Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkipuhetta kaipaisin...

20.10.2007 |

Kysyn täällä vielä, kun tuolla toisella palstalla peloteltiin ihan hysteerisesti.

Syön tosi harvoin kalaa ja eilen ajattelin, että ostan kerrankin savustettua kirjolohta. Se on melkeinpä ainut kala mistä tykkään.

Ostin sitä siis kaupan kalatiskiltä ja jälkikäteen soitin ja kysyin ja sanoivat, että ei ole ollut vakuumipakattuna.

Oletin, että savustettu kirjolohi on ihan hyvää syötävää ja kielletyiksi olen käsittänyt vain vakuumipakatut ja graavilohen. En siis tosiaan ymmärtänyt, että tuokin ehkä olisi.

No tällä toisella palstalla sanoi muutama, että voi hyvin syödä ja on itsekin syönyt mutta sitten nousi kauhea haloo siitä, että se ei tosiaan ole turvallista ja siinä on listeriariski.

Laitoin sitten kalaan 250 asteeseen uuniin 20 minuutiksi ja söin sitä hyvällä mielellä.

Mutta sittenpä kun tästä mainitsin palstalla niin edelleen sanottiin, että ei se välttämättä silti ollut turvallista ja että listeria saattoi silti muhia.

Olen nyt hermoillut koko eilisen päivän ja illan tätä ja soitin jopa äitipolille kätilölle ja hän sanoi, että ei ole hätää varsinkaan tuon kuumennuksen jälkeen, mutta sanoi muutenkin että hyvää syötäväähän se on.

Eli mitä tässä pitäisi uskoa ja mikä on totta ja mikä ei.

Sanoisiko joku hermostumatta ja vittuilematta, että voinko unohtaa koko asian ja että huolta ei ole.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole nyt ihan huoletta.

Suomessa ollaan todella varovaisia tuon listerian takia. Itse asun toisessa maassa, eikä täällä ole lainkaan noin tarkkaa. Itse olisin syönyt tuota kalaa kylmiltäänkin varmaan ihan hyvillä omilla tunnoilla ;) Suomessa kylmäketju on todella tarkka, toisin kuin täällä, jossa saa kokoajan miettiä mistä ruokansa ostaa.

Oleko kokeillut kalaöljykapseleita, jos siis syöt harvoin kalaa? Tässä maassa niitä ihan suositellaan neuvolasta, sitä on lisätty joihinkin raskausajan vitamiinilisiinkin.

Vierailija
2/18 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt harva se päivä savustettua lohta. Anoppi alkuraskaudessa valvoi öitä sen takia ja selvitti sitten työpaikkansa terveydenhoitajalta asiaa. Savustetuissa ei ole listeriavaaraa, jos savustus ei ole missään vaiheessa prosessia katkennut. Ruokakaupoissa tällaista riskiä ei ole, koska siellä ollaan hyvin tarkkoja ruoan tuoreuden suhteen. Enemmän huolta tulisi kantaa itse savustetuista kaloista. Sitä paitsi, eikös listeriabakteeri muutenkin kuole jo 70 asteessa?

Niin, ja olen myös syönyt kylmäsavustettua ja ihan graavilohtakin useamman kerran tämän raskauden aikana. Olen jopa syönyt kylmiä pakastemarjoja. Hyihyi mua! Siltikin vauva voi hyvin ja kaikki on kunnossa :)

Älä anna asian enää vaivata ja syö ihmeessä edelleenkin kalaa. Se on hyvää ja terveellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis syönyt myös tuollaista kaupan savustettua lohta vai?

Oma järkenikin toki sanoo, että ihan turhaa hysteriaa tämä mutta minkäs teet kun joku niin vakuuttaa muuta.

Vierailija
4/18 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt järki käteen! Ootko ajatellu että toi sun ylenpalttinen stressaaminen vaikuttaa todennäköisesti paljon enemmän vauvaan kun olematon listeriariski? Kuvittele kuinka häviävän pieni mahdollisuus on että siinä kalassa jotain on. Syö vaan hyvällä omallatunnolla siitä mistä tykkäät.

