Jos työkkäri pakottaa minut töihin, niin minne saan lapseni hoitoon?
Eli voiko työkkäri " pakottaa" ottamaan työn vastaan niin lyhyellä varoitusajalla, ettei lapselle ehdi saamaan hoitopaikkaa? Eihän sitä hoitopaikkaa kuitenkaan varmaan ihan päivässä saada.
Kommentit (73)
tietenkin hakee sitten hoitopaikan heti ja antaa lapsen tutustua sinne ennen kuin työt alkavat.
Ap:sta kyllä syntyi niin avuton vaikutelma, että suattaapi olla työttömänä pitkään...
Järjellinen ratkaisu on se, että käytätte hyväksi subjektiivista päivähoito-oikeutta niin kauan kuin sellainen vielä on.
Kuinka te edes saatte soiteltua mahdollisille työnantajille, jos lapset pyörivät koko ajan jaloissa? Päiväuniaikaan on pomot lounaalla...
Jos oikeasti haluatte töihin, pankaa lapsenne hoitoon.
Jos ette, hoitakaa kotihoidontuella niin ei tarvitse pelätä töihin joutumista.
Että ei se että on opiskelija, tarkoita, ettei pääsisi päivisin - meilläkin käy valtsikan opiskelija, jolla on etupäässä kirjatenttejä ja tenttipäivätkin lauantaisin - ja monella paikkakunnalla on myös muunlaisia MLL:n hoitajia.
Aina täällä huudetaan " virikelapsista" päiväkodissa ja nyt onkin aivan toinen ääni kellossa. Ap:han voi olla vaikka alalla, jossa työllistyminen on hyvin vaikeaa. Sitten hänen lapsensa saattavat olla esim. puolivuotta " turhaan" päiväkodissa.
Sitten tuosta turvaverkosta. Me käytetään MLL:ää aktiivisesti, mutta ainakin meidän paikkakunnalla MLL:n hoitajat ovat nuoria opiskelijoita (lukiolaisia). Joten he ovat ma-pe päivät itse koulussa. Eikä ainakaan täällä löydy todellakaan mitään " irtopaikkoja" pph:lta. Kodinhoitajia ei saa ja yleensä naapurit ovat töissä. Joten en minä ainakaan yhtään ihmettele, että voi olla tilanne ettei lapselle todellakaan löydy hoitajia.
Enkä vaatinut subjektiivista päivähoito-oikeutta poistettavaksi. Minusta se on loistojuttu ja voidaan olettaa, että joka perheessä osataan ihan itse pohtia, käytetäänkö sitä vai ei ja millä volyymilla. Mahdollistahan on jopa pitää osapäivähoitopaikkaa...
Mulle on ihan sama onko joku kotiäiti vai ei. Itse työttömänä olleena vaan tiedän, että työnhaku vaatii oikeasti aika paljon. Minun lapseni ei silloin enää ollut päiväkodissa, kun oli jo koululainen...
Vierailija:
Tosi ristiriitaista on, että täällä syytellään työttömiä, jotka laittaa lapsensa hoitoon, mutta auta armias kun ap kertoo ongelmastaan niin tuuli kääntyy ja se hoitopaikka pitäisi ollakin!! Ootte te bimboja.
Vierailija:
Aina täällä huudetaan " virikelapsista" päiväkodissa ja nyt onkin aivan toinen ääni kellossa. Ap:han voi olla vaikka alalla, jossa työllistyminen on hyvin vaikeaa. Sitten hänen lapsensa saattavat olla esim. puolivuotta " turhaan" päiväkodissa.Sitten tuosta turvaverkosta. Me käytetään MLL:ää aktiivisesti, mutta ainakin meidän paikkakunnalla MLL:n hoitajat ovat nuoria opiskelijoita (lukiolaisia). Joten he ovat ma-pe päivät itse koulussa. Eikä ainakaan täällä löydy todellakaan mitään " irtopaikkoja" pph:lta. Kodinhoitajia ei saa ja yleensä naapurit ovat töissä. Joten en minä ainakaan yhtään ihmettele, että voi olla tilanne ettei lapselle todellakaan löydy hoitajia.
Nykypäivän työmaailmassa? höpö höpö
miten parhaiten kieltäytyä työstä, eikä hänellä ole hajuakaan paikkakuntansa hoitotilanteesta, eikä turvaverkkoa sen vertaa, että hän pääsisi työpaikkahaastatteluun, joten ihan aiheesta sai pyyhkeitä.
Jos haluaa hoitaa lastaan kotona, nostaa kotihoidontukea, jos ei, järjestää hoitoasiat. Ihan yksinkertaista.
Munko syy se on, että meitä työtä tosissaan etsiviä haukutaan siitä, että lapsilla on hoitopaikka?
Minä sanon edelleen - piutpaut haukuista. Minä haen nyt töitä.
