Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aika velkaneuvojalle HELMIkuuksi -09!

Vierailija
29.10.2008 |

Vuosia jatkuneet taloudelliset vaikeudet ja ylivelkaantuminen ajoi tänään perheemme siihen pisteeseen, että mies sai soitettua velkaneuvojalle. Pitkän puhelun soitti ja sai avautua oikein kunnolla. Mielenterveys on mennyt (lääkitys), yksi talo jo myyty tilanteen helpottamiseksi, - kuitenkin tuntuu, ettei halua, että elämä oli sitten tässä. On ihanat lapset ja elämä on kaikesta huolimatta elämisen arvoista. Vaikka näitä viimeaikaisia lööppejä lukiessa onkin tullut ajatus, että niissä voitaisiin kertoa meidän perheestä.

Helmikuuta odotellessa yritämme sitkutella kuten parhaaksi näemme, ja saada lapsille ja itsellemme ruoan pöytään. Velat ovat niin suuret, että vain mahdollinen velkasaneeraus tulee kysymykseen.

Taitaa olla paljon muitakin velallisia liikenteessä, koskapa jonot noinkin pitkät ovat. Vaikea oli tämä askel ottaa, kun voimat ovat jo niin lopussa ja elämänilo hiipumassa, mutta nyt tuntuu, että jotain on sentään yritetty ja elämässä on jokin kiinnepiste.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on niin tiukasti pitänyt liian kauan sisällään. Pari sukulaista tietää, mutta tuskin kukaan kokototuutta. Välillä tuntuu, ettei itsekään ole selvillä totuudesta... Näin anonyymisti on helpottava kirjoittaa ajatuksistaan. Liian vähän meillä itsekullakin taitaa olla ihmisiä, joille todella pystyy kertomaan, mitä minulle kuuluu.

Ap

Vierailija
2/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä myy työtäsi alle 30 euroa/h. Mahdollisuudet on tienata hyvin ihan sen mukaan paljonko jaksat tehdä. Siivoushommissa sana kiertää jos olet pätevä ja saat puskaradion kautta asiakkaita. Toinen edullinen keino on tehdä mainoslappusia ja jakaa niitä vaikka vaunulenkillä postilaatikoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuu-Säätiön myöntämästä takauksesta (huom, takaus = lainan myöntää pankki) tulee TK-merkintä siksi, ettei henkilö nostaisi uuttaa velkaa takauksen voimassaolon aikana.

Vierailija
4/38 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pari-kolme kuukautta on kuin pieru saharaan näiden vuosien rinnalla. Ja jos velat ehtivät kulkeutua ulosottoon helmikuuhun mennessä, niin sitten ehtivät- Luottotiedot menevät jokatapauksessa mahdollisen velkajärjestelyn myötä ja jos emme siihen pääse, sama homma.

Velkaneuvoja oli sanonut, että pyrkikää nyt vain suoriutumaan vuokrasta ja muista pakollisista menoista (sähkö, vesi, jäte) ja saamaan ruokaa pöytään. Sen jälkeen maksatte sen mukaan, miten pystytte. Tilanne ei ole tullut hetkessä, joten ei se hetkessä korjaannukaan.

Olo on edelleen kumman helpottunut. Vaikkei mitään sinänsä olekaan vielä tapahtunut.

Ap

Vierailija
5/38 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velan pitää olla sen kokoinen, että velalliset ei siitä pysty mitenkään järkevästi selviämään. 100000 Euroa on kuitenkin kahdelle, suhteellisen nuorelle ja työkykyiselle ihmisille sellainen summa, että se pitäisi pystyä maksamaan normaalistikin.

Tästä ihan kokemusta läheltä sen verran, että siskoni (41v.) on pienipalkkainen ja hän kyseli mahdollisuutta päästä saneeraukseen vajaan 50 000 Euron lainasta. Lausunto tuli heti takaisin, että ei pääse, koska laina on ikään nähden sen verran pieni, että tullee hoidettua ennen eläkeikää muutenkin.

Mun mies taas sai velkasaneerauksen aikanaan, mutta velkaa olikin silloin noin 350 000 Euroa ja mies yksin vastuussa.

