~ Kesäheinät & vko 43 ~
[size=2][color=FF3030]Tässä pinossa vaihtavat kuulumisia vauva-arjen iloista ja suruista kesäheinät eli ne, joiden laskettu aika oli kesä-heinäkuun 07 vaihteessa (21.6.-10.7.)
[size=2][color=0000EE]25.4.
[color=CD2990]Oona1975, (30+3); tyttö 1225 g, 39 cm
[size=2][color=0000EE]23.5.
[color=CD2990]Äp81, poika 1925 g, 44 cm
[size=2][color=0000EE]24.5.
[color=CD2990]joors1, (35+3); poika 2390 g, 46 cm
[size=2][color=0000EE]11.6.
[color=CD2990]Cityäippä, (36+2); poika 3185 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]13.6.
[color=CD2990]Fiikus77, 13.6. ; poika 2840 g, 46 cm
[size=2][color=0000EE]19.6.
[color=CD2990]Senniina, (38+6); tyttö 3730 g, 50 cm
Sannnis, poika
Elisabet73, (37+6); tyttö 3422 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]20.6.
[color=CD2990]Hemppu79, (38+3); tyttö 3990 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]21.6.
[color=CD2990]Miiu77, (40+0); poika 3895 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]23.6.
[color=CD2990]Koala-72, (39+3); poika 3390 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]25.6.
[color=CD2990]-Veruska-, (39+3); tyttö 2826 g, 49 cm
kihara-74, 25.6. klo 15.10; tyttö 4400 g, 54 cm
[size=2][color=0000EE]26.6.
[color=CD2990]claudiina@, tyttö 3210 g, 50 cm
jiippi, (39+5); poika 3630 g, 50.5cm
[size=2][color=0000EE]27.6.
[color=CD2990]Misti, (38+5); tyttö 3430 g, 50 cm
s@nde, (39+6); poika 4485 g, 54 cm
[size=2][color=0000EE]28.6.
[color=CD2990]Kuutar78, (40+2); poika 3620 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]29.6.
[color=CD2990]pals, 29.6. (40+0); poika 3630 g, 51 cm
peetta, 29.6. (40+0); poika 3435 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]30.6.
[color=CD2990]anjuusa, (39+3); poika 3350 g, 50 cm
besero, (40+4); poika 3028 g, 48 cm
[size=2][color=0000EE]1.7.
[color=CD2990]ElluP, (39+3); poika 3525 g, 51 cm
AMS74, (40+3); tyttö 3580 g, 50 cm
@nikki, (40+6); poika 2625 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]2.7.
[color=CD2990]Amalia-Joel, (39+3); tyttö 3770 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]3.7.
[color=CD2990]peipposka80, poika 3255 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]4.7.
[color=CD2990]löllöriini, (40+1); tyttö 3775 g, 51.5 cm
[size=2][color=0000EE]6.7.
[color=CD2990]s@ri@, (40+0); tyttö 3590 g, 50 cm
[color=CD2990]nepu83, (40+4); tyttö 3610 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]7.7.
[color=CD2990]hippaliinu, (40+4); poika 3840 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]9.7.
[color=CD2990]joutur, (40+5); tyttö 3740 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]10.7.
[color=CD2990]melba, (40+4); poika 3100 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]15.7.
[color=CD2990]Monument, (41+3); tyttö 3560 kg
[size=2][color=0000EE]20.7.
[color=CD2990]alli-75 (41+4); poika 4595 g, 55 cm
[size=2][color=0000EE]22.7.
[color=CD2990]Onassis (42+1); tyttö 4026 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE] 7.8.
[color=CD2990]kissantassut (42+3) klo 13.28; poika 4404 g, 55 cm
Kommentit (42)
Onni jo kerran heräsi parvekkeella, joten lähtö voi tulla koska vain. Yritän tässä pumppaamisen lomassa kuitenkin ehtiä jotain.
S@nde kyseli päiväunista ja ikävä kyllä minulla ei ole siihen mitään konstia tarjota, muuta kuin vanha kunnon ulkoilma. Onni vain yhtäkkiä alkoi nukkua pidempiä unia (aikaisemmin mentiin 15-30 min pätkissä, saattoi 14 tunnin aikana nukkua yhteensä 1,5 t...). Ilmeisesti hän itse keksi, että nukkuminenhan on kivaa, koska olin ennenkin laittanut parvekkeelle ja siellä saattoi nukkua jopa 40 min 30 sijaan, mutta ei siis mitään paria tuntia. Tänään kyllä heräsi ekan kerran jo alle 1,5 t unen jälkeen, joten rytmi voi taas olla muuttumassa.
Onneksi Mennis ei ole sairastunut, toivottavasti Anjuusalla muutkin paranevat. Kiva kun Vilikin on oppinut uusia taitoja, se kääntyminenkin tulee varmasti pian. Meilläkään ei mitään uutta auringon alla, pitäisi itsekin jatkaa pyykkishowta pumppaamisen jälkeen, joten palailen myöhemmin.
