Syyssissien viikonloppu
Kommentit (8)
Mihis on mammat tiensä löytäneet, kun ei näköjään tänne ainakaan?!
Kovasti on kyl täälläkin ollut touhua ja menoa, synttäreitä, kyläilyä jne. Tänään sitten vähän siivoilua.
Kirahviina kyseli päänsärystä. Mulla myös! Tänään itseasiassa vähän helpottanut ja uskoisinkin että syy löytyy yöunista. Tuon Hillan pahimman nuhan aikana särky alkoi ja muuten oli silmätkin ihan verestävät, tosi kivalta oon varmasti näyttänyt.. Nyt kun yöt menee taas ihan mukavasti (tai ainakin entiseen malliin), helpottaa päänsärkykin.
Uma kiva kun olet löytänyt mieleisen harrastuksen, saa nollattua vähän ajatuksia kotiympyröistä! Tuohon neuvolan ohjeistukseen, ruuan vähentämiseen en osaa kyl viisaita sanoa. Mutta yleensä kuulemma ohjeistus on niin kuin Huldiolla - Ettei vauva voi syödä liikaa. Toisaalta joskus olen kuullut niistäkin joilla on täytynyt syömistä rajoittaa.. Ainakin mahakipuihin liiallinen/liian usein syöminen voi vaikuttaa, niin kuin varmaan tiedätkin.
Ja tuosta lisämaidon antamisesta tuli mieleen - Että meillä tytsy jää usein kitisemään tissin päätteeksi, vaikka masu onkin tullut täyteen. Mistä lie johtuu.. (väsymystä?) Joskus tissi suussakin venkoilee ja " murahtelee" , mikä saattaa kuulostaa siltä ettei maitoa tulisi tarpeeksi. Mutta kun maitoa jää aina syönnin jälkeen norona valumaan, ei voi olla maidon riittävyydestä johtuvaa!
Sitten, me kokeiltiin pulloa toissa iltana. Pakastettua tissimaitoa annettiin ja annettiin melkein heti syönnin päätteeksi. Ihan tyytyväinen oli ennen pulloakin, mutta silti joi pullostakin isohkon satsin..! Että voi kai se syödä vaikkei niin nälkä välttämättä oliskaan.
Tokko tästä mitään apua teidän tilanteeseen oli. Mutta tulipahan mieleen :D
Olipa muuten tavallaan huojentava tieto tämä että myös pullo kelpaa Hillalle! Jo pelkkä tieto siitä että on mahdollisuus nukkua pitemmät yöunet, jos tarvetta tulee, piristi mieltä. Tai voi hyvällä mielellä lähteä lenkille tai vaikka shoppailemaan :) Esikoinen ei huolinut ollenkaan mun maitoa pullon kautta! Sitten olinkin kiinni imettämisessä niin kauan kunnes alkoi juomaan lehmänmaitoa alle vuosikkaana.
Nyt muuten voin sanoa että kaikki entiset vaatteet menee päälle :D Okei muutamissa housuissa saa nappia hieman kiskoa kiinni, mutta kuitenkin. Aika nopsaa siis sittenkin palautu myös lantio omiin uomiinsa. Painoa tällä hetkellä on sopivasti 45,5kg - Oon tosi happy kun ei ole paino nyt laskenut niin roimaa vauhtia!
Joo, mutta jatketaan taas paremmalla ajalla. Tyty heräs sitterissö ja huuto sen mukainen, että nälkä taitaa olla.
Dumle ja Hilla 3vkoa
Kewa...itselläni oli esikoisen kanssa iso ongelma kun ei oppinut syömään rinnasta...viikon ikäisenä oli pakko antaa maito pullosta ja muutenkin poika oli niin tavattoman nälkäinen että heräili yölläkin 1-1½ tunnin välein syömään...