Esim nuo heitot että jollekin pph:lle vaan. Minä tunnen 5 hoitajaa, ja kellään heistä ei ole vapaita paikkoja juuri koskaan. Kunnallisia hoitajia ovat ja aina on paikat täynnä. Nauraisivat pihalle jos joku menisi sinne omaa lastaan työntämään järjestelmän ohi.
Samoin nuo " perhekerhokaverille hoitoon vaan" jutut. Ihan utopistisia. Ihan niinkuin joku keskiverto kotiäiti ottaisi hetkeksikään jonkun kerhokaverin lasta hoitoon? Ei takuulla. kotiäidit on niin laiskaa ja pahantuulista sakkia (niinkun tämäkin ketju osoittaa) että kukaan heistä ei ottaisi lapsia hoitoon noin vaan, " kiireisiä" päiviään sotkemaan. HAH!
MLL toimii jollain paikkakunnalla, jollain ei. Niitä on paha mennä vertailemaan sillä tilanne on ihan erilainen paikkakuntakohtaisesti.
joka pitää vain kahta lasta, sanoi, että voi tarvittaessa ottaa minun kuopukseni siihen, jos tarvetta on. Perhekerhokavereiden äitien kanssa " vaihdamme" jo nyt lapsia leikkitreffien muodossa. Ja naapurin lapsia olen katsonut useamman kerran, joten sieltä on avoin tarjous ottaa minun lapsiani, jos tulee tarvetta.
Ei se oma-aloitteisuus ja aktiivisuus kaikille mitään utopiaa ole.
mutta vein lapsen sinne vain n. kerran viikossa. Kun hän ei olut hoidossa, pph:lla oli muita lapsia varahoidossa. Kun ílmoitin etukäteen he pystyivät hyödyntämään vapaan paikan hyvin.
Maksoin tietysti täyden maksun, mutta tulipahan tuettua tuota niin tärkeää toimintaa. Kun työllistyin pystyn aloittamaan heti. Työnantaja ei tosin heti aloittamista mitenkään edellyttänyt, yleensähän ihmiset työpaikkaa vaihtaessaan joutuvat irtisanoutumaan ja aika on yleensä n. kuukausi. Joten on normaalia, että uusi työntekijä ei aloita heti haastattelun jälkeisenä päivänä, vaan ehtii hoitaa muut asiat kuten lastenhoidon kuntoon.
" Mitä mieltä? Meidän naapurissa äiti, joka vie joka aamu 3-vuotiaansa hoitoon, ja tulee sitten itse takaisin kotiin ja luuhaa pyjamassa koko päivän (olen nähnyt keittiön ikkunasta kun heillä on ikkunat ihan samaan suuntaan kuin meidän takapiha). Minusta tämä on väärin. MIKSI äiti veisi pienen lapsensa hoitoon, jos kerran itse on vain kotona; ei sen ikäinen vielä tarvitse kavereita, ja paras paikka on hänelle kotona. Samaan aikaa päivähoitopaikkoja ei riitä niitä oikeasti tarvitseville. Mainitsenko hänelle asiasta"
Muistakaa siis tämä ketju kun seuraavan kerran puhutaan virikelapsista ja laiskoista työttömistä vanhemmista. Eikun UPPISTA vaan...
Minulla ei ole ketään muuta kuin naapuri, joka EHKÄ voisi katsoa lastani nopealla varoitusajalla. En voi olettaa tai vaatia että hän olisi joka hetki käytettävissä, jos vaikka saattaisin tarvita lapselleni hoitopaikan. Mll:n hoitajia ei tällä paikkakunnalla saa, pph:t ovat täystyöllistettyjä, kaverit, ystävät ja lasten kummit ovat kaikki päivisin töissä, ainut mummi asuu 500 km:n päässä.
Lapseni haluan pitää kotona jos siellä minäkin olen!
ei edes ole lapselle hoitopaikkaa tai hoitopaikkahakemusta sisällä. Eli ei aiettakaan työllistyä. Eikä kukaan ole sanonut, että lapsi pitäisi laittaa kokopäivähoitoon, vaan että ap:n kuuluu järjestää lapsenhoito jotenkin.
Ap se tässä aikoo siellä kotona kökkiä, työttömyyspäivärahalla.
Minulla ei siis ole mahdollisuutta irrottautua kotoa töihin päivän tai kahden varoitusajalla. Eikä se tarkoita sitä, ettenkö haluaisi töihin.
Kavereidenkin lapsia sietää juuri silmissä hetken kunhan ovat vanhempiensa vastuulla niin että minun ei tarvitse mitenkään noteerata heidän olemassaoloaan. Oletan, että he tekevät samoin minun lapsilleni. Mikään ei ole ärsyttävämpää kun juuri on käymässä keskustelua ja toinen alkaa jutella lapsen/lapseni kanssa!
MLL:n hoitajat ovat monilla paikkakunnilla KOULULAISIA tai OPISKELIJOITA, joten he eivät pääse päivällä hoitamaan lapsia. Turha sinne suuntaan huudella.
Tiedän minkälaista on olla ilman sukulaisia vieraalla paikkakunnalla. Tukiverkon rakentaminen vie aikaa.