Millä papereilla yliopistoon?
Olen opiskellut nyt alun kaksi vuotta tradenomiksi, ja ala vaikuttaa kiinnostavalta. Mieli tekisi nyt kuitenkin kauppatieteitä lukemaan.
Selasin tuossa vanhoja pääsykokeita ja huomasin että tällä kokemuksella olisin pärjännyt kokeessa jopa yllättävän hyvin. muutama esim viimevuoden pääsykoekirja luettiin ja tentittiin AMK:ssa jo ensimmäisenä syyslukukautena.
Ongelma on yo-paperit. Kolme C:tä ja reaalista E. Keskiarvo noin 7.5. Lukio meni TÄYSIN lukematta läpi. Harmittaa tietysti näin jälkeenpäin, nuoruuden hölmöilyjä.
Mutta jos pärjään kokeessa hyvin, onko minulla edes pientä mahdollisuutta päästä sisään. Vai kannattaako lukea tämä loppuun ja siitä sitten yliopistoon? Ilää on 22, joten ikäloppu en vielä ole.
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista. :)
Kommentit (12)
Vierailija:
Jos enempi ku 3.5, voit hakea suoraan maisteriohjelmaan opintosuorituksilla, ei tartte kandiksi itteäs turhaan lukea.
On kyllä yli 3.5. Mitäs tuo tarkoittaa? Voinko hakea kesken opiskeluiden vai.
En ole hirvesti paneutunut tähän. :)
-ap
Vain 2 vuotta AMK:n jälkeen ja sinusta tulee maisteri.
Eli niistä ei saa ollenkaan lisäpisteitä vaikka olisi kuinka hyvät. Muistaakseni korkeintaan vaan parin vuoden takaisista voi saada jotain.
eri hakutyyppejä. siis muuten kuin yo-tokarin ja valintakokeen perusteella.
mulla yo-paperit 5M ja 1E.
Vaikka sulla olisi viisi A:ta niin voit päästä yliopistoon aivan yhtä hyvin kuin joku jolla on parempi todistus.
Se merkitsee miten pärjäät pääsykokeissa! Aloituspisteitä ei muutenkaan saa paljon kun vaan just jollain neljällä ällällä.
Oma kaveri meni Helsingin Kauppakorkeakouluun ja YO-todistus oli A, C, B, L
yotodistus merkkaa?
Ai mä voin nyt hakea yliopistoon kun 10 vuotta sitten kirjotin b:n paperit?
ei tee mitään. Silloin ainoa mikä vaikuttaa sisäänpääsyyn on pääsykoe.
pääsykokeen ja papereiden perusteella, osa pelkän pääsykokeen perusteella (ja joissain aineissa osa ehkä pelkillä papereillakin). ELi voi päästä, vaikka todistus huono. Itse pääsin todella halutulle alalle (jonne pääsi silloin noin 5% hakijoista) noin 8-8,5 keskiarvolla, yo-kirjoituksissa L,L,C,B,B,B. Olin varmaan siinä pelkkien pääsykokeen perusteella päässeiden joukossa :-)
Eli jos haluaa opeksi, olisi hyvä olla hyvät paperit. Muihin tiedekuntiin pääsee sisään huonoillakin papereilla jos pärjää pääsykokeissa, mutta eri asia pääseekö koskaan ulos, jos ei ole lukupäätä.
Niin kuin sanottu, lue hyvin pääsykokeisiin!
Ei siellä enää merkkaa yo-todistus mitään, kaikki pääsevät pääsykokeisiin ja siellä valitaan niiden perusteella sisäänpääsevät. Ainoastaan uusilla ylioppilailla on hyötyä yo-tod. kun saavat jotain lisäpisteitä. Tämä käytäntä otettiin käyttöön viime keväänä.
Jos enempi ku 3.5, voit hakea suoraan maisteriohjelmaan opintosuorituksilla, ei tartte kandiksi itteäs turhaan lukea.