Onhan se tietenkin niinkin että turhia riskejä ei kannata ottaa mutta haloo- oikeesti- terveellisesti ja monipuolisesti syömällä ja olemalla positiivinen ja onnellinen kasvatat todennäköisesti terveen lapsen. Mä söisin kalaa jos siitä tykkäisin ja varmasti homejuustojakin yms. mutta kun en niitä normaalistikaan syö. Olen jopa polttanut parit sauhut tupakasta muutaman kerran, hui!

Vierailija
5/18 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo mitään hätää, itekkin oon syönyt myös sitä kiellettyä graavilohta ja tuorejuustoo tulin syöneeks ravintolassa leivän päällä, enkä todellakaan tiedä oliko pastöroitua vai ei. Niin ja minä kans otin tossa yks päivä sauhut kaverin tupakasta, jonka jälkeen kyl totesin et olipas pahaa :o)

Ninnutar 20+6

Vierailija
6/18 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juliet79:

Laitoin sitten kalaan 250 asteeseen uuniin 20 minuutiksi ja söin sitä hyvällä mielellä.

Mutta sittenpä kun tästä mainitsin palstalla niin edelleen sanottiin, että ei se välttämättä silti ollut turvallista ja että listeria saattoi silti muhia.

Höpö höpö. Kalasi kuumentui tuossa ajassa taatusti läpeensä yli 70-asteiseksi, joka riittää nitistämään listeriabakteerin, jota en usko kalassa olleen alunperinkään.

KL.

Vierailija
7/18 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kyselit juuri juustoraasteesta ja sen kuumennuksesta. Silloin viimeksi sinulle(kin) todettiin, että LISTERIA TUHOUTUU +75 asteen lämpötilassa. Ruokalajilla ei väliä. Myös homejuustoa voi syödä esimerkiksi pizzan päällä, jos pizza on kauttaaltaan kuumennettu (toisin sanoen paistettu 225asteessa n.25minuuttia) uunissa. Tällöin listeria on varmasti tuhoutunut.

Ihmettelen kyllä suuresti noita pelkojasi ja maalaisjärjen " puuttumista" ?! Stressi voi tosiaan aiheuttaa ennemmin jotain haittaa kasvavalle sikiölle, toisin kuin oikein valmistetut/kuumennetut ruoat! Ennemmin sinuna olisin huolissani, että " jos en pessytkään salaattia kunnolla" . Siitäkin ennemmin se listeria tulee, saati uunissa kuumennetetusta ruoasta.

Vierailija
8/18 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa muistaa hyvä filtteri!

Jokaista tekstiä ei kannata lukea kuin raamattua. Täällä esiintyy paljon väärää(kin) tietoa. Osta itsellesi ruoan lämpömittari, ja seuraavalla kerralla mittaa kalan sisälämpötila kauttaaltaan (tai sen juustoraasteen tai muun tekemäsi ruoan). Tällöin voit itse todeta, kuinka lämmintä ruoka oli, ja onko listeria varmasti tuhoutunut.

Itse olen syönyt raskausaikana itse graavaamaani lohta (jos huono tuuri käy, niin listeria on siinä omagraavatussakin kalassa, yleensä esiintyy kalan kiduksissa, joten periaatteessa kaupasta ostettu kirjolohifile voi olla jo saastunut, käytännössä TODELLA HARVINAISTA), samoin olen syönyt maksamakkaraa hyvillä mielin, jos mieli on tehnyt.

Vierailija
9/18 |
20.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jonttu82.

Itseäni tässä asiassa vaan vaivasi (ja vaivaa edelleen) se, että en ole koskaan tiennyt, että savustettu kirjolohikin olisi kielletty. Nyt kun olen nettiä tutkinut niin ei eviran eikä minkään muun sivuilla lue, että se olisi kielletty. Vain graavikala, kylmäsavustettu ja vakuumipakattu kala on kiellettyjen listalla.

Ja se mitä vastauksia olen nyt saanut niin osoittaa, että ei sitä ole tiennyt kyllä kielletyksi moni muukaan. Tai siis toisinsanoen sitä ei ole kielletty missään, mutta jostain syystä nyt joku halusi eilen saada minut asiaa säikähtämään ja kertoi, että ei kannattaisi syödä ja että se on kielletty.

