Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eteisistukka

28.02.2007 |

Onko kenelläkään muulla eteisistukkaa? Mulla todettiin alkuraskauden ultrassa (rv11+3), että istukka on kiinnittynyt alas kohdun etuseinämään. Kätilö ja terkkari sanoivat vain, että yleensä istukka nousee kohdun kasvaessa, ja että asia tarkistetaan sitten rakenneultrassa (26.3. rv19+5). Nyt on 16 viikkoa täynnä. Luin nyt, mitä löysin netistä eteisistukasta... Ja joku kirjoitti, että silloin ei saa nostella painavia esineitä eikä rakastella! Ilmeisesti kuitenkin nuo ohjeet on tarkoitettu heille, joilla istukka on kohdunsuun päällä (= ns. todellinen eteisistukka?)...?!? Kuitenkin tuli pieni paniikki, koska olen rakastellut...ja vajaa viikko sitten nostin ajatuksissani aika painavan esineen - ennenkuin muistin, että ois parempi olla nostelematta... Tuleekohan verenvuotoa heti, jos istukka repeää? Tietääkö joku? Ahdistaa, kun ei voi tietää varmasti, onko sikiö yhä hengissä... Eteisistukan ja taaksepäin kallistuneen kohdun takia sydänäänien löytäminen on tosi vaikeaa kotidopplerilla. Olemme onnistuneet kuulemaan sydänäänet vasta yhden kerran kotidopplerilla (16.2.), ja silloinkin etsimme niitä reilun tunnin... Monta kertaa ollaan yritetty yli tunti, eikä mun kärsivällisyys ja aika riitä moiseen... No, onneksi tiistaina on neuvola, ja siellä on parempi dopplerlaite! Jatkossa en kyllä uskalla nostella, rehkiä enkä rakastella...varmuuden vuoksi! Onneksi mulla ei ole ollut ollenkaan verenvuotoa eikä mitään muutakaan poikkeavaa.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
03.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! No joo, se, mitä luin netistä (lääkärin tekstiä), oli varmastikin tarkoitettu ohjeeksi heille, joilla istukka on todellakin juuri kohdunsuun päällä. Silloin olisi parempi olla rakastelematta. Olen niin ylivarovainen pitkän raskausyrityksemme ja yhden keskenmenon jälkeen, että ei tuisi mieleenikään nostaa edes kauppakassia. Kotona sen muistan, eikä mieskään anna mun nostaa mitään... Mutta töissä kerran ajatuksissani nostin sellaisen ison kopiopaperilaatikon!! En käsitä, miten saatoin olla niin hajamielinen!!

Tuntuu siltä, että maha ei kasva ollenkaan... Vaikka tiedän, että se on yksilöllistä, välillä iskee huoli, että onkohan Helmi enää elossakaan...

Hanna ja Helmi rv16+3

Vierailija
2/2 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmissa ultraava lääkäri on todennut, että ettei ole niin alhaalla, että olisi haittaa synnytyksessä eli että tulee nousemaan sen verran, ettei tarte sektiota. Tässä raskaudessa istukka on täysin edessä eli menee navasta alas- ja ylöspäin. Se huono puoli, että vaimentaa sikiön liikkeitä, liikkeet aloin kunnolla tuntea myöhemmin kuin kahdesta aiemmasta raskaudesta. Viime raskaudessa istukka oli selkäpuolella, joten pienemmätkin liikkeet tuntuivat helpommin.

Ei minua ole eteisistukan vuoksi kielletty rakastelemasta tai nostamasta mitään. Painavan nostamiseen liittyy raskaudessa aina riskinsä, oli istukka missä tahansa. Itse huomaan selvästi jotain nostettuani, että olo tulee huonoksi. Nyt alkaa selvästi supistelemaankin, jopa kauppakassien kantaminen. Rakastelussa taitaa enemmänkin raskaana olla riskinsä, jos kanava on jo auki tai supistelee liian varhaisilla viikoilla, jotta ei saisi keskenmenoa. Mutta jos on oikeasti jokin riski, niin kyllä hoitajat yleensä sen sanovat.

Jos istukka irtoaisi, niin kyllä siitä varmaankin jotain tuntemuksia tulisi, joten ole huoleti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla