Lapsi torjuu vanhempaansa
Olen kiinnostunut selvittämään aihetta, jossa lapsi torjuu toista vanhempaa. Meillä tytär (4 v.) on suhtaunut isäänsä syrjivästi koko ajan. Hän ei kuuleman rakasta isää ja isä voisi olla aina töissä. Tytön ensimmäisen elinvuoden isänsä oli paljon poissa töiden vuoksi, mutta on sen jälkeen ollut erittäin osallistuva ja hyvä isä, joka puhuu ja pussaa. Tytär kyllä tekee isänsä kanssa kaikenlaista mielellään ja sylissä viihtyy, mutta ei juuri halaa tai suukottele tai puhu tunteista. Tosin hän antaa niitä muutoinkin hyvin tarkan harkinnan jälkeen.
Onko torjuminen tavallista? Entä olisiko aiheesta kirjallisuutta enemmäksi pengottavaksi?
Kommentit (2)
Voisikohan olla että isä on liian vähän kotona. Meillä molemmat lapset on Isin perään kovasti, mut heti jos vaikka kuukauden sisään mahtuu paljon ylitöitä sekä muita menoja, niin ei Iskä kelpaakkaan.
Mitä jos iskä tekisi enemmän äidin tekemiä arkiaskareita, jotka lapset monesti mieltävät "turvallisiksi" arjen rutiineiksi. Näin lapset joutuisivat isiltä pyytään tahtomiaan asioitaan. Äitit erinomaisuudessaan voisivat jättää tietty isit keskenään lasten kanssa niin saisi isit niitä kivojakin kokemuksia :)
Meillä minä äiti olen aina ollut kaikki kaikessa lapsille, rasittavuuteen asti. Kun mies tulee töistä, olisi ihanaa, jos lapset juoksisivat tervehtimään (joskus niinkin on onneksi ollut), mutta tällä hetkellä molemmat karjuvat lähinnä järkytyksestä. Isä ei saa tulla, ei saa koskea, ei saa katsoa eikä mitään. Emme toki tottele ipanoiden vaatimuksia, mutta pahaa mieltä tämä aiheuttaa ja paljon. Isä on kuitenkin iloinen jälleennäkemisestä ja tahtoo olla apuna ja leikkikaverina. Olen kokenut, että parhaiten isä kelpaa, kun itse olen poissa paikalta ja mitä kauemmin, sen parempi. Haluaisin kuitenkin itsekin olla kotona rauhassa ja omassa seurassanikin joskus, ilman, että aina joku on tarvitsemassa jotakin minulta. Enkä ole lähtenyt kotoa pois yönylireissuille tms., mm. koska en raaski jättää miestäni yksin muksujen kanssa, meillä on yhteistä aikaa niin vähän.