Ja tiedän kyllä, että pitää suodattaa - oli nyt sitten kyse mistä tahansa. Mutta joskus se vaan ei ole niin helppoa. Kuten jo olen sanonut niin vaikka järki sanoisi toista niin silti sitä voi huolehtia. Eikä minusta ole mitään pahaa, jos täällä kysyy jotain asiaa. Eikö nämä ole sitä varten, että saa kysyä. Ja se että toiset ei pidä niin tarkkaa väliä niistä suosituksista niin ei kuulu minulle. Tiedän, että maksamakkaraa saa ihan luvankin kanssa syödä jossain määrin enkä edes usko, että sitä pystyy itseensä mättämään liiallisesti, mutta en itse syö sitä lainkaan, koska siihen tulee himo. Olkoon tämän 9kk ja syödään sitten taas. Ei vaadi sen enempää kuin alkoholin jättäminenkään tai yleensä mitkään ruuat.

Vierailija
10/18 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos eivran, neuvolan lappusten tai missään muuallakaan ei lue, että savustettu kirjolohi olisi kiellettyjen listalla, niin miksi se on niin vaikea ymmärtää, että sitä silloin ei ehkä ole kielletty, ja jättää netin kirjoitukset omaan arvoonsa? varsinkin kuumennuksen jälkeen?

Listeriavaroitushan on nimenomaan annettu vain tyhjöpakatuista kalatuotteista, eli graavista ja kylmäsavukalasta (ts. " raaoista" kaloista) sekä pastöroimattomasta maidosta valmistetuista tuotteista, JOS niitä ei itse kypsennä jotenkin ennen ruoaksi laittamista. Mikä siinä on " niin" vaikeaa ymmärtää?

Tuollainen olematon kirjoittelu aina näistä " kielletyistä ruoista" ja muusta herättää vain lisää kirjoittelua ja panikointia sellaisten ihmisten/odottajien keskuudessa, jotka ovat samanlaisia kuin sinä itsekin, että pelkäävät jokaista suupalaa! Kyllä kirjoittelu on sallittua, mutta tosiaan se maalaisjärki on hyvä muistaa, ja jos olet ruoan kypsentänyt (kuten alkuperäisessä viestissäsi kirjoitit) niin kyllä siitä on listeria silloin varmasti tuhoutunut (jota siinä ei edes ole ollut), joten miksi pitää vielä kysellä senkin jälkeen ja mietityttää muita herkkiä kirjoittelijoita?

t. jonttu, yhdeltä ammatiltaan kokki

Vierailija
11/18 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuten jo sanoin, että joskus joku asia jää ns. päälle eikä järkikään tahdo saada sitä hullutusta katkeamaan.

Mutta kerroit olevasi yhdeltä ammatiltasi kokki. Sinulle tämä kaikki on siis selvää pässinlihaa ja voit helposti huokailla ja naureskella ihmisten typeryydelle. Itse olen kampaaja ja hyvin usein kysytään täällä ja muilla keskustelupalstoilla järjettömyyksiä hiusten värjäyksestä yms. raskausaikana. Siitä on taatusti kirjoitettu kaikkea höpöä ja älytöntä siinä missä ruuastakin. Minä vastaan niihin kysymyksiin asiallisesti ja rauhoitellen enkä siihen malliin, että kaikkihan tämän tietää kun minäkin ammattilaisena sen tiedän.

Olen kiitollinen, että sain paljon asiallisia vastauksia ja asia on mappi-öössä. Tämä kolmas raskaus on vain ollut henkisesti tosi raskas verrattuna kahteen aiempaani joissa en stressannut mitään ja söin jopa sitä täysin kiellettyä maksalaatikkoakin joskus.

Vierailija
12/18 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kiellettyjen" (vältettävien) listalla ovat vain tyhjöpakatut, graavisuolatut ja kylmäsavustetut (ts. raa' at kalatuotteet) kalat.

Vierailija
13/18 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan naureskele ihmisten " hulluille" kysymyksille ruoista. Itse tarkistan aina asian ennenkuin vastaan, mutta sinussa olen ihmetellyt sitä, että kun moneen kertaan on kirjoitettu listerian tuhoutuvan, niin " aina vaan jaksat" kysellä uudelleen samoja asioita?

