Antibioottien käyttö imetyksen aikana
Sain sitkeään flunssaan Amoxin-merkkistä antibioottia, joka lääkärin mukaan käy myös imettäville. Pakkausselosteessa kuitenkin oli maininta, että se kulkeutuu maitoon, ja voi aiheuttaa vauvalle vatsa-yms. oireita. Onko kellään kokemuksia antibioottien käytöstä imetyksen aikana? Onko vauvalle tullut niistä jotain oireita? En haluaisi keskeyttää imetystä
(tyttö 5,5kk), mutta toisaalta pakko tää flunssakin on jollain konstilla hoitaa...Apua!
Kommentit (3)
Minäkin sain jo synnärillä kolmea eri antibioottia suoneen, eikä haitannut vauvaa ;) Onkos tuossa lääkkeessä vaikuttavana aineena amoxicillin? Meillä käsittääkseni vastaavaa antibioottia on määrätty vauvallekin, eka kuuri 2kk ikäisenä ja juuri loppui toinen kuuri, nyt ikää 6kk (korvatulehduksia...). Jos aiheuttaa vatsaoireita, hae apteekista esim Rela-tippoja tai muita maitohappobakteereta, ne tasapainottavat vatsaa. Mutta imetystä ei siis tarvitse lopettaa ja voi olla, ettei vauva reagoi mitenkään syömiisi antibiootteihin.
Olen saannut kolmesti antibiottikuurin imetyksen aikana ja poika nyt vasta 2 kk. Sairaalassa sain antibioottia suoneen ja poika huusi mahaansa. Kolmen viikon päästä tuli rintatulehdus ja siihen antibioottikuuri (kefexin). Otin itse epäsäännöllisesti maitohappobakteeria ja annoin myös pojalle yhtä epäsäännöllisesti, poika huusi taas mahaansa (hirveän hajuisia pieruja voi lähteä muuten vauvastakin). Kaksi viikkoa sitten tuli toinen rintatulehdus ja nyt käytin (vahingosta viisastuneena) antibioottikuurin (kefexin taas) ajan molemmille säännöllisesti päivittäin maitohappobakteeria ja mahvaivat olivat huomattavasti vähäisemmät.
Itse sain jo synnärillä suoneen kolmea erilaista antibioottia ja kotiin suun kautta otettavaksi kahta erilaista. Synnärillä ihmettelivät kun vauva ei saanut vatsavaivoja. Kun kerroin syöneeni Gefilus-kapseleita jo monta viikkoa ennen synnytystä, niin eivät enää ihmetelleet, vaan kehottivat jatkamaan niiden syömistä. Auttavat kuulemma äidinmaidon kauttakin vauvaan ja ovat hyväksi omallekin vatsalle. Myöhemmin jouduin syömään penisilliini kuurin hampaaseeni ja samalla söin edelleen Gefilus-kapseleita ja samalla vauva on saanut Rela-tippoja, eikä minkäänlaisia vatsavaivoja ollut tytöllä.
-Masuasukkiko ja neiti melkein 3kk