pian 8kk:n ikäinen vauva ja yöheräilyt
Prinsessamme täyttää pian 8kk ja huolenani on yöheräilyt.
Hän on hentorakenteinen ikiliikkuja;konttaamaan opittiin pari päivää sitten. Ensimmäiset hampaat tulivat 5kk:n iässä ja niiden tuloa itkettiin monta iltaa. Hampaiden puhkeamisen aikaan syöminen oli todella heikkoa ja vauva suorastaan paastosi päivät. Yöllä taas herättiin 2-3 kertaa syömään.
Nyt tehdään ylös hampaita ja ruokahalu on jälleen huono. Maito maistuu, muttei mikään kiinteä. Tyttö on virkeä, liikkuu aivan valtavasti ja syömättömyys ei näytä häntä haittaavan. Painon nousua on tarkkailtu lastenlääkärin vastaanotolla. Neiti on hento ja siro, mutta todella jäntevä.
Aiemmin herättiin yhden kerran yössä syömään, mutta konttaamaan opittuaan ruokaa pyydetään taas 2-3 kertaa yössä. Tientenkin vaippaa joutuu vaihtamaan, kun maitoa menee niin paljon. Eli kaikkea mitä ei yöaikaan olisi suositeltavaa tehdä.
Yöt ovat todella rikkonaisia. Maito selvästi on on ehdollistuma minusta, minä kun herään hänen kanssaan öisin. Toisaalta se on myös nälkää kun päivisin ruoka ei maistu.
Olimme viime viikon lomalla ja yhtenä iltana anoppi oli " lapsenvahtina" vanhempien istuessa iltaa pidempään. Yösyönneillä on tarkat kellonajat (vauva herää itse kellonlyömästi). Tuli ensimmäisen yösyönnin aika. Anoppi tarjosi vauvalle ruokaa. Vauva laittoi suun kiinni- ei, en syö sinun kanssasi. Itki ja jatkoi nukkumista.
Mutta kun me tulimme kotiin en saanut häntä jatkamaan unta ennen kuin annoin maitoa. Hän ei nukahda pullo suussa, mutta rauhoittuu nukkumaan syönnin jälkeen unilelu kainalossa.
Mutta, mutta, tässä on nyt oravanpyörän piirteet. Olen hakenut netistä tietoa unikoulusta. Eihän tämä nyt näin voi mennä. Pelkään, että yöheräämiset jatkuu pitkälle, jos tätä ei vähitellen katkaista.
En vain pysty olla antamatta ruokaa öisin, kun neiti on niin hento muutenkin eikä päivällä suostu syömään.
Antaakahan neuvoja miten lähdemme oravanpyörää purkamaan? Kiitos jo etukäteen
Kommentit (5)
Oletko jo lukenut kirjan " Pehmeä matka höyhensaarille" ? Jos et, niin ehdottaisin, että luet sen mahdollisimman pian.
Tiheät yöheräilyt voivat johtua myös noista hampaista ja uusien taitojen oppimisesta. Myös eroahdistus voi saada vauvan tarkistamaan, ettei äiti ole mihinkään hävinnyt, ja paras varmistushan on se äidin rinta :)
Voit kokeilla myös lisätä sylittelyä etenkin päivisin. Joillakin yöt ovat muuttuneet rauhallisemmiksi, kun myös päiväimetyksiä on tehostettu ja lisättykin. Pakkohan sen vauvan on joskus syödä, jos päivisin ei ruoka maistu.
Rankkaan tilanteeseen tsemppiä!
Vauva 8+kk ja nousee ylös tukea vasten, konttaa pari askelta ja ryömii jonkinverran. Kaks hammasta suussa (tulleet viime viikkoina) ja lisää pukkaa. Hampaita tehdessä ruoka ei maistu. Imetän edelleen ja nyt ollaan siirrytty kahteen lämpimään ruokaan päivässä. Päiväimetyksiä 2-3, yöimetyksiä vähintään samanverran! Pahin eroahdistus jo meni ohi. Vauva nukahtaa omaan sänkyyn klo21 mutta herää 00-02 ekan kerran ja vain vieressä tissi suussa hiljenee. Ja todennäköisesti pyytää ruokaa lopun yötä kahden tunnin välein. Jollei tissiä saa niin huutaa kuin syötävä. En ole vielä jaksanut koittaa kauanko huutaa jos jätetään omaan sänkyyn kun vieressä on ainakin kerran pari metelöinyt tunnin jonka jälkeen väsymyksestä annoin periksi (tyhmä minä). Unikoulu on meillä luvassa, epäilyttää vaan onko sen teho kovin lyhytaikainen kun aloitan kohta myös työt joten sekin muutos saattaa taas saada uuden levottomuuden aikaan. ja mietin koko ajan josko tämä kuitenkin menisi nopeasti ohi kun nuo uudet taidot on kunnolla sisäistetty. Ei kuitenkaan nouse unissaan ylös vaan huutaa makuultaan.
Ei siis neuvoja tarjolla vaan lähinnä " vertaistukea" !