Tiedän ja uskon, että kampaajatkin saavat nykyään jos jonkinmoista kommenttia. Mutta kuinka uskallat olla työssäsi, jos vain tätä listeriavaaraa pelkäät? Vaikka tiedän myös sen, että kampaamossa käytettävät tuotteet ovat harvoin mitään aiheuttaneet lapselle, niin todennäköisempää kuitenkin on, että lapsesi on allergikko (johtuen aineista joita kampaamossa käytetään) kuin se että sinä saisit raskausaikana listerian. Olen lukenut jonkin verran myös kemiaa (korkeakouluopinnot), ja itse työskentelin myös happokäryn keskellä koko raksauteni ajan näihin päiviin asti. SIlti mielestäni uskallan elää ja olla normaalisti, vaikka tiedän että työni on voinut aiheuttaa (todella pieni mahdollisuus kylläkin, epäorgaanisista hapoista kyse) jotain sikiölle. Ja vaikka takana minulla on vain epäonnistuneita raskauksia (keskenmenoja kolme, alkuraskaus), niin silti uskallan elää normaalia elämää. Raskaus kun ei ole sairaus.

Vierailija
14/18 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy lienee mieheni viime vuonna sairastama imusolmukesyöpä. Hän onneksi parantui hyvin, hoidot tehosi hienosti ja kaikki on nyt hyvin.

Alkuraskaudessa sain siis hepulit, kun mietin että jos ne lääkket on kuitenkin tehneet jotain. Lääkärit onneksi vakuuttivat, että mitään huolta ei ole.

Keskenmenopelko korostui, kun lähellä oli useampi ystävä saanut keskenmenoja ja yksi ystävä sai vielä keskenmenon uudelleen ja meillä oli lasketut ajat ihan lähekkäin.

Nyt olen kotiäiti, mutta kahdessa aiemmassa raskaudessa olen niitä kampaamotöitä tehnyt siis ihan äitiysloman alkuun enkä ole niitä aineita tai käryjä pelännyt. Lapset terveitä eikä allergioita tms. Enkä nytkään pelkää, kun toisinaan niitä aineita käytän kuitenkin. Ne on minulle tuttuja juttuja enkä pelkää semmoisia. :)

Nyt ollut siis tässä kolmannessa odotuksessa syövän pelkoa ja listerian pelkoa ja tiäs mitä hullua. Taustalla vahvasti siis tuo miehen tauti tietysti. Samaan aikaan sairasti myös anoppi syöpää, mutta paljon vaikeampaa mitä mieheni. Olen monesti ajatellut, että jos olisin töissä nyt niin en edes ehtisi tälläisiä pohtia ja odotus sujuisi varmasti yhtä helposti mitä nuo kaksi aiempaakin.

Mutta nyt kuitenkin selkeästi jo helpottanut näiden kaikkien juttujen suhteen. No nyt tuli tämä kalahommeli, mutta muuten on ollut rauhallista jo ja uskon että kun liikkeet pian alkaa tuntua säännöllisinä ja vahvoina niin pää selviää lopullisesti tästä hulluudesta.

Vierailija
15/18 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kuten jo aiemminkin kirjoitin, keskustelupalstoilta saa todella myös väärää tietoa monesta eri asiasta. Ja siksi pyrin itse kirjoittamaan vain asioita, jotka ovat totta ja pitävät paikkansa. Tästä syystä tarkistan monet kirjoittamani asiat ensin " luotettavilta" sivuilta tai jostain kirjasta, ennenkuin jaan netissä väärää tietoa.

Tiedän, että näilläkin sivuilla liikkuu paljon kirjoittajia ilman sitä suodatinta oikean ja väärän välillä. Jos kirjoittaisin tänne otsikon, esimerkiksi että " suklaa aiheuttaa syöpää" , niin tiedän, että joku ottaisi senkin tosissaan asiaa mistään tarkistamatta.

