Hoitaja!Kerro työpäivästäsi.
Kun oikeasti, en osaa olla oikein kumpaakaan mieltä tästä lakkojutusta. Helposti tulisi negatiivisia ajatuksia siitä, mutta kun en oikeasti tiedä mitä teidän työhönne kuuluu, millaista se on, kuinka raskasta oikeasti, onko se fyysisesti vai henkisesti raskasta (perusteluja?).. jne. kun ei itse pahemmin tästä hoitajan työstä näe kuin pienen osan joskus harvoin. Puolustelut olisivat vähän uskottavampia kun kertoisitte työstänne.
Kommentit (18)
aamuvuoro:
Aamuraportti: miten yö on mennyt, kelle mitäkin lääkettä annettu, ketä katetroitu jne
Aamutoimet: aamupalat, aamulääkkeet, kanyloinnit, katetroinnit, imut, omat havainnot, lääkärin kierto, määräykset, lääkemuutokset, haavanhoidot........
Päivällä: kirjaaminen, lääkkeiden jako, laimennukset, iv lääkkeet, haavanhoidot, lähäreiden auttaminen kahvituksissa ja syötöissä, raportointi seuraaville, omaisten kanssa juttelu ja soittelu, lääkkeiden tilaus jne
aikana hoidan 0-4 synnytystä, avustan 0-5synnytksessä, olen mukana 0-2 sectiossa (hätä/elektiivisessä), synnytykset ovat joko säännöllisiä (=ei lääkäriä) tai komplisoituneita; imukuppiulosauttoja, tiukkoja hartioita, runsaita vuotoja, sikiön/äidin voinnin heikkenemisiä jne.. melkeimpä mitä vain maan ja taivaan väliltä voi tapahtua.
Kun vuoro menee hyvin, näen onnellisia perheitä ja itkeviä vauvoja. Joskus ei ole niin ruusuista =) Jokainen synnyttänyt ainakin tietää, ettei synnyttäminen ole helppoa/lasten leikkiä/tyhjänpäivästä touhua. Siihen kuuluu paljon hikeä, itkua, eritteitä, nopeita - joskus vaarallisiakin -tilanteia.
Sellaisia ovat esimerkiksi päiväni. Rakastan työtäni.
T. irtisanoutumislistaan nimensä laittanut kätilö
oikeaa ruokataukoa, yms muita virallisia työtaukoja? vai eikö vaan raaski pitää? -ap
Mutta näin ei todellakaan ole joka työpaikassa.
en voi poistua syömään " oikean ruokatauon" aikana. Menen sitten kun pystyn.
edellinen kätilö
osastolta ei pääse lähtemään kun kukaan ei tuuraa sen aikaa. jos syöt osaston kahvihuoneessa vastaat samaanaikaan kellohin ja puhelimeen :(
minkä voisi antaa jollekkin ei hoitsulle työksi, mikä helpottaisi hoitsujen työtä, ja antaisi työpaikan jollekkin vähemmän koulutetulle? (tajuukohan kukaa tätä kysymystä, mut en osannu muutenkaa muotoilla sitä :D )
Hoitaja kun minäkin olen.
Päivään kuuluu paljon perushoitoa. Pesen pyllyjä, vaihdan vaippaa, nostan useita kertoja päivässä ihmisiä esim. pyörätuolista sänkyyn ja päinvastoin. Mittaan verenpaineita,verensokeriarvoja, annan insuliinia diabeetikoille. Puen vaatteita päälle, riisun, avustan ruokailuissa, siistin asiakkaiden koteja. Hoidan haavoja, puhdistan cystofixejä, vaihdan virtsapusseja...
Jaan lääkkeitä dosetteihin, huolehdin, että asiakkaat saavat myös lääkkensä päivittäin. Henkistä kuormitusta lisää useat psyykkisistä ongelmista kärsivät, usein vainoharhaiset asiakkaat. Paljon on myös alkotaustaa ja sen mukanaan tuomia ongelmia.
Teen ja päivitän hoitosuunnitelmat 5:lle omalle asukkaalleni, joiden omahoitaja olen. Huolehdin mm. reseptien uusimiset, täyttelen hakemuksia Kelaan, varaan ajat esim. lääkäreille, jalkahoitajille, olen yhteydessä raha-asioista esim. edunvalvojiin tai omaisiin.
Päivittäin kirjataan asukkaista myös tietoja koneelle, puhelimet soi ja asukkaat hälyyttelevät turvapuhelimeen tuon tuostakin.
Viikonloppuisin tiimien sisällä on vain yksi työntekijä, samoin arki-illoissa eli työmäärä on vieläkin suurempaa.
