Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukaan yrittänyt saada aupairia miehen kotimaasta?

16.10.2007 |

Me suunnittelemme aupairin palkkaamista mieheni kotimaasta. Haluaisimme pitää lastamme kotihoidossa ja sopiva henkilökin on jo löytynyt. Onko kellään kokemusta tästä? Uvi:sta luvattiin ettei käsittely kestä kuin pari viikkoa jos paperit kunnossa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä miettiny sellasta että oliskohan mahdollista ottaa aupairiksi miehen sisko. olis aika mahtava homma kun pääsis vuodeks vaikka tänne suomeen asumaan ja näkemään elämää täällä:)

Vierailija
2/21 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ette hae työluvalla?

Meillä asiat järjestyi pian ja ensi viikolla hoitaja on jo täällä työssä. Ja me voimme huokaista helpotuksesta lasten takia.

kuumetta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan paljon mistä maasta olette etsimässä au pairia...

Mieheni kotimaasta emme saaneet au pairia sillä sieltä ei saa tyttöä joka lähtee kotoaan maailmalle paitsi sitten kun on mennyt naimisiin : )

Vierailija
4/21 |
28.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme tosiaan laittaneet hakemukset eteenpäin ja nyt jännitämme minkähänlainen vastaus on. Toivomme todella pojallemme isänkielen lisäopettajaa :)

Kellään ei taida sitten olla kokemusta aupairin palkkaamisesta? Erityisesti maasta josta on vaikeampi saada kuin EU:n jäsenmaista.

Vierailija
5/21 |
10.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ystäväni perheellä oli ja kuinka ollakkaan mies petti ainakin kahden au-pair tytön kanssa.

Vierailija
6/21 |
10.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen lakikin on muuttunut. Siihen aikaan piti ensin hankkia työlupa työkkäristä ja sitten oleskelulupa uvin kautta. Nykyään kaikki menee uvin kautta suoraan.

Meidän au pairimme ei tehnyt yhtään mitään. Hän oli kai suunnitellut vain tulevansa Suomeen. Ensimmäisenä päivänä hän kysyi, milloin mieheni hankkii hänelle työpaikan, miehen ja lähtee kauppaan ostamaan vaatteita. Hän sanoi jättäneensä kaikki vaatteet kotiin, koska tiesi, että me käymme hänelle ostamassa ison kasan vaatteita. Minä olin siihen aikaan raskaana ja laskettu aika oli noin neljän kuukauden päässä. Siivosuapua olisi ollut tarpeen, mutta sen sijaan sain yhden ylimääräisen palveltavan. Ruokaa hän söi kolminkertaisen määrän, mitä olen koskaan kenenkään aikuisen syövän. Olin valmistautunut maksamaan au pairille palkkaa, mutta hyvin pian huomasin, että sitä ei tarvinnut tehdä. Jonkin ajan kuluttua hän löysi miehen, jonka kanssa meni naimisiin ja pisti oleskeluluvan avioliiton perusteella menemään ja hankki uuden työpaikan. Sen sijaan, että hän olisi muuttanut miehensä kanssa, hän asui meillä, söi omaa ruokaa (jota ei koskaan tarjonnut meille), ei maksanut vuokraa ja ostanut mitään kodin käyttötavaroita (vessapaperia yms.) eikä edelleenkään auttanut taloustöissä.

Yleensä ehkä on parempi saada tuntematon au pair. Tämä ihminen oli miehen tuttavan tuttava ja jotenkin hän sitten ajatteli, että sen perusteella au pair - paperia ei tarvitse ottaa huomioon.

Vierailija
7/21 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Minä olen ymmärtänyt, että Suomeen ei voi hankkia au pairia varsinaisesti lastenhoitoa varten niin, että hän olisi yksin lasten kanssa 8 tuntia päivässä, kun itse olet töissä. Kaverini hankki juuri aupairin, mutta se meni kepulikonstein hankittavaksi. On vähän eri juttu hankkia au pair suomessa kuin esim. jenkeissä.

Vierailija
8/21 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, meille tulee jo valmiiksi tuntemamme 20v nuori mies, miehellä ei aikomustakaan pettää minua hänen kanssaan (?) :) On tuttava perheen poika, aiomme kyllä kertoa hänelle kotimme säännöt ja kasvatusperiaatteet. Uskon hänen uskovan, kunnioittava nuori mies kun on.

Suomeen ei pystykään palkkaamaan koko päiväistä lastenhoitajaa, lain mukaan aupair voi tehdä max 25h/vk. Meidän tapauksessa tunteja ei varmaan lasketa, mutta jo suomen kielen kurssinkin takia hän ei tule olemaan mikään kotihiiri. Lisätunteja hän tuskin panee pahakseen kun niistä maksetaan.

Emme ole vielä saaneet myönteistä päätöstä, joten jännityksessä vielä eletään...

P.S. Aika kova homma loppuen lopuksi koko prosessi, joten harmittaa kyllä jos ei pääse tulemaan!

Vierailija
9/21 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostuneena etsin vastaavia viestejä palstalta koska itse mietimme samaa joten olisi erittäin mukava kuulla miten teillä on edistytty tässä asiassa!:)

Vierailija
10/21 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelemme yhä oleskelulupapäätöstä. Toive ajankohdaksi laitoimme 20.joulukuuta ja käsittelyn piti kestää vain 2-3vk, mutta nyt mennyt jo n. 2kk :( ehkä he junnaavat asiaa tuohon toivepäivämäärään asti. Kerron asiasta pian lisää, toivottavasti positiivista :)

Vierailija
11/21 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetään peukkuja että sieltä tulisi lopulta positiivista vastausta!