Voimia sulle!
niin että lopulta tyttö söi yhtenä yönä vartin välein tissiä... tai siis ei tietenkään syönyt, mutta heräsi sydäntäsärkevään huutoon, johon ei auttanut muu kuin tissi suuhun. Minulle sattui tällaisen yön jälkeen aiemmin sovittu meno, jolloin olin yön pois ja mies hoisi tyttöä. Ei heräillyt lainkaan niin paljon, toki kuitenkin heräsi ja söi pullosta. Yösyönnit jatkuivat senkin jälkeen, mutta minä olin niin väsynyt, että päätimme pitää unikoulun. Sen aikana annoin illalla tissiä ja yön mies hoiti, silitteli ja antoi nokkamukista vettä. Tissiä sai aamulla kuuden aikoihin, mutta ei sitä ennen. Kolmantena yönä ei heräillyt enää oikeastaan ollenkaan, eikä tissikään kelvannut enää aamulla. Tosin meillä siirryttiin samoihin aikoihin päivisin pulloruokintaan, koska tyttöä imetys ei kiinnostanut päivisin.
Meillä siis imetys loppui samalla, joten en osaa oikeasti neuvoa, miten tuosta 8kk tiheän imun kaudesta pääsisi yli siten, että imetys jatkuu. Meillä kuitenkin siis auttoi se, että mies hoiti yöherätykset eikä tyttö päässyt edes haistamaan minun maidontuoksuani (siirtyi myös omaan huoneeseen silloin, koska muutimme uuteen asuntoon).
Meillä muuten myös päiväsyönti oli melko heikkoa tuohon asti, yösyöttöjen lopetuksen myötä parani, mutta oikeastaan on melkein näihin päiviin asti ollut aika huono syömään muuta kuin aamupuuroa. Nyt pikkuhiljaa alkaa ruoka maistua muulloinkin. Toki meillä ei ole koskaan ollut paino tarkkailurajoilla, vaan on kasvanut hyvin sillä ruoalla, minkä on suostunut syömään.
Minulla tiukkaan päätökseen vaikutti oma väsymys ja se, että olin vierestä seurannut veljeni pojan kasvua, hän kun söi vielä 1,5 vuotiaana tissiä parin tunnin välein öisin, ja äitinsä oli aina väsynyt. En halunnut lähteä siihen, ja onneksi meillä tyttö oli samoilla linjoilla minun kanssani, eikä jouduttu tappelemaan asiasta. Missään vaiheessa tyttöä ei itketetty, vaan sain läheisyyttä ja lohdutusta öisin, maitoa ei vain herunut. Kokeilimme unikoulua jo jonkin verran aikaisemminkin, mutta silloin se ei onnistunut millään, tyttö ei vain ollut valmis.
Tässä siis oma kokemukseni, toivottavasti teille löytyy sopiva ratkaisu olkoon se sitten mikä tahansa!
minä olen vielä hyvin herkkä uninen tapaus joten päätettiin että isä saa hoitaa vauvaa öisin. Kun herää yöllä pyytää maitoa pullosta ja itkee kunnes saa. No päätettiin antaa vettä tuttipullosta ja alkoi nukkumaan koko yöt! kyllä välillä heräilee ja konttaa pinniksessä, taputellaan pyllylle ja sitten rauhoittuu ennemmin tai myöhemmin, ei huuda ainakaan täyttähuutoa enää ollenkaan. en tiedä mikä on oikea tapa mutt sorme ja varpaat ristissä toivomme et selviämme nyt muutamalla yöheräämisellä =)
Rankkaahan tämä kasvu on koko perheelle. :o)
Tassuttelua harrastettu, yöllisten annosten määrää vähennetty. Kokonaan en vielä veteen uskaltanut vaihtaa. Niin huonoa on ollut päivisin syönti.
Tuota suositeltua kirjaa en täältä asuinmaastamme löytänyt, mutta tilasin amazonin kautta. Googlettamalla huomasin Pantleyn kirjoittaneen muitakin mielenkiintoisia oppaita, joten tilasin myös ne. Nyt vain jännään koska mahtaa kirjat tulla. Amazonin sivuilla oli niin epämääräinen toimitusaika (10päivää-1kk). :o)
Onneksi löysin netin kautta monta hyvää artikkelia unikoulusta alkuhätään. Meillä täällä ei ole ihanaa neuvolajärjestelmää kuten siellä koto-Suomessa. On suuresti ikävä ihanaa neuvolatätiä. Lastenlääkärin pakeilla käymme, mutta lääkäri on aina lääkäri. Ei siinä turhia rupatella. :o)
Viime yö meni jo rauhallisemmin, vain yksi syönti kerta puolilta öin. Aamulla klo 7 minut herätti onnellinen ja hyväntuulinen vauva.
Pyjamaa riisuttaessa minulle esiteltiin uusi hammas! :o) voi miten onnelliselta prinsessa vaikutti kun äitikin vihdoin ymmärsi katsoa oikein :o)
Konttaaminen on jäänyt, sillä nyt polviseisonta ja pystyyn nousu on pop. Hurjaa katsella, mutta neidin mielestä valtavan ihanaa oppia uusia taitoja.
Voimia teille kaikille yöheräämisiin!