Mistä tietää että asunnossa on HÄKÄÄ?
Olen vähän aloittelija tuon tulisijan käytön kanssa.
Nyt viileillä ilmoilla sitä on pitänyt alkaa lämmittää.
Olen aina aamupäivisin väsynyt mutta nyt vähän arvelluttaa kun poltin tuota uunia ja väsyttää ihan kamalasti. Vauvakin nukahti ja kokoaika täytyy vahtia että hengittää vielä..
Laitoin pellin kiinni ja suljin uunin ilma-aukon kun jäljellä oli enää pieni hiillos vailla liekkiä.
(Olen käsittänyt että häkää tulee vain sinisestä liekistä.)
Auttakaa te jotka tiedätte paremmin. :(
Kommentit (25)
Meillä toimitaan samalla tavalla. Jos on pieni hiillos, ei se kauaa siellä hiillosta kun pellit sulkee, äkkiä sammuu. Näinollen ei sitä häkääkään sieltä sen kauemmin tulisi jos olisi tullakseen. Tosin jos illalla lämmitän makuuhuoneen uunin, pidän kyllä huolen ettei mitään pala kun suljen pellit.
Kuka muuten tietää paljonko vetää tupakoidessaan häkää keuhkoihinsa...
kun asukkaat ja eläimet ovat kuolleet.
Vierailija:
kun asukkaat ja eläimet ovat kuolleet.
Olen polttanut uunia talvella päivittäin noin kaksi kertaa jo 40 vuotta.. Silloin kun puut ovat palaneet ja jäljellä on pieni hiillos, jonka juuri olen sekoittanut ja tasoittanut hyvin, suljen alapellin. Siis tulikiuuni ei saa korvausilmaa. Savupeltiä en vielä sulje.
Sitten, kun uuni on täysin musta, suljen myös savupellin hormista.
On riski, että sulkea kaikkipellit silloin, kun on vielä punasta hiillosta. Jokin hiili voi alkaa tuottamaan häkää. Parempi sulkea vasta sitten kun pesä on pöyhitty ja se on täysin musta.
Niin ja hommaa häkävaroittimen. Ja onhan sellaisia mittareita, jolla voi testata huoneen häkäpitoisuuden.
kuolleet auto-onnettomuudessa vaikka olette matkustaneet autolla jne.. eli hyvä tsäkä käynyt.... mutta kerran se kuolema vaan tulee. Parempi hätävarjelun liiittelukin kuin turha kuolema.