Niin ja korvaus esim. arki-illoistahan on ruhtinaalliset muutama euroa, kiitos siitä, että pääset töistä pois 21.30 ja aamulla taas aloitat 7.30.
Minun peruspalkkani on 1674e kuussa ja siihen päälle lisät (n. 200e).
Niin, olen sitä " pohjasakkaa" eli lähihoitaja vanhusten palvelutalossa, joka tekee raskasta hoitotyötä naurettavalla palkalla. Ja meillä muuten sh:t tekevät prikuulleen samaa työtä, ainoa ero on se, että he saavat pistää lihakseen ja vaihtavat katetrin, jos sellainen jollakin on.
sekavat vanhukset.
Fyysisesti mua kuormittaa sekavat vanhukset ovat raskaita nostella! Ja lisäksi sattuu kun lyövät, purevat, potkivat, tukistavat. Onneksi kaikki ei kumminkaan oo semmosia:)
hoitsu
Aamu alkaa raportilla. Raportin pituus riippuu siitä onko ollut edellisenä iltana työvuorossa vai onko kaikki potilaat uusia. Raportin jälkeen käyn tervehtimässä potilaitani. Samalla tarkastan, että tippapusseissa on riittävästi jäljellä, vastaan parhaani mukaan kysymyksiin, vaihdan vuodepotilailta asentoa ja vaippoja, sekä avustan ruokailussa. Lääkärit kiertävät aamupalan jälkeen ja olen kierrolla mukana. Saan ohjeita jatkohoidosta/mahdollisesta kotiutuksesta, lääkityksestä, tehtävistä lisätutkimuksista (laboratorio, röntgen), yms.
Tämän jälkeen minun tehtäväni on järjestää potilaalle näihin tutkimuksiin pääsy (koneella työskentelyä, soittamista eri paikkoihin, potilaan kuljettamista). Tämä edellyttää, että lääkäri on muistanut sanella koneelle pyynnön, jonka sihteerit sitten ovat kirjoittaneet puhtaaksi. Osalle potilaista järjestän kyydin kotiin, taksilapun, kotihoito-ohjeet ja lupa-asiat. (omaisille/hoitopaikkaan/kotihoitoon soittelua, tietokonehommia ja paperitöitä) Osan potilaista siirrän toisille osastoille. Annan raportin ja kuljetan potilaan osastolle, kunhan olen saanut ensin paperiasiat ja lääkitykset kuntoon.
Osasto tyhjennetään puoleen päivään mennessä ja sitten alkaa tulla uusia potilaita. Heistä otetaan raportti ja tiedot syötetään koneelle (henkilötiedot, ruokatiedot).
Jossain välissä autan potilaita vessaan, teen vuodepesuja, vaihdan kylkeä (siis vuodepotilaan), autan toisia hoitajia, vastaan koko ajan soivaan puhelimeen ja omaisten kyselyihin, täytän kaappeihin uutta tavaraa, kirjaan, käyn syömässä, wc:ssä ja kahvilla.
Meillä sh huolehtii lääkkehoidon, joten heillä se on vielä kaiken tämän (isona)lisänä. Varmaan paljon jäi pois, mutta eiköhän tässäkin jo ole hieman osviittaa.
8 asiakasta kerrallaan ja vastaan heistä yksin.
peruspäivänä
hoidan heidän virastoasioitaa
hakemuksia
hoitoneuvotteluita
ryhmäohjausta
yksilöterapiaa
kotitöidenopetus ja ohjaus
ruuanlaiton ohjaus
otan näytteitä
kusi ym. seuloja
päihtyneiden ja väkivaltaisten asiakkaiden posito ja rajaaminen
aina vaan vittuillaan ja huudetaan, syytetään -
koskaan en ole kiitosta saanut- enkä enää sitä odota
olen saanut tappouhkauksia, mua lyöty (olin silloin raskaana) omaisuuttani on tärvelty.
joudun keräämäänkäytettyjä neuloja ruiskuja ym. käyttöön liittyvää tavaraa
ensihoitotilanteita useita kun joku vetänyt hihaan överit
kuolemia ja tappoja
kaikilla vankilatuomioita tapoista, ryöstöistä ym
hiv, hepatiitti ja mielisairauskin usealla
et näin ja palkka 1700 e.
t
Päivään kuuluu paljon perushoitoa. Pesen pyllyjä, vaihdan vaippaa, nostan useita kertoja päivässä ihmisiä esim. pyörätuolista sänkyyn ja päinvastoin. Mittaan verenpaineita,verensokeriarvoja, annan insuliinia diabeetikoille. Puen vaatteita päälle, riisun, avustan ruokailuissa, siistin asiakkaiden koteja. Hoidan haavoja, puhdistan cystofixejä, vaihdan virtsapusseja... + lämmitän ruoat ja tiskaan sekä otan verinäytteet ja toimitan labraan, poistan tikkejä/ hakasia. Lääkäriä ei aina ole saatavilla joten pakko tehdä päätöksiä itsenäisesti. Haavan paranemisesta vastuu hoitajilla, lääkärit eivät ota kantaa /tai eivät osaa.