Tiedän, että neuvolasta suosittelevat vasta 4-5kk ikäiselle kiinteden antamista, mutta meillä poika oli 2kk kun annoin ekat peruna maistiaiset...sitten porkkanaa ja kun poju oli 3kk niin alotettiin maisteleen soseita. Poika oli paljon rauhallisempi ja tyytyväisempi kun kiinteät alotettiin ja hyvin on kasvanut ja ollut terve ja tyytyväinen mies...tällä hetkellä ikää pian 9v. Nykyäänhän suositellaan pelkkää imetystä aina 6kk ikään asti, mutta minun lapseni ovat olleet niin nälkkäistä sorttia, että kiinteät on aloteltu viimestään 3kk iässä. Ja niin aion aloittaa tällä neidilläkin. Vielä on sentään rintamaito piisannut, mutta heti jos näyttää siltä, että maito ei riitä niin siirryn tutteliin. Hieno asiahan se on jos pystyy imettään pitkään, mutta pitää muistaa, ettei se vauva pidä meitä huonona äitinä vaikkei tissimaitoa saisikaan. Tärkeintä on kuitenkin se, että vauva saa masun täyteen, vaipat on kuivat ja syli tarjolla! Oman maalaisjärjen käyttöä suosittelen...jokainen vauva on erilainen ja toiset vaan tarvitsevat aikasemmin kiinteätä ruokaa kuin toiset.
Tulipahan tarina...Jaksamista ja voimia!
Risella ja neiti pian 1kk.
Viimein ehdin kirjoittaa. Kommentoitavaa olisi vaikka kuinka.
Uma, neuvolan ohjeet eivät ole mitään jumalansanaa. Välillä sieltä tulee juuri noin pöljää tekstiä kuin olet nyt kuullut. Ei vauvaa voi ruokkia liikaa, eikä varsinkaan dietille pistää. Jokainen kasvaa yksilöllisesti ja tarvii ruokaa omien tarpeidensa mukaan. Tuskin sinä hänelle kermaa syöttelet, vaan ihan oikeata vauvalle sopivaa ruokaa. :)
joku kerta kirjoitit vihastumisesta vauvalle. Tottakai paljon huutaviin palaa joskus pinna ja isompiin sitten vielä enemmän kun temppuilevat turhasta. Eräs ystäväni antoi hyvän ohjeen: kannattaa miettiä valmiiksi pakosuunnitelma pinnan palamisen varalle. Esim miettiä valmiiksi, että minulla on lupa tiukan paikan tullen laitaa huutava vauva sänkyyn, mennä vaikka parvekkeelle ja soittaa sieltä help me -puhelu ystävälle, miehelle kummille tai kenelle vaan. Tai antaa itselleen lupa hakata tyynytä tai vaikka rikkoa häälahja posliineja. Siis mitä vaan kunhan ei vihoissaan satuta vauvaa. Itse heitin kerran tiskikoneen ruokailuväline säleikön ja kaikki veitset ja haarukat kaakelilattialle. Meteli vastasi hyvin tunnetilaani ja säleikkö meni rikki. Lapsi ei!
nyt pyllyä pyyhkimään. meillä on ollu hulina viikko. siitä myöhemmin.
terv peikkoäet ja apj, joka tykkää olla sylissä
Ooon ollut tässä netti pimennossa jonkun aikaa kun en oo vaan ehtinyt/jaksanut tulla tänne.
Kaikki oon täällä ihan hyvin.Vauva on edelleen tukkoinen mutta onneksi meillä on kasvosauna joka auttaa tukkoisuuteen.Vaavi on polvien päällä mahallaan ja kasvosauna on lattialla sohvatyynyn päällä(oikea korkeus)ja siinä sitten höyryttelemme ja pikkuniistäjällä tuotokset ulos.
Aada on edelleen sylivauva ja se kyllä rajoittaa kotiaskareiden tekoa mutta toisaalta mun työhän on vauva ja ne kotihommelit hoituu kyllä viimeistään kun mies tulee töistä tai isommat koulusta.
