Mä en ymmärrä miksi sairaaloissa sairaanhoitaja vaihtaa potilaan vaippaa,
syöttää, kääntää potilaan kylkeä, nostelee jne, ainakin tämän palstan " raskasta työtä" -keskustelujen perusteluina. Mitäs ne lähihoitajat sitten tekee?
Kommentit (8)
enkä tarkoita etteikö sh tekisi perushoitoa myös Briteissä, tekee toksi sen minkä ehtii.
palkata eri ihminen vaihtamaan vaippaa, eri tyypit ruokkimaan, antamaan lääkettä, juttelemaan, pesemään jne. että sairaanhoitaja tekisi vain sairauteen liittyvää työtä, ei mitään muuta? ei hyvää päivää...
Ainoa ero on se, että sairaanhoitajille kuuluu suonensisäisten lääkitysten toteuttaminen. SEkä aina sairaanhotaja on vastuussa päivystysajalla
Jos nuo antaisi lääkärit, niin pärjäisikö sairaalat sitten perus- ja lähihoitajilla?
ap
No kaverini oli vaan sanonut että nosta takapuoles ja ala painua hommiin - oli mörtsinä lähtenyt - kaveri siis lähihoitaja
Niin, ainahan potilaalle voi sanoa, että ei tämä kääntäminen kuulu minun toimenkuvaan. Mutta odota sellainen pari tuntia, niin pyydän jonkun toisen kääntämään.
itse olen sitä mieltä että Suomen terveydenhuollossa alettiin mennä metsään kun tuosta yksilövastuisesta hoitotyöstä tuli jumalansanaa 90-luvun alkupuolella. Perushoitajien virkoja alettiin lakkauttaa ja sairaanhoitajia tilalle- kaikki tekevät kaikkea ja koulutetunsh:n aika menee syöttäessä ja alusastioita tyhjentäessä hirveässä kiireessa kun muutkin asiat pitäisi hoitaa.
Totuus on että entisenlainen hierarkisempi hoitotyönmalli oli paljon kustannustehokkaampaa. Esim. Britanniassa on avustavaa hoitohenkilökuntaa (siis lyhyen kurssin käyneitä nursing auxiliaryja) paljon jopa akuuttisairaanhoidossa ja he tekevät sairaanhoitajan alaisuudessa ja ohjauksessa pesuja, ruuanajakoja, syöttöjä,vaipanvaihtoja jne. Hyvä systeemi ja vapauttaa sh:ntekemään sitä työtämihin on koulutettu. Käsittääkseni myös Ruotsissa ja Norjassa on avustavaa henkilökuntaa enemmän (Suomessa ei käytännssä yhtään), oma kokemus tosin vain briteistä.
T. alan jättänyt sh
Terv. ap