Raskaana Kyprokselle-kokemuksia?
Olemme lähdössä lomamatkalle Kyprokselle, tuolloin mulla on viikkoja n.22, mukana ovat isä ja kaksi lasta, joten reissu ei ihan hehkeä tule olemaan.
Mitä syötävää siellä kannattaa välttää?
Olen kerran aikaisemmin ollut raskaana pitemmällä matkalla ulkomailla ja se on se ainut kerta kun sain ruokamyrkytyksen. Eli ilmeisesti sitä on jotenkin herkempi tässä tilassa, yleensä olen teräsvatsa. Maitohappobakteereja täytyy vetää kaksin käsin, onko muita ideoita?
Muita vinkkejä odottavalle? Siellä ei onneksi ihan hirveän kuuma enää tuolloin ole, joten sen puolesta olo on varmaan siedettävä. Muutenkin olen voinut viime aikoina aika hyvin, joten täytyy toivoa että sama jatkuu.
Avusta kiitollisena,
Maaria 17+6
Kommentit (10)
on varmaan ihan eritasoisia kun täällä eli tuorejuustot, jugurtit ja jäätelöt on hyvä tarkistaa ennen kun syöt.
Nuo vihannekset ja maitotuotteet tuli itsellekin mieleen. Mutta miten sitä voi ravintolassa tietää onko salaatti hyvin pesty, eikä sitä haluaisi viikon ajaksi väliinkään jättää... Tuorejuustoja en ole kuumentamatta syönyt ollenkaan, mutta varmaan vaikea tietää ravintola-annoksista, onko sitä vai ei ja onko kuumennettu... No, ei siellä varmaan nälkään kuole kumminkaan :)
Maaria 18
Itse olin jokunen vuosi sitten Rodoksella ja rv taisi olla jotain 22 luokkaa kans.
Itse välttelin maitotuotteita mitä nyt muutenkin välttelen ulkomailla. Muuten söin aika normaalisti, tarkistutin että tilaamani liha oli varmasti kypsää...mutta sen teen muutenkin :) Söin kyllä rakastamaani kreikkalaista salaattia pari kertaa vaikka siinä fetajuustoa onkin :)
Ostin apteekista mukaan hiilitabletteja, niitä oli hyvä olla ripulin varalta ja samoin mainitsemiasi maitohappobakteereja. Miulla sanottiin että maitohapot olis hyvä alottaa jo vaikka viikko ennen loman ajankohtaa.
Mielestäni Kreikka on yleisesti ottaen (samoin kuin Kyproskin) ihan turvallinen maa ravinnon suhteen. Ei muuta kuin nautinnollista lomaa!!
Olen myös lähdössä Turkkiin parin viikon päästä. Minulla tosin vasta viikkoja 12. Apteekista ajattelin hakea maitohappobakteereja, syödä niitä jo viikon ennen matkaa. Käsidesi mukaan laukkuun, jolla voi desinfioida kädet missä vain varsinkin rahan käytön jälkeen, ennen ruokailua yms. Pyrin syömään vain kaikkea kypsennettyä. Vältän maitotuotteita. Juon vain pullovetta. Hiilitabletteja kaiken varalle. Eli samoja juttuja noudatan kun menisin ulkomaille ei raskaanakin. Hyvää matkaa ja nauti reissusta!!!
raskausviikkoja oli vajaat 10. Jätin syömättä kaikki maitotuotteet (yhden irtopakatun jäätelön söin viikon aikana) sekä kypsentämättömät vihannekset ELLEN pystynyt kuorimaan niitä itse. Viikon jouduin siis kituuttamaan melkein ilman vihanneksia, joka kyllä tuotti hieman tuskaa, mutta päätin kuitenkin ottaa ihan varman päälle (takana kun on muutenkin 4 epäonnistunutta raskautta). Ja juomaksi tietysti vain pullovesi.
