Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aika velkaneuvojalle HELMIkuuksi -09!

Vierailija
29.10.2008 |

Vuosia jatkuneet taloudelliset vaikeudet ja ylivelkaantuminen ajoi tänään perheemme siihen pisteeseen, että mies sai soitettua velkaneuvojalle. Pitkän puhelun soitti ja sai avautua oikein kunnolla. Mielenterveys on mennyt (lääkitys), yksi talo jo myyty tilanteen helpottamiseksi, - kuitenkin tuntuu, ettei halua, että elämä oli sitten tässä. On ihanat lapset ja elämä on kaikesta huolimatta elämisen arvoista. Vaikka näitä viimeaikaisia lööppejä lukiessa onkin tullut ajatus, että niissä voitaisiin kertoa meidän perheestä.

Helmikuuta odotellessa yritämme sitkutella kuten parhaaksi näemme, ja saada lapsille ja itsellemme ruoan pöytään. Velat ovat niin suuret, että vain mahdollinen velkasaneeraus tulee kysymykseen.

Taitaa olla paljon muitakin velallisia liikenteessä, koskapa jonot noinkin pitkät ovat. Vaikea oli tämä askel ottaa, kun voimat ovat jo niin lopussa ja elämänilo hiipumassa, mutta nyt tuntuu, että jotain on sentään yritetty ja elämässä on jokin kiinnepiste.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni kävi velkaneuvojalla 2004 syksyllä. Päätöksiä odotellessa olin raskauteni alussa ja vauva ehti syntyä ja oli jo puolivuotias kun takuu-säätiö sai vihdoin paperit valmiiksi ja päätöksensä velkojen niputuksesta tehtyä.

Sinne velkaneuvontaan todella pitää lähteä jo hätää ennakoiden, sillä velkojen niputuksessa voi mennä niin kauan, että talous ehtii kaatua ennen kuin apu tulee. Onneksi pääsimme jaloillemme, vaikka tiukkaa on taas. Velkaa tosin ei ole.

Vierailija
22/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotus tulee varmasti olemaan pitkä ja ehkä vaikea, mutta muistakaa, että olette jo ottaneet sen tärkeimmän askeleen!

Paistaa se aurinko risukasaankin, muista se!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen äitinsä kuoli, talosta jäi velkaa ja mies petti. on ollut velkasaneerauksessa ja nyt heillä osake, lapsi ja kummallakin työpaikat.

ostivat asunnon, mies menetti työpaikan ja asunnon arvo oli tippunut runsaasti ja siksi velkaa jäi.

selvitä voi...

Vierailija
24/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuu-Säätiö on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen sosiaalialan järjestö, joka edistää taloudellisessa kriisitilanteessa olevien henkilöiden itsenäistä selviytymistä.

Vierailija
25/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisille, jotka eivät saa pankista lainaa niputtaakseen velkojaan. Suurin summa on kuitenkin muistaakseni 34 000e ja meidän tapauksessamme se ei riitä. Olen kyllä netin kautta lukenut lähes kaikista mahdollisuuksista, mitä velkaisella on/voisi olla. :)

Ap

Vierailija
26/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saneeraukseen. Kuitenkin sanottiin et velka niin pieni noin 13000e et antaa vaan mennä ulosoton kautta jos saa töitä. Niin ja nyt menee sit sieltä, hitaasti mutta varmasti.

Vierailija
27/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteensä ehkä noin 3000-3300e/kk, enkä itse ole edes töissä, vaan kotihoidontuella nuorimmaisen kanssa. Maksuvaraa siis pitäisi olla saneerausta ajatellen.

Se on vaan niin, että kun velkaa on liikaa, ei mitkään tulot riitä.

Pienituloinen/työtön voi hakea sosiaalista luototusta. Googlaa tai katso yle-areenalta eilinen Kukkaron herraksi-ohjelma, jonka yh-isän pelastukseksi koitui juuri tämä sosiaalinen luototus. Toki lisäksi muukin raha-asioiden hallinta ja esim. tupakanpolton lopetus.