Hei taas, toivottavasti tällä kertaa vähän pidemmästi. Siis mikä tätä laajakaistaa vaivaa - tunnin saa availla yhteyttä, mutta tuntui jollain muullakin olevan samansuuntaisia ongelmia. Samoin kuin nää tekstien katoamisetkin. Mä nykyisin kirjotan tekstinkäsitelyllä ja kopioin viestiin, koska sen verran on harmittanut muutaman pitkän pätkän katoaminen. Muutenkaan viitsi samoja kirjoittaa uudelleen ja varsinkin tässä tisutteluasennossa, kun yhdellä kädellä tökkii vauvan yli hartia kipeenä¿
Kiitti voimaintoivotuksista, kai tää tauti jossain kohtaa helppaa. Nuha lähtee niistämällä ja yskä yskimällä, jos tautia ei hoida se kestää kaksi viikkoa, mutta hoidettuna vain 14 päivää!!! :D hih - päänsärkyyn olen kyllä ottanut panadolia, vaikkei siitä oikein apua olekaan. En edelleenkään uskalla ottaa ibuprofeiinia, kun luin taas jostain sen olevan vahingollista vauvan maksalle. No, vastaavasti joku tietolähde kertoi parasetamolin lisäävän maidon herumista, että jotain hyötyä siitäkin. Niin tähän teemaan liittyen sairaalasta sain kätilön neuvon silloin kotiutuspäivänä, että vauvan normaalilämpö olisi 36,5 - 37,5 välillä ja sen yli vasta kuumetta, kun meillähän oli alussa se termostaattiongelma (ruumiinlämpö ei meinannut pysyä) ja heinäkuun kuljimme kolmin-, myöhemmin kahdenkertaisilla vaatteilla.
Tohon ikägalluppiin tuskin kehtaan vastatakaan. Esikoisen syntyessä olin kolkytyx - ja pojillahan on se kuusi ja puoli vuotta ikäeroa =). Tosin muistelen sieltä odotuspuolelta, että ainakin Saria, Senniina ja (sori, jos menee väärin) Melbakohan se oli meikäläisen kanssa samoja ikiä¿
Juu ja joululle ei olla meillä uhrattu ajatustakaan. Hassua, just eilen esikon kummitäti kyseli lahjatoiveita tai vinkkejä multa. Poikahan ei juuri mitään tahdo, varsinkin kun saa synttärilahjoja just ennen joulua. Nyt jo häntä varoittelin, kun kaikki on käynyt pieneksi, että taitaa se joulupukki tuoda uudet luistimet ja monot ynnä muuta hyödyllistä, kun kaikesta on vuoden aikana kasvettu ulos¿ Tää pienihän on nyt tullut tosi halvaksi, kun ollaan saatu hänelle niin paljon kaikenlaista, että nyt pitäisi olla rahaa uusia esikoisen vaatetusta.
Meillä kakkaillaan edelleen hyvin ja usein - tosin eipä enää joka vaippaan kuitenkaan - ja ihan velliähän tuo on. Ensi viikolla on meilläkin nelikuisen neuvola ynnä pikalääkäri, kun nää kunnallisen puolen hommat on nyt mitä on, mutta saapa taas pituuden ja uudet painolukemat kirjoihin ja kansiin. Meillä myös tartutaan jo esineisiin, jotka on sitten kiva irrottaa kättä avaamalla. Nenäliinat on erityisen kivoja, kun ne saa jopa lentämään! Rapsuttelu on pop edelleen ja äidin paitaa on mukava venytellä. Äänimaailma on monipuolistunut, samoin ilmevalikoima. Kyljeltä masulleen käännytään silmänräpäyksessä, mutta hermot menee siinä hyvin pian, kun ei päästä liikkeelle - lelut kun eivät kauaa jaksa kiinnostaa (outoa?!). Päiväunet edelleen vaihtelee ja yöt on pysyneet ennallaan, hyvä niin. Mulla on kyllä ihan mustat silmänaluset (nyt vielä kunnolla turvoksissakin tän nuhan takii) ja tukka lähtee edelleen päästä, mutta en tunne olevani väsynyt. Mitäs teillä vielä oli menossa??? Mulla jo käsivarsi puutunut ja vauvakin tuntuu heräävän, joten moikka taas tässä kohtaa!
en ole täällä palstaillut, mutta nyt oli " pakko" laittaa pikkuviesti, kun huomasin, että poikanne on syntynyt Porissa 28.6. Meidän poju syntyi Porissa 27.6, joten ollaan samaan aikaan oltu osastolla =o)
Mutkin leikattiin ja juteltiin vähän osastolla. Mä olen se, joka joutu oleen melkoisen kauan siellä käynnistyksessä ja sitten vielä pojankin kanssa muutaman ylimääräisen päivän, kun joutu valohoitoon. Jos oikein muistan, teidän poika oli valohoidossa just meitä ennen ja muistan, kun sanoit, että sua oikein sälittää, kun jouduin oleen niin kauan osastolla =o))) Tuntuu, että tuosta olisi jo monta kuukautta.....
Ihan hävettää, kun ei muka ehdi kahteen paikkaan kirjoittaa, anteeksi siitä. Lukemassa yritän ehtiä käydä, mutta aina kun kirjaudun koirjoittaakseni, kutsu käy jonkun lapsukaisen taholta.
Monessa perheessä kärsitään flunssasta, kurjaa. Toipumisia toivottelen kaikille tasapuolisesti!