Onko hän siis kotimaassaan odottamassa vai täällä? Haitte siis suoraan oleskelulupaa?

Itse vielä mietimme mitä tehdä ja mikä yleensäkään on mahdollista kun tuntuu olevan niin aikaa vievää...

Vierailija
12/21 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain taas epämääräistä vastausta uvista kun soittelin, tänään siis toivoimme hänen jo tulevan, mutta nyt käsittely onkin siirtinyt jollekin toiselle henkilölle ja häneen ei saa tietenkään yhteyttä. Pompotelkaa vaan, argh!

Aupair on siis kotimaassaan odottamassa. Haimme suoraan oleskelulupaa, työlupaa ei aupairin tapauksessa onneksi tarvita, sillä se veisi vielä enemmän aikaa ja myös vaikeampi saada, no en tiedä onko tämäkään helppoa kun alunperin piti mennä vain 2-3vk ja nyt mennyt jo kauan. Olen jo aika skeptinen, lapsellemme on jo päiväkotipaikkakin valmiina, mutta odotellaan vielä vastausta..

Hyvää joulun odotusta kaikille!

Vierailija
13/21 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

työluvalla tuleva lastenhoitaja, ainakin tuon työlupayksikön mukaan. Heidän lupa irtoaa viikossa jos on kaikki tarvittavat liitteet mukana, tämän on mulle 3 eri henkilöä heidän yksiköstään sanoneet. Ja he lähettävät paperit sitten uviin ja kuulemma uvi vaan antaa oleskeluluvan, koska työpaikka lupineen on jo valmiina.

Au-pair on hankalampi, koska uvi haluaa tarkistaa syyt miksi tulee, osaako hän suomea (kuulemma pitää osata suomea ja suomen kulttuuria vähän).

Näin minä olen sen kuullut, meille luvattiin luvat käteen max. 2 kuukaudessa, siitäkin uvin osuus on toi 1kk 3vkoa. Toivottavasti sitten tammikuussa asia on näin, meillä ei ole päiväkotipaikkoja eikä 8kk vauvaa sinne edes otettaisi...

kuumetta

Vierailija
14/21 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luvan myöntänyt. samoin paperit tulevat kotiin takas jos työlupaa ei irtoo, sitten ei uviin kannata lähetellä mitään.

Vierailija
15/21 |
26.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette työluvalla lastenhoitajaa? Vaikka se olisi siis " kuumetta" n mukaan helpompaa?

Vierailija
16/21 |
26.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Au pair ¿sijoituksen tarkoituksena on tarjota ulkomaalaiselle nuorelle mahdollisuus tutustua suomalaiseen kulttuuriin ja opiskella suomen tai ruotsin kieltä. Au pair on iältään 17-30 -vuotias ja hänen tehtävänään on tavallisesti hoitaa perheen lapsia, mutta hän voi tehdä myös kevyitä kotitöitä. Normaali työaika on noin 30 tuntia viikossa viitenä päivänä viikossa siten, että au pairilla on oikeus vähintään yhteen kokonaiseen vapaapäivään viikossa. Sijoitusaika ei yleensä voi olla vuotta pitempi. Perhe tarjoaa au pairille oman huoneen ja täyden ylläpidon. Tämän lisäksi taskurahaa on maksettava vähintään 252 euroa kuukaudessa nettona. Aina kannattaa sopia asiat kirjallisesti. Au pairin ja vastaanottavan perheen välillä ei saa olla sukulaisuussuhdetta.

Ei saa olla sukulaisuussuhdetta??

Vierailija
17/21 |
26.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sisko on vanhempi ku 30 ja tuo sukulaisuus oli uvilla ehdoton ei kun sitä tiedustelin.

Vierailija
18/21 |
26.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, hyvä että tuokin selvisi:)

Työlupaa siis vain hakemaan...

Vierailija
19/21 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse hakea työlupaa, koska työsuhde ei saa ylittää 25h/viikossa. Lain puitteissa. Haemme sitä oleskelulupaa, ja tässä vaiheessa paperit ovat siirtyneet toiselle käsittelijälle, käsittämätöntä! No eihän yhden ihmisen kannatakaan hoitaa asiaa loppuun kun voi vaikka mennä hermot kun soittelen koko ajan perään. Meillä on kohta kuumat paikat kun lähden piakoin töihin ja ei ole lapselle hoitopaikkaa. No, kaipa tämä tästä vielä selviää, kun pääsen uuden vuoden jälkeen soittamaan uudelle käsittelijälle. Joku siellä kyseli saako aupair olla sukulainen, ei saa.

Vierailija
20/21 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä olen kuullut on tuo au pairin hankkiminen todella hankalaa. Mielestäni tuokin on ihan hullua, ettei au pair saa olla sukulainen, koska senkin voi kiertää monella tavalla ja tuo, että eikös sukulainen olisi siinä mielessä kaikista paras au pairi, koska jos hänet tuntee jo etukäteen niin tietää mitä saa ( tai ainaskin melkein). Kyllähän se on kuitenkin lapsille todella hyvä kokemus ja varsinkin, jos au pair on siitä maasta minkä maan kieltä kotona puhutaan suomen lisäksi. Erittäin hyvä kielikylpy lapsille. Suomessa kun asutaan niin suomen kielenhän he kuitenkin oppivat. Mutta niin se vaan on kuulkaas, että sukulaiselle ei kannata hakea au pairin papereita omalla nimellä :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan