Ajatteletteko koskaan, kun lehdestä lukee onnettomuudesta; " Yksi kuoli ja toinen loukkaantui." ...
Mitä se oikeasti tarkoittaa tuon loukkaantuneen osalta? Onko se jotenkin " parempi" vaihtoehto, kuin kuolema? Tällaisia mietteitä taas tänä päivänä.
Kommentit (3)
Vierailija:
Kuski ollut päissään, kyydissä ollut kuollut ja itse todella vaikeasti loukkaantunut. Ei ainakaan kävele enää koskaan, muusta ei vielä tiedä. ap
Joskus mietin, että mahtavatko ihmiset todella tajuta mitä esim selkäydinvamma ihan oikeasti merkitsee? Siis kun uutisessa lukee vaikka " kolme loukkaantui vakavasti, kuolemantapauksilta vältyttiin" .
Halvaantuneet makaavat ensin teholla pitkään, sitten kuntoutuslaitoksessa. Hyvinkin mahdollisesti ihan eri puolella Suomea. Loppujen lopuksi oppivat istumaan ja hyvässä lykyssä " kelaamaan" tuoia itse. Esim hyvinkin reippaan oloinen pt-istuja saattaa olla ihan onneton käytännön jutuissa: käsissä toimii vain ojentajat ja niillä kikkaillen onnistuu kelaamaan.
Vatsa pitää toimittaa avustajan toimesta ja yleensä loppujen loppujen lopuksi katetrointi on edessä, kun rakko ei enää tyhjene kunnolla. Useita vuosia kyllä pärjäävät kusipussien kanssa, ennen kuin rakko tekee tenän...
Puhumattakaan aivovammoista... ne muuttaa jo vammanakin persoonallisuutta ja heidän hoitaminen ei paljon eroa kehitysvammaisten hotamisesta.... yksikin nuori kundi oli kiivennyt ränniputkea pitkin partisille, kun avain oli unohtunut. Tehnyt niin monta kertaa ennenkin, nyt vain putki petti...
Tuli vain tällainen ajatus, kun kuulin, että onnettomuus sattunut. Puolitutut kyseessä. Kuski ollut päissään, kyydissä ollut kuollut ja itse todella vaikeasti loukkaantunut. Ei ainakaan kävele enää koskaan, muusta ei vielä tiedä. ap