Tassutko se mietti ikäeroja lapsilla. Meillä ovat kaikki muut syntyneet 3 vuoden ikäerolla, paitsi kolmosen ja nelosen väliin ehti jäädä jopa 4 vuotta :) Viidennen kanssa palattiin siis taas ruotuun ja 3v:n ikäeroon. Nyt siis esikko on 13v. Ja minulla oli ikää hänen syntyessään 20v ja nyt siis 33v. Siinä siis vastausta myös Anjuusan kysymykseen. Etkä tosiaankaan ole liian vanha haaveilemaan isosta perheestä! Minäkään en ole ollenkaan varma, että meidän lapsiluku on nyt tässä :) Sitä kun väitetään, että nainen kyllä tietää sitten sisimmässään, kun perhe on koossa. Mulla siis ei ole sellaista tietoa vielä ;)
Sariako se oli minunkin kuulumisiani kaipaillut tässä taannoin, kiva juttu :) Meillä arki rullaa ihan mukavasti. Koulut, lasten harrastukset, 3v:n kerho jne. rytmittävät päiviä. Ja viikot hujahtelee sellaista kyytiä, että välillä itsekin ihmettelee, että mihin ne oikein katoaa :/ Jouluunkin on enää alle 2kk:tta! Ja Ella kasvaa tietysti myös kamalaa kyytiä, lauantaina tulee se 4kk mittariin. Kotivaaka näyttää neidille painoksi n. 8kg ja neuvolan vaaka mittaa aina vielä hitusen enemmän :) Ensi viikolla on neuvola, joten silloin sitten nähdään taas oikeasti mitat. Meillä mennään vielä täysimetyksellä, mutta soseiden aloitus on jo mielessä. Eli kohtapuoliin varmaan aloitellaan pienillä maistiaisilla. Kaupan peruna-maissi ja päärynä ovat ensimmäisinä listalla :) Kääntymään Ella aloitti, toisn kuin meidän muut lapset, vatsalta selälleen. On sen nyt muutaman kerran tehnyt. Toisin päin ei aivan vielä pääse, mutta kyljellään ähisee ja on vailla enää sitä viimeistä " tönäisyä" .
Ellan päivärytmi on nyt alkanut olla aika selkeä. Eli aamulla heräillään 7-8, sitten valvotaan tunti, puolitoista. Ulkounet 2,5-4h ja taas hereillä jonkun aikaa. Iltapäivällä sitten toiset unet, jotka ei kuitenkaan ole ihan niin pitkät kuin aamupäivän unet. Ilta ollaan pitkälti hereillä ja n. 20.30 yöunille.
Joululahjoista oli myös puhetta. Meillä on (pahana) tapana lahjoa lapsia aina paljon, vähän liikaakin :/ Eli jokainen saa monen monta pakettia, kun tietytsti myös mummut ja papat sekä kummit muistavat. Joka vuosi päätetään, että ensi vuonna vähennentään, mutta jostain niitä vaan aina kertyy. Nytkin olen jo aloittanut lahjojen paketoimisen, ettei ihan viimeisiin iltoihin ennen aattoa taas jäisi :) Ellan paketit ovat nyt ensimmäisenä jouluna varmaankin perinteisesti vaate ja lelulinjalla. Kirjoja meillä myös yleensä annetaan lahjoiksi.
Jaha, nyt kuuluu 3v:n kutsu, joten tässä pikakuulumisia meidän huushollista :)
Misti kera viisikon
Kylläpä on pimeeksi ilma mennyt. Tulis pian lunta ni ois valosampaa. Tuohon ikäkysymykseen,et esikon synnyttyä olin 24. Tosin viikon päästä siitä täytin 25. Keskimmäisestä ehdin just täyttää 26 ja nyt Vilistä olin 32. Meillä kaikki muut, paitsi Vili, viettää synttäreitä tuokokuussa joten sarvien kolinaa välillä on kun 4 härkää asuu saman katon alla. Vili viides villahousu on sit syntynyt nippanappa ravun merkeissä.:) Vili maistoi eilen sosetta. Ilme oli kyllä näkemisen arvonen,mutta hyvin poika sen muutaman lusikallisen nieli. Maanantaista aletaan sitten kunnolla maistelut. Saa nähä,vaikuttaako kellojen siirtäminen rytmiin vai paraneeko vaan entisestään. Eikös nyt viikonloppuna siirrytä taas talviaikaan.. Ite otin jo varaslähdön jouluun; laitoin kyntteliköt eilen ikkunoille. Mies katto vähän kieroon,mut ei sanonu mitään.:) Nyt oikein hyvää viikonloppua kaikille. Ite palailen varmaankin vasta maanantaina linjoille. Mies alottaa pitkän vapaan ja keittiöremppaa jatketaan.Palailemisiin..
Alli, enpäs yhtään muistanut tuota turkasen kellojen siirtelyä! Just kun ollaan onnistumassa hivuttamaan rytmiä vähän aikaisemmaksi, eli ettei riekkuisi ylhäällä ihan puolille öin, niin eikös mene kaikki uusiksi... No, täytyy yrittää hiljaksiin sitten. Ja tämän ikäisellä saattaa muutenkin kaikki muuttua yhdessä yössä (heh), joten ei pitäisi siksikään liiaksi kangistua kaavoihin. Olen vaan itse sellainen, että mun on helpompi olla vauvan kanssa kun on jotain rutiineja ja ennustettavuutta elämässä. Esim. kun kävin yhden tutun kanssa kaffella tiistaina niin stressasin koko illan sen jälkeen, että miten nyt käy meidän nukkumaanmenon ym. Voi minua.
Toivottavasti Nikillä voidaan jo paremmin! Meilläkin tulee tuota ihan löysää kakkaa, tosin enää vain 1-2 kertaa päivässä. Se panttauspäivä ei onneksi ole ainakaan vielä toistunut. Vaikka eipä Onsku silloinkaan pahemmin tuntunut kärsivän, pieruja rupsutteli oikein antaumuksella. Tuo on myös niin totta mitä Nikki totesi ilmeistä ja äänistä, tuntuu että joka päivä jokin uusi höö tai ä-äy lisääntyy valikoimiin. On ne vaan niin ihania <3.
Tukkaa lähtee täälläkin, tosin ei mitenkään tuppoina, kunhan vaan tarvitsee harjaa vähän useammin putsailla. Väsynyt olen jostain ihmeen syystä koko ajan - luita ja ytimiä myöten kuten S@ri@ asian ilmaisi - vaikka Onnin yöunet ovat vähän pidentyneet. Ihanaa Nikki jos sulla on siitä päästä alkanut helpottaa, taisit kirjoitella jossain kurvissa väsymyksestä kun raskaushormoni elimistössä vähenee ja illatkin pimenevät.
Katsotaan nyt Misti kuinka isosta perheestä tässä enää haaveillaan ;). Toisesta on kyllä ollut puhetta ja mieskin tuntuu nielleen ajatuksen, ajankohtaa tässä vaan arvotaan. Alkuperäinen ajatus siis oli pieni ikäero mutta kahtellaan nyt. Selviydytään nyt ensin tästä yhdestä, ja eihän sitä koskaan tiedä tuleeko sitä toista edes. Kiva kun Ellallakin on jo selkeä rytmi, se kyllä helpottaa kummasti elämää. Vaikka kyllä minä muistan vielä niin hyvin ne pätkäunet, että vieläkään en osaa ihan luottaa siihen, että Onnin nukkuessa uskaltaisi alkaa tehdä jotakin kunnolla keskittymistä vaativaa, ja nukkumaan mennessä aina jännittää, että mitenköhän tämä yö menee. Tosiaan tulee oma pää vähän jäljessä näissä muutoksissa.
kun juttua riittää täällä Vauvankin puolella. Ite olen käynyt enimmäkseen avautumassa tuolla yhteisössä, mutta toki seuraan päivittäin tätäkin pinoa. Jotenkin ei vaan jaksa kirjoittaa enempiä kuin yhteen paikkaan tällä hetkellä.
Eikä mennyt nikki pieleen se ikämuistelu eli minä kuulun niihin " mummoikäsiin" . Olin 31, kun esikoinen syntyi ja marraskuussa tulee täyteen 39. Meillä onkin kovat kekkerit sitten, kun sattuu isänpäivä ja mun synttäri samalle päivälle:-)
Päivärytmiä meillä on alkanut nyt olla ja Meral nukkuu yleensä yhdet pitemmät (jopa 3h) unet. Yhteensä päikkäreitä tulee n. neljät riippuen unien pituudesta. Meillä kävi niin, että kun päivärytmi alkoi löytyä, niin yörytmi katos. Mielummin kuitenkin nukkusin enimmäkseen yöllä..Yöt kuitenkin vaihtelee ja viime yö oli ihan mukava kahden syötön yö. Sain itsekin välit nukuttua.
Täällä en ole vissiin kertonutkaan, että Meralilla on jo kaksi hammasta alaleuassa ja niiden tulo saattoi vähän sekoittaa yöelämää. Porkkanabataattisosetta ollaan maisteltu aamupäivisin viime sunnuntaista alkaen ja se sujuu aika kivasti. Sen jälkeen kakkaakin on tullut himpun verran aikasempaa 1xvko-tahtia useammin.
Nytpäs jäi kommentoinnit vähille, kun unohdin avata uuteen ikkunaan. Päivänjatkoja ja viikonloppuja kaikille!!
S ja M 4kk 1vko
ps. aikalailla vuosi siitä, kun tein positiivisen raskaustestin. Niin se aika rientää, snif...
Heippa tännekin! Eilen en ehtinyt lainkaan tänne, kun kirjoittelin tuonne yhteisöön ja kävin kaupas noiden poikien kans ja iltatoimet jne... Kiirutta pukannut koko aamun ja levoton yö takana! Ei taida vielä olla tauti voitettukaan meillä tai sitten hamput tekee kiusallisesti tuloaan?? Esikoinen ei hampuja huudellut, mutta niin nää voi olla erilaisia lapsi kullat.
Joo, oikeeseen osuit Satell ;D Olen juuri se keneksi minut kuvittelit. Mitäs teille kuuluu? Pääsittekö jo seuraavana päivänä kotiin, ku me? Valopöytä oli minusta kova juttu, vaikka ei lapselle varmasti paha, mutta se pikanen tissitys ja sit pakolla takas =( Onneksi siitä on jo tosiaan aikaa. Empäs muistanut asiaa edes enää! Taidan kirjoitella tännekin puolelle aika vapaasti, kun noin tunnistit minut,HIH. Missäs päin asustelet? Vähän silleen utelen, et joskos joskus nähtäis. Kirjaudu ihmees tonne mein yhteisöön mukaan, niin sieltä näet mun sähköpostin ainakin. Siellä on kivempi vaihtaa kuulumisia, kun tietää ettei ihan kuka tahansa juttuja lue. Toki aktiivisesti sinne jotain itsestä ois hyvä laittaa, vaikka en itekään ole vielä sinne kovin hyvin kotiutunut, mutta alulla sekin on jo =D
Oltiin äsken vaunuilemassa ekaa kertaa viikkoon! Esikko polki pyörällä ja komentelin häntä pysymään reunassa, kun autoja tuli. Lampea ihailtiin tovi ja Valtteri kiviä heitteli hihkuen. Niin nuo lapset vaan hetkessä kasvaa tai aika niiden kans menee äkkiä!? Joo, mut tosiaan levoton yö takana ja Santeri malttoi ehkä tunnin nukkua. Heräs siis ennekuin oltiin kotipihas ees takasin, mut onneks oli hiljaa tyytyväinen vaunuis kuitenkin. Nyt laitoin huilimaan Valtterin sänkyyn, niin et näkee autot leffaa veljensä kans, et pääsin käymään edes täällä. Nyt PAHIS äiti menee hakemaan vaavinsa hoidosta ennekuin hermostuu hoitajaansa ;-)
S@nde kera rapupoikien
Hyvin olen ehtinyt joka päivä lueskella tälläkin viikolla, mutta aina kun kuvittelee kirjoittavansa, niin itkuhälytin älähtää tms. No, nyt vei mies pikkuherran vaunulenkille, joten pääsin vihdoin tännekin puolelle.
Allille heti joulusta, että meillä on kissoilla pihalla häkki ja me viime viikonloppuna laitettiin sitä kiertävät valot päälle. Palavat klo 18-24 taas koko talven. Joten tavallaan jouluvalot täälläkin jo ;) Kynttilöitä meillä poltetaan ympäri vuoden, olohuoneessa ei edes ole kattolamppua vaan ainoastaan kynttelikkö, toki muita valoja sitten. Ja meille ei toi peruna käy herran mahalla ainakaan äidinmaidon kautta joten en peruna-porkkanavelliä ole päässyt kokeilemaan, mutta maissivellin makua meidän herra vihaa =) Silti paha äiti sitä yrittää joka ilta maidon seassa muutaman kymmenen milliä ujuttaa.
Tassuille sen verran, että kellon siirtäminen pitäisi juuri helpottaa teitä. Jos Onni siis menee nukkumaan hirveän myöhään niin viikonlopusta sitten juuri toisinpäin, eli tuntia aikasemmaksi. Meille sen sijaan tulee huvittavaa kun Jullehan menee nukkumaan klo 20-21 nykyään joten pahimmillaan aikaistuu seiskaan nukkumaanmeno. Ja tietysti myös sitten aamunousut *huokaus*
Tukkaa muuten lähtee täälläkin, ei ihan hirveästi mutta kyllä harjatessa huomaa. Toivottavasti tätä nyt kuitenkin riittäisi ettei ihan kaikki katoa.
Nikkilässä tuntuu asiat rullaavan mukavasti, pienestä flunssasta huolimatta. Jullehan ei edelleenkään käänny, eikä oikein yritäkään muuta kuin sängyllä. Mutta hirveää neliraajahytkymistä kyllä harrastaa.
Ja meillä myös halpa pikkumies kun saadaan sukulaisilta vaatteita kokoajan (pari pienokaista suvussa joilta jää pieneksi).
Jahas, isompi herra tulikin jo vaunulenkiltä ja jätti pikkuherran ulos, joten menen vaihtamaan kuulumiset alakertaan.
Hyvää viikonloppua kaikille!
-E-
Tulin vallan vastaamaan tuohon jouluhommaan - me ollaan kuukauden verran polteltu kynttilöitä, joita meillä talven aikaan kuluukin melkoisesti. Itteäni henk. koht. ärsyttää, ko melkein kaikki kaupat alottaa joulurallatuksien soittamisen kovaäänisistä jo loka-marraskuun vaihteessa. Joulusta on tehty niin kaupallinen, että se joulun tärkein sanoma on unohdettu - lämpöä, rauhaa, rakkautta sekä yhdessäoloa <3
Sande: Kyllä meän neiti on aika iisi ja saan tehtyä ihan hyvin hommia raksalla, mutta nyt nukkuu vain 2 tuntia kerrallaan ulkona, aikasemmin nukkua posotti sen 3-4 tuntia putkeen, mistä lie johtuu?! Uusista taidoistako vai " oikeasta" rymistä?! Nooh, kun herää, nii otan neitin sisälle, syötän ja neiti napottaa turvakaukalossa/vaununkopassa/sylissä, touhuissa mukana :) Ja olipa hyvä, ko annoit ton vinkin vessavermeistä, osan oonkin jo hommannut, mutta ostoslista on vielä piiiiiiitkä ;) Ja todellakin ootan, ko kuuta nousevaa pääsyä muuttamaan taloon sisälle - kieltämättä on ihana viettää joulu uudessa kotona. Kuinka kauan teillä on muuten kaavailtu aikaa niiden korjauksien tekemisiin? Siis toi on todella kurja sattuma :(
Ja iästä, ite oon nyt 31, mutta esikoisen syntymän aikoihin olin 20 vee eli pitkä väli tuli näillä sisaruksilla, mutta katotaan jos seuraavien väli ois lyhyempi. Ois muuten aika mellevää, jos pääsis Kesäheiniin vm. 08 ;)
Jaiks, nyt tuli kutsu, joten moii....
AJ ja tyär
Onpas sumuista ulkona, alkaakohan sataa vielä? Meillä olisi ollut taloyhtiön pihatalkoot tänään, tai siis onkin, mutta oli vähän mielenkiintoinen aamu ja pääsin aamiaisen pariin vasta nyt (syön tässä samalla koneen ääressä pumpatessani), joten antaa olla. Alkuperäinen ajatus oli ottaa Onni vaunuissa pihalle ja vähän haraveerata, mutta kun en saanutkaan itse edes vaatteita niskaan saati syötyä ennen kuin kaveri pitkän viivytystaiston jälkeen simahti, niin jääköön nyt väliin. Lopettelevatkin jo kohta jos vanhat merkit pitävät paikkansa.
Kiva että Meralille ovat soseet tuoneet apua kakantekoon! Ja jo toinenkin hammas, onneksi olkoon! Muilla ei taida vielä olla yhtään?
Jaa niin Ellu, taas vaihteeksi ilmaisin itseäni vähän epäselvästi. Harmittelin vain, että jos olisin muistanut tuon kellojen siirron, olisin saanut sen tunnin muutoksen aikatauluumme " ilmaiseksi" . Nyt olen koko viikon käyttänyt aikataulun nitkuttamiseen aikasemmaksi... Hyvähän se vaan on, jos menee vielä tuntia aikaisemmin nukkumaan, mutta en halua, että meillä kohta herätään kuudelta tai jotain. Mutta ei pitäisi ottaa paineita, näillähän voi tosiaan rytmi muuttua vielä sen seitsemän kertaa.