Ap

Vierailija
28/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin siinä vaiheessa selvittänyt itse vaikka mitä. Hänen neuvostaan hain verotodistukset useilta vuosilta ja ne maksoivat 20euroa kappale..eli itse asiassa he eivät meitä pystyneet auttamaan ja saimme vielä lisämaksuja niskaamme. Käsiä levitteli se velkaneuvoja nolona ja myönsi, että olin selvittänyt tilanteemme perustellisesti.

Tämä velkaneuvoja ei tiennyt, että eihän saneeraukseen pääse, ennenkuin oma talo on myyty, sillä pankkilaina asunnosta on aina maksettava, siis aina.

Jos olisin heidän toimesta tehnyt jonkun sopimuksen, olisi se tarkoittanut sitä, että luottotietoihin olisi tullut merkintä (lisävelkaantumisen estämiseksi)

Takuusäätiön lainaa jos saa menee myös luottotiedot..

eli tämä voi tarkoittaa sitä, ettet saa asuntoa, työpaikkaa jne.

Kannattaa miettiä kaksi kertaa, olisko parempi ottaa yhteys velkojiin ja sopia heidän kanssaan maksujärjestelyt ja samalla säilyttää omat luottotietonsa.

Ja sosiaalitoimi ei ota huomioon velkasaneerausmaksuja..

Vierailija
29/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kysyn silti, että miten olette ajautuneet tuohon jamaan, että velkoja, joita ette pysty hoitamaan, on vähän sinne tänne yli 34 000 euroa?

Vierailija
30/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan menettämisen vuoksi. Mielenterveysongelmien vuoksi. Uudelleenkouluttautumisen vuoksi. Ja viime kädessä sen vuoksi, että olemme sitkutelleet liian kauan kasvavan velkataakan alla. On otettu uutta velkaa velan maksuun ja ajateltu, että kyllä tämä tästä. Varmasti mukana on siis rutkasti myös hallitsematonta/harkitsematonta rahankäyttöä. Velkaa saa nykyään aika helposti. Pieniä summia suurilla koroilla. Aivan käsittämättömän suurilla koroilla! Lopulta kuukausilyhennyksiä on joka suuntaan niin paljon, etteivät tulot enää riitä ja lopulta joutuu ottamaan velkaa jo siihen, että saa ruokaa kaappiin. Sosiaalitoimiston kanssa emme ole koskaan asioineet. Kun tulot ovat kuitenkin näinkin kohtuulliset, sieltä ojennetaan vain lämmintä kättä ja kehoitetaan laskemaan tulot ja pakolliset menot ja niin poispäin.

Sitä vain yrittää selvitä ja selvitä ja varjella luottotietoja ja elämä kaiken sen keskellä on pikkuhiljaa yhtä helvettiä. Pelkää postiauton tuloa, ei jaksa enää avata laskuja, nakkaa koko laskunivaskan leivinuunin sytykkeeksi, että saisi ne hetkeksi pois silmistään.

Vierailija
31/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta velkasaneeraukseen ei todellakaan pääse kaikki.

Jos velan syynä on "kevytmielinen velkaantuminen", se tie loppuu siihen. Sen pykälän nimi muistaakseni oin nimenomaan kevytmielinen velkaantuminen.

Tuttavallani oli näin. Kaikenmaailman kulutusluottoja ja pikavippejä, mutta missään ei rahankäyttö näe. Menneet taivaan tuuliin. Eivät siis päässeet velkasaneeraukseen.

Eli jos teillä ei mitään näyttöjä siitä, missä raha on (siis konkreettista), luultavasti ette pääse velkasaneeraukseen

Vierailija
32/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun aika pitkälle talon loppuunrakentamiseen, kun talolaina ei riittänyt ja pankki ei myöntänyt lisää taloa vastaan ja talo ja piha oli kuitenkin saatava valmiiksi ja sitten kahden vuoden asumisen jälkeen se olikin jo pakko myydä äkkiä käsistä pois. Se kaksi vuotta asuttiin ja velkaanuttiin lisää - ajateltiin, että vältetään ne myyntivoittoverot, kun ei aiemmin myydä pois. Onneksi myytiin ennen hintojen laskua, mutta ei taidettu siltikään saada omiamme pois.

