Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmittaa, kun en osaa kieliä!!!

Vierailija
18.10.2007 |

Tuntuu, että nykyään kaikki muut osaa vieraita kieliä kuin vettä vaan, mutta minulta ne vain ei suju. Ihmiset puhuu kolmea tai viittä kieltä ihan heittämällä ja ainakin englantia kaikki taitaa natiivitasolla.

Peruskoulussa opetuksen taso oli kyllä surkeaa, mutta lukiossa kirjoitin vieraista kielistä C:tä ja M:ää, eli ihan keskitasoa. Myöhemmin olen yliopistossa joutunut käymään kaikki kurssit, mitään en ole saanut pelkällä tentillä läpi. Nyt joudun vielä käymään yhden englannin kurssin, kun viimeisiin opintopisteisiin vaadittu tiivistelmä ei mennytkään läpi. Luulin sentään sen onnistuvan, mutta joku siinäkin oli klikannut (en tiedä vielä mikä, koska ymmärrän englantia ihan hyvin, eikä teksti ollut vaikeaa).

Pitäisi varmasti ajatella, että se on vaan hyvä, kun pääsee kurssille ja saa opetella asioita, joita ei osaa. Mutta silti harmittaa kun kielet vaan ei mene päähän ja tuntuu että kaikki muut osaa niin paljon paremmin! Lohduttakaa?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vertaat itseäsi kuitenkin aika pieneen joukkoon ihmisiä. Olet korkeakoulutettu, joten ainakin tekstinymmärryksesi on huippuluokkaa verrattuna keskivertosuomalaisiin.

Jokaisella meistä on aihealueita, joissa emme kuulu parhaimmistoon. Joku ei hanskaa prosenttilaskuakaan, toinen ei osaa ranskaa. Kielipää on osin synnynnäinen ominaisuus, mutta paljon voi kompensoida silkalla uutteruudella.

Vierailija
2/3 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla yliopistolla pyörii tosiaan tietynlaisesti suuntautuneita ihmisiä, toisissa ympyröissä taas toisenlaisia...

Kyllähän tuolla kielikursseilla huomaa, että taso vaihtelee kurssin mukaan. Jollain kesäyliopiston kertauskurssilla olin selvästi parhaimmasta päästä, nyt taas varsinaisen yliopiston puolella ihan surkimus.

Harmittaa vaan, kun äidinkieli on vahva alueeni ja sitä osaan, mutta vieraat kielet ei vaan mene päähän. Mistähän sekin johtuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin " puhun" (=olen opiskellut) englantia, saksaa, ranskaa, italiaa, ruotsia, ja oikeasti osaan näistä vain englantia.

Tosiasia on se, että vain harvat tarvitsevat ja käyttävät oikeasti kielitaitoaan työssä. Ja sen takia kielitaito rapisee vuosien kuluessa. Enpä olisi uskonut, että 20 vuodessa kielitaito, jota osasin natiivipuhujan tasolla, voi kadota lähes täydellisesti. Aksentti on hukassa, sanat on hukassa ja muutenkin harmittaa puhua ko. kieltä kun kuulen puheessani tönkköyden. Pitäisi varmaan harjoitella, mutta minulle mm. perhe, liikunta ja ystävät menevät kirkkaasti ohi kieliopinnoista, joten se siitä.

Kieliopinnoista on ollut kyllä hyötyä, ja tiedän että tarvittaessa kielitaito aktivoituu parissa kuukaudessa. Lisäksi puolessa vuodessa voi oppia uuden kielen niin, että sillä pärjää oikein hyvin arkielämässä.