S@ndelle jaksuja yöhuuteluihin, olisivatkohan tosiaan hampaat tulossa? Kiva että tauti kuitenkin näyttäisi olevan helpottamaan päin ja pääsette jo uloskin.
Iästä vielä pikaisesti, että tokihan tässä vielä ehtii, moni minua vanhempikin vauvautuu vielä. Ajattelin vain, että ei tässä ihan Onnin kouluikään parane odotella :), kun ei tässä nyt nuorentuakaan voi ;). Ja ajattelen vähän samoin kuin eräs kesäheinä (joka kirjoitti tästä yhteisössä joten siksi jää nimi täällä mainitsematta), että jos tässä pidempään odottelee ja ehtii jo tottua yöuniin ym., jaksaako tähän rumbaan sitten enää uudestaan heittäytyä. Tietenkään ei ole sanottua, että se toinen edes sitten heti tulisi kun alkaa yrittää, vuosia voi mennä vaikkei haluaisikaan, mutta se on sitten taas eri juttu. Toivottavasti meistä kaikki lisää lapsia toivovat siinä onnistuvat! Toivon sitä todella koko sydämestäni kaikille.
samaan aikaan astialla, heipat vielä sinne pohjoiseenkin! Kyllä kuulostaa niin ihanalta joulu omassa uudessa talossa, fiilistelen täällä ihan mukana! Mullahan on iän kaiken ollut omakotitalo haaveena, vihaan tätä kerrostaloasumista yli kaiken. Ei vaan Helsingin hinnoilla ole mitään jakoa, jos ei lotossa satu voittamaan.
Mekin jo suunnitellaan valojen virittelyä ikkunoihin, onneksi mieskin tykkää niistä. En osaa ajatella niitä vain jouluvaloina, meillä ne ovat aina pimeimmän ajan yli käytössä. Ja kynttilöitä ei poltella, kun meillä on pitkäkarvainen kissa, joka tunkee itseään joka paikkaan. Kämppä on niin järjettömän ahdas " peruuta sisään -luukku" , ettei täällä oikein ole sellaista turvallista paikkaa jonne kissa ei pääsisi eikä olisi muutakaan palonarkaa lähellä.
Kun karkas pelkkä otsikko tällä kertaa,HÖH! Meillä poika posottanut jo KAKSI TUNTIA päikkäreitä vaunuissa, joten voi loppua pikaseenkin.
Meillä yhä jotain ihme huutoja menossa, niin en eilen ehtinyt tuonne yhteisöön lainkaan ;(( Tiedä sitten ehdinkö tänäänkään!? Kurkin tänne ensin, kun tuo yks mua " huuteli" siis oisko ollut Satell...
Niin nuo huudot jatkui liki klo.24 asti! Ei huolinut pulloa lainkaan en siis saanut sitä totuttua velliä hälle ja tissillä ois ollut koko ajan ja nukahtikin siihen, mutta kun irrotin tisun, niin huuto alkoi välittömästi! No, nukahti sitten noin 24 tissille ja heräsi aamulla klo.8. Sain nukkua siis koko yön rauhas ja aamula alkoi huuto taas =0 Sain nyt puolilta päivin syötettyä vellipullon kohtis hyvin ;-) Tissitys kestikin sitten liki klo.14 ja sitten lähettiin taas vaunuileen/pyöräileen! Saas nähdä kuinka kauan posottaa unta sillä mun puolesta saa nyt nukkua uni velkaansa pois, jos ois taas iloinen, huutamaton itsensä =D
A-J Meille maksettiin vakuutusyhtiöstä 160 työtuntia korjaukseen. En tiedä kuinka paljon menee todellisuudessa. Osa lattiaa odottaa purkamista ja sitten laattamies tulee ensin tasoittamaan, sitten vesieritämään ja lopuksi laatoittamaan nämä tilat TK, AULA, KHH JA SAUNA. Onneksemme emme olleet vielä tehneet saunaa ollenkaan, niin sitä ei tarvii purkaa. Ajattele asia niin, et jos teille tulis koko taloon 20-25cm korkeuteen vettä, niin kaikki siitä uusiksi. Meillä kävi sikäli harmisti, kun takkahuone ei ollut vielä käytössä, vaan isännän työkalu varastona... ; (((( Kaikki hänen koneensa on nyt sitten uineet vedessä! Osa toimii vielä, mutta ei yhtään tiedä kuinka kauan... Niinmpä vakuutusyhtiö olikin reilu meille, et korvasi kaikki mitä listasimme enempiä kyselemättä =) Onni siis kaikenkaikkiaan mein puolella kuitenkin. ollaan siis TODELLA TYYTYVÄISIÄ TURVA vakuutusyhtiöön!!!
Millasen talon te muuten rakensittekaan? oliko joku paketti? Voit vastata tuonne yhteisöönkin kyllä.
Meillä isäntä tänäänkin heti aamusta tuonne pihalle ja tallia tekemään. Toki kiva, et on ahkera mies, mutta joskus ois apu tarpeen sisälläkin... Itelleen hää tuota tallia kyhää! Moni onkin sanonut, et on kuin toista taloa pihaan pykättäs, kun on niin hienon näköinen rakennus! Meille siis tulee 120 neliöinen 2autontalli ja katos varasto systeemi. Ensin normaali talli, sit noin 6metriä korkea osa ja sit katos, joten voitte kuvitella, miltä se täällä " maalla" näyttää, jossa naapureilla on miltei jokaisella joku hevonen nurkissaan, kuka millasessa pilttuussaan.... Enkä kerro tätä nyt mitenkään kehuen vaan miettien onko meil karnnut mopo käsistä...?? Oli miten oli, miestä täällä sisällä kotonakin kaipais vaimo ja pari pientä poikaa! Miten ihmees saan hänet edes joskus sisälle muutakuin syömään ja nukkumaan?