Muuten elämä on täällä mallillaan ja sitä läheisyyttäkin josta valittelin aiemmin kun ei ollut niin on taas kaikessa niin kuin ennenkin:)
kewa:Olipa kurja lukea että väsynyt olet edelleen;(
Oletko kertonut neuvolassa???se on tärkeää!Entä oletko käynyt lääkärissä ja kertonut siellä vauvan pulauttelusta?
Se mitä itse en tekisi on antaa vauvan huutaa.On tärkeää että vauva tuntee hoitajan läsnäolon kun sattuu tai on väsy itkua tms...
Täytyy muistaa että kukaan ei itke turhaan kiusatakseen esim.äitiä vaan itkuun on aina syy ja vaikka huuto jatkuukin kun on hoitaja lähellä tuo se lapselle turvaa.
Onko teillä esim:korvasuojia tai jotakin jota voit pitää korvilla ja vaikka vauvaa sylissä tai sangyssä mahallaan(jos masuvaivoja)ja kättä turvallisesti vauvan päällä?
Peikkoäetin ystävän neuvo oli hyvä.
Tiedän todellakin oman esikoisen miltein jatkuvasta huudosta (koliikki)joka jatkui aina nelikuiseksi saakka että se on todella hermoja raastavaa.Minä mietin yön hiljaisina tunteina että paketoin metsään huutamaan tms ja välillä jouduin laskemaan kolmeen kymmeneen että otan rauhallisesti sängystä pois,odotin myös kovasti että vauva olisi niin iso että voisin viedä sen vaikka viikoksi hoitoon yms...
Sitten eräänä päivänä huuto lakkasi ja niinkäy onneksi sinullekkin.
Parisuhdetta emme tuolloin hoitaneet vaan loittonimme edelleen toisistamme.Jälkeenpäin ajateltuna olisi meidän pitänyt pitää yhtä sillä yhdessä sitä ollaan vahvempia ja auttaa enemmän kuin riitely joka tietysti helposti astuu kuvioihin kun on väsynyt.
Toivon sydämmeni pohjasta jaksamista teille vanhemmille!Teille on luoja suonut arvokkaan pikkuisen joka on täysin riipuvainen vanhemmistaan siksi olisikin ensiarvoisen tärkeää että saat välillä levätä jotta jaksat taas paremmin myös esikoisen kanssa.Ota kaikki apu vastaan mitä saat ja uskalla myös sitä pyytää!!
Olet(te)ajatuksissani!
Aiemmpia keskusteluja en tiedä mistä olette keskustelleet mutta jaksuja kaikille olette teidän vauvoille maailman tärkeimpiä!!
Meidän Aada kävi juuri yöunille joten tämä äippis hilpasee nyt suihkuun.
öitä:)
Täällä ihan pikaisesti ja sitten kutsuu sänky...Mies on TAAS työreissulla ja minä itekseni lasten kanssa...no, onneksi tähän on jo tottunut, joten sikäli menee vanhalla rutiinilla, vaan aika rankkaa tämä on (mies ei varmaan edes tajua...). Onneksi ei sentään joka viikko mies ole reissussa.
Niin, sitä piti tulla kirjoittamaan, että mä olin suorastaan mykistynut luettuani Uman neuvolasta saamat ohjeet. Eihän vastasyntynyttä voi syöttää liikaa!!! Mä en edes ymmärrä mistä maailmasta nuo neuvolan ohjeet ovat. Mä olen ainakin saanut noita imetysohjeita kasan sieltä täältä ja kaikissa kirjoitetaan, että vauva syö vauvantahtisesti, imetystiheyttä ei voi itse mennä muuttelemaan, vaan vauva syö silloin kun on nälkä. Ja mitä noihin imetysväleihin tulee, niin joku vauva syö tunnin, joku 4 tunnin välein. Eikä ihan taatusti syö joka kerran saman verran. Korviketta täytyy kaiketi sitten säännöstellä -mulla oli ainakin joku neuvolasta saatu lappu, missä oli noin ohjeet vuorokausimäärästä. Etkös sinäkin Uma imetä vielä? Heitä hiiteen noi neuvolan ohjeet ja annat just niin paljon maitoa Veslille, kuin hän ottaa.
RAKKAUSVAUVA se oli kauniisti kirjoittanut tuosta vauvan itkusta ja läheisyydestä. Niinhän se just on ja kun tuon ohjeen muistaa, niin tulee parempi mieli :-) Kyllä minäkin toissa yönä ärräpäitä päästelin, kun jäbä päätti seurustella klo 01-02, mutta kun sitten näin sen hymyn ikenet vilkkuen, niin ajattelin, ettei tuolle voi olla vihainen. Sama on itkun kanssa eli kyllä meilläkin jäbä itkee, mutta olen ajatellut, ettei hän sille itkulle voi mitään, meidän tehtävä se (kait) on selvittää, mikä on itkun syy. Ainahan se ei selviä, mutta edes auttaa lohduttamaan...
KEWALLE lähettelen kovasti jaksamistsemppejä! Saitko kysyttyä sieltä neuvolasta siitä pulauttelusta? Oletko huomannut, että tuleeko sitä puklua joka kerta yhtä paljon vai vaihteleeko määrä? Ja oletko huomannut, miten vauva on syönyt ennen pulauttelua eli syökö ahnaasti, onko sulla suihkutissit, onko itkuinen kun syötät jne. Mä nimittäin olen huomannut, että silloin kun mulla tulee hirveästi maitoa, jäbä selvästi nielee ilmaa ja syöminenkin on vaikeata. Tällöin röyhtäytän vauvan ja sitten jatketaan taas syömistä. Ja tän jälkeen syöminenkin on paljon helpompaa, kun maitoa ei enää tule niin kovalla voimalla eikä nielussakaan ole enää niin paljon ilmaa. Meilläkin pulautellaan, mutta huomattavasti vähemmän, jos/kun saan jäbän röyhtäytettyä.
KAIKILLE sairastuville kovasti paranemisia! Meillä ollaan toistaiseksi säästytty flunssilta *koputtaa puuta*mutta esikko oksensi eilen ja oli tänään tosi väsynyt...Toivotaan ettei ökätauti iske meihin muihin.
No, niin, pitäis kait lähteä katsomaan tuonne sänkyyn, kun jäbä önisee siellä. Taidan ottaa viereen ja mennä itsekin nukkumaan.
-Ultsi kera Nuuskun 6vko-
Heippa vaan,
kotiuduttiin mökiltä ja eilen oltiin jo juhlimassa kaverin 40-vuotisjuhlia. Menoa siis piisaa. Mökillä oli onneksi rauhallista ja mukavaa perhe-eloa. Suppiksia poimittiin ihan urakalla, kun niitä oli kauhiasti! Mulla oli oona liinassa ja kyllähän noita pystyi jonkin verran poimimaan. Välillä sitten viihdytin 2-vuotiasta, ettei tämä tallonut suppiksia.
Voimahali täältäkin edelleen Kewalle. Nämä ovat aivan varmasti rankkoja kuukausia ja apua tarvitset. Muut ovat jo kirjoittaneet niin paljon viisaita ohjeita, etten niitä toistele. Tsemppiä sulle ja muista, että tämäkin vaihe menee ohi, vaikka tällä hetkellä tuntuu siltä, ettei varmaan mene.
Umalle totean muiden tapaan, että onpas tosiaan omituisia ohjeita neuvolasta... Mutta luota itseesi! (Ja täältä palstaltahan ne asiantuntijoiden neuvot löytyvät, hihii...)
Mutta nyt en malta olla jatkamatta kotihommia, kun on rauhallinen hetki. Vaavi nukkuu, flunssa on ohitettu ja iltaraivaritkin alkavat helpottaa. Yökin meni hienosti! Eli täällä voidaan hyvin!
Voikaa tekin hyvin,
apinaemo
Esikoisen ja miehenkin syysloma siis vetelee viimeisiään. Voi kurjuus, miten niihin aikaisiin aamuihin ja eskarilaisen kulettamiseen taas tottuu.
