Mitä pitäisitte jos lastenne päiväkodissa työskentelisi julkiateisti?
Mikä on julkiateisti? Kaappiateistin vastakohta? Miten ihmeessä se vaikuttaisi hänen lastenhoidolliseen osaamiseensa?
Kommentit (20)
kunhan ei tyrkytä lapsille omaa näkemystään.
nykyisten julkiuskisten tilalle! JAIKS!
Kun siellä lastentarhassa ei ole islamistia eikä muitakaan hottentotteja..
ennemmin julkiateisti kuin julkiuskovainen. Uskovaisissa ei mitään vikaa kunhan pitävät uskonsa omanaan eikä tyrkytä. Ateisti osais ehkä kertoa maailmankatsomuksista monipuolisemmin..
Mutta kun aina ei voi valita niin kertoisin lapselleni, että kaikki ihmiset eivät
vielä ole oppineet ymmärtämään elämää tarpeeksi ja että rukoillaan heidän puolestaan.
saatananpalvoja. Se saattaisi miettiä lapsestani veriuhria epäjumalalleen. Toisaalta eikös ne kristitytkin juo verta ja syö ihmislihaa?
ateisti saa kertoa vapaasti (tyrkyttää) elämänkatsomustaan mutta uskovainen ei? Ei oikein uskonvapaus ja tasa-arvo toteudu.
arvostan moniarvoisuutta, eli sitä että lapsi tapaa ihmisiä joilla on erilaisia maailmankatsomuksia. Tosin toivon heiltä tietenkin rauhanomaista rinnakkaiseloa eli kykyä osoitta kunnioitusta toisiaan kohtaan.
päiväkodin tiettyjen tätien Jeesus-jutut saavat minun hampaani kiristelemään raivosta.
meill perhearvot perustuvat kristillisiin arvoihin joten jos siellä olisi hoitaja joka ei suostuisi lasten kanssa puhumaan uskonasioista niin ei hyvä juttu. Toki jos ajattelen asiaa toiselta kantilta niin voisin itse lapselleni kertoa että hoitajalla on eri näkemys asiasta ja näin ollen lapsen täytyisi hyväksyä tämä ihminen tällaisenaan ja me uskomme siihen mihin itse luotamme. mutta silti mielestäni päiväkodin kasvtus täytyisi tukea perheen omaa kasvatusta joten nämä olisi tällöin ristiriidassa.
Mulla ei ole aavistustakaan meidän päiväkodin henkilökunnan vakaumuksista.
Tälläisille:
"Mutta kun aina ei voi valita niin kertoisin lapselleni, että kaikki ihmiset eivät
vielä ole oppineet ymmärtämään elämää tarpeeksi ja että rukoillaan heidän puolestaan"
kuitenkin vastaisin, mun puolesta ei ainakaan tarvitse rukoilla. Itse olen oppinut ymmärtämään elämää ja sen tärkeyttä, ettei minun tarvitse uskoa siihen, mitä jotkut pitävät ehdottomana totuutena".
Ei kukaan pakota sinua uskomaan, siihen mitä muut uskoo. Voit uskoa rauhassa perheesi kesken mitä haluat, kunhan siitä ei ole haittaa muille.
Meidän päiväkodissa on useisiin eriuskontoryhmiin kuuluvia lapsia ja päivähoito on ehdottamasti uskontovapaata, eli kukaan hoitajista ei saa tuoda omaa hengellistä näkemystään esille, yleisellä tasolla voidaan keskustella uskonnoista lasten kysymysten pohjalta.
Eli siis mitään aatetaan levittävää ateistia ei tuonne töihin päästettäisikään, mutta muuten jos työasioista pitää näkemyksensä erossa niin ihan yhtähyvin voi olla ateisti, muslimi, ev.lut, ortodoksi, helluntailainen, jehova, mormoni tai mikä hyvänsä. Ei tuolla mitään merkitystä, pääasia että työnsä hoitaa.
En tosiaan tiedä, ovatko lasteni hoitajat tai opettajat ateisteja tai uskossa - ihan sama minulle, kunhan hoitavat työnsä ja ovat lapsilleni turvallisia aikuisia.
Mieluummin kuitenkin ateisti kuin uskovainen, jos sitä erikseen kysyttäisiin jossain. Mitään uskontoja ei lapsilleni tarvitse tuputtaa, he saavat tehdä valintansa itse kun joskus niistä asioista kiinnostuvat.
Eli me olemme ateisteja lapset eivät kuulu kirkkoon, mutta saavat osallistua joulukirkkoihin ym ihan vapaasti. Minusta on hyvä, että näkevät sen puolen vaikka emme noihin uskokkaan.
No kerran lapsi alkoi kyselemään onko jumala olemassa. Mies selitti hänelle jotkut uskovat, että jumala loi maan. Me uskomme taas siihen, että maailma on syntynyt pikku hiljaa kehittymällä (evoluutio teoria lapsille muokattuna). Jokainen saa uskoa mihin haluaa.
että pvkodin hoitajilla pitäis olla sama elämänkatsomus kuin itsellä. meillä se tarkoittaisi sitten sitä, että päiväkodissa ei saisi lapselle tarjota kuin luomuruokaa, ja että lapselle tulisi selittää, että siitä ja siitä kaupasta ei vaatteita osteta, ja että näitä tuotteita boikotoidaan jne. koska kuitenkin tiedän, että päiväkodissa on myös muita lapsia, joiden perheissä on erilaiset arvot kuin meillä, en todellakaan oleta, että hoitajatkaan puhuisivat pojalleni yhtä ja naapurin muksuille toista. siis samasta asiasta. vai pitäisikö lapset erotella eri hoitopaikkoihin vanhempien uskonnollisen vakaumuksen ja periaatteiden mukaan? no, se hyöty siitä tietty olisi, että ryhmäkoot olisi aikas pieniä.. :D
En tosiaan tiedä, ovatko lasteni hoitajat tai opettajat ateisteja tai uskossa - ihan sama minulle, kunhan hoitavat työnsä ja ovat lapsilleni turvallisia aikuisia.
Mieluummin kuitenkin ateisti kuin uskovainen, jos sitä erikseen kysyttäisiin jossain. Mitään uskontoja ei lapsilleni tarvitse tuputtaa, he saavat tehdä valintansa itse kun joskus niistä asioista kiinnostuvat.
Eihän hän saa omaa näkemystään lapsille (tai näiden vanhemmille) tuputtaa, oli se sitten mikä hyvänsä. Eli sen uskonnollisen vakaumuksen ei tulisi näkyä hänen työssään millään lailla.
mutta ei haittaisi jos päiväkodin työntekijä toisi esille omaa sitoutumattomuuttaan uskonnon suhteen - kunhan hänellä olisi muuten järkevät ja moraaliset arvot.
En tosin ymmärrä miten se päiväkodissa näkyisi...