Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Supistusherkkä kohtu

24.10.2007 |

Onko muita, joilla todettu supistusherkkä kohtu? Miten raskaus on edennyt ja oletteko jossain vaiheessa joutuneet sairaslomalle vai onko tilanne helpottanut? Mulla raskausviikkoja nyt 20 ja supistuksia tosiaan on ollut ihan alusta asti melko paljon. Viikon verran olin jo sairaslomallakin, kun oli flunssaa ja supisteli koko ajan, mutta helpotti kyllä flunssan mentyä. Kuitenkin neuvolassa todettiin, että kohtu on edelleen tosi supistusherkkä. Nyt kuulemma aikaistetaan seuraavaa lääkärikäyntiä, jotta voidaan todeta kohdunsuun tilanne.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla nyt viikkoja 23+1, ja olin just kahden viikon saikulla.

Pari viikkoa sitten todettiin että kohdun ulkosuu on sormelle auki ja pehmennyt, sisäsuu kuitenkin tiukasti kiinni. eilen kävin uudestaan lääkärillä, ja nyt ei ollut tapahtunut mitään muutoksia. saan siis " kokeilla" töissä oloa, mutta saikkua saan heti kun siltä tuntuu. uusi lääkäri kahden viikon kuluttua,

multa otettiin perustestit (virtsa ja valkovuoto), mutta mistään ei löytynyt tulehdusta joka tän selittäisi. tietenkin mun pitää välttää supistuksia, eli oikein mitään en voisi tehdä. mulla tämä jo kolmas raskaus, ja edellisessäkin oli supistelua, mutta ei kuvuliata, eikä ne vaikuttanut kohdunkaulan tilanteeseen. llääkärin mielstä tämä siis voi olla mun kohdalla normaalia, ja supistukset saattaa jopa tästä vähentyä kun viikkoja tulee lisää?

Vierailija
2/9 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka kivuttomia olivatkin, niin avasivat kuitenkin kohdunsuuta. Otin sitten pari viikkoa tosi rauhallisesti ja vauva syntyi tarkalleen laskettuna päivänä. Mietin, että pitäisikö mennä nyt yksityiselle tarkistuttamaan tilanne. Neuvolalääkäriajan kun sain kuitenkin vasta joulukuun alkuun, vaikka normaalia aikaisemmaksi laittoivatkin. Tai sitten odottelen ja jos rupeaa taas enemmän supistelemaan, menen vasta sitten lääkärille tarkistamaan tilanteen. Kai ne sitten järjestävät neuvolalääkärillekin ajan, jos supistuksia rupeaa olemaan tosi runsaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihmettelen kyllä, miten et saanut neuvolalääkärille aikaa aikaisemmin/heti?? Mä oon päässy neuvolalääkärille aina heti samanapäivänä, jos vaan on ollut vähänkin jotain epämääräistä. Jos asia huolettaa, niin soitahan neuvolaan ja vaadi lääkäriaika, jossa kohdunsuun tilanne tarkastetaan. Jos supistukset ehtivät tehdä pahasti tuhojaan (niinkuin olen täältä lukenut, niin monella myös kivuttomat supistukset ovat saaneet paikkoja pehmenemään ja kohdunsuuta aukeamaan), niin sitten loppuraskaus voikin mennä täysin sängynpohjalla tyyliin saat liikkua vain vessaan.

Suosittelen siis kyllä tilanteen tarkistamista!

Nekku

Vierailija
4/9 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin sairaalassa asit aikaisemmassa raskaudessa. Eli silloin oli viikkoja 23 ja 3 päivää olin osastolla ja sain supistuksia estäviä lääkkeitä. Mulla maha kovettu 2-10minuutin välein ja tuli ahdistava olo. Mutta eivät olleet kipeitä eivätkä pehmittänyt/avanneet paikkoja. Mutta silti ottivat sillon sairaalaan varalta kun viikkoja oli noin vähän ja sen jäleen oli sairaslomall monta viikkoa enkä saanut siivota tms. enintään tein itelleni ruuan ja kävin vessassa. Niin kyllä ne viikkojen kuluessa vähän vähenivät mutta ei kovin paljoa kylläkään.. No mua peloteltiin neuvolassa että todennäköisesti tulee syntymään ennen laskettua aikaa.. Odoteltiin ja odoteltiin ja lopen synnytys käynnistettiin 42 viikolla lapsiveden vähyyden vuoksi :)

Eli ei ne aina ole vaarallisia...

Mariatar rv5+3

Vierailija
5/9 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin oikeastaan halunnut, että tilanne tarkistetaan jo sen jälkeen, kun olin ollut sairaslomalla tuon flunssan aikaan ja supistuksia oli paljon ja välillä alavatsaa jomotti. Pääsin kyllä terveydenhoitajalle aikaisemmin, mutta ei oikein ottanut tilannetta vakavasti (ts. ei edes muistanut, miksi olin pyytänyt ajan aikaisemmaksi). Nyt totesi itsekin kohtua tunnustellessan, että kohtu on supistusherkkä.

Nekku:

mutta ihmettelen kyllä, miten et saanut neuvolalääkärille aikaa aikaisemmin/heti?? Mä oon päässy neuvolalääkärille aina heti samanapäivänä, jos vaan on ollut vähänkin jotain epämääräistä. Jos asia huolettaa, niin soitahan neuvolaan ja vaadi lääkäriaika, jossa kohdunsuun tilanne tarkastetaan.

Nekku

Vierailija
6/9 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla täällä menos vko20 ja jouduin jäämään just sairaslomalle suppareiden takia kahdeks viikoks. Niitä on tullu vko:sta16 lähtien ja nyt ne muuttuneet " isommiksi" ja kipeämmiksi. Joten sanoin niistä muutoksista neuvola käynnillä ja hän olisi kirjoittanut heti seuraavan päivän jo saikkua sekä antoi lääkärillä parin päivän päähän ajan. Lääkäri totesi kohdun tilanteen hyväks ja kontrolli on kahden viikon päästä jos lisää saikkua tarvis. Että kannattaa se tutkia nyt kyllä aikaisemmin vain oman mielenkin takia ja jollain se tosiaan saattaa tehdä jotain tuolla alhaalla.

Mulla nyt rauhoittunut hiukan,mut kyllä niitä vielä tulee päivän aikana sellaista max 15 supparia noin. Tää on toinen raskas ja edellisessä ne alkoi vasta viikolla 28 ja jouduin saikulle silloinkin. rauhallisin mielin vain ja ota yhteyttä uudestaan sinne neuvolaan!

Vierailija
7/9 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tätä olisin tyhmänä vielä kysynyt, että luetaanko supistuksiksi myös menkkarimaiset kivut jaloissa, selässä ja lantion alueella. Sellasia mulla on päivittäin. Niinkään mahan kovettumista ei niinkään kuin ehkä rankan työpäivän jälkeen. En edell. kerralta tällaisia muista mistä onkin melkein 7 vuotta. Nyt viikolla 23.

Vierailija
8/9 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikillahan tämä yksilöllistä. Itellä supistanut muistaakseni 17 (19?) viikosta lähtien. Ihan selkeästi ja välillä kipeästi, aina rasituksessa, joskus levossakin. Mutta mulla on tarkastettu kohdunsuun tilanne ja pissa- ja bakteerinäytteet ja kunnossa olivat. En siis ole ollut päivääkään supistusten takia saikulla.

Monilla supistukset alkaa noin 20 viikon kinttaalla, ollen ihan selkeitä, johtuen vauvan ja kohdun nopeasta kasvusta. Jos kaikki em kontrollit on kunnossa, ei tarvi sairaslomalle jäädä. Ihan eri asia on, jos paikat avautuu!!!! Ja kannattaa pyytää tarkastamaan siis pissa ja emättimen bakteerit, ettei supistukset johdu niissä olevista tulehduksista.

Inhottavan tuntusiahan nämä ovat, mutta tuntuu, että moni jää töistä pois sellaistenkin supistusten takia, jotka ei mitään aiheuta kohdunsuulla. Ovat kuitenkin ihan normaaleja, jos siis k-s-asiat kunnossa.

Toistinkohan hiukan itseäni =)

Mutta ei kun lääkäriin mars! =)

Vierailija
9/9 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti sanotaan, et ainakin pienillä ja hoikilla ihmisillä on varsin supistusherkkä kohtu, ainakin ekassa raskaudessa...

Floora rv 29+2