Käsidesi mukana koko ajan ja käytä sitä ahkerasti! Muuten voit kyllä nauttia lomasta ja puuhailla vointisi mukaan. Hauskaa lomaa =)
Nekku
Kyprokselta palaneena (rv 17) voin kertoa, että en juurikaan vältellyt muuta kuin tuorejuustoja (myös Fetaa) matkan aikana eli paikallisia jogurtteja, salaattia, lihaa (hyvin kypsennettyä) jne. söin ihan huoleti. Kalaruuista mm.miekkakalaa tulee välttää raskausaikana enkä kyllä muutenkaan kalaa siellä syönyt.
Kyproksella hygieniataso on kuitenkin aika korkea muihin Välimeren maihin verrattuna, lähes Suomen tasoa. Jopa hanavedestä sanottiin että sitä voi juoda huoleti (riippuen mihin suuntaan Kyprosta olet menossa), itse kyllä käytin vain pullotettua vettä.
Eipä muuta kuin nauti lomastasi ja hyvää matkaa!! :)
Meillä taas on varattu matka Marokkoon, siinä vaiheessa viikkoja olisi takana 18. Tarkoitus olisi vielä omatoimimatkailla perinteisten turistirysien ulkopuolella. Tähän hätään en muista, onko minulla vielä voimassa hepatiittirokotus, mutta ilmeisesti rokottaminen ei tässä tilanteessa tule kysymykseen, vaikka ei olisikaan.
Mitä tekisitte? Jättäisittekö menemättä? Mitään suuria rahallisia menetyksiä tästä ei tulisi.
Kiitos viesteistä kaikille. Myös edellisen kerran, kun olin reissussa raskaana, vältin kaikkea mistä voisi vatsapöpön saada. Ja sain sen sitten kumminkin hotellin aamupalasta, vaikka meillä oli varsin hyvätasoinen hotellikin. Tuolloin oltiin Budapestissa Stockan hullujen päivien reissussa, eikä kukaan muu sairastunut :( Oli TODELLA KAMALAA oksentaa lentokoneen vessassa mahan kanssa. Eli jotenkin sitä on herkempi raskaana, minä ainakin. Siksi koitan kyllä tällä kertaa olla todella tarkkana.
Olen vähän epävarma tuosta Kyproksesta, mutta ainakin teidän viestinne vahvistivat, että mennä kannattaa. Ehkä jos kyseessä olisi vain minä ja mies, niin jättäisin väliin, mutta esikoinen on odottanut tätä reissua kuin kuuta nousevaa jo yli vuoden.
Mutta jos olisin Nadelen saappaissa, niin varmaan jättäisin Marokon väliin, tai ainakin muuttaisin sen turistilomaksi ja ehkä vaihtaisin paikkaakin... Minua pelottaisi myös, että ei-turistipaikoissa sattuu jotain, mikä on vauvalle vaaraksi. Ja saat varmasti lääkäriltä lapun, jotta saat rahat takaisin. Kannattaa myös kysyä neuvolasta mielipidettä. Meillekin suositeltiin hepatiiittirokotusta, vaikkei sitä Kyprokselle virallisesti suositella. Mutta raskaana sitä ei voi ottaa.
Maaria 18
Vietettiin viime vuonna syyslomaviikko Kyproksen Protaraksessa, vanhemmat ja kolme muksua. Koko loma meni hienosti. Kukaan meistä ei sairastunut pienimpäänkään mahatautiin. Hygieniataso tuntui olevan hyvä, tosin hotellimmekin oli hyvätasoinen (tähtiä 4+). Pääasiassa söimmekin hotellilla, kun meillä oli puolihoito. Käsidesinfiointiainetta käytimme koko sakki aina ennen ruokailua. Hyvää matkaa! Meidän syyslomamatkamme jäi tänä vuonna tekemättä, kun minulla viikkoja 37+5, joten ulkomaat jäivät väliin.
Välttele niitä, mitä Suomessakin.. Raakojen vihannesten kanssa ehkä vähän tarkempana ja veden laadun kanssa. Kivaa reissua!