Vierailija
6/38 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole sen kummempaa tietoa mahdollisuuksistamme kuin mitä velkaneuvoja eilen sanoi. Ja hän sanoi, että näin suuren summan kanssa ainoa vaihtoehto olisi tämä järjestely. Jos se ei onnistu, maksamme ulosoton kautta. Sehän on sitten paljon pidempi tie ja velat vanhenevat 15 vuodessa. Järjestelyllä uuden elämän alkuun voisi päästä viidessä vuodessa. Velkaneuvoja oli ehdottanut, että mieheni hakee nyt tätä järjestelyä ja minä annan velkojen mennä ulosottoon. Ja sitten kun itse lähden joskus töihin, järjestelyä haetaan minulle. Oli miten oli : korostan edelleen, että jotain on nyt yritetty ainakin tehdä ja niin kannattaisi jokaisen yrittää. Jo aiemmin kuin vuosien jälkeen. Tällaisessa tilanteessa on kestämätöntä elää.

Ja ei - ette te saa mua lannistumaan! Kävi miten kävi, niin me yritetään luovia eteenpäin, rakastaa toisiamme ja lapsiamme. Olen jo pitkään ajatellut, ettei elämässämme ole mitään järkeä, mutta eilisen jälkeen olen ajatellut, että kaikesta huolimatta elämä on aina elämisen arvoista. Henkisesti saattaa olla painostavaa ja raskasta, mutta esim. fyysisesti meitä ei uhkaa kukaan tai mikään.

Ap

Vierailija
7/38 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse käynyt tuon helvetin läpi - vihdoin - oikeastaan neljä vuotta liian myöhään menin velkaneuvontaan kun ulosottomies patisteli! ;D Tämä kun oli sitä mieltä, ettei heille ollut järkeä maksaa korkoja ja muita maksuja - ja oikeassahan tuo oli. Sitä on vaan niin vaikeaa nähdä kokonaisuutta epätoivonsa alta. Itse todella menetin ne luottotiedot kahdeksi vuodeksi kun Takuu-Säätiön takauksen sain - mutta tuo aika meni oikeasti todella nopeasti. Nyt on kuuden vuoden kitkuttelu ollut jo melkein vuoden ohi, ja elämä maistuu taas.

Fiksua että ymmärsit hakea apua - ja muista - älä katso taaksepäin - vaan eteenpäin. Siellä on tulevaisuus!

Vierailija
8/38 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä on lapset hoidossa, jos olet itse kotona. Säästäisitte siinäkin jo monta sataa.

Vierailija
9/38 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vanhinta koulussa, kolme nuorinta kotona. Kirjoitin vain aiemmin olleeni viime talven kokopäivätöissä, jolloin nuoremmat lapset olivat hoidossa ja kaksi vanhinta ip-kerhoissa. Pieniä kun ovat hekin vielä. Ei ole tullut mieleenkään pistää lapsia hoitoon ja olla itse kotona. Saan Kelalta kotihoidontukea, mitä en toki saisi, jos lapset olisivat kaikki hoidossa.

Viime talvena meni tosiaan päivähoito-ja ip-kerhomaksuihin lähemmäs 700e. Joten eipä ole hurraamista, kun oma käteenjäävä osuus oli noin 800-900e (kotisiivouksia siis tein tessin palkalla, noin 6, korkeintaan 7h/pvä) ja siihen bensakulut päälle 60km:n työmatkasta.

Oli vain järkevämpää jäädä kotiin. Saan sentään kotihoidontuen päälle nyt vähän hoitolisääkin, joka perustuu tuloihin siis.

Ap

Ja kiitos paljon saamastani kannustuksesta! Olisipa ihana tavata joskus ihminen, joka on käynyt läpi saman kaaoksen ja jonka kanssa voisi vaihtaa ajatuksia ja huomata ehkä samalla, että tästä voi selvitä. Ehkä vähän paksumpinahkaisena. :)

Vierailija
10/38 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioilla on tapana järjestyä, varsinkin jos on itse aktiivinen.

Vierailija
11/38 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä velkasaneeraukseen pääsee vaikka velka ei olisi "suuri."

Itselläni oli 16.000e.

Nyt olen jo muutamia kuukausia maksellut ja ihan hyvältä tuntuu kun tietää että koko soppa on viiden vuoden päästä ohi.

Nyt velat eivät enää kasva korkoa ja ei ulosottomies käy palkalla.

Velat olivat alunperin 8000 euroa mutta korot ovat lisänneet summaan puolet lisää.

Velat jäivät maksamatta koska sairastuin ja jouduin pitkälle sairaslomalle, eikä ollut enää tuloja millä maksaa.

Nyt taas elämä hymyilee, ihanaa tehdä työtä.

Vierailija
12/38 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päässyt järjestelyyn tai siis velkaneuvoja ei edes hakenut vaan parempipalkkaista työtä nyt sitten etsiskelee et pystyis lyhentää enemmän. Velka poistus vuonna 2015 kun tulee 15v täyteen.