Apinaemolla ja Rakkausvauvalla kaikki mallillaan kiva kuulla :)
Hurjalta kuulostaa Kewa sinun kertomuksesi.. Hyviä neuvoja ainakin olet täältä saanut - Toivoisin sinulle voimia kertoa asioista jollekkin ulkopuoliselle, esim. neuvolassa. Älä haudo sisääsi tunteitasi! Voimia!
Mitäs muuten kuuluu Typykälle, entäs Fiia, Piiukin häippässyt jonnekkin..?
Meillä oli aivan ihanteellinen viime yö - Menin kerrankin Hillan kanssa samoihin aikoihin yöunille, en edes BB:tä jäänyt tuijottelemaan. Ja siitä hyvästä nukuin ruhtinaalliset 9 tuntia. Hilla söi tasan 2 kertaa, molemmilla kerroilla oli jo 15 minuutissa takaisin omassa sängyssä jatkamassa unia. Eli helppo kuin mikä! Aijon tänäänkin mennä heti nukkumaan kun vain kykenee - Niin ihana olo tuli, kun sai kunnon yöunet :D
Päivä on mennyt Hillalla nukkuessa - Syöty ja vaippaa vaihdettu, muuten nukuttu. Isomummu kävi tänään kylässä ja äitini.
Mietityttää vaan tuo reppanan nuha. Kuin kauan se oikein voi kestää? Nyt tulee 2 viikkoa täyteen, vaikka on se jo huomattavasti helpottanut. Tulee vaan kaikenlaisia ajatuksia allergioista astmaan, mieleen..
Nyt valmiiksi katettuun ruokapöytään käy nokkani tie :) Hilla vielä vaunuissa vetelee sikeitä.
Hyviä vointeja!!
Minäkö ensimmäinen???
Umalle sanoisin että vauvaa ei voi syöttä liikaa, kaikki ylimääräinen tulee ulos tavalla tai toisella (pulautus, kakkaa). Niin minä olen ymmärtänyt.
Kirahviinale voimia, kyllä kuulosta tutulle se hermostuneisuus. Päänsärky varmasti väsymyksen merkki, rikkonaiset yöt ja päivät esikoisen kanssa yms...
Ja tervetuloa ne viimeiset syyssissit.
Meidän vauvan yöt ihan ne 1,5-2 tunnin unien pituisia ja illalla nukahtamaan ei saa millään. Pakko antaa huutaa, kun muu vaan ei autta! Kuitenkin uskon vauvan kasvavaan, käytössä jo 60cm vaatteet, tuplaleuka ilestynyt ja itsellä olkapäät röyhtäyksien metsästyksen roikuttamisesta kipeät. Yöllä selvästi ei kaipais ruokaa niin usein, kun yleensä kaikki tulee heti ulos röyhtäyksen yhteydessä tai sitten n. 10 min. kuluttua oksenteleen (todella mukava kuuneltava kun pulauttele oikein vauhdilla ja sen jälkeen nenä maitoa täynna ja tuhisee ja piersekelee ja paskoo yms...). Uutena on sitten se huutaminen myös vaunissa ulkona, en tiedä mitä tekis kun tutti myös ei kelpaa, vaikka rattaat siis liikku, niin huuto vaan yltyy. Mä hermostun vauvan itkuista ja sitten olen vihainen myös esikoiselle, ja miehelle yms. Noidankehä?
Minusta taas tuntuu että tämä toinen vauva on paljon vaikeampi kun esikoinen. Tai siis minä vaan en jaksaa... Olen useita kertoja miettinyt että heitän ulos sen vauvan tai ottais joku sen vaan pois! Mies ajattele varmasti myös noin, onneksi vaan ajattellaan. Hänen hermot kestää huutamista kauemmin, minä sentään lopuksi sortuun ja ottan syliin yms. Olen miettinyt että koska vois aloitta kiinteät? Onko jokulla tietoa miten aikaisin vois jo?
Mentävä, ei nukahta se vauva siis millään, vaikka maha täynnä ja vaipat vaihdettu... kewa ja poika 1kk