Nyt valitus loppuu ja meen laittamaan pyykit viel koneeseen, jos kerkiin ennen Santerin heräämistä
S@nde kera höpöttävän ja häiritsevän Valtterin
Missäs yhteisössä te " treffailette" ? Jos sinne vaikka pääsis mukaan....
Juu, ei se valohoito ollut kauheen mukavaa, vaikkei siinä sinänsä mitään, mutta ei meidänään poju siinä kauhean hyvin viihtynyt, sitten viihty vähän paremmin, kun jätin kädet sen puvun ulkopuolelle.
Me asustellaan meri-porissa, metsämaalla tarkemmin. Voitashan sitä joskus tavata ihan oikeestikin =o) Missäs päin te vaikutatte, kun joiduitte tulvan uhreiksi? Tosi ikävää sellanen, onneksi saitte kunnon korvaukset vakuutusyhtiöstä, ettei tarvitse sitä ainakaan murehtia. Ja komeeta autotallia/hallia teette. Meilläkin mies haaveilee kunnon tallista ja selvitti, että jonkunlaisen tuohon pihaan voisikin rakentaa, vaikka meillä onkin aika pieni piha. Saisi sitten hommattua sinne jonkun vanhan auton raadon =o/ Toisaalta isompi talokin olisi kiva... varsinkin, jos joskus saadaan vielä toinen lapsi =o) Ikääkin alkaa olemaan jo senverran, ettei sitä montaa vuotta voi lykätä... 35 tuli täyteen toukokuussa, vaikkei siltä tunnukaan =o))
Me oltiin tänään Matti-pojan kanssa lääkärissä, kun ajattelin, olisko pojalla jotain allergian alkua, kun otsaan pukkaa silloin tälloin ihottumaa, kakka on vihreetä ja pulauttelu TOSI kovaa, tänäänkin pulautti mun paidalle ja se haisi ihan oksennukselle, vaikka ihan pulahtamalla tuli. No se lääkäri meinas, ettei ole allergiaa, kun ihottumaa on vähän ja vain otsalla, allergiassa kuulemma ihottumaa tulee muuallekin. Ja kakan pitäisi olla vetelää ja tulla monta kertaa päivässä tai sitten tosi harvoin, ja meillä se tulee kyllä päivittäin, mutta on vihreää. Väri ei kuulemma merkitse mitään... ja pulauttelukin normaalia, jos kerran kasvaa hyvin.... Pitäisi kyllä olla asiantunteva lekuri, perehtynyt allergioihin ja suolistosairauksiin ja kiertää muissakin paikoissa, kuten mehiläisessä. Enpä sitten tiedä, täytyy nyt seurata tilannetta. Poitsu nukkuu kyllä hyvin, öisinkin 9 tuntia heräämättä edes syömään ja päivällä ottaa ulkona parin, kolmen tunnin nokoset ja illalla vielä parit pienemmät unoset. Eikä mielestäni itkekään mitenkään epänormaalin paljon. Tänään tosin ollut ilta aika vaikea ja kauheasti vain huiski, kun nukkumaan laitettiin. Pullolle kiukutteli ja pulautteli, tuntui olevan ilmaakin masussa. No, nyt viimein nukkuu....
Meillä ollaan jo kokonaan korvikkeella, kun oma maito tyrehtyi pikkuhiljaa jo aika alussa. Maissivelliä syötiin parin viikon ajan, mutta nyt se ei oikein maistu. Jotain hedelmäsoseita ollaan vähän maisteltu ja samoin peruna-maissi-sosetta. Neuvolan kehotuksesta ne aloiteltiin, jos se vaikka vaikuttais tuohon pulautteluun. Oltiin muuten torstaina 4-kk neuvolassa ja pojalla nyt pituutta 65,5 ja painoa 7230. Syntyessään oli 52 cm ja 4250 g. Nyt pitää mennä katsoon, mitä tuo ukkeli tekee, jos vaikka pääsis vielä tänään saunaan....
Pikaseen tuli kurkkaan tänne, kun sun kans samaan aikaan kirjoitin tonne yhteisöön. yhteisö on tuolla meses ja kesäheinät... Katso linkki tuolta aiemmilta sivuilta tästä ketjusta. Mä liityin vasta kans ja en osaa sitä sinulle linkittää. Siellä kirjoittaa kesäkuun lopus tai heinä-elokuus saaneet äidit omia kokemuksiaan! Siis mainio vertaistuki muista samoissa olevilta ;D
Me asutaan euromarketin lähellä raumantien varressa. Tarkemmin en viitsi tänne laittaa, kun on pieni paikka. Mun hyvä ystävä asuu metsämaalla mun käsityksen mukaan kanssa. Teemuluodon lintutornille mennään samaa tietä, kuin niille käännytään ;D
s@nde kera nukkuvien poikien ja pokeria katsovan miehen
liityitpä sitten tänne Vauva-palstan kesäheiniin, msn-yhteisöön tai sekä että! Pitkälti sama porukka on kummassakin. Jos haluat teidän syntymätietonne mukaan tuohon esittelylistaan (ks. sivu 1), kerro strategiset mitat ym. niin lisäillään!