Jaan lääkkeitä dosetteihin, huolehdin, että asiakkaat saavat myös lääkkensä päivittäin. Henkistä kuormitusta lisää useat psyykkisistä ongelmista kärsivät, usein vainoharhaiset asiakkaat. Paljon on myös alkotaustaa ja sen mukanaan tuomia ongelmia. + huumeiden käyttäjiä uusina. Lisäksi jokaisen hoitajan vastuulla on seurata potilaan vointia, ei vain antaa niitä lääkkeitä vaan myös laittaa asiaa eteenpäin jos jotain muutoksia tapahtuu. Tilaan lääkkeet.
Teen ja päivitän hoitosuunnitelmat joiden omahoitaja olen. Huolehdin mm. reseptien uusimiset, täyttelen hakemuksia Kelaan, varaan ajat esim. lääkäreille, jalkahoitajille, olen yhteydessä raha-asioista esim. edunvalvojiin tai omaisiin. + teen kauppatilaukset, ostan esim. vaatteet, koska omaisia ei useimmilla ole tai heillä ei ole aikaa/halua hoitaa kyseisiä asioita. Selvitän laskuja ja muita raha-asioita. Pidän yhteyden yhteistyökumppaneihin, istun kokouksissa (joihin ei oli aikaa), selvitän asioita omaisten kanssa.
Päivittäin kirjataan asiakkaista myös tietoja koneelle, puhelimet soi .
Viikonloppuisin tiimissä sisällä on vain yksi työntekijä, samoin arki-illoissa eli työmäärä on vieläkin suurempaa.
Lisäksi olen yksin asiakkaan kotona, ilman minkään valtakunnan hätänappia tai turvamiestä. Ja mielenterveysongelmat ja alkoholiongelmat ovat räjähdysmäisesti kasvaneet. Samoin kotona asuvien kunto on huonontunut, meillä kirjoilla monta vuodepotilasta.
Lisäksi meiltä vaaditaan työn kehittämistä ja laatua. Niihin omat mittarit mitkä säännöllisesti täytetään.
Minun peruspalkkani on n.2000e kuussa ja siihen harvoin tulevat lisät. (iltoja ja viikonloppuja ei joka vko.)
Näin lainatakseni lh:n kirjoitusta. =) Liekö kaikki työt tuossakaan...
t. ap jonka mielipide alkaa muotoutua...
Rupean toivomaan, ettei minua otettaisi työpaikalleni takaisin... olisi suuri helpotus.
Tässä on jo aika monta viikkoa yritetty todistaa, että työmme on tärkeää.
Silti on päälle satanut niin paljon paskaa, että minä ainakaan en jaksa enää edes kommentoida omaa työtämme.
Kaikki mahdolliset haukkumasanat tappajahoitsuista lähtien on jo kuultu.
t. 2
Klo 7.00 yökön raportti sekä sen perään illan kuulumiset iltavuoron hoitajalta
Raportilta valmistelemaan ja vastaanottamaan leikkauspotilaita. Aamupalan jakoa potilaille ja ruokailussa avustamista. Avannepussien tyhjemtämisiä, vessaan avustamisia, kipulääkkeen antamisia siinä samalla.
Klo 8.00 ensimmäisen potilaan kuskaaminen leikkaussaliin. Lääkärinkierto ja sen jälkeen kierrolla saatujen määräysten toteuttamista (nestehoito, lääkkeet, ompeleiden poistot, haavojen hoidot yms) Mahdollisesti potilaiden kuljettamista röntgeniin tai muihin tutkimuksiin. Puhelin soi taukoamatta!
Puolilta päivin tulee taas ruokailun vuoro eli jakamista, syöttämistä, nestelistojen tarkistusta jne. Itse ehtii pahimmassa tapauksessa nopeasti heittää suuhunsa jotain.
Ensimmäiset potilaat haetaan leikkaussalista pois. Heidän verenpaineen, vuodon ja voinnin seurantaa yleisesti. MYös mahdollista kipulääkitystä.
Pian onkin jo iltapäiväraportin aika. Työpäivä päättyy klo 15.
Tällaista oli siis kunnallisella puolella, kiirettä piti ja askeleita kertyi päivän mittaan. Nykyään töissä yksityispuolella, jossa tahti aivan toista luokkaa, mutta työnkuvakin on toisenlainen.
Potilaskellot soivat, samoin puhelin.