Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en ymmärrä miksi sairaaloissa sairaanhoitaja vaihtaa potilaan vaippaa,

Vierailija
18.10.2007 |

syöttää, kääntää potilaan kylkeä, nostelee jne, ainakin tämän palstan " raskasta työtä" -keskustelujen perusteluina. Mitäs ne lähihoitajat sitten tekee?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terv. ap

Vierailija
2/8 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä tarkoita etteikö sh tekisi perushoitoa myös Briteissä, tekee toksi sen minkä ehtii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkata eri ihminen vaihtamaan vaippaa, eri tyypit ruokkimaan, antamaan lääkettä, juttelemaan, pesemään jne. että sairaanhoitaja tekisi vain sairauteen liittyvää työtä, ei mitään muuta? ei hyvää päivää...

Vierailija
4/8 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa ero on se, että sairaanhoitajille kuuluu suonensisäisten lääkitysten toteuttaminen. SEkä aina sairaanhotaja on vastuussa päivystysajalla

Vierailija
5/8 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo antaisi lääkärit, niin pärjäisikö sairaalat sitten perus- ja lähihoitajilla?

ap

Vierailija
6/8 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaverini oli vaan sanonut että nosta takapuoles ja ala painua hommiin - oli mörtsinä lähtenyt - kaveri siis lähihoitaja

Vierailija
7/8 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ainahan potilaalle voi sanoa, että ei tämä kääntäminen kuulu minun toimenkuvaan. Mutta odota sellainen pari tuntia, niin pyydän jonkun toisen kääntämään.

Vierailija
8/8 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen sitä mieltä että Suomen terveydenhuollossa alettiin mennä metsään kun tuosta yksilövastuisesta hoitotyöstä tuli jumalansanaa 90-luvun alkupuolella. Perushoitajien virkoja alettiin lakkauttaa ja sairaanhoitajia tilalle- kaikki tekevät kaikkea ja koulutetunsh:n aika menee syöttäessä ja alusastioita tyhjentäessä hirveässä kiireessa kun muutkin asiat pitäisi hoitaa.

Totuus on että entisenlainen hierarkisempi hoitotyönmalli oli paljon kustannustehokkaampaa. Esim. Britanniassa on avustavaa hoitohenkilökuntaa (siis lyhyen kurssin käyneitä nursing auxiliaryja) paljon jopa akuuttisairaanhoidossa ja he tekevät sairaanhoitajan alaisuudessa ja ohjauksessa pesuja, ruuanajakoja, syöttöjä,vaipanvaihtoja jne. Hyvä systeemi ja vapauttaa sh:ntekemään sitä työtämihin on koulutettu. Käsittääkseni myös Ruotsissa ja Norjassa on avustavaa henkilökuntaa enemmän (Suomessa ei käytännssä yhtään), oma kokemus tosin vain briteistä.

T. alan jättänyt sh