Vierailija
13/38 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö mennä töihin ?

Vierailija
14/38 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulta ei hirveästi sympatioita heru ihmisille, jotka eivät osaa hoitaa asioitaan. Tehdään niin kuin kivalta tuntuu eikä mitä järki sanoo. toivon kuitenkin että velkajärjestely auttaa teitä.

Vierailija
15/38 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla (vailla ammatillista koulutusta) jää enemmän käteen, kun olen kotona lasten kanssa kuin jos menen tekemään siivoustöitä, jotka ovat lähes ainoita, mitä saa ilman koulutusta. Tuntipalkka 7.60e. Kun kolme lasta laittaa kokopäivähoitoon, se tekee meillä (tai teki viime keväänä) 530-540e ja siihen päälle ainakin yhden lapsen ip-kerhon maksu, 80e/kk. Viime keväänä ip-kerhomaksuun meni 160e/kk. Miltä kuulostaisi maksaa 600-700e/kk lasten hoidosta, kun oma palkka (netto) on 800-900e? Bensakulut 100-200e/kk.

Kuinkahan monesti tämä pitää vääntää rautalangasta..? Mautin suunnattomasti töissäkäynnistä, mutta tappiota töissäkäynnilläkään ei kannata tehdä. Opiskelen avoimessa yo:ssa kotiäitiyden ohessa ja ehkä minulla joskus vielä on kunnon koulutus ja sitä vastaava työ ja ehkä paremmat tienestitkin.

Ap

Vierailija
16/38 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki enemmän järjellä asioita ajatteleva pariskunta olisi jättänyt ne lapset tekemättä. Mutta lapsilla on ollut ihan hyvä lapsuus, eikä heidän ole tarvinnut nälkää nähdä koskaan. Ja meillä on toivottavasti joskus vielä sellainen taloudellinen tilanne, että voimme vielä enemmän nauttia yhdessäolosta perheen kesken. Kukaan lapsistani ei ole syyllinen tähän elämäntilanteeseen.

Ja kiitos kuitenkin kannustuksestasi!

Ap

Vierailija
17/38 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka aika. Sitä ennen otin yhteyttä kuntamme diakoniatoimistoon josta saimme pian ajan, he pystyivät taloudellisesti auttamaan kans jonkin verran. Suosittelen siis ottamaan sinne yhteyttä, he voivat antaa esim. joulurahaa

Vierailija
18/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinällään on osin helpottavaa. Jaksamista ja hyvää joulun odotusta.

Vierailija
19/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan totta. Se antoi potkua ja uskoa, että jotain voisi olla tehtävissä vieläkin. Vaikka siinä olleella yh-isällä toimeentulo ja velat olivatkin paljon paremmalla mallilla kuin meillä, niin silti! Tulen mielenkiinnolla seuraamaan loppuja yhdeksää jaksoa! Luin netistä ohjelmassa avustavan velkaneuvojan haastattelun ja hän kertoi, että hänen luokseen oli tullut perhe, jonka vanhemmilla oli yhteensä 46 luotollista korttia. Meillä ei taida olla velkaa ihan yhtä moneen paikkaan, mutta summat ovat suuria ja korkeat korot juoksevat kokoajan...

Rohkaisen jokaista ylivelkaantunutta ottamaan yhteyttä paikkakuntansa velkaneuvojalle. Tuntuu, että osa omasta taakasta siirtyy ammattilaiselle, kun saa rehellisesti kerrottua, kuinka huonossa tilanteessa elää. Siellä kyllä pyritään satavarmasti auttamaan parhaan taidon mukaan!

Kiitos tsempeistä! Jouluhan se alkaa jo pikkuhiljaa hiipimään etenkin lasten mieleen. 8-vuotiaalle pystyy jo onneksi selittämään, ettei pukin lompakko ole tänä vuonna kovin paksu, mutta että joulu tulee varmasti meidänkin vuokratuvan kattohirren alle! Pienemmät saavat lapsenuskossaan vielä uskoa joulupukkeihin - ja enkeleihin...

Ap

Vierailija
20/38 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies kävi velkaneuvonnassa pari vuotta sitten ja muistan odottaneen elokuulta jouluun aikaa. Se jono oli kyllä silloinkin hävyttämän pitkä, ainakin tässä kaupungissa. Kiva, kun laskutilanne ehtii vaan pahentua ja lisää laskuja mennä odotusaikanakin ulosottoon. Musta tuollainen velka on akuuttiongelma ja neuvontaan pitäisi päästä viikossa-kahdessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän