Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitaanko rokotus 8kk ikäiselle THAIMAASEEN???

16.10.2007 |

Olemme lähdössä Thaimaan Phukettiin ja nuorin poika on tuolloin vast 8,5 kuukauden ikäinen. Onko kokemuksia tai tietoa voiko A-hepatiitti rokotuksen antaa ???

Olen koittanut asiaa selvittää mutta aina on kyse yli yksi vuotiaista, eli kuinka suuri riski Phuketissa siihen on sairastua, jos rokotesuojaa ei ole. Pojalla on kädet suussa koko ajan, ja kaiken minkä käsiin saa, työntää heti suuhun. Ei onneksi liiku vielä kovin paljoa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä (kuten suurimmassa osassa muutakin maailmaa) vauvoille annetaan B-hepatiittirokotus jo synnytyssairaalassa. Suomi on lähes poikkeus siinä, että B-hepatiitti ei kuulu rokotusohjelmaan.

A-hepatiittirokotus annetaan käsittääkseni 1-vuoden jälkeen. Oma lapseni sai sen 18kk iässä.

Suomessa on ainakin Twinrix -merkkinen rokote, jossa on sekä A- että B -hepatiittirokotteet samassa. Voisit varmaan kysyä vaikkapa rokotustietokeskuksesta, kuinka nuorelle sen voi antaa.

Vierailija
2/8 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme muutamassa kiinaan ja äskein sain tiedon että 3-viikkonen vauva ei saa hapatiitti rokotusta, mutta 1,5-vuotias saa. pitää olla 1-vuotias...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarttuu veriteitse eikä ole siis pienelle vauvalle kovin suuri riski. Tarttuu siis lähinnä iv-huumeiden käyttäjille tai sitten verensiirroissa. A-hepatiitinkin vältätte helposti jos lapsi syö hyvin kypsennettyä ruokaa ja hedelmät pestään ja kuoritaan hyvin (itse). Ihan aikuisiakin tämä koskee :-)

Vierailija
4/8 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme Thaimaassa viime maaliskuussa ja tyttömme silloin 10 kk , ei saanut rokotksia!

Tosiaan antaa vaan syödä hyvin kypsennettyja ruokia ( meillä kyllä omat purkit mukana ) ja hyvin pestyjä hedelmiä ( tietysti pullovedellä) ja mikä tärkein on käsihygienia , mekin kannoimme pientä käsidesi pulloa mukana ja desifioimme " vähän väliä" sekä vauvan että omia käsiämme. Ja semmonen turha vouhotus kuitenkin kannattaa unohtaa =)

Ja aivan ihana reissu oli, ei mitään ongelmia!!!

Ihanaa ja rentouttavaa lomaa teille!!

Vierailija
5/8 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli rokotuksia ei siis tarvita. Mietin tässä tosin että pitääkö vauvan lusikat ja tuttipullotkin pestä pullovedellä. Ehkä se on parempi.

Vierailija
6/8 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesin pullot ensin normaalisti " paikallisella" vedellä ja " fairilla" ja sitten vielä huuhtasin keitetyllä vedellä ( vedenkeittimellä ). Lentokoneeseen otin kertakäyttöpullon ja pusseja ja monta pullotuttia, ei tarvinu pestä pienessä lavuaarissa konen vessassa- suosittelen !!!!!

Lusikat pesin samanlailla , kannoin mukana kertakäyttölusikoita ( pieniä siis ) kun kuljimme kaupungilla, oli aina puhdas lusikka vauvelille =)

Vierailija
7/8 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitä pullovettä saa muutenkin kantaa olkapäät väärällä, jos meinaa sillä pestä, mutta tietysti jos haluaa ottaa varman päälle....

huuhtasin ne kyllä pullovedellä.

Vierailija
8/8 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki tarttuminen pikkuvauvaan, lapseen tai aikuiseenkin on epätodennäköistä, jos ei käytä huumeita tai harrasta suojaamatonta seksiä (ja näitähän ainakaan lapset ei harrasta).

MUTTA, koska se tarttuu verikontaktissa ja on helposti ETUKÄTEEN ehkäistävissä (eikä tietääkseni ole jälkikäteen korjattavissa?), olen itse arvioinut sen koko perheellemme välttämättömäksi rokotteeksi. Etenkin kun rokotusturva kestää vuosikymmeniä... Ehkä kaukaa haettua, mutta silti mielestäni helpompi etukäteen miettiä kun jälkikäteen jossitella, on tilanteet, joissa lapsi jostain syystä saa käteensä käytetyn huumeruiskun (löytyy joskus leikkipuistoista Suomessakin tai rannoilta ulkomailla, vaikkapa tallaa vahingossa siihen), tai toisen lapsen/aikuisen kanssa tulee verinaarmut leikin tohinassa (eikös Suomessakin rokoteta saman tarharyhmän lapsia, jos ryhmässä on B-hep kantajaksi tiedetty lapsi, esim. toisesta maasta tullut), taikka joutuisi onnettomuuden seurauksena verensiirtoon, jossa saisi B-hep verta... Toivon, ettei tällaisia tilanteita tule vastaan, mutta siitä pienestäkin mahdollisuudesta johtuen olen päätynyt siihen, että perheemme jäsenet on rokotettuja ja tulevat olemaan rokotettuja myös vaikka muuttaisimme pysyvästi Suomeen.