Mitä tulee vielä listeriaan, sitä esiintyy vain nimenomaan raa' assa kalassa (siis siinä joka ui onnellisena vielä meressä). Kun kalan kerran kypsentää (uunissa, savustaa, pannulla) niin, että ruoka tulee kuumaksi ja kypsäksi (kuten yleensä perunatkin keitetään kypsäksi), on sen jälkeen ko.ruoasta varmasti mahdollinen listeriabakteeri tuhoutunut. Tämän jälkeen kun huolehtii tarpeellisesta hygieniasta (esimerkiksi ruoan jäähdyttäminen oikein), voi turvallisin mielin ruokaa syödä myös kylmänä.

Samoin esimerkiksi salmonella ja kana. Kana pitää kypsentää huolellisesti, muistaa oikea jäähdytys ja säilytys, ja sen jälkeen kanaa voi syödä turvallisesti esimerkiksi kanasalaatissa kylmänä. Salmonella tuhoutuu samoissa lämpötiloissa listerian kanssa.

Mielestäni nämä asiat eivät kuulu vain tuonne meidän kokkien kouluun, vaan jokaisen ruokaa kotona valmistavan ihmisen tulisi nämä hygienia- ja kypsennystapa-asiat tietää nimenomaan esimerkiksi salmonellan välttämiseksi ja muiden ruokamyrkytysten välttämiseksi muulloinkin kuin raskausaikana.

Näistäkin asioista löytyy paljon tietoa esimerkiksi Eviran sivuilta, ja on myös muita " luotettavia" sivustoja.

Vierailija
16/18 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt ehkä-jo turvallisilla vesillä tämän odotuksen suhteen. Aikaisemmat keskenmenot ovat tietenkin pyörineet päässä koko odotusajan, ja olen monesti miettinyt " miksi nyt onnistaisi, kun aiemminkaan ei ole onnistunut" . Keskenmenon syy on kuitenkin todella harvoin listeria tai toksoplasma, yleisimpiä syitä ovat kromosomipoikkeavuus, istukan ja sikiön rakenteellinen poikkeavuus tai kohdun rakenteelliset syyt tai esimerkiksi PCO. Itse en tiedä täysin varmaksi mistä aiemmat keskenmenot ovat johtuneet (tällä hetkellä epäilykset ovat PCO:n kannalla), mutta listeriasta tai toksoplasmasta eivät ainakaan (toksoplasman vasta-ainetesti tehty, sen olen aikoinani " sairastanut" ). Tutkimuksissa syytä ei löytynyt, lääkäreiden mielestä kyseessä on vain " huono tuuri" ja sikiön kehityshäiriöt... =/

Kyllähän sitä jokainen odottaja varmasti jotain pelkää. Itse en vieläkään ole osannut iloita raskaudesta. Nyt kun tunnen potkuja päivittäin, tiedän että joku siellä mahassa vielä on hengissä. Raskauden edetessä eteen on vain tullut uusia pelkoja, viimeisimpänä raskausmyrkytyksen pelko ja " oireet" . =( (Lähinnä se oireista, että entä jos en itse niitä tunnistakaan? Tai jos esimerkiksi neuvolassa käyntiväli on niin pitkä, että valkuaista löytyy pissasta suuri määrä seuraavalla neuvolakerralla..) Kohta onneksi sikiöllä on pienen pienet mahdollisuudet selvitä hengissä, jos niin huonosti käy että syntyisi.

Nyt kasaamaan kaapistoa jotta parin viikon sisällä tulevalle äitiyspakkauksen sisällölle olisi joku " parempi paikka" .

jonttu rv 24+5

Vierailija
17/18 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni liikaakin hötkyillään näiden ruokien kanssa. Usko vaan äitiyspolia, kyllä siellä tiedetään paremmin kuin tällä palstalla.

Vierailija
18/18 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varmaan noilla aiemmilla vastaajilla on nyt mennyt kylmäsavustettu ja lämminsavustettu kala sekaisin. Raa' assa kalassa voi olla listeriaa, mutta se kuolee kuumennettaessa (esim. tuo lämminsavustus), joten savukalaa voi syödä ihan hyvillä mielin, kunhan se ei ole kylmäsavustettua. Ja jos tekee kylmäsavustetusta kalasta vaikka kastikkeen tai laatikon, jonka kuumentaa, niin ei siinäkään sitten enää mitään riskiä ole.

Meitä on täällä niin moneksi...