ajan tarvetta ja sitä onkin hyvä olla. Nyt vain taitaa olla intressit muualla, kun on jo noin paljon haluja olla poissa kotoa.