Viime yö meni taas 2 syötöllä, mutta piiitkillä valvomisilla, joten olen ihan rikki. Kaikkea kokeiltiin tutinpitelystä sängyssä vaunuilla heijaamiseen ennen kuin kaveri taas sammui unille. Toivottavasti ei tule tapa.
Vaunuilusta olisi kysymys. Olen katsellut ulkona kun toiset vetävät vaunut räteillä peitettynä, vaikka ainakin täällä on tällä hetkellä jotain +10. Itselle ei ole tullut mieleenkään, toki vauva on lämpimästi puettu ja vielä makuupussissa. Miten teillä muilla, peittelettekö (jo) vaunun aukkoa harsoilla tai jollain? Tai kuinka kylmällä alatte peitellä? Ja kuinka kylmällä ylipäätään lähdette vauvan kanssa ulos (tai laitatte nukkumaan ulos)?
Satell, astu laivaan mukaan vaan :) Ja tervetuloa.
Tassu: Mulla on ollu kokoajan siinä vaunujen aukon kohalla joko harso tai " itikkaverkko" , joskus jopa molemmat. Harso on hyvä verho mm. valoisuudelle ja estää samalla myös öttiäisten lentämisen vaunuihin (täällähän niitä on riittänytkin tänä kesänä/syksynä). Ja kevyt (alle -10)pakkanen ei ainakaan oo mikään este ulkona nukuttamiselle, kuhan vaan on tarpeeksi vaatetta ja suojaa pakkasilla. Mun pitäiskin käyä muuten ostamassa semmonen lampaantalja talveksi lämmittämään vaunuihin.
Nyt syömään...
AJ kera Ronskun
Taitaa lunssat jo vähitellen hellittää, kiitokset vain osanotoista...
Tohon nukkumisjuttuun on ihan ainakin pakko kommentoida. Mä olen aina rakastanut nukkumista ennen esikoista kymmenen tuntia yöunta ei tuntunut missään. Esikoisen säännöllinen ympärivuorokautinen rytmi, jossa enemminkin valvottiin yöt ja nukuttiin päivät pahimpaan kaamokseen vei kyllä mehut kolmeksi vuodeksi. Tuntui, ettei enää yhtään valvottavia öitä tänne meille. Kesti ikuisuuden, ennen kuin halusin edes ajatella uusia vauvoja. Nykyisin jaksan paljon paremmin kuin kohta seitsemän vuotta sitten, mutta jokainenhan tietää omat tuntemuksensa parhaiten. Jos mä olisin tehnyt kaksi lasta " samoilla valvomisilla" , olisin varmaan jossain parantolassa tällä hetkellä... =D ja eiks vanhemmiten ne unet kevene ja lyhene, ainakin oma mummoni oli aina viiden-kuuden pintaan jo jalkeilla, hih!
Joo, Berokkaa mä tällähetkellä vetelen, kun luin jostain, että b-vitamiini ja sinkki on hyväksi hiustenlähtöön ja jos saisi apua tähän kaamosmasennukseenkin samalla. Ei se helpota, Tassut, kun vasta kevätauringon paisteeseen. Olen varmaan karhuinkarnaatio, koska voisin painua nukkumaan koko talveksi ja sitten herätä, kun aurinko taas näyttäytyy KUNNOLLA! Joulun tienoillahan niillekin pennut sinne pesään pötkähtää ja jouluihmisenä voisin sen ajan olla sitten hereillä. Toinen vähän realistisempi haavekuva on muuttaa jonnekin lämpimään ja valoisaan puoleksi osaa vuotta ja tulla sitten takaisin, kun täällä saa riittävästi valoa.
Vauvan kanssa ei ole varsinaisesti valvomisongelmia; nukutaan edelleen kylkikyljessä ja mä en edes kunnolla herää, kun se tulee rinnalle. Aamulla en muista montako kertaa se on syöny. Luulin jo joutuvani siirtämään sen omaan sänkyyn, kun liikkuminen alkaa, mutta paremminhan se siinä tissillä pysyy nukkumassa kuin yksin sängyllään. Kääntyy nimittäin unissaankin masulleen - ja sitten harmittaa!
Vielä oli kolmas kiihottava aihe, mutta menipä pois ajatuksista, kun tuota ulkomaille muuttoa haaveksin...
Aluksi voimia kaikille sairastaville. Me ollaan toistaiseksi (koputan puuta) säästytty flunssalta,mut vieläpä tuo ehtinee tännekin rantautumaan. Lahjoista vielä,etten aio itekään Viliä hukuttaa paketteihin. Muutaman pienen hankin ja siinä se. Vanhemmat muksut sit taas asia erikseen,vaikken niillekään kun muutamat osta. Saavat kuitenkin lähisuvulta enemmän kun tarpeeks. Esikko tosin oli kovin vaatimaton; hän haluaa vain yhden ainoan pleikkapelin.:) Aamusta keittelin muutaman perunan ja porkkanan. Nyt pitäis ne soseuttaa ja pakastaa. Ens viikolla aattelin alottaa maistiaiset. Ainakin Vili tykkää peruna-porkkanavellistä,joten luulis sama soseena maistuvan. Meille ei kuulu juuri mitään. Vilikin tarttuu jo leluihin ja kääntyy hieman autettuna vatsalleen. Vielä ei oo hokannu yksinään kääntyillä. Uusia ääntelyitä on myös ilmaantunu. Päivällä valveilla jo huomattavasti enempi ja yöt nukkuu hyvin. Näin meillä pikaisesti tiivistettynä. Nyt pyykkejä laittaa kuivumaan. Palailemisiin..