Vauvojen henkilöllisyysrannekkeiden katoaminen muka mahdotonta!
Seiskassa on juttu näistä tsekkiläisäideistä ja Jorvin sairaalan kätilön kommentti, että Suomessa tuollainen vaihtuminen ei olisi mahdollista. Kuulemma vauvojen henkilöllisyysrannekkeet saa vain saksilla irti. Meidän vauvalla tuo tunniste oli nilkassa eikä mennyt montaa päivää kun se hävisi. Lisäksi kerran potkareista löytyi jonkun toisen vauvan tunnisteranneke.
Kommentit (33)
Tämä aihe on minulle vähän arka, sillä sekä minä että mieheni olemme jonkin aikaan miettineet, että eihän vaan ole meidän vauva vaihtunut, koska tämä kotona oleva on ihan erinäköinen kuin isommat sisarukset eikä hän muistuta minua eikä miestäni ollenkaan... Toivon todella, ettei tällaista ole tapahtunut, mutta meillä on epävarma olo asiasta ollut jonkin aikaa, varsinkin kun muistamme sen, että rannekekin katosi sairaalassa. Olin itse niin kipeä pari päivää leikkauksen jälkeen, etten voi olla 100 % varma, että otin kotiin juuri saman lapsen, jonka synnytin. En nähnyt häntä heti synnytyksen jälkeen.
Oli miten oli, en vaihtaisi tätä lasta enää pois. Silti mietin, pitäisikö teettää geenitestit varmuuden vuoksi, koska on ikävä spekuloida, että mitäs jos se biologinen lapsi menikin sinne pahamaineisen lähiön alkoholistiperheelle...
Tämä on hirveää, kun tällainen epäilys herää. Se heräsi jo kun lapsi oli muutaman viikon.
...Että kylvät nyt kauhua sitten toisiin perheisiin, joissa epäillään vastaavaa...?
Mutta kuopus syntyi nyt 5/07 ja ranneke oli nilkassa tosi löysällä. Jossain vaiheessa sen huomasinkin tippuneen. Toden näköisesti oil jäänyt ptkareihin kun housuja oli vaihdettu. Vauva oli tosin kokoajan vierihoidossa joten ei vaihtumaan olisi päässyt. Ja tunnistanutkin jo omani olisin.
Kätilöopistolla oltiin. Onneksi oltiin alusta asti lapsen kanssa, niin se ei voinut vaihtua.
Varmaan on Suomessakin mahdollista lasten vaihtuminen.
oltiin Haikaranpesässä Kättärillä. Laitetaankohan siellä ollenkaan, kun kerran tarkoitus on, että vauva on koko ajan vanhempiensa kanssa?
Meillä siis vauva ei olisi edes voinut vaihtua, kun oli koko ajan jomman kumman vanhemman kanssa.
Vauvalle laitettiin sekä ranteeseen, että nilkkaan rannekkeet. Molemmat iroili sen viikon aikana mitä siellä oltiin. Ite aina laitoin sit takaisin.
Mutta meidän neiti ei olis voinut vaihtua millään, painoi 2370g ja oli koko siellä olomme ajan pienin vauva osastolla.
niin tiukalle, että saksilla piti leikata kotona irti.
Mekin olimme 2003 NKL ja pelkkä kaulaketju siellä laitettiin... meillä se pysyi kyllä kokoajan kaulassa ja olimme perhehuoneessa,eikä vauva ollut kertaakaan kenelläkään muulla kuin isällään tai minulla joten vauva ei voinut vaihtua,mutta mietin jo silloin ettei tuollainen ketju kovin luotettava ole...??
Vauva vietiin heti syntymän jälkeen keskolaan. Sinne mennessäni seuraavana päivänä vähän aikaa ihmettelin, missähän se oma vauva on ja mistä sen tunnistan, kun en häntä ollut nähnyt aiemmin kuin vilaukselta. Onneksi sen kokoisia oli ko. osastolla vain kaksi ja olivat eri sukupuolta...
Minulla myös oli vauva muutamaan otteeseen hoidossa vauvalassa vaikean synnytyksen/keisarinleikkauksen vuoksi. Onneksi sekaantumisen vaaraa ei ollut, poikamme kun oli ainut vauva, jolla oli paksut, vaaleat, pitkähköt hiukset jo syntyessään! Meidän pellavapää ;)
21