Jos minulla on masennus,tuleko minun lapsesta myös mielisairas?
Kommentit (6)
Alttius serotoniiniaineenvaihdunnan häiriöön voi olla perinnöllinen eli masennus, etenkin kaamosmasennus, kulkee usein suvussa. Siten on mahdollista, että lapsesi tulee kärsimään samantyyppisistä mielenterveyden HÄIRIÖISTÄ kuin sinäkin.
Lisäksi jos et hoida itseäsi, lapsesi altistuu henkisen ja tunne-elämän kehityksen viivästymälle, kun hän alkaa pitää sinusta huolta sen sijasta, etä saisi elää huoletonta lapsuutta.
Masennus on siis tappava sairaus. Mutta ei masennus yleensä kehity toiseksi mielenterveyden häiriöksi kuten skitsofreniaksi.
vaikuttaa se väistämättä vauvan tunne-elämän kehitykseen. Vakavasti masentuneen äidin vauvat ovat myöskin masentuneita. heitä hoitaa äiti, joka ei jaksa/pysty/osaa reagoida vauvan tarpeisiin. Hoidossa oleva masennus on asia erikseen. Skitsofrenia on mielisairaus, toisin kuin masennus, ja alttius sille periytyy geeneissä. Luulen, että myös masennusalttius on periytyvää.
no nähtäväksi on jäänyt, on riippuvuuksia ollut ja eroon on päästy, aika pitkälle ihminen itse tekee oman elämänsä. Toki masennus kannattaa hoitaa jo itsensä takia, saati jos sinulla on lapsia.
Mutta sinäpä voit omalla esimerkilläsi opettaa lapsellesi, miten masennuksen kanssa eletään. Pidetään hyvää huolta itsestä, eikä anneta sairauden viedä elämäniloa. (niin hullulta kuin tämä masennusjakson aikana saattaakin kuulostaa)
Tämä on mun masennusta sairastavan mieheni mielipide ja hän on aivan loistava isä lapsillemme! :)
Ei minunkaan latvani ole lahonnut, vaikka skitrofreenikon tytär olen.