Tokihan se jännittääkin, pääsemmekö saneeraukseen vai emme. Ja senkin tiedostan, että kova paperisota on tulossa. Mutta silti pidän tästä oljenkorresta kiinni! Jos emme saneeraukseen pääse, sitten maksamme velkaamme ulosoton kautta. Aika hyvät suojaosuudet siinä kuitenkin on viiden lapsen vuoksi. Pidättävät palkasta sitten sen, mitä voivat.

Ap

Vierailija
33/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikset mene töihin?

Vierailija
34/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ammatillista koulutusta eli lähinnä saan jotain siivoojan hommia, 7.60e/h - joita olen tehnytkin silloin tällöin. Koska miehellä on hyvät tulot, päivähoitomaksuihin (kolmesta lapsesta) menee jo noin 600e/kk. Siihen päälle työmatkakulut. Lisäksi toinen koululaisemme on erityislapsi (asperger), enkä voi kuvitellakaan, että hän selviytyisi aamut yksin kouluun ja iltapäivät kotona vuotta vanhemman sisaruksensa kanssa. Hän on niin arvaamaton ja täysin holhottava.

Tässäpä nämä esteet velkasaneeraukselle/järjestelylle - kumpiko nimi nyt mahtaakaan olla oikea? Loppukaneetissa tosin todetaan, että ns. esteestä huolimattakin se voidaan myöntää. Esim. tärkeää on juuri se, että on pyrkinyt asioitaan hoitamaan viimeiseen saakka - ja sitä me kyllä olemme yrittäneet tehdä! Liikaakin. Mutta en tässä itseäni puolustele millään tavalla. Olen vain edelleen iloinen, että saimme tänään tehtyä sen, mitä olisi pitänyt tehdä jo kauan aikaa sitten.

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/6d90b1b5-2d6c-4b6a-80db-0fca138bc72…

Ap

Vierailija
35/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa kokonaisvelkamäärää

Kai sulla nyt joku käsitys on velan määrästä.

100 000e 150 000e 200 000e 250 000e 300 000e

350 000e 400 000e 450 000e ...

Voisitko ajatella töitä mitkä painottuu ilta-aikaan?

Vierailija
36/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t:14

Vierailija
37/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä - olen tehnyt myös iltatöitä silloin, kun mieheni oli entisessä työssään eli tehtaassa säännöllisesti klo 6-14.00 Työskentelin silloin itse 16-24.00. Siihen asti, että jäin kuopukselta äitiyslomalle. Sitten miehelleni tuli ammatinvaihto ja nykyinen työ on niin säännöllisen epäsäännöllistä, että hän on paljon öitä pois kotoa. Esim. tänään lähti ja palaa to-pe-välisenä yönä. Perjantaina illalla taas lähtee ja palaa la-su-välisenä yönä. Eikä työ ole ennustettavissa mitenkään eli samat työvuorot eivät toistu viikosta toiseen. Lisäksi asumme kaukana suvusta, ts. tukiverkostojen tavoittamattomissa. Viime talven tein ihan kokopäiväisesti (tai lähes, noin 6h/pvä) töitä, mutta se ei yksinkertaisesti ollut kannattavaa päivähoitomaksujen ja työmatkakulujen jälkeen, lisäksi ip-kerhomaksut. Karua mutta totta.

Opiskelen kyllä avoimessa yo:ssa etäopiskeluna, koska asuinkunnassani sen paremmin kuin lähikaupungeissakaan ei ole yliopistoa. Haaveissa on kuitenkin pyrkiä sitten joskus sisään yo:oon ja suorittaa tutkintojakin. Ja saada sitten ehkä joskus koulutusta vastaavaa työtäkin - muutakin kuin siivousta, johon minulla ei todellakaan myöskään ole koulutusta. Olen siinä muuten vain hyvä. Keväällä eräs rouva harmitteli, kun lopetin kotisiivoustyöt : hänellä ei ollut kuulema koskaan ollut yhtä hyvää siivoojaa. :)

Ap

Vierailija
38/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuu-Säätiö haluaa varmistua siitä, ettei henkilö velkaannu lisää. Löydät varmasti lisätietoa Takuu-Säätiön sivuilta!

http://www.takuu-saatio.fi/

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän