Ulkosuomalaiset! Käykö teillä usein vieraita?
Me muutamme nyt vielä tämän syksyn aikana ulkomaille ja olen hieman pelästynyt siitä vierasmäärästä, joka on jo itse kutsunut meille itsensä. Laskin, että on tulossa molempien vanhemmat sekä yhteensä 4 sisarta ja veljeä perheineen/puolisoineen, 2 ystävääni perheineen, 3 ystävää yksinään/miehen kanssa, miehen kavereista ainakin 5 on jo luvannut tulla käymään ja nämä kaikki siis talven tai ensi kevään aikana. Lisäksi serkkunikin puhui vähän siihen tyyliin, että olisivat ehkä tulossa jo talvella.
No niin laskin, että ehkä yhteensä noin 10 vierasporukkaa olisi tulossa ja jos jokainen viipyy vaikka viikon niin se tekee yhteensä 10 viikkoa... No itsepä olen tästä muutosta kyllä kovaan ääneen puhunut enkä osaa sanoa ei jos joku sanoo tulevansa kylään. Ja se maa mihin muutamme on suosittu turistimaa ja paljon edullisia lentoja sinne. Mutta vähän vaan pelottaa jos menee koko aika vieraita viihdyttäessä :| Kaikki on siis ainakin minun ymmärrykseni mukaan tulossa meille kotiin vieraaksi, ihan ok en minä nyt mitään vuokriakaan ala perimään ja onhan sukua ja ystäviä kiva nähdä, mutta tosiaan jaksaakohan noita vieraita koko ajan..
Miten usein muilla ulkomailla asuvilla on vieraita?
Kommentit (31)
Minusta kylla isantien kuuluu tarjota sapuskat ja minusta vieraiden ei tarvitse siivota. Mutta naista on varmasti monta mielipidetta ja nakemysta.
Pääsin tutustumaan myös sellaisiin miehen sukulaisiin ja heidän ystäviinsä, joita en ollut aikaisemmin juuri tavannut.
Rasittavia olivat sellaiset vieraat, jotka eivät olleet yhtään omatoimisia (ei kielitaitoa, eivät osaa liikkua kartan kanssa vieraassa kaupungissa julkisilla) ja jotka halusivat säästää rahaa kaikessa (esim. pyysivät keskellä yötä hakemaan 100 km päästä halpalentokentältä).
En ollut kovin mielissäni hotelliemäntänä ja matkaoppaana toimimisesta, kun omat lapset olivat 2 v ja vauva.
12 vuotta olemme asuneet ulkomailla ja paljon on puhetta ollut että kaikki tulisi käymään, mutta eivätpä sitten olekaan saaneet aikaiseksi.
Itse en kyllä missään nimessä jaksaisi pyörittää sellaista rumbaa, että kaikenaikaa olisi vieraita, joten en valita.
Silloin kun kauan sitten muutin, moni uhkasi tulla ja puhui siitä, kuinka kiva onkaan sitten tulla kylään jne. Vaan eipä ole näkynyt :( Ilmeisesti ei asuta tarpeeksi mukavassa lomakohteessa. Musta olisi kivaa nimittäin, jos joskus joku muukin kävisi, kuin omat vanhemmat. He käyvät n. kerran vuodessa tai vähän harvemmin. Kun vuodet vierivät, tulee pidettyä muutenkin vähemmän yhteyttä Suomen vanhoihin tuttuihin, joten tuskin kannattaa pidättää hengitystä, että enää olisivat tulossa.
No, tällä hetkellä siskon perhe on suunnitellut vierailua jo pitkään. Tiedän, että heillä ei kyse olekaan kiinnostuksen puutteesta, vaan ihan käytännön jutuista, kuten lentojen hinnoista yms.
nyt asuttu reilu 1,5 vuotta ulkomailla, kaksi pienta lasta. mun vanhemmat kayvat kohtalaisen useasti ja muutama kaveri on kaynyt, sisarukset eivat viela ja appivanhempani kerran. monet kaverit ovat uhkailleet tulevansa, mutta ei ole kuin ihan muutama kaynyt.
Pyydetty ollaan kaikkia sukulaisia, kavereita ja tuttuja, mutta vähissä ovat vieraat olleet. Molempien vanhemmat ovat käyneet, lisäksi oma siskoni. Toinen sisko ei ole käynyt monista pyynnöistä huolimatta, eikä miehen sisko myöskään. Näillä molemmilla on perhettä, ja ilmeisesti arastelevat tulla meille asumaan, vaikka tietävätkin että meillä on vierashuone omalla kylppärillä.
Kaverit uhkasivat kaikki ravata täällä, mutta eipä ole kuulunut :-(. Kuulemma perheellisten lennot maksavat niin paljon, ja muutenkin on kiireitä, lapset koulussa ja silleen. Pah, enää en pyytele heitä käymään, olen jo luovuttanut. Harmittaa kyllä, mutta näemme heitä silloin kun käymme itse Suomessa.
Niin, ja emme asu mitenkään kaukana, vaan suuressa eurooppalaisessa kaupungissa. No pian muutamme lähemmäksi, joten katsotaan tulisivatko sitten kun pääsee vaikka risteilemällä meille.
Mutta se toteutus sitten... En kuitenkaan ikinä kehtaa soitella ja kysellä, sopisiko silloin ja silloin ja toivoa, että sille ajankohdalle sitten saisi edullisia lentolippuja...
Luulenpa, että tosi asiassa ihan kaikkein lähimmät ystävät ja sukulaiset SAATTAVAT oikeasti tulla kyläilemään, muiden osalta se nyt vaan on sellaista läppää...
Silloin lentohinnat eivät ole kovin pahat. Mutta tuolloin käyvät varmaankin lähinnä viikonloppuisin (+1-2 päivää). JOs taas muutatte kauemmas, niin ihan varmasti suurin osa jättää tulematta.
MInusta olisi kivaa, jos meillä kävisi vieraita enemmänkin. Tosin viikonloppuina on ihanaa kuljeskella ihan oman perheen keskenkin. Mutta silti vieraat tuovat oman lisänsä tähän arkeen.
t. se jolla ei vieraita ole käynyt oikeastaan lainkaan
eikä minua siis haittaa vieraat, kivahan jos jaksaa tulla, mutta jotenkin vaan tuntuu kauhealta kun ei olla edes vielä muutettu ja jo on kauheat vierasmäärät :D
Mutta ehkä parempi näin kuin että ei kävisi kukaan.
t. ap
Kutsutut vieraat ovat ihania, mutta sitten riittää niitä puolituttuja tai ei-niin-läheisiä ihmisiä, jotka tulevat täysihoitoon -ne sapettavat!!!
Pitäisi vaan oppia sanomaan ei. Mutta sivistyneen ihmisen pitäisi kyllä tajuta muutenkin...ja osallistua kotitöihin, kustannuksiin eikä vaan olla passattavana.
Huh, sainhan sanottua!
Kieltäydyimme kohteliaasti. Emme mekään tuppaudu edes lähimmille ystävillemme asumaan suomessa lomaillessamme. Annoimme hotellien nettiosoitteita ja syyn miksi ei käy. On typerää että majoittaa tuttujen tuttuja ja sitten marisee täällä :)